Transformace a sloučení systému péče o ohrožené děti Petr Nečas ministr práce a sociálních věcí 3. dubna 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Advertisements

Evropský rok dobrovolnictví • Evropský rok dobrovolných činností na podporu aktivního občanství (ERD) je tematickým rokem vyhlášeným pro všechny členské.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec Králové 2 1www.centrumandragogiky.cz Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Datum: Zpracovali: Tomáš Hirt, Daniel Hůle, Ladislav Toušek Analýza potřebnosti služeb sociální prevence v Plzeňském kraji Zadavatel:
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Transformace a sjednocení systému péče o ohrožené děti RNDr. Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Sociální patologie SCPT SCPA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Projekt Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji
STŘEP české centrum pro sanaci rodiny Podpůrné služby pro ohrožené a náhradní rodiny z pohledu NNO Nadační fond J &T, PSP ČR,
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Andrea Brožová Doubková
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Reforma systému péče o ohrožené děti 25. listopadu 2011 Miloslav Macela Odbor 21 rodiny a dávkových systémů MPSV.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
1 PRIORITY SEKCE NÁMĚSTKYNĚ MINISTRA PRO SOCIÁLNÍ A RODINNOU POLITIKU.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Deinstitucionalizace ústavní péče očima ochránce 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
MUDr. František Schneiberg
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Prevence domácího násilí na vládní úrovni
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Domov pro osoby se zdravotním postižením
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Obor zdravotních služeb MZ
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Andrea Brožová Doubková
Koncepční záměry MPSV v oblasti náhradní rodinné péče
Aplikovaný výzkum Program Beta:
Transkript prezentace:

Transformace a sloučení systému péče o ohrožené děti Petr Nečas ministr práce a sociálních věcí 3. dubna 2008

Hlavní problém Ochrana dětí v ČR nedosahuje úrovně odpovídající úrovni vyspělých evropských států, a to zejména s přihlédnutím k vysokému počtu dětí v ústavní péči a nedostatečné nabídce alternativních forem práce s ohroženým dítětem a jeho rodinou Hlavní problém - roztříštěnost agendy péče o ohrožené děti, a to na úrovni vertikální i horizontální Doposud nebyla dostatečně vymezena ani role jednoho koordinujícího orgánu odpovědného za propojování rezortních aktivit

Počet dětí v ústavní výchově a v náhradní rodinné péči Počet dětí umístěných do ústavní výchovy: rok dětí, rok dětí Celkový počet dětí s nařízenou ústavní výchovou: rok dětí, rok dětí, rok dětí (neoficiálně) Z celkového počtu dětí v ústavní výchově je jich zhruba umístěno ve zdravotnických zařízeních – kojeneckých ústavech a dětských domovech pro děti do 3 let. (Nejsou zahrnuty děti se zdravotním postižením umístěné v zařízeních sociálních služeb.) K dětem v ústavní výchově musíme připočítat také děti umístěné v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc, jelikož se rovněž jedná o formu náhradní péče, která nemá povahu náhradní rodinné péče - počet kolem 600.

Počet dětí v pěstounské péči Počet dětí svěřených do pěstounské péče: rok dětí, rok dětí Celkový počet dětí v pěstounské péči a poručenství: rok dětí, rok dětí, rok dětí (neoficiálně) Počet pěstounských rodin: rok rodin, rok rodin Pozitivní je nárůst počtu dětí v pěstounské péči. K počtu dětí svěřených do pěstounské péče nebo poručenství je možné ještě připočítat také osvojené děti, což je zhruba dětí za rok.

Analýza institucionálního zajištění péče o ohrožené děti Transformace systému péče o ohrožené děti – jeden z cílů programového prohlášení vlády První krok - Analýza institucionálního zajištění péče o ohrožené děti Jako výchozí krok bude sestavena mezirezortní koordinační skupina, v níž budou zastoupeny všechny rezorty. Dále bude sestaven expertní panel nezávislých odborníků, který bude sloužit jako poradní orgán koordinační skupiny MPSV spolupracuje od konce roku 2007 na řešení konkrétních průřezových otázek péče o děti s MŠMT, tato spolupráce je konstruktivní a výstupy této pracovní skupiny budou sloužit jako podklad pro činnost mezirezortní koordinační skupiny

Specifikace základních problémů Konkrétní projevy roztříštěnosti péče o ohrožené děti: Odlišná rezortní filozofie a přístup k práci s ohroženými dětmi Vlastní legislativní úprava - neexistuje jediná společná legislativní norma, která by obsahovala zákonný rámec péče o ohrožené děti Odlišné principy péče o děti - aktivity všech rezortů se odvíjejí od vlastních dílčích principů určujících priority pro danou oblast Odlišná kritéria pro personální zajištění – v rámci jednotlivých rezortů se jedná o různé požadavky na personální zajištění péče o děti, ať už z hlediska kvality nebo kvantity

Specifikace základních problémů Odlišné požadavky na vzdělávání pracovníků – chybí jednotný systém průřezového minimálního vzdělávání, které by měli absolvovat všichni odborníci podílející se na péči o ohrožené děti Nesoulad metodických materiálů jednotlivých rezortů – neexistuje sjednocující metodický materiál závazný pro všechny pracovníky podílející se na péči o konkrétní ohrožené dítě a jeho rodinu Rozdílné finanční zajištění aktivit jednotlivých rezortů Naprostá absence koordinace aktivit jednotlivých rezortů

Rámcové kroky k řešení současného stavu 1.Vytvoření mezirezortní koordinační skupiny složené ze zástupců všech odpovědných rezortů, která bude ze své činnosti odpovědna ministrovi práce a sociálních věcí 2.Vytvoření akčních pracovních skupin za účasti zástupců všech rezortů, tyto skupiny budou zaměřeny na řešení jednotlivých dílčích úkolů a budou koordinovány mezirezortní koordinační skupinou 3.Zpracování Návrhu opatření k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti, který bude předložen v termínu do vládě ke schválení, na základě tohoto návrhu bude vypracován věcný záměr zákona ke sjednocení a transformaci systému péče o ohrožené děti a následně bude vypracováno paragrafové znění

Konkrétní výstupy Definice společné filozofie, priorit, metodik, jednotné úrovně personálního zajištění a požadavku na vzdělání pracovníků Postupná transformace a slaďování legislativy Definice společných standardů péče o ohrožené děti, včetně standardů kvality Zapojení a revize odborníků a odborných zdrojů ve formě studií, výzkumů a příkladů dobré praxe Nastavení systému sebehodnocení a zpětné vazby (studie proveditelnosti) Zajištění realizace navrhovaných opatření – odborná a politická garance aplikovatelnosti navržených změn, priority péče o ohrožené děti musí být implementovány do veškerých aktivit všech rezortů Zajištění rozšíření přijímaných změn do povědomí široké veřejnosti, odborníků a představitelů zákonodárné a výkonné moci

Definice společných priorit Právo dítěte na život ve vlastní rodině – jako východisko jednoznačně zohledňované v rámci veškerého rozhodování o dítěti Vypracování individuálního plánu dítěte a jeho rodiny – princip multidisciplinární týmové spolupráce - individuální plán dítěte vytvářen v rámci případové konference o dítěti a zahrnuje přehled aktivit všech zúčastněných subjektů, včetně časového rozvrhu těchto aktivit Právo dítěte na kontakt s rodiči – v případě, kdy není možné zajistit stabilní a bezpečný život dítěte ve vlastní rodině, je nutné bezpodmínečně garantovat jeho právo na pravidelný kontakt s rodiči v důstojných podmínkách. Dočasnost umístění dítěte mimo rodinu - základním kritériem umístění dítěte mimo rodinu musí být perspektiva zajištění další péče o dítě, s prioritou rychlého návratu dítěte do rodiny Pro případy umístění dítěte mimo rodinu je třeba volit tu variantu, která v co největší míře naplní aktuální potřeby dítěte

Definice společných priorit Právo dítěte na život v rodinném prostředí – dítě žijící mimo rodinu musí být v nejvyšší možné míře uchráněno od další traumatizace Objektivizace vyhodnocení situace ohrožení dítěte – za účelem zkvalitnění a objektivizace rozhodování o dítěti nedostačuje ve všech případech garance soudního rozhodování, přestože je na něj v řadě případů odkazováno jako na nenapadnutelné rozhodnutí Důraz na sociální prevenci Zjišťování názoru dítěte – zajištění práva dítěte na vyjádření názoru ve věci rozhodování o něm samotném je sice deklarováno zákonem, avšak v praxi je jeho realizace sporadická

Děkuji za pozornost