Soudní dvůr EU a ČR Ochrana životního prostředí JUDr. LIBOR DVOŘÁK, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí ředitel legislativního odboru Tel.: +420 267122889.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Advertisements

Řízení o předběžné otázce © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Seminář IRZ a legislativa v ochraně ovzduší, , Praha Nařízení vlády č. 112/2004 Sb. a jeho novela Kurt Dědič, odbor ochrany ovzduší MŽP.
Správní právo Pojem správního práva.
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
© JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING IX. Právo na informace o ŽP.
MK Vodoprávní aktuality Příprava nového občanského zákoníku Medlov – prosinec 2008 Vláda schválila (usnesení č. 510 z ) Sněmovní tisk čtení.
Magyar Bányászati Szövetség Maďarský svaz důlního průmyslu 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Legislativní překážky urychlení výstavby dopravní infrastruktury v ČR, podněty a řešení Mgr. Miroslav Osladil, advokát Střední Morava – křižovatka.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Michal Musil 10. listopadu 2011
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
Aktuální novela zákona EIA a připravovaná integrace
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka „Stav financování vodohospodářských.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Mgr. Magdaléna Peterková
Ochrana přírody a krajiny Natura 2000
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Evropské environmentální právo JUDr. Veronika Vlčková
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
EVROPSKÁ UNIE.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Evropské právo životního prostředí Osnova Opakování z předchozí přednášky Prosazování evropského práva Soudní dvůr EU a jeho role v ochraně.
Vybrané otázky práva životního prostředí
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Energetické využívání odpadů Odpady 2013 a jak dál? Štěpán Jakl odbor odpadů.
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
STUDIE NAKLÁDÁNÍ S BIOLOGICKY ROZLOŽITELNÝMI ODPADY VE MĚSTĚ VSETÍN.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Vodohospodářské aktuality
Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
náměstek Ministerstva životního prostředí
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Odbor životního prostředí MHMP
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
E.I.A. porada ÚÚP
Evropská dimenze legislativy
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Transkript prezentace:

Soudní dvůr EU a ČR Ochrana životního prostředí JUDr. LIBOR DVOŘÁK, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí ředitel legislativního odboru Tel.: Fax:

EU a ochrana ŽP Primární právo Primární právo SFEU – kapitola o ŽP (od r. 1986) SFEU – kapitola o ŽP (od r. 1986) Cíle a zásady politiky Unie Cíle a zásady politiky Unie Zvláštní legislativní postup Zvláštní legislativní postup Sekundární legislativa Sekundární legislativa Směrnice Směrnice EIA/SEA, IPPC, odpady, ovzduší, voda,… EIA/SEA, IPPC, odpady, ovzduší, voda,… Nařízení Nařízení CITES, přeshraniční přeprava odpadu,… CITES, přeshraniční přeprava odpadu,… Činnost SD v oblasti ochrany ŽP Činnost SD v oblasti ochrany ŽP Přelom bylo zakotvení ochrany ŽP do primárního práva Přelom bylo zakotvení ochrany ŽP do primárního práva Nejfrekventovanější Nejfrekventovanější EIA + přístup k právní ochraně, odpady, NATURA 2000 EIA + přístup k právní ochraně, odpady, NATURA 2000 Od r ukládány i finanční sankce Od r ukládány i finanční sankce Rozsudky se promítají do legislativy (EU i národní), Komise na ně odkazuje (infringementy, EU Pilot) Rozsudky se promítají do legislativy (EU i národní), Komise na ně odkazuje (infringementy, EU Pilot) 2

Příklady judikatury Nakládání s odpady Nakládání s odpady Chania (C-45/91, C-387/97) Chania (C-45/91, C-387/97) Ukládání odpadu v ústí řeky na Krétě, absence plánu pro nakládání s odpady Ukládání odpadu v ústí řeky na Krétě, absence plánu pro nakládání s odpady 1. rozsudek – 1992, 2. rozsudek – 2000 (pokuta) 1. rozsudek – 1992, 2. rozsudek – 2000 (pokuta) Ochrana biodiverzity – NATURA 2000 Ochrana biodiverzity – NATURA 2000 Marismas de Santoňa (C-355/90), Lappel Bank (C-44/95) Marismas de Santoňa (C-355/90), Lappel Bank (C-44/95) Povinnost vyhlásit SPA (ptačí oblasti) na všech územích, která objektivně splňují kritéria ochrany podle směrnice Povinnost vyhlásit SPA (ptačí oblasti) na všech územích, která objektivně splňují kritéria ochrany podle směrnice Při vymezování SPA jsou státy vázány pouze vědeckými kritérii podle směrnice, ne ekonomickými zájmy Při vymezování SPA jsou státy vázány pouze vědeckými kritérii podle směrnice, ne ekonomickými zájmy Komise vs. Polsko (C-193/07) Komise vs. Polsko (C-193/07) Obchvat 2 měst v údolí řeky Rospuda (prales, mokřady) Obchvat 2 měst v údolí řeky Rospuda (prales, mokřady) Předběžné opatření, Polsko následně od realizace samo ustoupilo Předběžné opatření, Polsko následně od realizace samo ustoupilo 3

Promítnutí judikatury do legislativy Přístup k informacím o ŽP Přístup k informacím o ŽP Mecklenburg (C-321/96) Mecklenburg (C-321/96) Je stanovisko orgánu ochrany přírody k rozhodování o povolení stavby informací o ŽP? Je stanovisko orgánu ochrany přírody k rozhodování o povolení stavby informací o ŽP? => konkretizace pojmu v nové směrnici => konkretizace pojmu v nové směrnici Nakládání s odpady Nakládání s odpady Komise vs. Itálie (C-263/05) a další Komise vs. Itálie (C-263/05) a další Pojem odpadu podle práva EU nelze vnitrostátně zužovat dalšími kritérii Pojem odpadu podle práva EU nelze vnitrostátně zužovat dalšími kritérii Pouhá okolnost, zda látka může být opětovně použita, není rozhodující pro klasifikaci Pouhá okolnost, zda látka může být opětovně použita, není rozhodující pro klasifikaci => vymezení kritérií odpad/neodpad v nové rámcové směrnici => vymezení kritérií odpad/neodpad v nové rámcové směrnici 4

Promítnutí judikatury do legislativy Projektové posuzování (EIA) Projektové posuzování (EIA) Kraaijeveld (C-72/95), Komise vs. Irsko (C-392/96) Kraaijeveld (C-72/95), Komise vs. Irsko (C-392/96) Pro screening nemůže stát nastavit neadekvátně vysoké prahové hodnoty Pro screening nemůže stát nastavit neadekvátně vysoké prahové hodnoty Prahové hodnoty nemohou být jediným kritériem pro určení, zda jsou významné vlivy na ŽP Prahové hodnoty nemohou být jediným kritériem pro určení, zda jsou významné vlivy na ŽP => podrobnější vymezení pro uvážení jednotlivých států v rámci screeningu (v ČR – zjišťovací řízení) v novele směrnice (1997) => podrobnější vymezení pro uvážení jednotlivých států v rámci screeningu (v ČR – zjišťovací řízení) v novele směrnice (1997) => v ČR nutnost novelizovat zákon o EIA (2006) => v ČR nutnost novelizovat zákon o EIA (2006) Přístup k právní ochraně Přístup k právní ochraně Djurgarden-Lilla (C-263/08) Djurgarden-Lilla (C-263/08) Vnitrostátní pravidla pro přístup NGO k právní ochraně nesmí znemožnit dosažení účelu směrnice Vnitrostátní pravidla pro přístup NGO k právní ochraně nesmí znemožnit dosažení účelu směrnice Vnitrostátní podmínka švédského zákona (2000 členů NGO) je nepřípustně vysoká Vnitrostátní podmínka švédského zákona (2000 členů NGO) je nepřípustně vysoká 5

EIA a přístup k právní ochraně Důvod nekompatibility s právem EU Důvod nekompatibility s právem EU Oddělení EIA od povolovacích procesů – nedostatečný přístup dotčené veřejnosti (NGO) k právní ochraně Oddělení EIA od povolovacích procesů – nedostatečný přístup dotčené veřejnosti (NGO) k právní ochraně Průběh Průběh Infringement zahájen 2006 Infringement zahájen 2006 Vládní návrh novely zamítnut ve 3. čtení Vládní návrh novely zamítnut ve 3. čtení Poslanecký návrh novely Poslanecký návrh novely Nový návrh novely schválen na podzim 2009, veto prezidenta Nový návrh novely schválen na podzim 2009, veto prezidenta Rozsudek SD z června 2010 (C-378/09) Rozsudek SD z června 2010 (C-378/09) Komise nadále tvrdí nekompatibilitu s EIA směrnicí Komise nadále tvrdí nekompatibilitu s EIA směrnicí Další návrh novely přijat v lednu 2012 (č. 38/2012 Sb.) Další návrh novely přijat v lednu 2012 (č. 38/2012 Sb.) Dimenze ekonomická Dimenze ekonomická Hrozba pozastavení čerpání prostředků z fondů EU Hrozba pozastavení čerpání prostředků z fondů EU Dimenze mezinárodní Dimenze mezinárodní Snaha o zpochybnění probíhajícího procesu EIA na Temelín Snaha o zpochybnění probíhajícího procesu EIA na Temelín Mohou zahraniční NGO žalovat povolující rozhodnutí? Mohou zahraniční NGO žalovat povolující rozhodnutí? 6

JUDr. LIBOR DVOŘÁK, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí ředitel legislativního odboru Tel.: Fax: DĚKUJI ZA POZORNOST!