Kdo je lidské embryo? David Č erný 1. LF UK v Praze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidské embryo v perspektivě bioetiky
Advertisements

Metrické vlastnosti.  Odchylka dvou r ů znob ěž ných p ř ímek je velikost ka ž dého z ostrých nebo pravých úhl ů, které p ř ímky spolu svírají. • (R.
Vernier LabQuestVernier LabQuest a barometr BAR-BTAbarometr BAR-BTA.
POHYB CO JE VLASTN Ě POHYB A JAKÉ MÁ VLASTNOSTI. CO JE TEDY VLASTNĚ POHYB?  POHYB JE D Ě J, P Ř I KTERÉM T Ě LESO M Ě NÍ SVOJI POLOHU V ŮČ I JINÉMU T.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Dobrý den, vítám vás u po ř adu Vodní sv ě t. Jelikož m ů j partner na uvád ě ní po ř adu ješt ě zatím nedorazil budu si muset poradit sama, pokud nep.
DOMOV A CENTRUM AKTIVITY, p.o.
Jana Janoušková Gymnázium U Balvanu 16 3.ročník
Krou ž ky školní dru ž iny Výtvarný krou ž ek  Ve výtvarném krou ž ku d ě ti zkoušejí malovat r ů znými technikami  Uplat ň ují výtvarný talent  Pracují.
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
Pro č práv ě hotelový porcelán?. N ě co málo o G. Benedikt G. Benedikt je č eská porcelánka, kterou vlastní č eský majitel, její historie se za č ala.
Bezobratlí.
… jiné je tvé dít ě. Jiné ve svém duševním bohatství, jiné v rozvoji svých schopností, jiné ve vztazích ke sv ě tu, jiné ve svém jednání i po č ínání,
DEMOKRACIE Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Na výb ě r máte ze t ř í mo ž ností. Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, naje ď te na ni šipkou myši a klikn ě te. Bude-li Vaše odpov ěď chybná, z ů.
Svobodní zednáři.
Delfín obecný.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
2014 / 2015 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka - Rocky Ideologica.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
2012 / 2013 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka Ideologica.
2012 / 2013 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Tradované mýty v problematice závratí Doc MUDr M. Lejska,CSc Humpolec
SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Rodina na prahu 3.tisíciletí Rodina se členem se zdravotním postižením Olomouc 15.května 2004Přednáší : Ivo Vykydal.
Na výb ě r máte ze t ř í mo ž ností. Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, naje ď te na ni šipkou myši a klikn ě te. Bude-li Vaše odpov ěď chybná, z ů.
Pěstounská péče na přechodnou dobu - výchovné a emocionální problémy Praha, 20. června 2016 doc. PhDr. Albín Škoviera.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
Základní škola Strossmayerovo nám.
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Postnatální období–předškolní věk
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
8.1 Aritmetické vektory.
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Genové technologie v zemědělství
Psychologie zdraví.
Kognitivní věda vznik 1956 na konferenci MIT o Shanonově teorii informace mysl jako systém na zpracování informací myšlení jako algoritmická manipulace.
RIZIKO.
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pedagogika školního sportu
8.1.3 Lineární obal konečné množiny vektorů
Život – pohledy na přírodu
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Optimální pořadí násobení matic
Francouzský materialismus I
RIZIKO.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Psychologie pro učitele 4.přednáška
ČAS NA ZEMI.
OSOBNOST.
Přijímací řízení pro školní rok 2018/2019.
Růst a vývoj člověka VY_32_INOVACE_07
Člověk a životní prostředí
Přijímací řízení pro školní rok 2019/2020.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Věda a etika.
Člověk jako bytost bio psycho sociální
Transkript prezentace:

Kdo je lidské embryo? David Č erný 1. LF UK v Praze

Základní problém Je lidské embryo osobou? EmbryologieMetabiologieFilosofie

osoba Funkcionální definice Osoba je bytost esenciáln ě schopná ur č ité funkce (aktivity) Exkluzivní pojetí Ontologická definice Osoba je p ř íslušník biologického druhu Homo sapiens Inkluzivní pojetí

Funkcionální pojetí Lidské bytosti Osoby

Exkluzivní pojetí Funkcionální pojetí lidské osoby Utilitarismus Rozd ě lení lidské spole č nosti

Princip proporcionality Alan Gewirth – princip proporcionality : pokud n ě jaká kvalita č i funkce Q osoby S (schopnost myslet, zakoušet bolest...) zakládá p ř iznání práva P osob ě S, potom vzhledem k faktu, ž e Q kvalifikuje S v r ů zné mí ř e, musíme S proporcionáln ě p ř iznávat rovn ěž právo P.Alan Gewirth – princip proporcionality : pokud n ě jaká kvalita č i funkce Q osoby S (schopnost myslet, zakoušet bolest...) zakládá p ř iznání práva P osob ě S, potom vzhledem k faktu, ž e Q kvalifikuje S v r ů zné mí ř e, musíme S proporcionáln ě p ř iznávat rovn ěž právo P.

Kritéria identity a persistence Zygota Novorozenec Já dnes

Kritéria persistence Základní otázka : jaké jsou nutné a posta č ující podmínky ur č ující, ž e osoba P 2 v č ase t 2 je numericky identická s osobou P 1 v č ase t 1 ? Základní otázka : jaké jsou nutné a posta č ující podmínky ur č ující, ž e osoba P 2 v č ase t 2 je numericky identická s osobou P 1 v č ase t 1 ? Nejjednodušší odpov ěď : t ě lesné kritérium persistence. Osoba P 2 v č ase t 2 je identická s osobou P 1 v č ase t 1 tehdy a jen tehdy, pokud má osoba P 2 v č ase t 2 t ě lo (t ě lesná kontinuita), které m ě la osoba P 1 v č ase t 1.Nejjednodušší odpov ěď : t ě lesné kritérium persistence. Osoba P 2 v č ase t 2 je identická s osobou P 1 v č ase t 1 tehdy a jen tehdy, pokud má osoba P 2 v č ase t 2 t ě lo (t ě lesná kontinuita), které m ě la osoba P 1 v č ase t 1.

Kritéria persistence

Psychologické kritérium D ů vody pro p ř ijetí: rozdílná kritéria persistence “osoby” a lidského ž ivo č icha.D ů vody pro p ř ijetí: rozdílná kritéria persistence “osoby” a lidského ž ivo č icha. Osoba je definována funkcionáln ě, výraz „osoba“ je chápán jako sortál.Osoba je definována funkcionáln ě, výraz „osoba“ je chápán jako sortál. Osoba: esenciáln ě schopná perspektivy první osoby.Osoba: esenciáln ě schopná perspektivy první osoby.

Psychologické kritérium Nutn ě platí, ž e pro n ě jaké x, jen ž je v č ase t osobou a n ě jaké y, jen ž existuje v č ase t *, x = y tehdy a jedin ě tehdy, je-li y v t * psychologicky kontinuální s x v t, a v ka ž dém č asovém okam ž iku mezi t a t* je práv ě jedna v ě c kontinuální s x v t a práv ě jedna v ě c je kontinuální s y v t *.Nutn ě platí, ž e pro n ě jaké x, jen ž je v č ase t osobou a n ě jaké y, jen ž existuje v č ase t *, x = y tehdy a jedin ě tehdy, je-li y v t * psychologicky kontinuální s x v t, a v ka ž dém č asovém okam ž iku mezi t a t* je práv ě jedna v ě c kontinuální s x v t a práv ě jedna v ě c je kontinuální s y v t *.

D Ů sledky Rané embryo Novorozenec Lidská osoba

D Ů sledky Lidská osoba “Odeznívání” osoby Smrt osoby Smrt lidského organismu

Kritika Argument ve prosp ě ch psychologického kritéria je kruhový.Argument ve prosp ě ch psychologického kritéria je kruhový. Psychologické kritérium vede k nep ř ijatelným d ů sledk ů m.Psychologické kritérium vede k nep ř ijatelným d ů sledk ů m.

Animalismus Personální identita nezahrnuje ž ádná psychologická fakta Persistence osoby Ka ž dý z nás je numericky identický s lidským ž ivo č ichem Personální ontologie

Osoba Lidská osoba : individuální instance lidského druhu rozumové p ř irozenosti Lidská osoba : individuální instance lidského druhu rozumové p ř irozenosti Schopnost myslet (vyšších kognitivních funkcí):Schopnost myslet (vyšších kognitivních funkcí): Schopnost 1 prvního ř ádu: mo ž nost bezprost ř edn ě aktualizovat schopnost myslet Schopnost 1 prvního ř ádu: mo ž nost bezprost ř edn ě aktualizovat schopnost myslet Schopnost 2 druhého ř ádu: mo ž nost aktualizovat (postupn ě rozvinout) schopnost 1 prvního ř ádu Schopnost 2 druhého ř ádu: mo ž nost aktualizovat (postupn ě rozvinout) schopnost 1 prvního ř ádu

D Ů sledky Inkluzivní pojetí lidské morální komunityInkluzivní pojetí lidské morální komunity Nedualistická koncepce lidských bytostíNedualistická koncepce lidských bytostí Nep ř ípustnost interrupcí, embryo-destruktivního výzkumu č i rozlišování mezi smrtí osoby (nositele práv) a smrtí organismu (transplantace)Nep ř ípustnost interrupcí, embryo-destruktivního výzkumu č i rozlišování mezi smrtí osoby (nositele práv) a smrtí organismu (transplantace)

Výzkum kmenových bun Ě k