III-2/CJ1/1.14/De Vznik a vývoj antického divadla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

Drama – vývoj a rozdělení
Tematická a kompoziční složka literárního díla
(Literární výchova - 7. ročník)
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.15 Anotace: Prezentace se zaměřuje na divadlo a film, porovnává jejich funkci, vysvětluje jednotlivé pojmy, uvádí základní filmové.
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Antické umění Starověké Řecko.
zpracovaný v rámci projektu
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_16  
Mgr. Lenka Venclová ČÍST A PSÁT uměli v ŘECKU téměř všichni dané – jednoduchostí písma – převzali od Féničanů / 24 znaků/ svobodnost řemeslníků,
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Divadlo konce 19.století.
Mytologie a její odraz v řeckém umění
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Antické divadlo Řecké a Římské divadlo
ŘECKÉ DIVADLO.
Antický Řím Architektura 2. část.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Středověk Úvod.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Řecké divadlo. Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ300 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
37.1 Drama, hudebně-dramatické žánry
Řecké divadlo.
Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Původ hudby, pravěk, starověk
Kultura starověkého Řecka 2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 1.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
VÝVOJ OLYMPIJSKÝCH HER
Vznik řeckého divadla Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vznik a vývoj Tragédie představitelé
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Národní divadlo, jeviště, hlediště.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Starověká literatura.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_218_Mykénská civilizace
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

III-2/CJ1/1.14/De Vznik a vývoj antického divadla Vznik divadla Budova Jevištní stroje Herci Žánry

Vznik divadla Počátky divadla souvisejí všude ve světě s náboženským kultem. Platí to i o starém Řecku, kde při zpěvech, tancích a recitacích na oslavu boha Dionýsa vznikly oba základní žánry antického dramatu. Jmenujte tyto žánry. Kdo byl bůh Dionýsos? Jaké je jeho jméno v římské mytologii?

Ve starém Řecku se drama vyvinulo ze sborové lyriky tím, že se ke sboru (chóru) přidružili herci předvádějící určitý děj. Legendární Thespis proměnil asi roku 534 př. n. l. vůdce chóru (koryfeje) v herce představujícího určitou postavu. V dalším vývoji přibývá k tomuto prvnímu herci (hrdinovi, protagonistovi) ještě druhý a třetí herec, a ti už stačí za pomoci masek odehrát všechny role včetně ženských.

Budova První velké divadlo bylo postaveno v Athénách v 6. st. př. n. l., převážně ze dřeva. První kamenná stavba (Dionýsovo divadlo) pochází ze 4. st. př. n. l., tu potom téměř beze změny převzala jako vzor jiná řecká města. Stavělo se proti horám nebo moři, aby měla divadla dobré akustické vlastnosti. V hledišti se sedělo podle společenských vrstev nebo význačného postavení. Vstup byl zdarma, ovšem byl zakázaný otrokům.

Jevištní budova (skéné) Vyvýšené jeviště (patří k budově) Orchestra Hlediště Zamyslete se, co by mohlo představovat růžové políčko uprostřed orchestry? (Nápověda: Kdo v antickém Řecku všemu vládl?) Jevištní budova (skéné) Vyvýšené jeviště (patří k budově) Proscénium ?

Přečtěte si popis budovy antického divadla: Polokruhovité a dozadu se zvedající hlediště, opírající se o terénní svah, uzavíralo v sobě víc než polovinu tzv. orchestry, tj. kruhovitého prostranství, kde se tančilo. První řada při orchestře (často ji tvořila okázalá kamenná sedadla), byla vyhrazena čestným hostům. Vpředu uzavírala divadlo jevištní budova (řeč. skéné; jevištní dekorace). Asi až do 4. stol. př. Kr. se hrálo v orchestře, potom na vyvýšeném jevišti (proskénion), neboť divadelní hry byly nyní bez chóru a stačilo pro ně méně místa. Divadla byla bez střechy, římská však byla zastiňována plachtami. Ze starověkých divadel se velmi často zachovaly řady sedadel, zřídka však se uchovalo jeviště a to, co bylo postaveno na něm.

U Římanů byla orchestra polokruhovitá, za ní bylo vyvýšené jeviště. Ze stěny domu, který vzadu jeviště uzavíral, se vyvinulo okázalé průčelí. Pro diváky bylo nutno vybudovat sklenuté příchody. První kamenné divadlo v Římě dal zřídit 55 př. Kr. Pompeius. Nejlépe dochované řecké divadlo se nachází v Epidauru, římské např. v Orange ve Francii, v Aspendu (Turecko) a v severoafrickém Sabratha. V amfiteátru v Epidauru ve strmém hledišti mohlo sedět téměř 14 000 lidí. Ještě i dnes je v tomto divadle pozoruhodná akustika. Šepot na jevišti je jasně slyšet až v nejvyšší řadě sedadel.

Podívejte se na obrázek divadla v Epidauru:

Zapište si do sešitu pojmy: Skéné – budova stojící proti divákům, odkud vycházeli herci, zároveň sloužila jako pozadí, ubytovna pro herce, sklad kostýmů (časem k ní bylo připojováno vyvýšené pódium, tzv. proskénion) Proscénium, řec. proskénion – tvořilo jeviště, na němž hráli herci; v dnešním slova smyslu prostor mezi oponou a orchestrem Orchestra – původně kruhovité, potom polokruhovité místo pro sbor, mezi jevištěm a hledištěm, jeho rozměry odpovídaly nejspodnějšímu polokruhu hlediště a šíři zadní strany scény; uprostřed orchestry stál Dionýsův oltář;

Jevištní stroje Z jevištních strojů byly známy: Deus ex machina (lat. bůh ze stroje) – termín z řeckého a římského divadla, vlastně jeřáb, pomocí něhož byl bůh nebo hrdina spouštěn na jeviště, aby rozuzlil konflikt, který je lidským jednáním neřešitelný Ekkykléma – zařízení, pomocí něhož bylo možno učinit pro diváka viditelný vnitřek domu s člověkem, který tam byl zavražděn; technické podrobnosti nejsou známy

Herci Na jevišti účinkovali pouze tři herci a chór. Prvního herce oddělil od chóru Thespis, druhého herce zavedl Aischylos, třetího potom Sofokles. Vzhledem k většímu počtu rolí než herců museli herci hrát více rolí, a to i ženské. Herci totiž mohli být pouze muži. Divadla byla obrovská, proto herci používali různé pomůcky k tomu, aby byli i z posledních řad vidět a slyšet.

Masky Otvory pro ústa a oči byly nadměrně veliké. Účel byl týž jako u dnešní divadelní masky vytvářené líčením: charakterizace role. V masce zabudován také trychtýř, který zesiloval hlas a zároveň umožňoval měnění hlasu. Na hlavě kromě masky herec nosil velkou paruku, aby se jeho hlava zdála větší a proporciálně více odpovídala postavě prodloužené speciálními botami.

Podívejte se na ukázky:

Kothurny Kothurny byly boty se silnou podrážkou, které zavedl pro herce v tragédii Aischylos, aby se zdáli větší. Za helénismu byly ještě zvýšeny, protože se zvýšila proti předním řadám rovina jeviště – tehdy se začaly používat dřevěné podrážky, které byly skoro jako malé chůdy. Nezbytnou součástí kostýmu byl dlouhý plášť, který měl zakrýt kothurny.

Podívejte se na postavu herce a popište pomůcky, které herci používali.

Žánry Antické divadlo v Řecku mělo dva základní žánry, tragédii a komedii. Hlavními představiteli tragédie byli Aischylos ( 456 př. n. l.), Sofokles ( 406 př. n. l.) a jeho mladší vrstevník Euripides. Komedii představoval Aristofanes (tvořil 427 – 388 př. n. l.). Z jejich praxe se také odvozují normy antického dramatu. Postavy jejich dramat a základní životní situace se objevují v různých obměnách ve slovesné tvorbě až do naší přítomnosti. Původně se provozovaly pouze tragédie, a to o velkých dionýsiích. Tyto svátky jara se konaly v březnu a dubnu na počest Dionýsa (v římské mytologii Bakchus), boha vegetace a vína, které zapuzuje starosti. V souvislosti s tím byl i bohem básnictví a hudby a v jeho kultu vznikla lyrická píseň (dithyrambos) a dramatické básnictví.

Tragédie Název tragédie v doslovném překladu znamená „kozlí píseň“. Je odvozen ze starého obřadu spojeného s bohem Dionýsem. Při tomto obřadu byli démoni představováni v podobě kozlů (sbor pěvců oblečených do kozlích kůží zpíval písně doprovázené tancem - dithyramby). Řecká tragédie nesla ještě mnohé stopy tohoto kultu: šlo o spojení slova mluveného, zpěvu a tance, významnou úlohu měl chór, který zasahoval do děje nebo komentoval události, herci užívali masek a bohatých rouch, zbytků kultovního kostýmu, námět byl brán převážně z mýtu.

Základem tragédie je konflikt (lidí s bohy, dvou mravních norem apod Základem tragédie je konflikt (lidí s bohy, dvou mravních norem apod.) a drama má samozřejmě tragický konec (hrdina podléhá, nejednou však s morálním vítězstvím). Hra měla vzbudit v divácích hrůzu a soucit s tragickým hrdinou a byla pociťována jako „vysoký“, až vrcholný literární druh. V tragédii nešlo o originalitu námětu samotného (ten často využívali různí autoři), ale o originalitu jeho zpracování.

Úvahy o vzniku a podstatě tragédie podal ve své Poetice řecký filozof Aristoteles (383 – 322 př. n. l.). Tento spis byl pak až do počátku novověku základem literární teorie. Aristoteles zde poprvé vyslovil takzvaný „zákon tří jednot“. Ten vyžaduje, aby děj měl jednu ústřední zápletku a vyvíjel se nepřetržitě kupředu bez odboček, aby se odehrál během 24 hodin a soustřeďoval se na co nejmenší prostor (když už se nevešel do paláce, nesměl aspoň překročit hradby města).

Aristoteles se také vyjádřil ke kompozici dramatu Aristoteles se také vyjádřil ke kompozici dramatu. Později se z jeho úvah vyvinulo takzvané „pětistupňové schéma kompozice dramatu“. Drama má tedy mít z hlediska děje 5 částí: Expozice – seznámí s výchozí situací děje, představí hlavní postavy, ukáže prostředí, naznačí i možnost zápletky a konfliktu Kolize – zauzlení děje (zápletka), začíná klíčit možnost konfliktu, poprvé probouzí u postav otázku, jak dál, nebo co dělat, a tím vyvolává pocit napětí a očekávání Krize – vrcholný okamžik konfliktu, scéna (nebo řada scén), kde se děj vyvolaný kolizí vyhrocuje natolik, že už se není možno vyhnout rozhodující srážce mezi oběma protichůdnými stranami Peripetie – náhlý obrat; děj se nachýlil k závěrečnému rozuzlení, ale najednou je hrdina postaven před náhlou, nečekanou změnu, která uspíší konec, přivede děj ke katastrofě, nebo naopak zableskne se naděje na možnost smírného konce, aby pak závěrečná katastrofa vyzněla tím mocněji Katastrofa – konečný obrat, při němž dochází k tragickému rozuzlení konfliktu

Komedie Podobně jako tragédie řecká komedie se zrodila z žertovných a satirických písní a byla původně také spojena s kultem boha Dionýsa. Komedie zobrazuje humorným způsobem, co je v životě směšné a vysmívá se některým jevům společenského života a záporným rysům lidských charakterů Děj se obyčejně zakládá na motivu zápasu; hrdina, který v něm zvítězí, ustavuje nějaký nový pořádek, když převrací vzhůru nohama některou starou zvyklost. Pak následuje hostina. Tento žánr má tedy mít komický účinek a smírný konec. Námět je v antice převážně politický, posměšky jsou adresovány určitým lidem, kteří jsou karikováni, a to státníkům i jiným osobnostem (nechybí ani literární polemika). V této podobě tvořil komedii Aristofanes.

Domácí úkol: Vypůjčte si Slovník antické kultury (Nakladatelství Svoboda, Praha 1974) a přečtěte si na str. 7 – 8 Poznámku o výslovnosti latiny a řečtiny a o skloňování. Stručně si pravidla zapište. Za pomoci Encyklopedie antiky a Slovníku antické kultury vysvětlete, co znamenají spojení: Achilleova pata, danajský dar, Pyrrhovo vítězství, Damoklův meč, Oidipův a Elektřin komplex.