Koncepce hygienické služby a prevence roční inventura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Cizinci Vláda České republiky v roce 1999 zahrnula problematiku integrace cizinců na území České republiky do státní politiky. Bylo to jedinečné a velmi.
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Ing. Stanislava Správková
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Ing. Helena Beránková Oddělení územního plánování a hluku Odbor hygieny obecné a komunální Telefon: Na Bělidle 7,
Koncepce environmentální bezpečnosti
Soustava veřejných rozpočtů II.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
ČINNOST PŘÍSTROJOVÉ KOMISE
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Integrovaný operační program Oblast intervence - Služby v oblasti veřejného zdraví.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Koncepce ošetřovatelství
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Studium pro školní metodiky prevence
Financování kapitol státního rozpočtu II
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D. Hlavní hygienik ČR a náměstek ministra pro ochranu.
Akční plány pro implementaci Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D. Náměstek ministra.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Republikový výbor pro prevenci kriminality 26. května Zpráva o stavu romské menšiny Metodika naplňování Strategie romské integrace 3.Dotace.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Výroční zprávy Rady vlády pro udržitelný rozvoj 7. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR 31. březen 2010.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Vodohospodářské aktuality
Prevence domácího násilí na vládní úrovni
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, 7. února 2013 Úvodní slovo
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Ing. Stanislava Správková
Obor zdravotních služeb MZ
Transkript prezentace:

Koncepce hygienické služby a prevence roční inventura MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D. náměstek ministra pro ochranu a podporu veřejného zdraví a hlavní hygienik ČR

SENÁT PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY VÝBOR PRO ZDRAVOTNICTVÍ A SOCIÁLNÍ POLITIKU 50. USNESENÍ ze 14. schůze, konané dne 26.11. 2013 VÝBOR vzal na vědomí Koncepci hygienické služby a primární prevence v ochraně zdraví předloženou ministerstvem zdravotnictví a prezentovanou na jednání výboru Hlavním hygienikem ČR MUDr. Vladimírem Valentou, Ph.D.; ztotožňuje se s kritickým hodnocením minulého období, v němž byl prostor pro primární prevenci, ochranu a podporu zdraví i činnost hygienické služby omezován neodůvodněnými a nesystémovými zásahy; pokládá za nezbytnou revitalizaci infrastruktury hygienické služby, ochrany a podpory zdraví a její další proporcionální rozvoj v rámci systému zdravotní péče České republiky; souhlasí a podporuje kroky nového vedení hygienické služby při realizaci předložené „Koncepce“ a navazující přípravě implementace programu Světové zdravotnické organizace „Zdraví 2020“; pokládá efektivní prevenci nemocí, ochranu a podporu zdraví za účinný nástroj k zabránění další eskalace nákladů léčebné péče; ukládá předsedovi výboru, aby se závěrem projednávání seznámil ministra zdravotnictví ČR.

Poslanecká sněmovna Výbor pro zdravotnictví USNESENÍ č. 21 z 5 Poslanecká sněmovna Výbor pro zdravotnictví USNESENÍ č. 21 z 5. schůze konané dne 23. ledna 2014 ke koncepci hygienické služby a prevence nemocí Po úvodním slově předsedy výboru, prof. MUDr. Rostislava Vyzuly, Csc. a odůvodnění náměstka– hlavního hygienika ČR, MUDr. Vladimíra Valenty, Ph.D.: Výbor pro zdravotnictví vzal na vědomí Koncepci hygienické služby a primární prevence v ochraně zdraví předloženou MUDr. Vladimírem Valentou PhD., náměstkem pro ochranu a podporu veřejného zdraví – hlavním hygienikem ČR; požaduje za nezbytnou revitalizaci infrastruktury hygienické služby, ochrany a podpory zdraví dle přijaté Koncepce hygienické služby a prevence nemocí; požaduje, aby další rozvoj hygienické služby v rámci systému zdravotní péče České republiky byl proporcionální a nedocházelo dále k propadu tohoto sektoru péče o zdraví; požaduje, aby byla zachována integrita státního zdravotního dozoru nad všemi rozhodujícími oblastmi ovlivňujícími zdraví včetně společného stravování a výživy; pokládá efektivní prevenci nemocí, ochranu a podporu zdraví za účinný nástroj k zabránění další eskalace nákladů léčebné péče; požaduje vyhodnocení útlumu hygienické služby v letech 2006 – 2012; požaduje předložení zhodnocení analýzy dopadu organizace očkování v České republice od roku Bohuslav Svoboda, v.r. Rostislav Vyzula, v.r. ověřovatel výboru předseda výboru

Základní priority a nástroje Hygienická služba součást systému zdravotní péče: Návaznost na sekundární a terciární prevenci i zdravotní služby Vyvážená role ochrany i podpory zdraví Systémová i operativní opatření a flexibilnější státní zdravotní dozor reagující na monitoring i zkušenosti z mimořádných situací Integrita státního zdravotního dozoru Efektivnější řízení Opatření v oblasti lidských zdrojů Udržitelné financování Legislativní podpora Stabilizace institucionální báze Zdravotní politika

Hygienická služba součást systému zdravotní péče Návaznost na sekundární a terciární prevenci i zdravotní služby splněno podmíněně: novela zákona 258 §2 odst.4: Ochrana a podpora veřejného zdraví vykonávaná orgány a zařízeními ochrany veřejného zdraví je odbornou zdravotnickou činností vykonávanou pracovníky se zdravotnickým vzděláním s výjimkou postupů OOVZ při výkonu působnosti v oblasti veřejné správy Postupná stabilizace financování

Vyvážená role ochrany i podpory zdraví Splněno podmíněně: novela zákona 258 o ochraně veřejného zdraví § 2 odst.3: Podpora veřejného zdraví je souhrn činností pomáhajících fyzickým osobám posilovat a zlepšovat své zdraví a zvyšovat kontrolu nad faktory ovlivňujícími zdraví. Zahrnuje činnosti k zajištění sociálních, ekonomických a environmentálních podmínek pro rozvoj individuálního i veřejného zdraví, zdravotního stavu a zdravého životního stylu. § 82 písm.t: Provádět hodnocení a řízení zdravotních rizik z hlediska prevence negativního ovlivnění zdravotního stavu obyvatelstva a podílet se na monitorování vztahů zdravotního stavu obyvatelstva a faktorů životního prostředí a životních a pracovních podmínek, iniciovat a podílet se na tvorbě, řízení a kontrole programů ochrany a podpory veřejného zdraví včetně prevence nemocí a zdravotních rizik. § 82 písm.u: Spolupracovat se správními úřady a s orgány samosprávy při tvorbě zdravotní politiky a při rozvoji a realizaci opatření vedoucích ke zlepšování zdravotního stavu a kvality života obyvatelstva příslušného regionu, zajišťovat vyhodnocování efektivity realizovaných opatření a programů v oblasti ochrany a podpory veřejného zdraví včetně prevence nemocí a zdravotních rizik a při hodnocení zdravotního stavu obyvatelstva. Ustavení samostatného oddělení podpory zdraví na MZ : splněno

Systémová i operativní opatření a flexibilnější zdr Systémová i operativní opatření a flexibilnější zdr. dozor reagující na monitoring i mimořádné situace Priorita : Implementace Mezinárodních zdravotnických předpisů. Činnosti nezbytné k zajištění implementace MZP jsou stanoveny v Národním akčním plánu pro případ vzniku události podléhající MZP schváleném UV č. 785/2011, ve směrnicích upravujících činnost při podezření na výskyt vysoce nakažlivé nemoci na palubě letadla a ve zdravotnickém zařízení jsou postupně realizovány. Nejslabším místem ohrožujícím zásadně celkovou realizaci a řešení výskytu vysoce nebezpečných nákaz je vznik Kombinované infekční jednotku v režimu BSL 3 k zajištění izolace a péče o nemocné s vysoce nebezpečnou nákazou v nemocnici Na Bulovce. MZ byla schválena dotace 68 mil. Kč, realizace vázne na nutné směně pozemků mezi nemocnicí a magistrátem.

Systémová i operativní opatření a flexibilnější zdr Systémová i operativní opatření a flexibilnější zdr. dozor reagující na monitoring i mimořádné situace Priorita : Implementace Rozhodnutí EP a Rady č. 1082/2013/EU o vážných přeshraničních zdravotních hrozbách které ukládá členským státům EU nové povinnosti na úseku ochrany veřejného zdraví. Cílem je vytvořit podmínky pro komplexní a koordinované monitorování, včasné varování a eliminaci vážných hrozeb pro veřejné zdraví provázáním stávajícího systému včasného varování a reakce na hrozby v důsledku přenosných onemocnění, antimikrobiální resistence a infekcí spojených s poskytováním zdravotní péče s dalšími hrozbami způsobenými biologickými, chemickými či environmentálními příčinami. Zásadní překážkou v podmínkách ČR pro nastavení tohoto nového systému je absence odborného útvaru s nepřetržitým provozem, který by plnil funkci kontaktního místa pro koordinaci řízení rizik a související komunikaci na národní úrovni a koordinaci s členskými státy EU, s EK a WHO. Sekce NH dokončuje návrh pro zřízení Pohotovostního operačního centra pro veřejné zdraví v SZÚ.

Systémová i operativní opatření a flexibilnější zdr Systémová i operativní opatření a flexibilnější zdr. dozor reagující na monitoring i mimořádné situace Priorita: Strategické hlukové mapování. (SHM). MZ je za zákona garantem agendy směrnice 2002/49/EC o řízení a snižování hluku v životním prostředí, na jejímž základě ministerstvo v pětiletých cyklech pořizuje strategické hlukové mapy, koordinuje tvorbu akčních plánů (AP) protihlukových opatření a reportuje výsledky Evropské komisi. Přesto, že se jedná o zákonnou povinnost, závazné termíny pro zhotovení SHM a AP stanovené EK se v minulých letech nepodařilo dodržet, takže může hrozit sankce ze strany EK. Je to dáno následujícími důvody: SHM nebyla minulým vedením hygienické služby a MZ přisouzena potřebná priorita a pozornost. Z tohoto důvodu nebylo zajištěno odpovídající financování, přestože náklady jsou relativně velmi nízké. Zadávání tvorby SHM formou veřejné soutěže, přestože MZ může i dle ÚOHS pro tento úkol využít vlastní zřizovanou organizaci, se ukázalo jako neefektivní a kontraproduktivní. Opakované stížnosti účastníků, které bylo nutno řešit prostřednictvím velmi zdlouhavého řízení u ÚOHS, jsou jednou z hlavních příčin nesplnění požadovaných termínů. V nejbližší době je nezbytné zajistit finanční prostředky (min. 35 mil. Kč) pro dokončení všech částí dosud neuzavřeného 2. kola SHM (silnice na Moravě a ve Středočeském kraji, aglomerace Praha a Brno) a připravit urychleně řešení 3. kola (2013-2018).

Integrita státního zdravotního dozoru Priorita : Zachování nutné integrity státního zdr. dozoru nad všemi rozhodujícími determinantami zdraví. Efektivita hygienické služby spočívá ve zdravotnické odbornosti a v komplexnosti přístupu, který zahrnuje všechny rozhodující faktory ovlivňující zdraví. Nelze vyjmout žádný tento faktor z působnosti ochrany veřejného zdraví, protože by se to projevilo na úrovni ochrany zdraví a zdravotním stavu. Stejně jako v současné době v oblasti dozoru nad stravováním a bezpečností potravin probíhaly v minulosti diskuse o kompetencích v oblasti životního prostředí a v blízké budoucnosti bude nutné lépe vymezit působnost a hranice spolupráce s ministerstvem školstvím i ministerstvem práce a soc. věcí. Je to nutný a logický vývoj – hygiena na základě monitoringu determinant zdraví definuje problematiku a její dopad do zdraví, navrhuje řešení, vlastní realizace už však je otázkou mezirezortní spolupráce. Tu je ale nutné vymezit tak, aby byla z pohledu ochrany veřejného zdraví efektivní tj. aby mimo jiné byla zachována účinná kompetence orgánů OVZ.

Integrita státního zdravotního dozoru Jednání vlády: 24.4.2013 a 2.5.2013 Leoš Heger, ministr zdravotnictví: „Výsledek dnešního jednání vlády o zákonu o potravinách je pro nás přijatelným kompromisem, který rozhodně není výsledkem tlaku úředníků, ale činem zdravého rozumu….. Koaliční smlouva Programové prohlášení vlády 1.Pozměňovací návrh poslankyně Balaštíkové 2.Pozměňovací návrh poslankyně Balaštíkové - Jednání předsedy zem. výboru PS PČR, ministrů zemědělství a zdravotnictví s HH 3.Pozměňovací návrh poslankyně Balaštíkové 8.Schůze PS PČR schválila novelu z.110, ve které zůstaly zachovány kompetence HS kontrolovat požadavky potravinového práva a zákona o ochraně VZ ve všech stravovacích službách

Efektivnější řízení Priorita: Systémové změny v řízení celé oblasti ochrany a podpory zdraví a prevence, včetně hygienické služby. Negativní vývoj v minulém období, zejména mezi roky 2006 – 2011, byl mimo jiné zapříčiněn nedostatky v řízení: neujasněná koncepce, nestabilita (jen v průběhu několika let prošla hygienická služba tzv. procesy: transformace, restrukturalizace či naposledy optimalizace), selhávání rezortní i mezirezortní koordinace ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí, hrubé manažérské chyby jako např. absence hodnocení pracovníků či zprávy o činnosti, zásadní oslabení (mínus 39%) řídící složky – sekce NH na ministerstvu zdravotnictví

Vývoj počtu pracovníků v sekci NH na MZ

Efektivnější řízení Využití stávající Rady vlády pro zdraví a životní prostředí jako meziresortního orgánu pro realizaci cíle Koncepce; v souvislosti s tím bude upraven statut této Rady: Vládou ČR schválen nový statut – 21.8.2013, splněno Ustavení resortní pracovní skupiny pro prevenci nemocí, ochranu a podporu zdraví jako poradního orgánu ministra zdravotnictví: zřízena příkazem ministra č.28/2013 ze ne 1.11.2013 splněno Vytvoření strategických dokumentů, které rozpracují priority koncepce : úkol trvá – těmito dokumenty budou akční plány navazující na NS Zdraví 2020 T: 31.12.2015 Bonusový řád vedoucích pracovníků orgánů a institucí systému ochrany veřejného zdraví: splněno

Efektivnější řízení Systematické vyhodnocování zdravotního stavu populace a plnění strategií: návrh novely zákona - §80a, §81c – formálně úkol trvá, věcně splněno připravena 1. Zpráva o zdraví ČR Systematické vyhodnocování činnosti orgánů státní správy působících v oblasti ochrany veřejného zdraví – připravena Zpráva o činnosti Metodické vedení: Trvalý úkol HH č.1/12 – pravidelné porady vedoucích odborů 3-4x ročně Informační systém HS: v přípravě – registry Hlavní odborníci: úkol trvá

Lidské zdroje Personální zajištění hygienické služby (systému ochrany a podpory veřejného zdraví) Pokles se podařilo zastavit, vypadá to, že by nás mohlo pálit spíše neplnění limitů

„Strategie rozvoje lidských zdrojů na KHS“  Popis současného stavu řízení lidských zdrojů na KHS; Metodika tvorby a ověřování Strategie rozvoje lidských zdrojů pro Krajské hygienické stanice; Strategie rozvoje lidských zdrojů na KHS; Popis pracovních pozic paspart kvalifikačních požadavků; Standard adaptace nového zaměstnance KHS; Standard celoživotního vzdělávání zaměstnanců KHS; Standard hodnocení zaměstnance KHS; Etický kodex zaměstnance KHS. Splněno – naplňování „strategie“ součástí kritérií hodnocení ředitelů

Opatření v oblasti lidských zdrojů Zaměstnanci - odborní zdravotničtí pracovníci Legislativně - Splněno podmíněně Novela zákona 258, §88a Úkoly orgánů ochrany veřejného zdraví uvedených v § 78 odst. 1 písm. a) až c) plní pracovníci s odbornou způsobilostí k výkonu zdravotnického povolání a zaměstnanci s vysokoškolským právnickým vzděláním. Pro získání odborné a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání, zařazení do oboru vzdělávání a celoživotní vzdělávání se použijí ustanovení zákonů o zdravotnických povoláních lékaře, zubního lékaře a farmaceuta a o nelékařských zdravotnických povoláních51). Fyzická osoba, se kterou orgán ochrany veřejného zdraví uvedený v § 78 odst. 1 písm. a) až c) uzavřel pracovněprávní vztah, musí dosáhnout způsobilosti podle odstavce 1 nejdéle do 5 let ode dne jeho vzniku. Výjimku pro dosažení předepsané odborné způsobilosti podle věty první může povolit vedoucí orgánu ochrany veřejného zdraví, jde-li o významného odborníka oboru.

Opatření v oblasti lidských zdrojů Zaměstnanci - odborní zdravotničtí pracovníci Počet pracovníků celkem Nesplňuje vzdělání celkem Nesplňuje s výjimkou dle novely zákona % z celkového počtu KHS celkem 1983 355 98 5% Fakticky plněno - Probíhá doplňování zdravotnického vzdělávání: 52 doplnilo zdr. vzdělání v průběhu 2013/14, nyní v akreditovaném kursu 23

Lidské zdroje Priorita: Motivování zdravotnických pracovníků k nástupu do systému a) Rozvíjet odborné vzdělávání a výchovu pro potřeby prevence, ochrany a podpory zdraví, například zatraktivněním výuky oboru hygiena a epidemiologie vč. preventivní medicíny na lékařských i nelékařských fakultách, a to i prostřednictvím vhodné praxe, a zařazením této problematiky do specializačního a celoživotního vzdělávání lékařů a nelékařských zdravotnických pracovníků. - plněno b) Obrátit negativní mzdový vývoj a zejména stále se zvětšující disproporce v porovnání průměrné mzdy s ostatními zdravotnickými pracovníky – provedena analýza Směrem k novým pracovníkům 20

Vývoj platů odborných pracovníků v hygienické službě ve srovnání s pracovníky v nemocnicích v letech 2003 – 2012 v Kč

Průměrné platy lékařů v Kč rozdíl Nemocnice x HS téměř 25 tis. Kč

Udržitelné financování Priorita: Udržitelné Financování hygienické služby : Zatímco veřejné výdaje na zdravotnictví vzrostly v posledních 10 letech v ČR o více než 40%, výdaje na činnost systému ochrany a podpory veřejného zdraví naopak, jako jedinému sektoru zdravotnictví, o stejné procento klesly. V roce 2013 byly veřejné výdaje na činnost hygienické služby o 897 mil. nižší než v roce 2004. klesly, jako jediné v sektoru zdravotnictví, na 63% a relativní podíl klesl ze 1,2 na 0,4% celkových nákladů jdoucích do zdravotnictví Hygienická služba 23

Vývoj financování systému orgánů a institucí ochrany a podpory veřejného zdraví v období 2002 – 2013 v mil. Kč Rok KHS ZÚ SZÚ celkem HS   2002 1 503 498 279 2 280 2003 1 256 582 370 2 208 2004 1 288 599 350 2 237 2005 1 292 587 329 2006 1 303 616 317 2 236 2007 1 356 588 291 2 235 2008 1 439 60 1 816 2009 1 403 22 304 1 729 2010 1 307 10 235 1 552 2011 1 144 14 203 1 361 2012 1 142 5 175 1 322 2013 1 140 25 1 340 2013 / 2002 76 % 5 % 63 % 59 % pokles o 24 % 95 % 37 % 41 %

Vývoj financování systému orgánů a institucí ochrany a podpory veřejného zdraví v období 2002 – 2014 v mil. Kč 2014 / 13 nárůst 37 mil. Kč 2008 – 2012 pokles 905 mil. Kč

Legislativní podpora Pro úspěšnou realizaci koncepce prevence, ochrany a podpory zdraví je nezbytné zajistit legislativní zakotvení a účinnou oporu novelou zákona o ochraně veřejného zdraví: Plněno Projednán opětovně na poradě vedení 6.5.2014 Závěr: Na základě doporučení porady vedení pan ministr: souhlasí s opravenou verzí novely zákona v předloženém znění ukládá NL/LEG zajistit projednání rozporů s Ministerstvem vnitra a Ministerstvem dopravy na úrovni náměstků Nositel: NL/LEG Termín: 21. května 2014 informovat Úřad vlády kdy se předpokládá předložení upraveného materiálu Legislativní radě vlády k dalšímu projednání Termín: 9. května 2014

Stabilizace institucionální báze Na resortní úrovni se jedná zejména o Ministerstvo zdravotnictví, Státní zdravotní ústav, krajské hygienické stanice, zdravotní ústavy, a Ústav zdravotnických informací a statistiky Pro plnění úkolů vyplývajících z koncepce je nezbytné revitalizovat stávající infrastrukturu prevence nemocí a ochrany a podpory zdraví. S dokončením transformace orgánů a institucí ochrany veřejného zdraví přijetím novely zákona č. 258/2000 v roce 2012 je nutné tento systém personálně a finančně stabilizovat Při plnění úkolů je nezbytné spolupracovat se všemi složkami společnosti, občany, rodinami, školstvím, státní správou a samosprávou, podnikatelskou sférou, nevládními organizacemi a sdělovacími prostředky. Nezbytná pro realizaci prevence a ochrany a podpory zdraví na základě vědeckých poznatků je též podpora a spolupráce Vědecké rady Ministerstva zdravotnictví, odborných lékařských společností České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně, České lékařské komory, lékařských a pedagogických fakult, zdravotní pojišťovny a dalších., zázemí odborných časopisů a aktivní publikační činnost, pravidelné oborové konference atd.

Zdravotní politika Splněno Která bude vycházet z Koncepce ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí využívat výsledky provedené analýzy implementace strategického dokumentu Zdraví 21; aplikovat do zdravotní politiky ČR zdravotně strategický dokument Zdraví 2020 (Health 2020: an European policy framework supporting action Across government and society for health and well-being), který byl přijat na 63. zasedání Regionálního výboru WHO pro Evropu v září 2012. Nelegislativním plánem vlády je stanoven termín pro zpracování tohoto dokumentu do 31. prosince 2013; respektovat základní programové dokumenty EU a využít zkušenosti vyspělejších demokratických evropských zemí. = „Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí – zdraví 2020“ Splněno

USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY č.23 ze dne 8.1.2014 V l á d a I. bere na vědomí dokument „Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí“ (dále jen „Národní strategie“), který navazuje na „Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky Zdraví pro všechny v 21. století“ a je pokračováním již realizovaných aktivit v souladu s novými prioritami tak, aby byla zajištěna kontinuita zdravotní politiky ČR II. pověřuje předsedu vlády předložit „Národní strategii“ předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a předsedovi Senátu Parlamentu České republiky a požádat je o podporu její realizace III. ukládá 1. ministrovi zdravotnictví rozpracovat do 31. 12. 2015 „Národní strategii“ do jednotlivých implementačních dokumentů uvedených v kapitole č. 5.2 dokumentu informovat vládu jedenkrát ročně o stavu realizace „Národní strategie“ s tím, že první zpráva bude vládě předložena do 30. září 2015 seznámit hejtmany s „Národní strategií“ 2. ministrům spolupracovat s ministrem zdravotnictví při naplňování „Národní strategie“ a při tvorbě jednotlivých implementačních dokumentů dopravy, kultury, obrany, práce a sociálních věcí, pro místní rozvoj, průmyslu a obchodu, spravedlnosti, školství, mládeže a tělovýchovy, vnitra, zemědělství a životního prostředí využívat „Národní strategii“ a její implementační dokumenty při přípravě právních předpisů a strategických dokumentů a při přípravě podkladů pro návrh státního rozpočtu České republiky v letech 2015 – 2020 dopravy, kultury, obrany, práce a sociálních věcí, pro místní rozvoj, průmyslu a obchodu, spravedlnosti, školství, mládeže a tělovýchovy, vnitra, zemědělství a životního prostředí spolupracovat s ministrem zdravotnictví při přípravě zprávy o stavu realizace „Národní strategie“ pro vládu dle bodu III. 1. b. IV. doporučuje hejtmanům využít „Národní strategii“ při přípravě obdobných programů v rámci zdravotní politiky kraje.

Děkuji za pozornost