Psychologie v dopravě 7 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Prevence dětských dopravních úrazů
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Prázdninový provoz Ing. Martin Farář
ÚRAZY V DĚTSTVÍ.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Motocyklisté. Řidiči ostatních motorových vozidel by si měli uvědomit že:  motocyklisté jezdí velmi často vyšší než dovolenou rychlostí.  často předjíždějí.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Bezpečnost silničního
Dopravní charakteristiky
Dopravní a liniové stavby
Bezpečnost seniorů v dopravě. Za seniory osoby považujeme osoby, jejichž věk je vyšší než 65 let Po šedesátce právě vlivem věku lze zaznamenat změny organizmu,
Psycholgie v dopravě 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Cesta do školy a z ačátek školního roku Karel Loprais zmocněnec ministra dopravy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Psychologie v dopravě 9 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Psychologie v dopravě 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D.
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
09.1 Chodec v silničním provozu
Dopravní a liniové stavby
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
Psychologie II Sociální psychologie
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Psychologie v dopravě 8 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Jízda s použitím zvláštního výstražného znamení
ŘÍZENÍ PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH Řízení provozu na pozemních komunikacích Provoz na pozemních komunikacích se řídí: - světelnými, případně i.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
Školení CDV 1 Značení je vizuální prostředek komunikace pro vysílání sdělení cílové skupině použitím symbolů, znaků nebo obrázků. Základní principyviditelnosti.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Autor: Mgr. Radana Marelová
Stručná informace o plnění Národní strategie BESIP 2020
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Nehodovost na okrese ZNOJMO
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Prázdniny bezpečnější
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_20_CHOVÁNÍ CHODCE TÉMA: CHOVÁNÍ CHODCE
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Témata kognitivní psychologie
Prázdniny bezpečnější – NÁKLADNÍ DOPRAVA
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Rodičovství biologické a pěstounské
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Psychologie v dopravě 7 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

Řidič a jeho věkové zvláštnosti Vývoj dopravního charakteru, který v závislosti na podmínkách a situacích v dopravě reguluje dopravní chování se podílí veškeré výchovné působení od raného dětství. K přednostem mládí patří dobré smyslové funkce, tělesná zdatnost a značná psychická kapacita, což nemusí nutně znamenat motoristickou úspěšnost. Výzkumy dopravního chování mladých řidičů vypovídají o tzv. řidičské dědičnosti. Jsou méně zkušení – nevyježdění. Dopravní charakter vyzrává po cca 5 -6 letech, resp. najetí cca km. Za skutečné dozrání se považuje harmonie vzájemných vztahů mezi výkonovou, a osobnostní, sociální a mravní stránkou (nekritičnost k sobě, unáhlenost, agresivita, nerespektování autority, neschopnost vyznat se ve složitostech makrosvěta a vlastního mikrosvěta.

Motoristé třetího věku Ve stáří přirozeně ubývá tělesná a duševní potence člověka. U řidičů nad 55 let klesá rychlost reakce, zužuje se zorné pole, zvyšuje se citlivost na oslnění, přibývají zdravotní problémy (zdravotní kontroly). Výrazně je tomu od 65 let. Zatímco u mladých je převážná příčina DN nepřiměřená rychlost a neopatrnost, u starších řidičů je to moment překvapení i u nízkých rychlostí. Ale počet DN u řidičů nad 60 let je asi o polovinu nižší ve srovnání s věkovou skupinou do 24 let. Starší kompenzují pomalejší reakce předvídavostí a sebekritickým hodnocením vlastních schopností (nejsou neobvyklí řidiči 80 a víceletí – nezávislost). Rozlišování mezi chronologickým, biologickým a mentálním věkem. V dalších letech bude starších řidičů v EU přibývat cca o 2 % ročně.

Řidič kontra chodec Chodci jsou cca 10x více ohroženi při DN než řidiči. Nejčastějšími účastníky jsou muži, pak ženy a nakonec děti. Místa – přechody, zastávky HD (přestupy!), školy, sportoviště, zaparkovaná auta. Účastníci provozu by měli být předvídaví a zohlednit nechráněné. Délka červené fáze na SZZ na přechodech by měla být do 40 s, (již po 20 s čekání nejede-li automobil cca třetina chodců přechází), délka zelené by měla odpovídat době přecházení seniorů (zrak, pohyblivost, rozhodování) a invalidů. Omezit DN může řidič: -snížením rychlosti při jízdě k přechodu (zastávce, škole aj.), -předvídavost při přecházení dětí, seniorů (i nerespektování pravidel), -vnímat snížené možnosti spatření chodce za noci, -netroubit. Chodec: -nevstupovat do dráhy auta těsně před autem, oční kontakt! -nemá přednost před tramvají, -barva oblečení, reflexní prvky.

Cestování se sociální psychologií Provoz tvořený dopravními prostředky, řízenými lidmi má výrazně sociální charakter i sociální dopad: pozitivní – přeprava i negativní – DN. Specifické dopravní společenství se řídí formálními i neformálními pravidly. Má-li být neformální chování v souladu se zásadami dopravní bezpečností, nesmí vybočovat ze sociálních norem (morálka, etika). Role (v sociální skupině) – tedy i řidiče je spojena s pozicí ve skupině. Musí být vybaven určitými znalostmi a dovednostmi, je ovlivněn svými charakterovými vlastnostmi. Autohry – na nechápavého, kavalíra, neurotika, feministku, milionáře, šetřílka aj. Neverbální komunikace – blikání, troubení, gesty, mimika. Zásady: Nenechat se vyprovokovat, neoplácet, nejlépe nereagovat.

Cestování se sociální psychologií Anonymita v autě podporuje bezohledné chování – deficit emoční inteligence. Emoční inteligence zahrnuje: sebeovládání, sebeuvědomění, motivaci, empatii, sociální dovednosti. Psychická nákaza – strhnutí další i za nevhodným příkladem (předjíždění stojící či jedoucí kolony automobilů, přecházení na červenou aj. Zdvořilost na silnici – zůstat nad věcí, uznat vlastní pochybení. Ve dvojici v autě – udržovat hovor, kaminon, milenci, manželé apod. Mazlíčci v autě – bezpečné místo v autě, přestávky, nenechávat samotné.