Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Orbis pictus 21. století
KLIKOVÉ MECHANISMY OB21-OP-STROJ-SPS-SVE-M-3-013
Klikové mechanismy Slouží ke změně: rotačního pohybu na přímočarý (kompresory, pístová čerpadla) přímočarého na rotační (spalovací motory)
Klikové mechanismy Použití: Použití: Provedení : Zkrácený klikový pro jednočinné stroje pracovní tlak látky působí pouze na jednu stranu Použití: pro jednočinné stroje pracovní tlak látky působí pouze na jednu stranu Provedení : Zkrácený klikový mechanismus Provedení : Zkrácený klikový mechanismus
Klikové mechanismy Provedení : Úplný klikový mechanismus Použití: Pro dvojčinné stroje (pracovní tlak látky působí střídavě na obě strany pístu) Parní lokomotivy, dvojčinná pístová čerpadla
Klikové mechanismy Složení : Píst Pohybuje se ve válci přímočaře vratně Na dno působí tlak páry, kapaliny, vzduchu (plynu) Pro zamezení ztrát tlaku v pracovním prostoru je píst opatřen těsnícími kroužky nebo ucpávky Pro zmenšení hmotnosti jsou písty duté Konstrukce pístu spalovacího motoru
Klikové mechanismy Složení : Pístní čep cementační, nitridační oceli, legované oceli je zpravidla dutý Ojnice Je spojená s pístem pomocí dutého pístního čepu Druhý konec je kloubově spojen s klikou Vykonává změnu pohybu Ojnice se k součástem připojuje ojničními šrouby Obě ojniční hlavy jsou uloženy v ložiskách Zajištění pístních čepů Ojnice s ložiskovými pánvemi
Klikové mechanismy Složení : Klika Uložena v ložiskách Koná rotační pohyb U víceválcových strojů se používá kliková hřídel Klika u nápravy parní lokomotivy Kliková hřídel
Klikové mechanismy Dvouhmotový setrvačník Složení : Setrvačník Nasazen na stejné hřídeli jako klika Jedná se o akumulátor kinetické energie, která se podle potřeby uvolňuje -> vyrovnání rovnoměrnosti chodu U jednoválcových strojů slouží k překonání krajních poloh pístu Dvouhmotový setrvačník
Klikové mechanismy Variantou klikového mechanismu je výstředníkový mechanismus místo páky-kliky je použit výstředníkový hřídel nebo výstředníkový kotouč naklínovaný na válcový hřídel malé zdvihy jsou dány hodnotou výstřednosti e /vzdálenost mezi osou otáčení (hřídele) a osou výstředné části/
Klikové mechanismy Výstředníkový mechanismus nazýváme také EXCENTR Excentr je nalisován nebo naklínován na válcové hřídeli, nebo je použit přímo výstředníkový hřídel
Klikové mechanismy Použití klikových mechanismů je nejrozšířenější v automobilovém průmyslu Moderní motory BMW
Použitá literatura BOLEK,A., KOCHMAN,J. aj. Části strojů 2. svazek. 5. vydání, Praha: SNTL, 1990 DOLEČEK,J., HOLOUBEK,Z., Strojnictví 1 pro SOU, 1. vydání Praha : SNTL, 1988 KŘÍŽ, R., Strojírenská konstrukce 1. 1. vydání, Praha: SNTL, 1986