Abiotické a biotické podmínky života

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Advertisements

Podříše: Mnohobuněční živočichové
Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Příklady vztahů mezi populacemi
Biotické podmínky života
Teorie o vzniku života na Zemi
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Biotické a abiotické faktory
Stavba a vznik Země Projevy života
Projevy života, třídění organismů
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Země a život, vývoj života
Pedosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími pedosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Registrační číslo projektu:
Biotické podmínky života
Složky krajiny a životní prostředí
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Svalstvo Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci svalstva člověka.
VYLUČOVací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci.
VY_32_INOVACE_01_Sluneční záření Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jednobuněční živočichové
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
Ekosystémy.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Mnohobuněčné organismy
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Projevy života, třídění organismů
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_06 Název materiáluVztahy mezi.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Projevy života, třídění organismů
Země a život, vývoj života
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Název prezentace (DUMu):
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Vztahy mezi populacemi - negativní
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Abiotický faktor světlo
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Transkript prezentace:

Abiotické a biotické podmínky života Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními abiotickými a biotickými podmínkami pro život organismů. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy ultrafialové světlo viditelné světlo světelný režim biorytmy tolerance světla jedinec populace protokooperace mutualismus komenzalismus amenzalismus predace parazitismus kompetice neutralismus ekosystém ekosystém vodní ekosystém suchozemský ekosystém umělý ekosystém přirozený společenstvo fytocenóza zoocenóza biom

Abiotické podmínky života vzduch, voda, světlo, teplo, minerální látky jsou základní podmínky života pro každý živý organismus tyto pocházejí z neživé přírody obrázek 1 obrázek 2 obrázek 3 obrázek 4

Zápis do sešitu Abiotické podmínky života vzduch, voda, světlo, teplo, minerální látky

Vzduch, voda, půda viz prezentace atmosféra, hydrosféra, pedosféra

Zápis do sešitu Vzduch, voda, půda viz dále

Sluneční záření na Zemi dopadá záření o vlnových délkách 290 – 5000 nm vysílá ho Slunce – zdroj světla a tepla viditelné záření = světlo Ultrafialové záření může život i ohrožovat, 90% zachytí ozónová vrstva vliv na organismy + tvorba vitamínu D - brzdí růst organismů, způsobuje mutace a nádory, ozónová díra

Zápis do sešitu Sluneční záření Slunce – zdroj světla a tepla viditelné záření = světlo Ultrafialové záření 90% zachytí ozónová vrstva vliv na organismy + tvorba vitamínu D - brzdí růst, mutace, nádory

Sluneční záření Viditelné světlo 260 – 760 nm světelný režim = střídání dne a noci u organismů se vytvářejí rytmické děje v závislosti na světle - biorytmy tolerance světla –různá např.: rostliny světlobytné (bříza) a stínobytné (kapradiny) živočichové světlomilní (ještěrka), stínomilní (mlok), temnomilní (krtek)

Zápis do sešitu Viditelné světlo světelný režim = střídání dne a noci rytmické děje v závislosti na světle - biorytmy tolerance světla – různá rostliny světlobytné (bříza) a stínobytné (kapradiny) živočichové světlomilní (ještěrka), stínomilní (mlok), temnomilní (krtek)

Biotické podmínky života tvoří je vzájemné vztahy mezi organismy (rostlinami a živočichy) obrázek 5

Zápis do sešitu Biotické podmínky života vzájemné vztahy mezi organismy

Jedinec, populace Jedinec Populace základní jednotka živých složek prostředí jednobuněčný nebo mnohobuněčný organismus jedinci se většinou nevyskytují osamoceně Populace více jedinců stejného druhu ve všech vývojových stadiích v určité oblasti v určitém čase hustota populace = počet jedinců (hmotnost) v určitém prostoru  hustota se mění počet nových jedinců je větší než počet umírajících → populace roste počet nových jedinců je menší než počet umírajících → populace vymírá

Zápis do sešitu Jedinec Populace jednobuněčný nebo mnohobuněčný organismus Populace více jedinců stejného druhu v určité oblasti v určitém čase hustota populace = počet jedinců (hmotnost) v určitém prostoru  mění se noví jedinci > umírající → populace roste noví jedinci < umírající → populace vymírá

Vztahy mezi populacemi Kladné vztahy protokooperace vztah prospěšný pro obě populace oba mají užitek, ale mohou žít nezávisle (pštrosi se zebrami, žirafy se slony) mutualismus (pravá symbióza) obě populace mají prospěch, po oddělení strádají nebo vůbec nepřežívají (zelená řasa + houba = lišejník, bachorové bakterie a přežvýkavci, rak poustevníček a mořská sasanka, klaun a sasanka) komenzalismus jedna populace má prospěch, druhá je nedotčena (hyeny nebo supi a velké šelmy v Africe)

Vztahy mezi populacemi Neutrální vztahy neutralismus obě populace se vzájemně neovlivňují (velké šelmy a brouci, živící se trusem přežvýkavců, žába a zajíc)

Vztahy mezi populacemi Záporné vztahy amenzalismus jeden druh organismu poškozuje svými produkty metabolismu jiný druh organismu (plísně – bakterie, akát – jiné rostliny) predace (kořistnictví) predátor vztahem získává, kořist bezprostředně strádá predátor je obvykle větší než kořist (lvi a zebry, poštolky a hraboši, orel říční a ryby)

Vztahy mezi populacemi parazitismus parazité omezují svého hostitele, sami mají prospěch parazit je vždy menší než hostitel (choroš a strom, blecha a ježek, tasemnice a člověk…) kompetice (konkurence) obě populace jsou negativně ovlivněny – při nedostatku potravy, stanovišť apod. může dojít až k vytlačení jedné populace druhou (zebry a antilopy, rak bahenní a rak říční…)

Zápis do sešitu Vztahy mezi populacemi kladné neutrální protokooperace: oba mají užitek, ale mohou žít nezávisle, dočasné sdružování (pštrosi + zebry, žirafy + sloni) mutualismus (pravá symbióza): obě prospěch, po oddělení strádají nebo † (zelená řasa + houba = lišejník, rak poustevníček a mořská sasanka) komenzalismus: jedna populace má prospěch, druhá nedotčena (hyeny nebo supi a velké šelmy) neutrální neutralismus: vzájemně se neovlivňují (žába a zajíc)

Zápis do sešitu záporné amenzalismus: jeden druh poškozuje jiný u (plísně – bakterie, akát – jiné rostliny) predace (kořistnictví): predátor získává, kořist bezprostředně strádá, predátor > kořist (lvi a zebry, poštolky a hraboši…) parazitismus: parazit omezuje hostitele, sám má prospěch, parazit < hostitel (choroš a strom, blecha a ježek…) kompetice (konkurence): obě negativně ovlivněny –může dojít až k vytlačení jedné populace druhou (zebry a antilopy, rak bahenní a rak říční…)

Zápis do sešitu – volitelný Vztah populace A populace B protokooperace + + mutualismus + + komenzalismus + 0 amenzalismus + - predace + - parazitismus + - kompetice - - neutralismus 0 0

Společenstvo a ekosystém společenstvo = soustava různých druhů organismů, žijících v určitém čase na určitém místě společenstvo rostlin = fytocenóza společenstvo živočichů = zoocenóza v různém prostředí různá rozmanitost organismů, různé uspořádání ekosystém = základní stavební a funkční jednotka přírody = společenstvo + neživé prostředí

Zápis do sešitu Společenstvo a ekosystém společenstvo = soustava různých druhů organismů, žijících v určitém čase na určitém místě společenstvo rostlin = fytocenóza společenstvo živočichů = zoocenóza ekosystém = základní stavební a funkční jednotka přírody = společenstvo + neživé prostředí

Charakteristické znaky ekosystému znovuobnovování vlastní řízení vývoj (sukcese) probíhá v něm oběh látek existuje jednosměrný tok energie ekosystém vodní rybník, řeka, moře… suchozemský (les, louka…) přirozený = vliv člověka je nepatrný, hlavní zdroj energie je sluneční záření (horská louka, bažina, oceán…) umělý = velký vliv člověka, dodatková energie (Zoo, zahrada, sídliště…)

Zápis do sešitu Charakteristické znaky ekosystému znovuobnovování, vlastní řízení, vývoj (sukcese), oběh látek, jednosměrný tok energie ekosystém vodní rybník, řeka, moře… suchozemský (les, louka…) přirozený = vliv člověka nepatrný, hlavní zdroj energie -sluneční záření (horská louka, bažina, oceán…) umělý = velký vliv člověka, dodatková energie (Zoo, zahrada, sídliště…)

OPAKOVÁNÍ Abiotické podmínky života Biotické podmínky života vzduch, voda, světlo, teplo, minerální látky Vzduch, voda, půda viz dále Sluneční záření Slunce – zdroj světla a tepla viditelné záření = světlo Ultrafialové záření 90% zachytí ozónová vrstva vliv na organismy + tvorba vitamínu D - brzdí růst, mutace, nádory Viditelné světlo světelný režim = střídání dne a noci rytmické děje v závislosti na světle - biorytmy tolerance světla – různá rostliny světlobytné (bříza) a stínobytné (kapradiny) živočichové světlomilní (ještěrka), stínomilní (mlok), temnomilní (krtek) Biotické podmínky života vzájemné vztahy mezi organismy Jedinec jednobuněčný nebo mnohobuněčný organismus Populace více jedinců stejného druhu v určité oblasti v určitém čase hustota populace = počet jedinců (hmotnost) v určitém prostoru  mění se noví jedinci > umírající → populace roste noví jedinci < umírající → populace vymírá Vztahy mezi populacemi kladné protokooperace: oba mají užitek, ale mohou žít nezávisle, dočasné sdružování (pštrosi + zebry, žirafy + sloni) mutualismus (pravá symbióza): obě prospěch, po oddělení strádají nebo † (zelená řasa + houba = lišejník, rak poustevníček a mořská sasanka) komenzalismus: jedna populace má prospěch, druhá nedotčena (hyeny nebo supi a velké šelmy)

OPAKOVÁNÍ Společenstvo a ekosystém neutrální neutralismus: vzájemně se neovlivňují (žába a zajíc) záporné amenzalismus: jeden druh poškozuje jiný u (plísně – bakterie, akát – jiné rostliny) predace (kořistnictví): predátor získává, kořist bezprostředně strádá, predátor > kořist (lvi a zebry, poštolky a hraboši…) parazitismus: parazit omezuje hostitele, sám má prospěch, parazit < hostitel (choroš a strom, blecha a ježek…) kompetice (konkurence): obě negativně ovlivněny –může dojít až k vytlačení jedné populace druhou (zebry a antilopy, rak bahenní a rak říční…) Společenstvo a ekosystém společenstvo = soustava různých druhů organismů, žijících v určitém čase na určitém místě společenstvo rostlin = fytocenóza společenstvo živočichů = zoocenóza ekosystém = základní stavební a funkční jednotka přírody = společenstvo + neživé prostředí

OPAKOVÁNÍ Charakteristické znaky ekosystému znovuobnovování, vlastní řízení, vývoj (sukcese), oběh látek, jednosměrný tok energie ekosystém vodní rybník, řeka, moře… suchozemský (les, louka…) přirozený = vliv člověka nepatrný, hlavní zdroj energie -sluneční záření (horská louka, bažina, oceán…) umělý = velký vliv člověka, dodatková energie (Zoo, zahrada, sídliště…)

Otázky a úkoly Vyjmenuj základní podmínky života. Jaký kladný a záporný vliv má UV záření na organismy? Rostlinám rostoucím na zastíněných místech říkáme rostliny ....................................... Jak poznáme, zda populace vymírá, nebo roste? Znáš alespoň dva příklady negativních vztahů mezi dvěma populacemi? Jaké jsou znaky ekosystému?

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Zdeněk MARTINEC a Jan VÍTEK. Přírodopis 4: pro 9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 88 s. ISBN 80-7235-261-X. [2012-04-10] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-04-10] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. obr. 1 – atmosféra http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Top_of_Atmosphere.jpg obr. 2 – voda http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Nordsee_Wellen.JPG obr. 3 – půda http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Palkovick%C3%A9_h%C5%AFrky%2C_p%C3%ADsek.jpg obr. 4 – slunce http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Sun_in_X-Ray.png obr. 5 – louka http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/Ausschnitt_Blumenwiese_1.jpg/640px-Ausschnitt_Blumenwiese_1.jpg