Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_463_HORNINY VÝKLAD HORNIN CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
VY_32_INOVACE_M.8.20-Thaletova věta-prezentace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Globální oteplování Marek tecl 2L.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Globální oteplovaní.
Globální změny Zpracoval: Jakub Mach. Osnova prezentace 1.Úvod 2.Osnova prezentace 3.Skleníkový efekt 4.Globální klimatické změny 5.Konec.
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 6. ročník
POHYBY MOŘSKÉ VODY 6. třída Mgr. Jakub Karásek
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Globální oteplování Ondřej Málek, 2.L.
Atmosféra Země Název školy
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
Skleníkový efekt je proces, p ř i kterém atmosféra zp ů sobuje oh ř ívání planety tím, že absorbuje dopadající slune č ní zá ř ení a zárove ň brání jeho.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Eva Slováčková, Ondřej Smékal, Jana Mlatečková
Globální Oteplování Jméno: Martin Šiška Obor: Technické lyceum
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTA ZNEČIŠTĚNÍ HYDROSFÉRY
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Zelená revoluce Název školy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
AUSTRÁLIE A OCEÁNIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Oxid uhličitý
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Znečištění vzduchu dopravou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
Globální oteplování Martina Červenková.
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
VY_32_INOVACE_C9-013 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Fakta o klimatických změnách
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Důsledky globální změny klimatu
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Základy ekologie Téma: EKOLOGIE IX. (globální oteplování) Metodický list/Anotace: Žáci pochopí příčiny a mechanismy globálního oteplování. Seznámi se s vlivem člověka na tento jev. Pochopí význam mezinárodních smluv vedoucích ke snížení emisí skleníkových plynů. Zdroje: uvedeny na konci prezentace III/2 VY_32_INOVACE_509

EKOLOGIE IX. Globální oteplování RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Co znamená pojem globální oteplování? Jde o přirozený jev nebo o důsledek lidské činnosti?

GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Některé plyny absorbují záření v IR oblasti a tím zvyšují teplotu atmosféry Tento jev = skleníkový efekt (IR pohlcující plyny = skleníkové plyny) Bez přirozeného skleníkového efektu by průměrná teplota při povrchu Země byla –19 °C (nyní je +14 °C) Přirozený skleníkový efekt je tedy podmínkou života na Zemi v jeho současné podobě

GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ V současnosti ale průměrná teplota zemské atmosféry a oceánů vzrůstá Dochází ke globálnímu oteplování Je patrně způsobeno především zvýšenou koncentrací skleníkových plynů v atmosféře Toto zvýšení koncentrací je důsledkem lidské činnosti (odlesňování, spalování fosilních paliv, charakter zemědělské výroby…) Problematiku GO akceptují státní akademie věd všech významných industrializovaných států a nejsou zpochybněna žádným státním nebo mezinárodním vědeckým orgánem Přesto je tato problematika zpochybňována

GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Globální střední teplota od r do r

GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Pod vedením OSN byl v roce 1988 zřízen Mezivládní panel pro změny klimatu (IPCC) V roce 2007 vydal svou Čtvrtou hodnotící zprávu: –ve 20. století (1906–2005) se průměrná globální teplota zvýšila o 0,74 ± 0,18 °C –S pravděpodobností větší než 90 % může za více než 50 % tohoto oteplení lidská činnost jako je spalování fosilních paliv a změny ve využívání půdy Nejdůležitější současnou dohodou ke zmírnění globálního oteplování je Kjótský protokol –Zatím 191 států se v něm zavázalo snížit v období 2008–2012 emise skleníkových plynů pod úroveň roku

GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Měření se získávají z pozemních stanic, měření na lodích a z umělých družic Oteplování ve 20. století nebylo rovnoměrné (lokálně se místy dokonce ochladilo) Pevniny se oteplují více než oceány –Voda má větší tepelnou kapacitu –Oceán se ochlazuje odpařováním (při vyšší teplotě se rovněž zvyšuje) Severní polokoule se oteplila výrazněji než jižní –Má větší poměr pevniny –Má více oblastí pokrytých sezonním sněhem a mořským ledem (při vyšších teplotách podléhají pozitivní zpětné vazbě) Více rostly teploty v zimě a na jaře, méně v létě Více se oteplovalo v polárních oblastech než u rovníku Města se zahřívala rychleji než volná krajina (městský tepelný ostrov) Podle National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) a NASA se globální průměrná teplota v roce 2010 vyrovnala rekordu z roku 2005 od počátku měření v roce 1880

GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Vliv člověka na oteplování klimatu plyne především ze zvyšování koncentrací skleníkových plynů: –CO 2 (spalování fosilních paliv, spalování biomasy, odlesňování, výroba cementu aj.) –CH 4 (pěstování rýže, živočišná výroba, uvolňuje se při tání permafrostu) –N 2 O –Vodní pára (antropogenní zvýšení malé) aj. Pohlcování tepla ovlivňuje i znečištění atmosféry pevnými částečkami (po usazení na sněhu a ledu snižují albedo) Na globální oteplování má vliv i růst sluneční aktivity

GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Jste schopni úpravou svých spotřebitelských návyků ovlivnit produkci skleníkových plynů?

ZDROJE Globální oteplování. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 3%AD Globální oteplování. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: Padl verdikt: Za oteplování může člověk. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: Tropický deštný les. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: KJÓTSKÝ PROTOKOL - DOHODA O SNÍŽENÍ EMISÍ. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: prezentace/dohoda-o-snizeni-emisi/ Rýžové pole kdesi na Bali. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: LEE HOPKINS, Ralph. Polar Bear in Svalbard. In: Nationalgeographic.com [online]. [cit ]. Dostupné z: blue/polar-bear-leaping/