Duše, city, limbický systém

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Advertisements

Sonografie, hepatologie,
Obvodové – periferní nervy
Mozek - slouží jako řídící centrum
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Psychické stavy.
Obvodová nervová soustava
Nervová soustava.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
BIOLOGIE ČLOVĚKA nervové (reflexní) řízení
ENDOKRINOLOGIE Mudr. Vladimír Compeľ.
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Centrální nervová soustava- mozek
4. Neuron.
Nervová soustava- úvod
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Řízení lidského organizmu
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Steroidní hormony Dva typy: 1) vylučované kůrou nadledvinek (aldosteron, kortisol); 2) vylučované pohlavními žlázami (progesteron, testosteron, estradiol)
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.
Telencephalon – koncový mozek
Hormonální řízení.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Centrální nervový systém
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Nervová soustava a smyslové orgány
Centrální nervový systém
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Žlázy s vnitřní sekrecí
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Periferní nervový systém
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Homeostáza a termoregulace
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nervový systém MUDr. Vladimír Compeľ.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Rizikové faktory a zdraví Okruh témat pro informační leták.
Vyšší nervová činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Nervový systém seminář.
1. Nervová soustava: úvod.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_12B_14_Nervová soustava - mozek Téma:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
čichový, chuťový a hmatový
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Transkript prezentace:

Duše, city, limbický systém MUDr.Vladimír Compeľ

TEST A B 1.Hlavové nervy-latinsky 2.Přenos nervového vzruchu 3.Vyhřezlá ploténka v obl L4 B 1.Nervy HK, DK-latinsky 2. Myelinová pochva-vzhled,funkce 3.Vyhřezlá ploténka v obl C4

Duše, city, limbický systém MUDr.Vladimír Compeľ

Duše, city, limbický systém MUDr.Vladimír Compeľ

Mozkové etáže (šedá kůra) 1 2 3 4 1 2 3 4 hemisféry limbický systém hypotalamus most, PM myšlení emoce, zlost teplota srdce, plíce řeč pudy, instinkt příjem potravy ostražitost cílený pohyb zuřivost, vztek H2O,minerály,Tk bdělost číst, psát strach hormony trvalá paměť dočasná paměť cyklus spánek

Témata: Nervová tkáň Metabolismus mozku Mozkové mediatory-neurotransmitery Paměť Mozek jako řídící centrum – analyzátor Limbický systém Duše-metabolický podklad duševní činnosti Spánek - hypnóza

Nervovou tkáň tvoří: Nervové buňky, axony, dendrity Gliové buňky Mezibuněčná hmota SYNAPSE ……………………………………………. Po narození máme asi 50 miliard nerv.buněk Denně zanikne 100 000 Za rok zanikne 36 500 000milionů Za 100 let 3 650 000 000miliardy Tj. dost buněk pro fungování, život, ale záleží na jejich kvalitě a zejména synapsích a mediátorech přenosu.

Metabolismus mozku Neuron má v cytoplasmě hodně mitochondrií, ribosomů a endoplazmatického retikula - mohutná produkce transmitérů - nervových mediátorů - přenosy nervového vzruchu na synapsích …velký metabolismus …. vyžaduje také ….. velký odpočinek = regeneraci = spánek

Mozkové transmitery Aby spojení buněk dobře fungovalo, musí nervové buňky mít : -dobré synapse, -dobré membrány, -dobré obaly, myelinové pochvy, -pevné zdravé nervové buňky… proto musíme mít dostatek tuků, cukrů, bílkovin (tuk-lecitin-Ach, Bílk.-AK-tyrozin-A, NoA, Cukr-tryptofan-serotonin) dostatek transmiterů (strava, aktivita, zdraví obecně, geny…) rozumný způsob života (omezovat likvidátory nerv. buněk a buněčných membrán, myelinových pochev, synapsí: -nemoci, -alkohol, -opiáty, -narkomani, -léky, -toxické látky …)

Mediátory mozkových buněk neurotransmitery Acetylcholin Adrenalin Noradrenalin Serotonin Endorfiny Melatonin

Neurotransmitery Neurotransmitery působí na receptory (v synapsích) Receptor váže 1 – 5 neurotransmiterů. Neurotransmitery receptor 1. tlumí(inhibují) nebo 2. dráždí(stimulují)

Mozkové transmitery NoA,A-(Metabol: Tyrozin-Dopa-Dopamin-Adrenalin, NaA) - zabuduje informace do dlouhodobé paměti - realizuje reakce boj-útěk, bdění - reakce šoku, strachu, hněvu Endorfiny – vnitřní morfiny mozku -uklidňují a působí proti bolesti (vznik při relax.cvičení, po fyzické námaze, užívání jídel s Chilli) Acetylcholin-přenašeč, součást bun.membrán, obalů nervů (Metabol: tuk-lecitin-cholin-Ach) Serotonin (Metabol: cukr-tryptofan-serotonin) -vysoká hladina – agresivita -střední hladina – relaxace, spánek -nízká hladina – deprese (antidepresiva- blok receptoru pro serotonin čímž zvyšují hladinu Serotoninu v synapsy)

(kulturista opakovaným cvičením vyrábí nové aktiny a myosiny Paměť Podstata paměti je tvorba spojů mezi nervovými buňkami = tvorba SYNAPSÍ (kulturista opakovaným cvičením vyrábí nové aktiny a myosiny Učení…tj. „trénink mozkových buněk“ ..vyrábí v CNS nové synapse a mediatory) -Pokud se něco učím poprvé – vzniká první paměťový reflex (paměťová stopa). (…jako když vyšlapuji nový chodník v trávě…jaký je podklad, také jsou stopy) -Pokud učení opakuji… vzniká nové spojení (synapse) ale i celý metabolismus nervové buňky (nové transmitery …biochemické změny v neuronech.. produkce mitochondrií, endoplazmatického retikula, golgiho aparátů,ribozomů…)

Paměť Pokud se něco učím poprvé – vzniká první paměťový reflex (paměťová stopa). Tyto stopy vznikají a ukládají se v podkorových centrech … tj. v místech (skladištích) krátkodobé paměti. Zejména v hipokampu (koníček). Pokud učení opakuji … vzniká opakovaný vzruch, který donutí nervové vlákna tvořit nové spojení, nové synapse, pokud opakování bude dostatečné event. intenzívní event. značně emocionální, vznikne nejen nová synapse ale i celý metabolismus synapse (biochemické změny v neuronech.. produkce mitochondrií, endoplazmatického retikula, golgiho aparátů, ribozomů…). Toto opakované učení se ukládá v centrech dlouhodobé paměti – šedá kůra mozková

Neurotransmitery a paměť Klíčem k dlouhodobé paměti je hladina nervových přenašečů acetylcholinu a nervových fixátorů paměti Adrenalin, NoA ..sídlo krátkodobé paměti je hipokampus ..sídlo dlouhodobé paměti je v různých částech šedé kůry mozku (zrakové centrum, čichové centra, pohybová centra, čelní lalok …) Omega 3MK (EPA, HDA) tvoří 20% nervové tkáně…

Neurotransmitery v praxi Schůze …pohodová, veselá…Tuky, cukry .. serotoninová pohoda …bdělá, analytická …Bílkoviny .. adrenalinová bdělost, fixace myšlenek, analytické uvažování Učení: …pro fixaci učeného si zvyšte hladinu NoA – po 2-3hod učení stěhujte nábytek, vyběhněte schodiště, cvičte … … pro zrychlení přenosu myšlenek učení, když mozek „nebere“ - berte Lecitin , omega 3MK– zvýší vám hladinu Ach

Reakce na potraviny Sero A, NoA Sero

Spánek Nervová buňka je typická mohutným metabolismem, mohutnou látkovou výměnou, mohutnou produkci neurotransmiterů Tam, kde je velký metabolismus, musí být velký odpočinek tkání a buněk (a v nich jednotlivých organel- zejména metabolických enzymů apod.) musí nastat regenerace, tj. v klidu dokončit svoji metabolickou práci .. a proto přichází regenerační uvolnění … … … spánek.

Spánek Při spánku dochází k: -poklesu teploty, -poklesu dechů -zpomalení pulsů, -poklesu tlaku -snížení filtrace ledvin -poklesu napětí svalů Bdění a spánek jsou nezbytné pro všechny živočichy s vysokou úrovní látkové výměny. Mediatory spánku – Serotonin a Melatonin

Spánek Spánek má 2 fáze: 1. nonREM (spí šedá kůra mozková) (non rapid eye movement sleep) 2. REM (spí podkoří = most, hipokampus)...hlubší, sny (rapid eye movement sleep) HYPNÓZA: jedná se o neúplný spánek šedé kůry mozkové. Ve stavu aktivity je jenom část mozkové kůry, která vnímá hypnotizéra. Využívá se v medicíně – léčebně.

Mozek jako řídící centrum analyzátor Jedná se zejména o mozková centra šedé kůry mozkové

Mozek jako řídící centrum – analyzátor Asociační oblasti: - motorická - senzorická -Pre-frontální oblast – chování jedince -Temporální oblasti (fronto-occipito…) učení, paměť -Centra řeči motorické Brocovo a senzorické Wernickeovo porušení temporální asociační oblasti – 1.agnosie=neschopnost rozeznat jednotlivé předměty 2.apraxie=-“- provádět jemné cílené pohyby 3.afázie=porucha řečových funkcí neschopnost mluvit neschopnost rozumět řeči=slovní hluchota 4.alexie=slovní slepota = neschopnost rozumět napsanému slovu při poškození occipit.laloku.

4 mozkové laloky a centra MOZEČEK ROVNOVÁHA

Mozková kůra jako řídící centrum (analyzátor) Tyto analytické schopnosti mozkové kůry umožní: (VELKOU INTELIGENCI) myslet, uvažovat, chovat se…, číst, psát, dělat cílené pohyby, hodně se učit a naučit

Limbický systém Jedná se zejména o centra šedé kůry limbického systému

Limbický systém Zabezpečuje-vyhodnocuje-ovlivní: emoce, emoční chování, pudy, instinkty radost, zlost, strach, hněv, city ovlivňuje vnitřní prostředí a to zejména vegetativní projevy emocí

Asociační centra limbického systému lidi savci Myšlení,řeč Mozková kůra Limbický systém Mozkový kmen emoce životní funkce Ryby, obojživelníci

Limbický systém

Asociační centra limbického systému vyhodnocují podněty, řeší, řídí, koordinují: 1.senzorické centra mozkové kůry (smysly, postcentr…) 2.center autonomních nervů (srdce, plíce, git…) 3.humorální faktory – tj. hormony (NL, šž, hypofýzy, sex…) 4.změny vnitřního prostředí jedince (pH, parciální tlak O2,CO2 5.změny z okolního světa a zkušenost s okolím ….

Asociační centra limbického systému Vnější prostředí – životní prostředí, politika, horory, romantický film, osudy lidí …pošta pro tebe.. Životní situace- životní zkušenosti Myšlení Senzorické pocity těla (nahromaděné v gyrus postcentralis) sluch zrak čich Látková výměna hormony

Hypotalamus hypofýza Závit pásový-gyrus cinguli Čichové bulby Hipokampus(koníček) Amygdala (mandlové těleso) Závit přihipokampový

Amygdala(mandlové těleso) Chování, emoce Pásový závit Silné vzpomínky Emoce Čichové bulby Amygdala(mandlové těleso) hněv Hipokampus(koníček) Poznání „nového“ paměť Přihipokampový závit Vztek, zuřivost Strach

Hypotalamus, hypofýza Centra pro automatické řízení procesů těla -teplotu, -příjem potravy, -vodu a minerály -krevní tlak, -cyklus spánku-bdění -činnost hormonů

Mozkový kmen Centra pro: Mozkový kmen -dýchání, -srdeční činnost, -bdělost -ostražitost, Mozkový kmen

Mozkové etáže (šedá kůra) 1 2 3 4 Myšlení,řeč 2 Mozkové etáže (šedá kůra) emoce 3 životní funkce 4 1 2 3 4 Hemisfery limbický systém hypotalamus most, PM myšlení emoce, zlost teplota srdce, plíce řeč pudy, instinkt příjem potravy ostražitost cílený pohyb zuřivost, vztek H2O,minerály,Tk bdělost číst, psát strach hormony trvalá paměť dočasná paměť cyklus spánek

Duše Každý z nás by chtěl být ideál, … krásný, pohodový, sympaťák…. (nikdo nechce být cholerik, neurotik, hloupý, v depresi …..) Každý má svoji genetickou výbavu -geneticky určené metabolické cestičky -metabolické enzymy, látkovou výměnu, -metabolickou schopnost vyrábět neuro- transmitéry ..tj. množství Ach,A,NoA,Serotoninu geneticky dané množství buněk, synapsí, čímž geneticky dané myšlení, uvažování, chování, rozhodování, pohybová zručnost, učení … atd atd

Duše To vše můžeme ovlivnit : naši aktivitou, stravou, režimem, učením … Vše vnímáme smysly: oči – světlo sluch – zvuky čich – pachy hmat – pocity, doteky… chuť – chemické vlivy To vše vyhodnocujeme v limbickém systému, hemisférách.

Duše – vidění tunelů Vše vnímáme smysly: zrak vidí vždy v rozsahu zorného pole (možná právě proto vidíme tunel při klinické smrti) zrak vidí jenom světlo a jeho projevy (tma značí vypnutí zrakového centra… (možná právě proto vidíme v klinické smrti na konci tunelu světlo…) tj. ve zrakových centrech máme „vypálené vzpomínky na tunelové vidění a vidění světla). Příklad: když se dítě narodí s kataraktou, tj. zákalem čočky = nevidí, čímž neovlivňuje zrakem svoje zrakové centrum v mozku a zde nevzniknou žádné synapse, spoje. Když se oči (katarakta) odoperují dítě sice vidí, ale zůstává jako slepé, protože centrum zraku nefunguje.

Duše – převtělování „do minulosti“ Vše ovlivňujeme naší životní zkušenosti, tj. i zkušenosti od rodičů či pra..pra..pra..prarodičů (možná právě proto se můžeme převtělovat i několik generací dozadu… protože pradědeček nám odevzdal svůj šílený prožitek nebo jenom slyšený příběh, který se mu vryl do genu jako silná vzpomínka … tj. pořádná funkční nervová synapse s metabolickými projevy… tj. tvorbou a přenosem neurotransmiterů Děda nám odevzdal svůj prožitek jako soubor látkové výměny na synapsích nervových vláken.

Duše – klinická smrt Náš CNS hlídá v každém okamžiku šílené množství (triliony) podnětů z těla a okolí : -napětí svalů, šlach, -aktivitu a množství hormonů, -stav receptorů, - pH krve, tkání, -stupeň látkové výměny, -parciální tlaky O2, CO2, atd,atd………) Při klinické smrti najednou mozková kůra vše VYPNE, triliony reakcí nefungují, CNS je nehlídá, mozku se značně odlehčí … „nemá co dělat“ (možná právě proto lítáme pod stropem při klinické smrti..)

Duše = látková výměna JE SKLENICE aktuální STAVU: -látkové výměny, -nakumulovaných hormonů, -transmiterů, -množství synapsí, -metabolitů, -enzymů, ………………… které jsou dané v našem těle geneticky, tréninkem, zkušeností ???????? Duše je pak vztah k něčemu, vyjádřen naší metabolickou schopností naši nervové tkáně (buněk)

Pokud budeme hodnotit myšlenku Duše – myšlenka Je myšlenka hmotná ??? Dá se vážit ? Měřit ?? Hodnotit ??? Pokud budeme hodnotit myšlenku jako látkovou výměnu tak snad asi … ANO

přeji duševní pohodu a klideček