PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní povinnosti v ochraně ovzduší
Advertisements

Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Vyhláška č. 205/2009 Sb., o zjišťování emisí ze stacionárních zdrojů a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší.
Povinnosti provozovatelů zařízení s F-plyny
Návrh zákona o integrovaném registru znečišťování a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí Ing. Bc. Jan Maršák,
Integrovaný registr znečišťování Ohlašovací povinnosti za rok 2008 Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního.
NAŘÍZENÍ VLÁDY 351/2002, kterým se stanoví emisní stropy pro některé látky znečišťující ovzduší a způsob přípravy a provádění emisních inventur a projekcí.
Seminář IRZ a legislativa v ochraně ovzduší, , Praha Nařízení vlády č. 112/2004 Sb. a jeho novela Kurt Dědič, odbor ochrany ovzduší MŽP.
MŽP odbor ochrany ovzduší
Nařízení vlády č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší.
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
Nástroje územního plánování
CÍLE A HLAVNÍ ZMĚNY V NÁVRHU NOVÉHO ZÁKONA O OCHRANĚ OVZDUŠÍ SENÁT Parlamentu České republiky Výbor pro územní rozvoj, veřejnou zprávu a životní prostředí.
Souhrnná provozní evidence a poplatková agenda
Stavební zákon a územní plánování
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Fakulta životního prostředí ČZU v Praze
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Aktuální stav rejstříku povolenek na emise skleníkových plynů z pohledu OTE – AEM - Ostrava Miroslav Řehoř.
o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Návrh nového zákona o ochraně ovzduší z pohledu provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší Senát PČR, 16.února 2010 Petr BARANEK Ředitel pro životní prostředí,
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.
OCHRANA OVZDUŠÍ Ovzduší je pro člověka jednou z nejdůležitějších složek životního prostředí, bez které se nemůže obejít. Vdechovaný vzduch a vše, co obsahuje,
Ochrana ovzduší Zákon č. 86/2002 Sb. o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší) Předmětem je ochrana vnějšího ovzduší.
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Koncepce odborného vzdělávání a certifikace dospělých v oboru CHZ a TČ v České republice ( EPEE 2008 ) Ing. Ivan Zahrádka, Svaz CHKT, Praha 9, tel.:
Seminář Zkušenosti z prvního roku aplikace zákona o integrované prevenci v energetice a průmyslu Vazby zákona č. 86/2002 Sb. na zákon č. 76/2002 Sb.
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
OCHRANA OVZDUŠÍ Filip Dienstbier, 2006.
Právní úprava ochrany ovzduší a ozonové vrstvy země
Licenční správa říjen 2008 KONTROLA EXPORTU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ- SOUČASNÝ VÝVOJ PRÁVNÍ PŘEDPISY ES V OBLASTI KONTROLY VÝVOZU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ A.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Právní úprava ochrany lesa
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Mgr. Magdaléna Peterková
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Právní režim ochrany vody a ovzduší
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Seminář č. 2 – PŽP II Právní režim ochrany vod a ovzduší. JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
Právní režim ochrany vody a ovzduší
Základní povinnosti v ochraně ovzduší – Legislativní přehled Ing. Zbyněk Krayzel
Zákon č.86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 9/2007 Ing. Jaromír Vachta.
Zákon č.86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 10/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 10/2009 Ing. Jaromír Vachta.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
ZÁKON O OCHRANĚ OVZDUŠÍ A LOKÁLNÍ TOPENIŠTĚ Kurt Dědič – odbor ochrany ovzduší MŽP Enviro Ostrravice,
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
Nový zákon o ochraně ovzduší
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Praktické zkušenosti z kontrol provozovatelů významných zdrojů znečišťování ovzduší Ing. Radomír Štěrba ENVIRO 2016, Ostravice.
Základní povinnosti v ochraně ovzduší – Legislativní přehled
EMISNÍ INVENTURA TĚŽKÝCH KOVŮ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Registr spaloven odpadů
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Transkript prezentace:

PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. 2009

PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ Ochrana ovzduší před vnášením znečišťujících látek Ochrana ozónové vrstvy Země Ochrana klimatu

Prameny právní úpravy Z. č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění č. 521/2002,………, 444/2005, 186/2006, 212/2006, 222/2006, 230/2006, 180/2007, 296/2007, 25/2008, 37/2008, 124/2008, 483/2008 … 292/2009 Sb. Z.č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů, ve znění č. 212/2006, 315/2008, 227/2009, 292/2009 Sb.  Z.č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 175/2002, 320/2002, 193/2003, 103/2004, 237/2004, 229/2005, 411/2006, 226/2006, 311/2006, 342/2006, 170/2007, 124/2008, 383/2008, 227/2009, 297/2009 Sb. Prováděcí předpisy

Prameny právní úpravy Nařízení č. 2037/2000 o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, ve znění novel Nařízení č. 842/2006 o některých fluorovaných skleníkových plynech a další navazující

Základní pojmy Vnější ovzduší Znečišťující látky (antropogenní činnost) Znečišťování ovzduší Znečištění ovzduší Provozovatel zdroje znečišťování (PO, FO)

ZDROJE ZNEČIŠŤOVÁNÍ OVZDUŠÍ stacionární - dopravní prostředky mobilní - nesilniční mobilní zdroje - přenosná nářadí

STACIONÁRNÍ ZDROJE A/ Podle míry vlivu na kvalitu ovzduší: - zvláště velké - velké - střední - malé    

B/ Podle technického a technologického uspořádání   - zvláště velké - velké (5 – 50 MW) spalovací zdroje - střední (0,2-5 MW) - malé - nebezpečného - spalovny odpadů - komunálního - jiného - zařízení ke spoluspalování odpadu ostatní stacionární zdroje

Stacionární zdroje Všeobecná ochrana ovzduší Zvláštní ochrana ovzduší

Všeobecná ochrana ovzduší Stacionární zdroje - nástroje regulace

Přípustná úroveň znečišťování ovzduší emisní limity - obecné specifické plán snížení emisí u stanovených st. zdrojů plán zavedení zásad správné zemědělské praxe u stanovených st. zdrojů - přípustná tmavost kouře - přípustná míra obtěžování zápachem - emisní stropy a redukční cíle pro jednotlivé znečišťující látky nebo stanovené skupiny látek

Přípustná úroveň znečištění ovzduší - hodnoty imisních limitů meze tolerance četnost překročení pro jednotlivé znečišťující látky - hodnoty cílových imisních limitů pro jednotlivé znečišťující látky

Plánovací a koncepční nástroje a programové dokumenty národní, krajské a místní programy snižování emisí znečišťujících látek (látky, pro které byly stanoveny emisní stropy nebo redukční cíle) plány snížení emisí znečišťujících látek u stanovených stacionárních zdrojů plány zavedení zásad správné zemědělské praxe - krajské a místní programy ke zlepšení kvality ovzduší

Administrativní nástroje Stanoviska a povolení orgánů ochrany ovzduší: Stanovisko k politice územního rozvoje a ÚPD Závazné stanovisko k umisťování staveb ZV,V a S zdrojů znečišťování ovzduší Povolení staveb ZV, V, a S zdrojů a jejich změn Povolení k uvedení do provozu Další povolení (§ 17 odst. 2) Možnost zpřísnit stávající podmínky provozu na základě překročení přípustné úrovně znečištění ovzduší

Povinnosti subjektů Obecné povinnosti PO a FO (§ 3) Povinnosti provozovatelů XXL, L a M stacionárních zdrojů (§ 11) Povinnosti provozovatelů malých stacionárních zdrojů (S) (§ 12)

Ekonomické nástroje Poplatky za znečišťování ovzduší: ZV, V a S zdroje Možnost prominutí 60% výše poplatku po dobu prací na redukci emisí Poplatek závisí na: Množství emisí Výši sazby za znečišťující látku (v Příloze č. 1) ZV, V a S zdroje Poplatek se stanoví pevnou částkou podle Přílohy č. 1 Malé zdroje

Sankční nástroje uložení zjednání nápravy - pokuty - omezení nebo zastavení provozu FO – odpovědnost za jiný správní delikt Pouze FO - provozovatelé malých ZZO jsou odpovědny za přestupek, jestliže nedodrží přípustnou tmavost kouře a přípustnou míru obtěžování zápachem anebo neoznámí výsledky měření

Další nástroje regulace požadavky na kvalitu paliv evidence zdrojů znečišťování ovzduší a jejich emisí (REZZO) registr informačního systému kvality ovzduší autorizace

Všeobecná ochrana ovzduší Mobilní zdroje - nástroje regulace

MOBILNÍ ZDROJE a) stanovení technických parametrů a emisních limitů - schvalování typu vozidla - schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobeného a dovezeného silničního vozidla - schvalování technické způsobilosti vozidla v provozu b) povinnosti subjektů c) stanovení požadavků na složení paliv (biopaliva) d) poplatek za neuvedení stanoveného množství biopaliva do volného daňového oběhu e) sankce

Zvláštní ochrana ovzduší - nástroje právní regulace

Zvláštní ochrana ovzduší Zvláštní ochrana ovzduší se zajišťuje:   stanovením oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší stanovením zón pro ochranu ekosystémů a vegetace nepřetržitým sledováním úrovně znečištění ovzduší zpracováním programů ke zlepšení kvality ovzduší akční plány obsahující krátkodobá opatření stanovením zvláštních imisních limitů smogovým varovným a regulačním systémem.

Ochrana ozonové vrstvy Země Nástroje právní regulace na ochranu ozónové vrstvy (obsaženy v Nařízení č. 2037/2000 o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a v zákoně o ovzduší)

Nástroje právní regulace na ochranu ozónové vrstvy a) Úplný zákaz výroby stanovených látek   b) Postupné omezování výroby c) Zákaz uvádění na trh a používání regulovaných látek d) Postupné omezení uvádění na trh a použití regulovaných látek e) Zákaz a postupné omezení určitých způsobů použití hydrochlorfluoruhlovodíku.

Nástroje právní regulace na ochranu ozónové vrstvy f) Pravidla pro obchod – dovozní licence, vývozní povolení, zákazy aj. g) Regulace emisí - povinnosti subjektů: - znovuzískávat regulované látky - takto získané látky zneškodnit, regenerovat nebo recyklovat - označovat obaly a výrobky - kontrolovat úniky látek, instalovat systémy detekce h) Certifikace osob (kontrola úniků, zacházení s regulovanými látkami – znovuzískávání, zneškodňování, servisní práce

Nástroje právní regulace na ochranu ozónové vrstvy Evidence, vykazování a registr regulovaných látek (Integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností ES)   j) Ekonomické nástroje - poplatky za výrobu a dovoz regulovaných látek a výrobků, které je obsahují k) Sankce - opatření k nápravě - zrušení povolení ministerstva k zacházení s regulovanými látkami včetně odejmutí těchto látek nebo výrobků, které je obsahují - pokuty.

Ochrana klimatického systému Země Nástroje právní regulace

Ochrana klimatu – prameny Kjótský Protokol – závazky ke snížení emisí skleníkových plynů - projektové mechanismy Směrnice č. 2003/87/ES o vytvoření systému obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství ve znění 2004/101/ES Nařízení č. 842/2006 o některých fluorovaných skleníkových plynech Z.č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění č. 212/2006 a 315/2008 Sb. a z. o ovzduší 86/2002 Sb.

Ochrana klimatu Skleníkové plyny: - oxid uhličitý - metan - oxid dusný - částečně nebo zcela fluorovaný uhlovodík - fluorid sírový, pokud je jako skleníkový plyn označen v prováděcím předpisu

Nástroje právní regulace na ochranu klimatu a) Národní program ke zmírnění změny klimatu Země b) povolení k vypouštění emisí skleníkových plynů c) Národní alokační plán d) Rejstřík obchodování s povolenkami e) ekonomické nástroje - povolenky f) použití jednotek snížení emisí a jednotek ověřeného snížení emisí z projektových činností g) povinnosti subjektů h) evidence (Národní inventarizační systém) i) sankce (zrušení povolení, pokuta)

Národní program ke zmírnění změny klimatu Země Stanoví: národní redukční cíle pro skleníkové plyny lhůty k jejich dosažení. Schvaluje jej vláda. MŽP zajistí inventarizaci emisí a propadů látek ovlivňujících klimatický systém

Povolení k vypouštění emisí skleníkových plynů Vztahuje se provozovatele vybraných zařízení (stacionární zdroje v Příloze 1) Vydává jej MŽP, přechází na pr. nástupce Podmínkou je dostatečné materiální, technické a organizační vybavení ke zjišťování a vykazování emisí

Národní alokační plán Celkové množství povolenek Množství, které bude přiděleno jednotlivým znečišťovatelům Množství povolenek, které se vyhrazuje pro nové provozovatele Návrh NAP připravuje MŽP s MPO zveřejnění , připomínkování, projednání, schválení vládou, zveřejnění, předložení EK, nařízení vlády

Rejstřík obchodování s povolenkami Povinnost provozovatele požádat správce rejstříku o zřízení účtu Správce rejstříku přidělí provozovateli zařízení povolenky podle NAP Povolenky lze převádět na jinou osobu

Jednotky přiděleného množství jsou majetkem ČR hospodaří s nimi MŽP jednotky přiděleného množství emisí, které ČR nevyužije ke splnění svého závazku z Kjótského protokolu, může MŽP prodat v rámci mezinárodního emisního obchodování nebo využít na podporu společných projektů eviduje je správce rejstříku; prostředky z prodeje jsou příjmem SFŽP a jsou účelově vázány

Nástroje právní regulace na ochranu klimatu (Nař.ES 842/2006) a z. č. 86/2002 Sb. Fluorované skleníkové plyny (F-plyny) jsou uvedeny na seznamu v příloze č. 1 Nařízení Stejné případy použití jako freony a halony obdobný způsob regulace

F-plyny Fluorované skleníkové plyny (HCF) – povinnosti: zákazy uvádění stanovených výrobků a zařízení na trh omezovat úniky a používání znovuzískávat a zneškodňovat povolení k používání jako hasicích prostředků (MŽP) označovat výrobky s obsahem těchto plynů požadavky na odstraňování výrobků a zařízení s obsahem těchto plynů kontrolovat úniky, instalovat systémy detekce oznamovací povinnosti (ES integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností) evidence zařízení, látek, údržby zařízení certifikace osob vykonávajících stanovené činnosti Látky lze předat ke zneškodnění nebo znovuzískávání pouze certifikovaným osobám

ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ a) Ministerstvo životního prostředí b) Ministerstvo zdravotnictví c) Ministerstvo dopravy d) Česká inspekce životního prostředí e) Česká obchodní inspekce f) celní úřady g) kraje h) obecní úřady obcí s rozšířenou přenesenou působností i) obce.