Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Významné soli Mgr. Helena Roubalová
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
SOLI RZ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Soli Názvosloví, vznik a použití solí, hydrogensoli a hydráty solí, hnojiva, použití solí ve stavebnictví Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Neutralizace Vznik solí
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Zopakuj si vzorce a názvy
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Jak vznikají soli.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Soli Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
Významné soli kyslíkatých kyselin
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 CHEMIE 9. ročník
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3073 NázevNázvosloví anorganických a organických sloučenin Téma hodinyNázvosloví.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_19 _4_RISKUJ_SOLI Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva týkajícího se průmyslových hnojiv a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití solí TÉMATICKÝ CELEK: Anorganické.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Soli a jejich chemické vlastnosti
Zásady.
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Soli.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Transkript prezentace:

Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Tématický okruh: Anorganická chemie Téma: SOLI Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva. Obsahuje základní údaje k tématu. Žáci podle prezentace vyplňují pracovní list. Prezentace lze využít i v učebně bez interaktivní tabule. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

SOLI

Soli jsou chemické sloučeniny složené z kationtu kovu a aniontu kyselin. Vznikají při neutralizaci. Vysvětli, které látky v této chemické reakce vystupují. Reaktanty jsou hydroxid a kyselina, produkty voda a sůl.

Vznik solí reakcemi různých skupin látek 1, kyseliny a hydroxidu (neutralizace) KOH + HCl → H 2 O + KCl 2, kovu s kyselinou Zn + H 2 SO 4 → H 2 O + ZnSO 4 3, kovu s nekovem 2Cu + S → Cu 2 S

4, oxidu kovu s hydroxidem CaO + CO 2 → CaCO 3 5, oxidu s hydroxidem CO 2 + 2KOH → H 2 O + K 2 CO 3 6, oxidu s kyselinou CaO + HNO 3 → H 2 O + Ca(NO 3 ) 2 7, dvou solí (srážecí reakce) AgNO 3 + KBr → AgBr + KNO 3

Přehled využití některých solí: Chlorid draselný KCl výroba hydroxidu draselného draselné průmyslové hnojivo Chlorid amonný NH 4 Cl čištění povrchu kovů při pájení (salmiak) součást náplně suchých článků baterií

Dusičnan sodný NaNO 3 průmyslové dusíkaté hnojivo ledek sodný chilský ledek Dusičnan stříbrnýKNO 3 výroba fotografických filmů a papírů v kožním lékařství (lápis)

Síran měďnatý CuSO 4 pentahydrát síranu měďnatého – modrá skalice vodný roztok k poměďování, k impregnaci dřeva proti hnilobě a k postřikům rostlin proti houbám a dalším škůdcům Síran vápenatý CaSO 4 nerost anhydrid a sádrovec (dihydrát síranu vápenatého) výroba sádry pro stavebnictví, sochařství a štukatérství

Uhličitan sodný Na 2 CO 3 výroba skla a mýdla změkčování vody v prádelnách, papírnách a v domácnostech Hydrogenuhličitan sodný NaHCO 3 součást prášků do pečiva a šumivých prášků pro přípravu nápojů k zmírňování žaludeční kyselosti – „užívací“ soda

Uhličitan draselný K 2 CO 3 výroba skla a mazlavých mýdel Uhličitan vápenatý CaCO 3 minerál vápenec (kalcit) a aragonit výroba páleného vápna stavební a sochařský kámen ozdobný kámen k obkladům budov (leštěný – mramor) přísada při výrobě železa a cementu vápenaté průmyslové hnojivo

Fosforečnan vápenatý Ca 3 (PO 4 ) 2 součást nerostu fosforitu a apatitu – výroba fosforečných průmyslových hnojiv (např. superfosfátu, jehož nejvýznamnější složkou je dihydrogenfosforečnan vápenatý) výroba fosforu a jeho sloučenin Křemičitany horninotvorné látky, např. živce a slídy výroba stavebních materiálů, keramiky

Zdroje: VACÍK, Jiří. Chemie: (obecná a anorganická) pro gymnázia. 3., dopl. vyd.,. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1995, 245 s., příl. ISBN X. BENEŠ, Pavel, Václav PUMPR a Jiří BANÝR. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy: úvod do obecné a anorganické chemie. 3. vyd. Praha: Fortuna, 2000, 143 s. Duhová řada, sv. 93. ISBN