Péče o biodiverzitu Jan Plesník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv rekreace a cestovního ruchu na životní prostředí
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
EKOLOGIE.
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
KRAJINA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Biokoridory.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
BIODIVERZITA. Různé definice,které mají stejnou myšlenku : : Různost živých organismů : Druhové bohatství organismů.
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
BIODIVERZITA.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Ekologické aspekty liniových staveb
Základní principy a metody krajinné ekologie
, Brno Připravila: Hana Habrová
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Složky krajiny a životní prostředí
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
Biocenóza Společenstvo. Biocenóza - společenstvo všechno živé na určité ploše zákonité seskupení ekotop vzájemná provázanost organismů.
Ochrana lesů a přírodního prostředí
Fytocenologická plocha a zápis
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Ekosystémy přírodní a umělé
Makrozoobentos a klasifikace toků Jarkovský J. 2,3, Kubošová K. 2,3, Zahrádková S. 1, Brabec K. 1, Kokeš J. 4, Klapka R. 2,3 1) Ústav botaniky a zoologie,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod do ekologie.
Biosféra Úvodní část Jan Dušek.
Hlavní světové ekosystémy (biomy)
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
Společenské a hospodářské prostředí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Ekologie krajiny.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Ekosystém přirozený a umělý
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Biocenóza Společenstvo.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Základní ekologické pojmy
22.. * biodiverzita Ekologická přizpůsobivost teplota množství světlamnožství potravy množství soli množství 0 2 nepříznivé podmínky vedoucí ke.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
Nauka o krajině. Nauka o krajině se stala fundamentem na jehož základě se formovala geoekologie jako komplexní fyzická geografie, která se orientuje na.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
CO JE EKOSYSTÉM? Soustava živých organismů = společenstvo a jejich neživého prostředí, které se vzájemně ovlivňují a vyvíjejí v určitém prostoru a čase.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Mgr. L. Bernátová. Ekosystém je soustava živých a neživých složek životního prostředí na určitém území, jež se navzájem ovlivňují V naší přírodě se nachází.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Opatření vázaná na vodu v SC 4.3
Jak ty ke mně, tak já k tobě Aneb ochrana přírody
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Název školy: Základní škola Městec Králové
Krajina České republiky
Přirozené a umělé ekosystémy.
Fytocenologická plocha a zápis
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ochrana a péče o přírodu a krajinu Seminář MAS Sokolovsko o.p.s.
Podmínky pro život na Zemi
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha jan.plesnik@nature.cz

Ekosystémová diverzita Ekosystém (ekologický systém) Strukturní a funkční celek, složený ze všech živých organismů (biota) a neživého (abiotického) prostředí v určitém prostoru a čase - Jde o síť vazeb mezi organismy, v prostředí a mezi organismy a prostředím (holistický = celostní přístup)

Ekosystémová diverzita Nevýhody ekosystémů: Velmi obtížné vymezení ekosystémů: v přírodě mají obvykle neostré hranice

Ekosystémová diverzita Obrovská rozmanitost: neexistuje žádná univerzální klasifikace ekosystémů zatím nejvíc uznávaný přístup FAO (2000)

Ekosystémová diverzita Vedle přirozených ekosystémů existuje celá škála ekosystémů různě ovlivněných člověkem, od přírodě blízkých až po zcela umělé

Ekosystémová diverzita Významná role měřítka (prostorová ekologie)

Ekosystémová diverzita Ekosystémy nemají obdobnou identitu jako druhy: jsou spíše koncepčními entitami, které v přírodě neexistují jako zcela přesně vymezené jednotky

Druhy obtížně definovatelné 28 různých pojetí (morfologický, evoluční, ekologický apod.) i přes problémy v přírodě určitelné Ekosystémy poměrně dobře definovatelné v přírodě obtížně určitelné (výjimkou kupř. ostrovy, stolové hory, povodí)

Ekosystémová diverzita „nové“ nerovnovážné paradigma 80. léta 20. století, klíčová publikace 1997 (Pickett et al.) netradiční pohled na ekologii a ochranářskou biologii

Klasická ekologie „přírodní rovnováha“ ekosystémy jsou normálně v deterministické rovnováze s činiteli prostředí         

Klasická ekologie „ruka v rukavici“  vztah mezi biotopy a druhy: všechny niky jsou obsazené a všechny druhy jsou na správných, odpovídajících místech  teorie klimaxové sukcese konečný stav ekosystému

Nerovnovážné paradigma („tok přírody“) Ekosystémy jsou často řízeny vnějšími a regulovány vnějšími činiteli často nedeterministické nacházejí se vzácně v krátkodobé rovnováze s vnějším prostředím

Nerovnovážné paradigma („tok přírody“) disturbance (zásahy z vnějšího prostředí) a dynamika jsou v přírodních ekosystémech základními procesy: ekosystém se může po disturbanci vyvíjet různými směry péče o přírodu založená na disturbancích přirozené lesní požáry

Teorie metapopulace existují i naprosto vhodné biotopy, které jsou prázdné

Metapopulace

Dynamika zdroje a propadu Druhy jsou často na nevhodných plochách (v nevhodných biotopech) Biotopové pasti

„Nové“ nerovnovážné paradigma příroda je mnohem dynamičtější a tedy různorodější, než jsme si donedávna mysleli „proudící mozaiku“ udržují právě disturbance cílem ochrany přírody a krajiny nemůže být zachování dlouhodobé přírodní rovnováhy

„Nové“ nerovnovážné paradigma Pro ekosystémy je důležité nejen prostorové měřítko, ale i časový rámec Péče o ekosystémy musí být pružná

Péče o ekosystémy: Cíl: Udržení integrity zdravého ekosystému v souladu s požadovaným způsobem využití adaptivní v. formulářová péče

Péče o ekosystémy

Ekosystémová diverzita Základní názory klasické a nerovnovážné ekologie (I) klasická ekologie ekosystémy jsou nezbytně uzavřené ekosystémy se samy regulují ekosystémy jsou v dlouhodobé rovnováze dynamika ekosystémů je předvídatelná, předem určená cílem je účinná ochrana přírody disturbance na ekosystémy prakticky nepůsobí ekosystémy jsou nezávislé na vlivu člověka

Ekosystémová diverzita Základní názory klasické a nerovnovážné ekologie (II) Nerovnovážná ekologie ekosystémy jsou otevřené jednotky ekosystémy jsou regulovány vnitřními a vnějšími činiteli ekosystémy jsou zřídkakdy v dlouhodobé rovnováze dynamiku ekosystémů neurčuje předcházející stav a není předem dána cílem je začlenění ochrany přírody do péče o přírodní zdroje disturbance jsou běžné a četné ekosystémy jsou na nich závislé člověk působí přímo či nepřímo na všechny ekosystémy

Ekosystémová diverzita Základní členění ekosystémů subekosystémy ekosystémy supraekosystémy (ekokomplexy)

Ekosystémová diverzita Prameniště v lese (subekosystém) je součástí ekosystému listnatého lesa, který je sám součástí supraekosystému horského hřbetu

Ekosystémová diverzita Globální ekosystém = biosféra

Ekosystémová diverzita Ekotony jsou různě široká přechodová pásma mezi jednotlivými ekosystémy (kupř. plášťová společenstva na pomezí louky a lesa)

Ekosystémová diverzita Ekoklina plynulý přechod různých ekosystémů navzájem, a to podél určitého gradientu prostředí (les v různé nadmořské výšce, ale na stejném geologickém podloží)

Ekosystémová diverzita Biom Ekosystém regionálního rozsahu („region“ ve smyslu biogeografickém, nikoli geopoliticky nebo správně), určovaný zejména podnebím a většinou odpovídající vegetačním zónám Země

Ekosystémová diverzita Tropický deštný prales Tajga (boreální, severský jehličnatý les)

Ekosystémová diverzita Popis, klasifikace a vymezování ekosystémů v terénu jsou často založeny na kategoriích krajinného pokryvu (land cover): les, zemědělská půda osetá plodinami kategoriích využívání území (land-use) jako je zemědělská půda, les nebo území využívané k rekreaci fytocenologické klasifikaci

Ekosystémová diverzita

Ekosystémová diverzita Ve střední Evropě je zaveden fytocenologický systém curyšsko-montpellierské školy Vegetace je klasifikována na základě floristického složení v tzv. fytocenologických snímcích Třídy, řády, svazy, asociace

Ekosystémová diverzita Kritika výběr ploch pro fytocenologické snímky je subjektivní klasifikace snímků do asociací, popř. vyšších jednotek může být subjektivní (využívají se klasifikační programy vícerozměrné analýzy dat, kupř. TWINSPAN)

Ekosystémová diverzita Mapy vegetace Vycházejí z potenciální přirozené vegetace Potenciální přirozená vegetace odpovídá vegetaci, která by se vytvořila na určitém území, pokud by ustala činnost člověka: respektuje ale veškeré nevratné zásahy člověka

ukázka mapy potenciální přirozené vegetace severozápadních Čech