Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dana Linhartová CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Řeč, jazyk, mluva.
Organizace a funkce neokortexu(lateralita)
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
ZNAK DO ŘEČI.
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Speciální péče na naší škole
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Psychiatrie, její postavení a organizace psychiatrické péče (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno definice.
Narušená komunikační schopnost
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Komunikace s dětským pacientem
Vliv hudby na mozek Michal KOROL.
Brebtavost - Breptavost
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Eva Miklošitsová Neurovědy 2014/2015
KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Komunikace sluchově postižených
Péče o osoby s afázií.
Alternativní a augmentativní komunikace
Alzheimerova nemoc.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
Hlavní poruchy myšlení
Symbolické funkce a jejich poruchy
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
osob s mentálním postižením
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Vyšší nervová činnost.
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
KLINICKÝ OBRAZ KLÍŠŤOVÉ MENINGOENCEFALITIDY Václav Chmelík Nemocnice České Budějovice a.s.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Rehabilitace poruch komunikace Mgr. Ivana Šemberová.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Informovanost veřejnosti o afázii
Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK
Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
Péče o osoby s afázií.
Sociální čtení.
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň Jak může rodina pomoci s rehabilitací řeči pacientovi s poškozením mozku?

Lateralita hemisfér Dominantní a nedominantní hemisféra L? P? Koordinace opačných částí těla, rozdílné kognitivní fce L: jazykové schopnosti,matematika,logika,“detaily“ P: zrakově prostorové schopnost, výrazy obličeje, intuice, emoce, umělecké schopnosti, „velký obraz“ Funkční rozdíly mezi hemisférami jsou větší u mužů než u žen

řečová oblast Dominantní hemisféra 5 oblastí 1. Brockova o.( tvorba řeči) 2. Wernickeova o. (porozumění řeči) 3. Boční prefront.kůra před a pod B.o. (analýza mluveného slova) 4. Oblasti spánkového laloku (koordinace sluchových a zrakových stránek řeči) 5. Vnitřní lalok (insula) (spuštění artikulace, rozpoznání rytmu a zvuku mluveného slova)

Možné poruchy Afázie expresivní (motorická) senzorická (poruchy porozumění) Smíšená – globální

Další možné poruchy Poruchy artikulace Dysartrie Další poruchy (poruchy kognitivních schopností a exekuce) soustředěnosti a pozornosti, psychomotorického tempa, zvýšená unavitelnost, emoční labilita, změny zrakového vnímání, náhled na realitu… Jiné reakce než obvykle… Poruchy polykání Dysfagie Motorické deficity různé stupně ochrnutí ruky, nohy, asymetrie na obličeji…… A další….

Nemocný s poruchou řeči Při poškození mozku Hospitalizace - Akutní a subakutní fáze Nutnost podpořit spontánní regeneraci a využít plasticity mozku Úprava narušených funkcí v rámci časné rehabilitace!!! Již v akutní fázi onemocnění (JIP) Logopedie na NCH od 1.1.2002 Pro pacienty s poruchou řeči /s „narušenou komunikační schopností“/

Jak dlouho to bude trvat? Efekt – do 3 měsíců – do 6 měsíců – do 1 roku Záleží na rozsahu léze, na premorbidní úrovni, na motivaci nemocného, na osobnosti pacienta, na včasnosti a častosti terapie, na „obětavosti“ a vůli členů rodiny

Role rodiny Nezastupitelná Citové zázemí, důvěra, jistota, prožitky…..

Rodina na návštěvě v nemocnici Kontakt „Co se doma děje? Drobnosti a dobroty, připomínající domov Fotografie Obrázky mazlíčků Zvukové nahrávky Pozdravy od přátel ………..???

Hospitalizace Akutní a postakutní fáze Překlad – propuštění do domácí péče, RHC, ……. Chronická fáze DOMA ???

Vše se vším souvisí Sluch Zrak Čtení Psaní Prožitek, zkušenost Asociace Emoce …….

Terapeutické směry v logopedii A) lingvisticky orientovaný směr B) funkcionálně orientovaný směr

Funkcionální terapie „Pacienti s afázií komunikují mnohem lépe,než jsou schopni vyjádřit mluvenou řečí.’’ Holland,1982 pragmatická rovina interakce

Brumendo Unisono Unisono s únikem Zpěv Brumendo Unisono Unisono s únikem

Výbavnost pojmů Nápověda Počáteční písmeno Slabika Část slova Sousloví Nedokončená věta

Využití obrázků – afatický slovník, Piktogramy

Kresba Psaní vždy nelze! použití nelingvistického systému odblokování pojmenování

Pochopení, „vhled“, zvládnutí časové následnosti (souslednosti)

Fonémická sebenápověda (Filip N.) vybavování využití abecedy

Běžné situace denního života neměří řečový výkon Prostřete Vyberte tkaničky do černých polobotek Telefonní číslo požárníků, pohotovosti.. Pozvánka – kam? Najděte, kde je… Jak užívat lék? Co je na obrázku špatně? Máte 30 Kč, co můžete koupit? Kdy nám jede vlak? Tramvaj?... Jak by ses oblékl do tohoto počasí? Zapiš do kalendáře např. návštěvu na logopedii Na co máš chuť k obědu? Najdi to v kuchařce… Je 13.hodin, kolik ještě máme času do…? Kde je v knize foto Prahy?... Kdy má svátek, narozeniny…? Třídění fotografií Urovnat nepořádek v zásuvce …………… Ruční práce Běžné domácí práce Hlavolamy Další…

Práce s novinami, časopisy, Komixy

Propagační Letáky

Práce s knihou Poslech předčítaného, hledání slova (odstavce, obrázku...) Třídění (podle různých hledisek) Co by sis přál přečíst? Co se ti líbilo, co ne? ……..

Luštění

Porovnávání obrázků

Práce s mapou, s plánky města, bytu…

Společenské hry

Omalovánky a mandaly

Práce se slovem Vymýšlet na počáteční písmeno Podobné, stejné, protiklad Asociace Věty Skládání slov z písmen Nadřazenost – podřazenost Slovní kopaná Pojmenování – zapojení více kognitivních funkcí

Televize, rozhlas

Odkazy Internet Vzpomínkovi Brain Age Brain jogging Tablet

Doporučení Logopedie Aktivita Neziskové organizace Kluby a kroužky

Děkuji za pozornost. herejkovai@fnplzen.cz