Domácí úkoly v KBT Petr Možný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_10.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Time management.
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
Jdeme do hloubky: týdenní report
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Zásady pozorování a vyjednávání
Oceňování, vděčnost a zákon rozšíření a zákon rozšíření (Z knihy: Sanaya Roman Žít s radostí)
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
KEG Použití vzorů při vyhledávání na webu Václav Snášel.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Praxe na VOŠ Jabok Úvodní přednáška pro 1. ročník.
Event management Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Orientece v prostoru Romana Straussová Využití struktury u dětí s PAS.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
(Presenium) Jiří Vítovec
Time management.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
INFORMAČNÍ SYSTÉMY CVIČENÍ: Semestrální projekt Podmínky udělení zápočtu Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení.
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Uzavírání a opakování pracovních poměrů na dobu určitou JUDr. Jaroslav Stránský, Ph.D. © Dashöfer Holding, Ltd. a Verlag Dashöfer, nakladatelství, spol.
Nutriční poradenství.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
KOUČOVACÍ PŘÍSTUP Mgr. Jana Kazíková Mgr. Andrea Baumannová.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Knížka je můj kamarád Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D
Střední část intervence
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Typ klienta.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Otázky pro průběžnou práci
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikace.
Práva dítěte Výchova k občanství
Edukační standardy Beharková Natália.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Mgr. Josef Smékal Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9
Transkript prezentace:

Domácí úkoly v KBT Petr Možný

Příčiny problémů s plněním domácích úkolů A) Problémy související s terapeutem B) Problémy související se zadáním DÚ C) Problémy související s pacientem V případě problémů s plněním domácích úkolů musí terapeut vždy nejdříve zvažovat možné problémy typu A a B, než začne uvažovat o problémech typu C.

A) Problémy související s terapeutem - schopnost navázat s pacientem vztah důvěry a spolupráce - schopnost vysvětlit klientovi srozumitelně smysl DÚ - schopnost zvolit DÚ, který vychází z obsahu sezení - schopnost zvolit DÚ přiměřený schopnostem pacienta - schopnost brát v úvahu situaci klienta (finanční, rodinnou) - důsledná kontrola plnění DÚ

B. Problémy související se zadáním DÚ Zásady zadávání DÚ 1. DÚ musí dávat klientovi smysl. 2. Při zadávání DÚ spolupracujeme s klientem. 3. DÚ musí být zadán konkrétně a jednoznačně – co, kde, kdy, jak dlouho. 4. DÚ musí být typu „vždy něco užitečného zjistíme“. 5. Klient musí se zadáním DÚ souhlasit a slíbit, že se jej pokusí splnit. 6. DÚ musí vycházet z aktuálního stavu klienta – raději méně ambiciózní, postupné malé krůčky. 7. V sezení dohodneme a nacvičíme způsob zaznamenávání DÚ, nacvičíme vyplňování formulářů, určíme dobu zaznamenávání. 8. V sezení nacvičíme metody a dovednosti, potřebné ke zvládnutí DÚ. 9. V sezení předvídáme možné překážky v plnění DÚ, plánujeme, jak je může pacient překonat, plánujeme odměny za vynaložené úsilí. 10. Zadání DÚ vždy zapíšeme a dáme klientovi, spolu s formuláři.

Zásady kontrolování DÚ Důslednost - DÚ kontrolujeme vždy na začátku sezení, s výjimkou akutní krize či suicidálních tendencí Zvědavost udělal klient něco jinak? Jak? Proč? Zlehčil si DÚ, ztížil, přizpůsobil situaci? Nekritizovat, zjišťovat! Pozornost - nepodporovat neplnění DÚ. Při nesplnění DÚ důkladně prozkoumat důvody, včetně chyb na straně terapeuta, a zdůraznit, že DÚ jsou nenahraditelnou součástí terapie. Ocenění - každé úsilí, bez ohledu na výsledek. Zdůraznit, co se podařilo. Návaznost dalších DÚ - použít získané informace při vytváření dalších DÚ, využít nové zkušenosti klienta, jeho návrhy, jak dále pokračovat

C) Problémy související s pacientem I. Přesvědčení pacienta ohledně nemoci a léčby Pokud pacient chápe svou nemoc odlišně než terapeut, a má odlišné představy o cíli terapie, pak i domácí úkoly může považovat za zbytečné či nevztahující se k jeho problémům. Pokud pacient nemá jasnou představu, co bude náplní terapie a jakou v ní bude hrát roli, pak může nerozumět smyslu DÚ. „Co vás přivádí do terapie právě nyní?“ „Jak si myslíte, že bude terapie probíhat?“ „Jakou roli v ní budu hrát já (terapeut) a jakou vy?“ „Co si myslíte, že by vám mohlo v terapii nejvíce pomoci?“

II. Dovednosti a znalosti pacienta Terapeuti někdy považují určité dovednosti a znalosti za samozřejmé (např. pojmenování emocí, hodnocení jejich intenzity, rozlišování myšlenek a emocí apod. Vyplnění formuláře, dotazníku.) Při probírání DÚ se ale vždy musíme přesvědčit, že pacient má jak znalosti, tak dovednosti potřebné ke splnění DÚ. Proto se terapeut musí ujistit, že někdy v minulosti pacient již zadané činnosti zvládl. Pokud ne, pak musí přímo v sezení vyzkoušet, jak pacient potřebnou činnost zvládá. Pokud například je součástí DÚ někoho telefonicky oslovit, je vhodné v sezení sehrát tento telefonát formou scénky. Pokud má pacient například navštívit nějaký úřad, musí vědět, kde se tento úřad nachází a jak se k němu dostane apod.

III. Pacientova nespolupráce v minulosti Někteří klienti mají dlouhou historii odmítání spolupráce při plnění zadaných úkolů. - např. již ve škole nenosili domácí úkoly; neřídili se doporučeními svých nadřízených, lékařů apod. „Když jste dostali ve škole domácí úkol, měl jste s tím nějaké problémy?“ „Jak obvykle reagujete, když vám někdo něco poradí nebo přikáže?“

Otázky, zjišťující ochotu klienta plnit DÚ Stává se vám v životě, že vám někdo nabízí pomoc, ale vy ji nepřijmete? Jak obvykle reagujete na to, když vám někdo radí, co byste měl v životě změnit? Jak dokážete plnit pokyny nadřízených v práci? Dělá vám to někdy problémy? Řekl vám někdo někdy, že máte potíže, když máte požádat o pomoc nebo přijmout pomoc? Když jste chodil do školy, bylo pro vás těžké dělat domácí úkoly a včas je odevzdávat? Máte pocit, že na vás druzí lidé (přátelé, spolupracovníci, nadřízení) mají nesmyslné požadavky? Stává se vám, že po vás někdo něco chce a vy to odmítnete? Pokud ano, jak to děláte – otevřeně nebo pasivně? Máte problém dodržovat dohodnuté termíny schůzek či odevzdání úkolů? Přestal jste někdy užívat předepsané léky, aniž byste to řekl svému lékaři? Ukončil jste někdy náhle psychoterapii, bez dohody s psychoterapeutem? Dostával jste v některé předchozí psychoterapii úkoly? Pokud ano, jak jste je zvládal? Stěžují si na vás známí, že jste nespolehlivý a že se stále opožďujete?

IV. Dysfunkční přesvědčení pacienta Neplnění domácích úkolů může souviset s určitými dysfunkčními přesvědčeními. - perfekcionistický pacient: „Když to neudělám dokonale, tak ani nemá cenu to začínat.“ - pesimistický pacient: „Jsem úplně neschopný, takže to stejně nezvládnu.“ „Když se mi to nepovede, tak mě terapeut bude kritizovat.“ - podrobivý pacient: „Terapeutovi nesmím odporovat, i když si myslím něco jiného.“ - se zadáním DÚ souhlasí, ale pak se do nich nepustí a omlouvá se, vysvětluje a slibuje... Terapeut by měl po těchto dysfunkčních přesvědčeních aktivně pátrat. Zdůraznit, že cílem DÚ je získat nové informace a zkušenosti, nikoli splnit dokonale určitý úkol.

V. Faktory okolního prostředí Klient neplní domácí úkoly, pokud je za to jeho ve svém prostředí nějak trestán – např. pokud manžel agorafobické pacientky nesouhlasí s tím, aby chodila sama ven. Klient také musí mít čas a prostředky k plnění domácích úkolů - např. osamělá matka tří dětí školního věku bude těžko mít čas provádět půlhodinové relaxační cvičení. „Mohlo by vám něco bránit v plnění tohoto DÚ?“ „Kdo by vám mohl při plnění tohoto DÚ nějak pomoci?“ „Mohl by mít někdo námitky proti plnění tohoto DÚ?“

Nejčastěji uváděné důvody nesplnění domácích úkolů I. Zapomněl jsem udělat domácí úkol. II. Domácí úkol mi stejně nijak nepomůže III. Nebyl jsem si jistý, co mám vlastně dělat IV. Domácí úkol byl příliš obtížný V. Neudělal jsem domácí úkol, protože mi nepřipadal důležitý

I. Zapomněl jsem udělat domácí úkol Je třeba si domluvit čas plnění DÚ, situace, ve kterých bude klient plnit DÚ. Je třeba DÚ písemně zapsat. Je třeba vytvořit upomínky, které klienta na plnění DÚ upozorní - např. lístky na pracovní stůl, upomínky v mobilu, nařízený budík, záznamy do kalendáře, ale i využití jiných osob apod. Spojit plnění DÚ s denními rutinami.

II. Domácí úkol mi stejně nijak nepomůže Probrat s klientem smysl DÚ vzhledem k dohodnutému cíli terapie. Terapeut požádá klienta, aby sám navrhl, jaký DÚ by mu pomohl pokročit směrem k cíli terapie. Zadat DÚ jako behaviorální experiment – např. jeden den se mu věnovat, jeden den ne, a hodnotit vliv plnění DÚ na náladu, příznaky apod. Terapeut sepíše s klientem písemnou smlouvu, ve které se klient zaváže, že bude plnit DÚ. Při opakovaném neplnění DÚ by se měl terapeut pokusit pochopit, jaká přesvědčení vedou klienta k neplnění DÚ a pokusit se je změnit pomocí kognitivní restrukturalizace. Další možností, jak změnit přesvědčení, je edukace, četba příruček a diskuse s lidmi, kteří podobné problémy překonali pomocí plnění DÚ.

III. Nebyl jsem si jistý, co mám vlastně dělat Je třeba zkontrolovat, zda bylo zadání DÚ dostatečně konkrétní a podrobné – co, kdy, kde, s kým, jak často, jak dlouho. Projdeme s klientem písemný záznam zadání DÚ a případně jej doplníme a upřesníme. Projdeme s klientem plán plnění DÚ krok za krokem a zjišťujeme, v čem spočívá problém.

IV. Domácí úkol byl příliš obtížný Probereme zadání DÚ krok za krokem, abychom zjistili, která jeho část je pro klienta příliš obtížná. Upravíme zadání DÚ tak, aby byl pro klienta snadnější. Nacvičíme plnění DÚ v sezení – např. formou hraní rolí. Zvážíme zapojení jiných osob, které mohou klientovi pomoci při plnění DÚ.

V. Neudělal jsem domácí úkol, protože mi nepřipadal důležitý Klient nebude plnit domácí úkoly, pokud je terapeut nekontroluje a nestaví na nich další pokračování terapie. Pokud tedy klient nesplní DÚ, musí se terapeut v sezení důkladně zabývat důvody, které k tomu vedly, a jak tomu předejít.