Sociologický výzkum
Sociologický výzkum 1. vymezení výchozího problému a cíle 2.specifikace předmětu /téma/ a objektu / zkoumaná populace/
Průběh průzkumu – podle plánu daného původním projektem Sociologický výzkum Cíle výzkumu – diagnostika, popis, vysvětlení, aplikace v praxi, doporučení,... Výsledek výzkumu – fakta, nové hypotézy, teoretická zobecnění, praktická doporučení Průběh průzkumu – podle plánu daného původním projektem
Typy výzkumu Kvantitativní výzkum popisuje jevy pomocí proměnných (znaků), které jsou sestrojeny tak, aby měřily určité vlastnosti. Výsledky takových měření jsou pak zpracovány a interpretovány, například s využitím statistiky, grafů apod. Formy výzkumu: dotazníky, rozhovor Kvalitativní - studium jevů v konkrétních a přirozených podmínkách, neužívá statistické metody Formy výzkumu: osobní dokumenty, rozhovory, pozorování
Projekt vymezit problémovou situaci, cíle, hypotézy, metody výzkumu i ověření, způsob výběru objektu, technika sběru dat přípravná fáze, předvýzkum realizační – sběr dat v terénu, zpracování na počítači závěrečná – analýza dat, zpráva z výzkumu
Zásady pro tvorbu dotazníků Standardizace – stálost a neměnnost podmínek Validita – platnost výsledků měření Reliabilita – odolnost měření vůči chybám Etické zásady – respektování osobnosti zkoumaných, důvěrnost získaných údajů, anonymita respondentů, nezatěžování osob