Otázky ŽP BIODIVERZITA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Význam malých vodních ploch pro krajinu
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
Základní charakteristika a typy biocenóz
Obecná biologie.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Základní ekologické pojmy
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ROZDĚLENÍ ŽIVOČICHŮ
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
Biodiverzita Korálový útes. Kredit: Richard Ling.
BIODIVERZITA. Různé definice,které mají stejnou myšlenku : : Různost živých organismů : Druhové bohatství organismů.
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
BIODIVERZITA.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Doporučená literatura Esf v ČR, TU Ostrava: Výukový program: Environmentální vzdělávání. Statistická ročenka ŽP ČR. MŽP ČR. Praha. Wittlingerová, Jonáš,
Projekty jsou Výzvy Mgr. Martina Sýkorová. Projektový záměr Zformulovat si v bodech, co chci uskutečnit s pomocí prostředků nabízených v grantech – Obsah,
Indikátory pro hodnocení zastavení úbytku biodiverzity v Evropě
Označení vzdělávacího materiálu (kód): práceVY_52_INOVACE_ZE.8.58 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Chov zvířat a ekonomika Transformační změny Současný stav.
Geograficky nepůvodní a invazní druhy
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
NS-LEV 21 PRO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Vymírání a přežívání druhů
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Biocenóza Společenstvo. Biocenóza - společenstvo všechno živé na určité ploše zákonité seskupení ekotop vzájemná provázanost organismů.
Ekosystémy přírodní a umělé
METAPOPULACE… Pavel Sova.
Realizátorem projektu je Střední odborná škola ekologická a potravinářská, Veselí nad Lužnicí, Blatské sídliště 600/I Název projektu: Zkvalitnění vzdělávání.
Globální problémy Počátky environmentálního myšlení.
Biocenóza Společenstvo.
Potravní pyramida, potravní řetězec
Základní ekologické pojmy
VÝVOJOVÁ TEORIE 21..
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Ukázka z Ekoprojektu Landscape protection in TREBONSKO Scheibreithner, Steinbrecher, Steiner, Steiner, Walchshofer.
Zalesňování zemědělské půdy problém struktury lesů
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Co je to Teagasc? Teagasc - Úřad pro rozvoj zemědělství a potravinářství - je státní orgán poskytující integrované služby pro výzkum, poradenství a vzdělávání.
Druhová rozmanitost přírody Obecné principy druhové rozmanitosti a role člověka ve světle genetické, ekosystémové a druhové biodiverzity Podpořeno grantem.
Shrnutí vlivů člověka na biosféru Podle ZELENKA, J. (2007): Ekologie a environmentalistika. Gaudeamus Hradec Králové, ISBN , 370 str.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
16-01-M/01 Ekologie a životní prostředí Speciální vzdělávací potřeby
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Ekonomika životního prostředí
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Ekologické pojmy.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Ekologie živočišných společenstev a populací
Ekologie.
Vliv společné zemědělské politiky na finanční situaci v odvětví
Environmentální problémy
Společenstvo. Definice = soubor populací všech organismů v daném biotopu fytocenóza zoocenóza.
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

Otázky ŽP BIODIVERZITA Ing. Jana Šašková saskova27@seznam.cz

Biodiverzita úplný soubor genů, druhů a ekosystémů v určité geografické oblasti Genetická diverzita - rozmanitost genů v rámci druhů odlišné populace téhož druhu genetické variace v rámci jedné populace Druhová diverzita rozmanitost druhů v rámci určitého ekosystému, krajiny nebo regionu Ekosystémová diverzita rozmanitost společenstev a ekosystémů Kulturní diverzita rozmanitost jazyků, způsobů myšlení, náboženství, způsobů a návyků, umění, hudby, způsobů hospodaření v krajině atd.

Biodiverzita Na Zemi popsáno 1,5 - 1,7 miliónů druhů živočichů obratlovců 45 - 47tisíc 250 - 340 tisíc druhů rostlin hmyz - 751 000 dr. měkkýši - 50 000 dr. ryby - 20 000 dr. obojživelníci - 4 000 dr. plazi - 6 300 dr. ptáci - 9 000 dr. savci - 4 000 dr. Dalších 8 - 100 miliónů druhů organismů čeká na svoje objevení ČR - popsáno a zjištěno cca 60 000 dr. organismů

Vnitřní faktory biodiverzity x Vnější faktory biodiverzity Biodiverzita Vnitřní faktory biodiverzity x Vnější faktory biodiverzity adaptace mutace heterogenita prostředí selekce Výsledek evoluce a tedy klimatických podmínek Výsledek antropických vlivů Odpovídá únosné kapacitě geografického prostoru a obsahu živin

Snižování biodiverzity - obecně Od poloviny 20. století rychlý úbytek počtu druhů 0,5 – 1,0 milión akutně ohrožen vyhynutím Nemá obdobu ani s vyhynutím druhohorních ještěrů Vymření jednoho druhu může znamenat vymření několika dalších druhů s ním svázaných v ekosystému Nenávratná ztráta genetické informace

Snižování biodiverzity Hlavní příčiny a mechanismy způsobující ztrátu biodiverzity: Zánik, změna a fragmentace stanovišť Introdukované druhy ostrovy tropického Pacifiku před 1 000–2 000 psi, kočky, prasata, potkani vymizení až čtvrtiny druhů světové ptačí populace Nadměrná exploatace rostlinných a živočišných druhů Znečišťování půdy, vody a ovzduší Globální oteplení Průmyslové zemědělství a lesnictví Hubení škůdců a konkurentů

Biodiverzita Hlavní zákonitosti biotické diverzity na Zemi: počet druhů klesá se zeměpisnou šířkou počet druhů klesá s nadmořskou výškou růst diverzity s rostoucí produktivitou prostředí klimatická stabilita zvyšuje druhovou rozmanitost snížení diverzity v extrémních typech prostředí pokles diverzity s rostoucí izolovaností a s klesající rozlohou prostředí velmi slabé a silné disturbance prostředí vedou k relativně nízké biodiverzitě, mírné a antropogenní disturbance diverzitu zvyšují biodiverzita se zvyšuje s heterogenitou prostředí mezidruhová konkurence a predace mohou biodiverzitu zvyšovat i snižovat počet druhů stoupá s rostoucím sukcesním stářím ekosystému čím jsou podmínky biotopu rozmanitější, tím více druhů je ve spol., početnost populací je nízká čím více se podmínky biotopu odchylují od normálního (opt.) stavu, tím je biocenóza druhově chudší, populace několika málo druhů mohou dosahovat vysoké početnosti čím jsou podmínky biotopu stálejší, tím je společenstvo druhově vyrovnanější a stálejší

Snižování biodiverzity - ČR Výrazné snižování od poloviny 19. století průmyslová revoluce znečištění vod a ovzduší likvidace stanovišť populační nárůst Především obratlovci vybíjeni rychlým tempem 14 % české květeny je řazeno do kriticky ohrožených druhů evropský rekord Degradace luk 1950 poměr travin a bylin 7:3 dnes 9:1

Snižování diverzity hospodářských zvířat ekonomický rozvoj s důrazem na zisk a produktivitu genetická diverzita ohrožena rozšířením vysoce přeměněných vyšlechtěných plemen nebo kultivarů s vysoká produkce globalizace trhu mizení tradičních plemen se specifickými vlastnostmi odolnost dlouhověkost schopnost pohybu v členitém terénu malé teplotní a potravní nároky apod.

Dopady Příroda zdroj potravy, stavebních materiálů, léčiv, okrasných rostlin a zajímavých živočichů udržování příznivých životních podmínek čisté ovzduší fertilita a stabilita půdy neutralizace škodlivých látek vazbu skleníkových plynů atd. zdrojem estetických prožitků

DÚ: http://ekologie.uhk.cz Děkuji za pozornost DÚ: http://ekologie.uhk.cz

Realizátorem projektu je Střední odborná škola ekologická a potravinářská, Veselí nad Lužnicí, Blatské sídliště 600/I Název projektu: Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje ČP: CZ.1.07/1.3.06/04.0018 Projekt je financován ze státního rozpočtu ČR a ESF v rámci Globálního grantu CZ.1.07/1.1.10 Zvyšování kvality ve vzdělávání v Jihočeském kraji, Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost