Dopravní politika DOPRAVNÍ SYSTÉMY LOGISTIKY por. Ing. Martin VLKOVSKÝ Katedra logistiky Fakulta ekonomiky a managementu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
DOPRAVNÍ POLITIKA ČESKÉ REPUBLIKY pro léta
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Projekty EOC v ČR v období
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Dopravní politika ČR pro léta
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Silnice nebo železnice
Dopravní politika ČR Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie
Program semináře: 1)Úvod, obecné informace o JPD 2 a výzvách (Mgr. Jakub Benda) 2)Změny ve 4. Výzvě (Mgr. Jakub Benda) 3)Informace o Prioritě 1 (Ing. Johana.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Konference „INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY“ Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 (s výhledem do roku 2050)
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ekonomika dopravy. Charakteristika dopravy doprava je součástí technické infrastruktury (vedle energetiky, telekomunikací, vodního hospodářství, odpadového.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Výbory a pracovní skupiny
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Úvod, základní principy a cíle
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Vážení vozidel za jízdy WIM
Transkript prezentace:

Dopravní politika DOPRAVNÍ SYSTÉMY LOGISTIKY por. Ing. Martin VLKOVSKÝ Katedra logistiky Fakulta ekonomiky a managementu

Struktura přednášky Úvod  Koncepce a východiska dopravní politiky ČR  Cíle a priority dopravní politiky ČR  Hlavní úkoly v dopravě  Nástroje realizace dopravní politiky  Monitoring dopravní politiky Závěr

Literatura  Vláda ČR. Usnesení vlády ČR k Dopravní politice ČR pro léta

ÚVOD Poptávka po přepravě osob i zboží neustále roste a úkolem veřejné správy je vytvořit právní a ekonomické podmínky pro poskytování veřejných služeb v dopravě a zajistit odpovídající dopravní infrastrukturu. Důraz je kladen na ty druhy dopravy, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. Poptávka po přepravě osob i zboží neustále roste a úkolem veřejné správy je vytvořit právní a ekonomické podmínky pro poskytování veřejných služeb v dopravě a zajistit odpovídající dopravní infrastrukturu. Důraz je kladen na ty druhy dopravy, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. Dopravní politika zaznamenala výrazné změny ve spojitosti se vstupem do EU. Problematické je naplnění cílů v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury (omezené finanční zabezpečení). Dopravní politika zaznamenala výrazné změny ve spojitosti se vstupem do EU. Problematické je naplnění cílů v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury (omezené finanční zabezpečení). Dopravní politika deklaruje, co stát (exekutiva) v oblasti dopravy musí, chce a může uskutečnit. Dopravní politika deklaruje, co stát (exekutiva) v oblasti dopravy musí, chce a může uskutečnit.

Koncepce dopravní politiky ČR  harmonizace podmínek na přepravním trhu  modernizace, rozvoj a oživení železniční dopravy  omezení negativních vlivů dopravy  panevropská dopravní síť včetně prioritních projektů EU  zvýšení bezpečnosti dopravy  výkonové zpoplatnění dopravy  podpora multimodálních přepravních systémů  rozvoj městské, příměstské a regionální hromadné dopravy v rámci Integrovaného dopravního systému  zaměření výzkumu na bezpečnou, provozně spolehlivou a environmentálně šetrnou dopravu.

Koncepce dopravní politiky ČR Usnesení Vlády ČR ze dne 13. července 2005 č. 882 k Dopravní politice ČR pro léta :  Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury  Strategie podpory dopravní obsluhy území

Cíle a priority dopravní politiky  1. fáze - identifikace hlavních problémových oblastí  2. fáze - stanovení cílů a priorit  3. fáze - návrh opatření  4. fáze - finanční rámec dopravní politiky  5. fáze - implementace  6. fáze - monitorování průběhu realizace (indikátory)  7. fáze - realizovaná opatření – výstupy  8. fáze - změna chování systému – výsledky

Cíle a priority dopravní politiky Dopravní politika vychází z globálního cíle, který je rozpracován v pěti vertikálních a čtyřech průřezových prioritách. Dopravní politika vychází z globálního cíle, který je rozpracován v pěti vertikálních a čtyřech průřezových prioritách. Průřezové priority mají obecnou platnost a jsou obsaženy ve všech vertikálních prioritách. Průřezové priority mají obecnou platnost a jsou obsaženy ve všech vertikálních prioritách. Vertikální priority jsou rozpracovány do jednotlivých problémových okruhů – specifických cílů, jejichž naplnění bude zajištěno pomocí jednotlivých opatření. Vertikální priority jsou rozpracovány do jednotlivých problémových okruhů – specifických cílů, jejichž naplnění bude zajištěno pomocí jednotlivých opatření.

Cíle a priority dopravní politiky PRIORITY  dělba práce  kvalitní infrastruktura  financování  bezpečnost  rozvoje v regionech OBECNÉ ZÁSADY  výzkum a vývoj (telematika)  rovnost šancí a sociální politika  konkurenceschopnost  omezování vlivu na životní prostředí

Cíle a priority dopravní politiky VHODNÁ DĚLBA PRÁCE MEZI DRUHY DOPRAVY  zajištění rovných podmínek státem  výkony rostou rychleji než ekonomika (globalizace)  je upřednostňována rychlost a přesnost dodávky (preference silniční dopravy)  dělba práce se vyvíjí nepříznivým směrem  negativní jevy na silnicích (kongesce, emise)  nedostatečné tržby v důsledků těchto jevů  příčinami je rostoucí dostupnost individuální dopravy a rychlejší zkvalitňování silniční infrastruktury ve srovnání s infrastrukturou železniční

Cíle a priority dopravní politiky Veřejná hromadná doprava osob  nezbytná veřejná podpora; ve veřejném zájmu, kdy nelze využít dopravy na komerčním základě Nákladní doprava  podpora kombinované dopravy EU; finanční pomoc do zařízení kombinované dopravy Železniční doprava  změna legislativy - umožnění přístupu k železniční infrastruktuře; zpoplatnění železniční dopravní cesty; orientace na rychlost a kvalitu

Cíle a priority dopravní politiky Silniční doprava  výkonové zpoplatnění; zpřísněny podmínky přístupu na trh silniční dopravy; orientace na přepravu na kratší vzdálenosti; snižování škodlivých emisí Letecká doprava  nejdynamičtěji rostoucí odvětví dopravy; orientace na rychlé spojení; zvyšování výkonnosti regionálních letišť; snižování negativních vlivů Vnitrozemská říční doprava  relativně malý podíl na přepravním výkonu; omezení splavností a počtem vodních cest; podpora rozvoje tohoto druhu dopravy (ekologičnost)

Cíle a priority dopravní politiky ZAJIŠTĚNÍ KVALITNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY  je základní podmínkou pro provozování dopravy  garantem je stát (především dálnice a silnice I. třídy)  železniční síť může být i v soukromém vlastnictví  stát odpovídá za vodní cesty, které nemohou být v soukromém vlastnictví  letištní infrastruktura bude rovněž v garanci státu  v neposlední řadě je nutný i rozvoj a údržba  rozpracování opatření Dopravní politiky v oblasti dopravní infrastruktury - Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury

Cíle a priority dopravní politiky ZAJIŠTĚNÍ FINANCOVÁNÍ V SEKTORU DOPRAVY  finanční náročnost dopravního sektoru (dopravní infrastruktura, závazky veřejné služby v dopravě, obnova dopravních prostředků a výzkum a vývoj)  finanční rámec zajišťuje proveditelnost Dopravní politiky  využívá se vícezdrojového financování  pro účely financování byl zřízen Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI)  možnost spolufinancování z fondů EU za dodržení principu tzv. adicionality (příspěvky z fondů nesmějí být stanoveny tak, aby snížily původně předpokládaný objem investic z domácích zdrojů)

Cíle a priority dopravní politiky ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI DOPRAVY  negativní vlivy na životní prostředí a zdraví obyvatel  bezpečnost v dopravě má dvojí rozměr: vnitřní a vnější  vnitřní - bezpečnost dopravního provozu; nehodovost; pravidla pro přepravu nebezpečného zboží  vnější - ochrana proti terorismu, vandalismu, atd. a proti přírodním živlům  téměř 95% všech dopravních nehod zaviní účastníci provozu na pozemních komunikacích  u železniční dopravy je bezpečnost velmi dobrá  bezpečnost letecké dopravy je nejvyšší

Cíle a priority dopravní politiky PODPORA ROZVOJE DOPRAVY V REGIONECH  rozpracováno v samostatném dokumentu Strategie podpory dopravní obsluhy území  koncentrace problémů především v městských aglomeracích  dříve poměr hromadné dopravy k dopravě individuální 80:20, v současné době 50:50  nedostatečná propojenost systémů městské, příměstské a regionální dopravy  zabezpečení vyváženého vývoje v regionech  ve městech důraz na efektivnost a zároveň šetrnost

Hlavní úkoly v dopravě Průřezové úkoly v dopravě  podpora snižování přepravní náročnosti  zpracování koncepce sítě veřejných logistických center  harmonizace podmínek na přepravním trhu  změna mezioborové dělby práce  vytváření podmínek pro činnost nezávislých regulátorů  omezení vlivů dopravy  zajištění kvalitní údržby dopravní infrastruktury  implementace družicového navigačního systému Galileo  posílení bezpečnosti dopravy  Jednotný systém dopravních informací (JSDI).

Hlavní úkoly v dopravě Železniční doprava  nediskriminační a transparentní přidělování kapacit; zajištění rozvoje železniční sítě; modernizace a zavádění zabezpečovacích zařízení; snížení hlukové zátěže; využití nepotřebných železniční infrastruktury Silniční doprava  zavedení výkonových poplatků; opatření vedoucí k minimalizaci vzniku kongescí; přísnější pravidla pro výcvik nových řidičů a pro odborný výcvik řidičů z povolání; kontrola dodržování předpisů pro silniční přepravu nebezpečných věcí; nový zákonného rámce pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu

Hlavní úkoly v dopravě Letecká doprava  pravidla pro přidělování letištních časů; dodržování mezinárodních standardů; pokračování v řešení komplexní ochrany životního prostředí Vnitrozemská říční doprava  řešení problémů splavnosti; tvorba nového právního režimu provozování veřejných přístavů; stanovení standardů jakosti pro přístup na trh přístavních služeb Veřejná hromadná doprava osob  podpora kolejové dopravy; podpora zavádění IDS; podpora konkurenčního prostředí; zkvalitnění informovanosti uživatelů (vytvoření informační sítě)

Nástroje realizace dopravní politiky  PRÁVNÍ NÁSTROJE  EKONOMICKÉ NÁSTROJE  INFORMAČNÍ NÁSTROJE

Nástroje realizace dopravní politiky PRÁVNÍ NÁSTROJE  vytvoření nového právního rámce a odstraňování existujících bariér  v právní oblasti je třeba realizovat následující opatření: - příprava novel dopravních zákonů - vyhodnocení stanovených podmínek přístupu na trh - odstranění administrativní bariéry vstupu na trh

Nástroje realizace dopravní politiky EKONOMICKÉ NÁSTROJE  značná část nákladů v dopravě není hrazena objednavatelem doprava - nevhodná dělba práce  v ekonomické oblasti je třeba realizovat následující opatření: - zajištění dostatečných zdrojů financování - optimalizace vynakládání veřejných prostředků - modernizace vozového parku - podpora rozvoje kombinované dopravy - zajištění dostatečných prostředků na údržbu - zajištění zdrojů SFDI na úrovni 2,5 % HDP (EU)

Nástroje realizace dopravní politiky INFORMAČNÍ NÁSTROJE  zvýšené nároky na datové operace (EU-ČR)  zavedení jednotných pravidel pro operace s daty  webové stránky MD, mapový server, IS o jízdních řádech, o aktuální situaci v silniční dopravě, říční informační služby a metainformační systém  v informační oblasti je třeba realizovat: - eGovernment - celostátní IS o jízdních řádech - modernizace vozového parku - on-line IS o dopravní situaci v silniční dopravě a další

Monitoring dopravní politiky KONTROLNÍ SUBJEKT  plnění cílů dopravní politiky (Vláda ČR, MF, MMR, MŽP, MZ a MPO) DOPRAVNĚ-POLITICKÝ SUBJEKT  tvorba dopravní politiky a monitoring (MD) PORADNÍ SUBJEKT  organizace a prezentace výsledků monitoringu; poradní služby (nezávislá organizace na MD)  SUBJEKT ODPOVĚDNÝ ZA SBĚR DAT  statistické zjišťování (MD a ČSÚ)

ZÁVĚR Dopravní politika představuje základní dokument státu pro definování cílů a priorit, které vyplývají z identifikovaných nedostatků. Nezbytnou součástí je potom volba vhodných nástrojů pro odstranění identifikovaných nedostatků a další rozvoj sektoru dopravy. Příslušné nástroje jsou rozpracovány pro jednotlivé problémové oblasti. Dopravní politika je vytvářena na určitý časový horizont. Dopravní politika představuje základní dokument státu pro definování cílů a priorit, které vyplývají z identifikovaných nedostatků. Nezbytnou součástí je potom volba vhodných nástrojů pro odstranění identifikovaných nedostatků a další rozvoj sektoru dopravy. Příslušné nástroje jsou rozpracovány pro jednotlivé problémové oblasti. Dopravní politika je vytvářena na určitý časový horizont. Dopravní politika se zaměřuje na zlepšení podmínek pro kvalitní dopravní obslužnost regionů a celého území ČR, které by měly usilovat o rovnováhu mezi kvalitou veřejných dopravních služeb a racionálnějším využitím osobních automobilů, možností ovlivnění dělby přepravní práce a stanovení objektivně spravedlivých plateb za dopravu. Dopravní politika se zaměřuje na zlepšení podmínek pro kvalitní dopravní obslužnost regionů a celého území ČR, které by měly usilovat o rovnováhu mezi kvalitou veřejných dopravních služeb a racionálnějším využitím osobních automobilů, možností ovlivnění dělby přepravní práce a stanovení objektivně spravedlivých plateb za dopravu.