Struktura středověké společnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDOVĚKÁ MĚSTA V 11.a 12.století města nabývají na významu, důležitá ekonomická, kulturní a politická role Měšťané (obyvatelé měst) – různá práva a privilegia.
Advertisements

RANÝ STŘEDOVĚK.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-52 Anotace
Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Hospodářské a společenské proměny v českých zemích 16. století Vlivy z evropských zemí.
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Vznik měst a jejich význam
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
Struktura středověké společnosti
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Sídla.
Demografie je věda, která se zabývá:
HOSPODÁŘSTVÍ Mgr. Lenka Venclová 7.ročník
Sociologické obrazy pozdně normalizační společnosti a transformace Alternativní tematizace transformačních změn.
Evropa po třicetileté válce
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
Vznik státních útvarů II.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Všeználek vypravuje o středověku.
Život po třicetileté válce
Určujeme podle několika hledisek:
Sídla.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
RANÝ STŘEDOVĚK.
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Rozvinutý středověk - města Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PhDr. Jana Žáková. Zemědělská aristokracie zvětšovala své pozemkové vlastnictví Utlačovala drobné rolníky a násilím je nutila k prodeji polí Přelidnění.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Středověk, gotický sloh
VY_12_INOVACE_85 Pro žáky 7. ročníku Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová.
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
KNÍŽECÍ DRUŽINA A ŠLECHTA
Charakteristika starověku
Feudální systém.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
OPAKOVÁNÍ DĚJEPIS 7. ROČNÍK.   JAK SE DĚLILA SPOLEČNOST? DĚLILA SE NA 3 VRSTVY: PANOVNÍK, DUCHOVENSTVO, PRACUJÍCÍ LIDÉ.
RANÝ STŘEDOVĚK. Úvod do středověku rozpad ŘŘ – neexistovala žádná ochrana hranic úpadek obchodu a řemesel, vzdělanosti a umění vznik nových států.
Velká francouzská revoluce a napoleonské války Revoluce na konci 18.st. Z obyvatel – občané Změna v uspořádání státu i celé společnosti Zrušeno nevolnictví.
Stát Definice, funkce, typy.
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Za vlády přemyslovských králů 1
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Průhonice
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
LUCEMBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Úvod do středověku.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
MĚSTSKÝ STÁT SPARTA.
Historické počátky středověké Evropy
9.Vrcholný a pozdní středověk
Transkript prezentace:

Struktura středověké společnosti

Literatura Bílý, J. Trojí lid. Praha: Libri, 2000. van Dülmen, R. Kultura a každodenní život v ranném novověku. Praha: Argo, 2006 Goetz, H.-W. Život ve středověku. Jinočany: H&H, 2005 Cherubini, G. Rolník a zemědělství. In: LeGoff, 1999, s. 101-121. Keller, J. Úvod do sociologie. Praha: Slon, 1997. Keller, J. Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004. LeGoff, J. (ed). Středověký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 1999. LeGoff, J. Středověký člověk. In: LeGoff, 1999, s. 9-37. Rossiaud, J. Měšťan. In: LeGoff, 1999, s.123-156.

Politicko-sociální struktura tradiční společnosti 5.st. – 12.st. – Teorie trojího lidu (LeGoff, s. 16–20) oratores pugnatores laboratores PANOVNÍK KLÉRUS (VÁLEČNÁ) ARISTOKRACIE PRACUJÍCÍ – ROLNÍCI, ŘEMESLNÍCI

LÉNNÍ SYSTÉM (Goetz, s. 194–234) Panovník poskytoval půdu šlechtě za vojenské služby a peněžní daně Šlechta (laická, církevní) poskytovala půdu Pracujícím (později se diferencují do mnoha kategorií: láník, podláník, řemeslníci).

Pracující (Goetz, s. 194–234) Svobodní – láníci – sedláci mající lán – domkaři – pomáhající sedláku – čeleď sedláků Poddaní bez domu – pracující na panském dvoře  všechny se postupem času začali označovat jako sedláci (vyjadřovalo to, jejich určující vztah půdě a politicko-ekonomickou závislost na vrchnosti)

SEDLÁCI VE STŘEDOVĚKU (Cherubini, s. 101–121) zač. 14. st. Evropa – 73 mil. obyvatel – téměř 80% žije na vesnicích rytmus života určoval systém obdělávání půdy hlavní cíl: uživit sebe a majitele půdy rolník byl socializován v těchto institucích – rodina, farnost, člen místní zemědělské komunity každá vesnice / sídlo nakonec podléhaly moci nějakého pána pán – mimo hospodářských vztahů (berně, robota…) – moc soudit poddané v oblasti nižšího práva

SEDLÁCI VE STŘEDOVĚKU (Cherubini, s. 101–121) Pánovi podléhali tak, že: měli omezenou svobodu stěhování nemohli prodávat či kupovat půdu ani dědit (přechod půdy z generace na generaci potvrzoval pán) potvrzoval výběr manžela / manželky od 12. století postupné omezování držení zbraně, možnosti lovu a rybolovu Přesto systém velice stabilní  vzpoury vyjímečné

STŘEDOVĚKÁ A NOVOVĚKÁ MĚSTA (Rossiaud, s. 123–156; van Dülmen, s kolem r. 1250 v Evropě 1 město nad 100 000 obyv. (Paříž) 6 nad 50 000 60–70 nad 10 000 několik stovek měst nad 1 000 ob. „Městský vzduch osovobozuje.“ Nejen fakticky přímo – útěky poddaných do měst – ale i co se týče statutu. Města připravují prostředí pro velkou změnu v 18.—19. st.

STŘEDOVĚKÁ A NOVOVĚKÁ MĚSTA (Rossiaud, s. 123–156; van Dülmen, s Znaky městského života: hmatatelné: HRADBY – nákladná politická a vojenská nutnost nehmatatelné: zemědělství není typické pro město závislost na trhu, hlavní řemeslo= obchod větší kulturní, etnická a národní rozrůzněnost rodiny žijí po menších jednotkách relativně velká osobní svoboda

STŘEDOVĚKÁ A NOVOVĚKÁ MĚSTA (Rossiaud, s. 123–156; van Dülmen, s př. ve městě sňatek podle vlastní volby stále častější mezi městskou chudinou – žádné sociálně-ekonomické tlaky Peníze – způsobují sociální mobilitu – sociální podmínky vítězí nad statutem – rozmanitost povolání, ale nejvíce kupci Majetek – zlaté, stříbrné pruty, vzácné nádobí, šperky, později úvěrové listiny a smlouvy mobilnější než půda a dům

STŘEDOVĚKÁ A NOVOVĚKÁ MĚSTA (Rossiaud, s. 123–156; van Dülmen, s Rozrůzněnost, dělba práce, mobilita  střety, násilí Nutné je pacifikovat novými prostředky: Středověké klášterní školy, později univerzity poskytli nástroj = scholastická diskuse nutí lidi k zaujetí stanoviska neustálému zpochybňování přijímání názorů ostatních Prostředek k vytváření nové městské identity Vzdělání je tradičně spojené s městem a městskou kulturou