Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Digitální učební materiál
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Věty vedlejší.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Věta vedlejší příslovečná podmínková
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_302_Věta hlavní a věta vedlejší AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK,
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Skladba souvětí.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Vedlejší věta podmětná, přísudková
Druhy vět vedlejších VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.05. Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí – poznává funkcí vět vedlejších. Žák řeší drobné.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_08.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Základní škola Jablonec nad Nisou – Mšeno, Mozartova 24, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_CJIIb-03 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přívlastek Mgr. Renata Pospiechová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Opakujeme vedlejší věty 1
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou řídící může být věta hlavní i vedlejší VV závisí mluvnicky na jiné větě VV můžeme nahradit větným členem (stejného druhu) Od řídící věty ji oddělujeme čárkou

Vedlejší věta přívlastková Vyjadřuje přívlastek některého jména věty řídící. Význam tohoto jména blíž určuje. Často stává hned za tímto jménem (řídícím). Př.: Ukazoval mi knihu od otce (Pkn). Ukazoval mi knihu, kterou mu daroval otec. (VV přívlastková) Úkol svěřili pilné (Pks)Aleně. Úkol svěřili Aleně, která byla velmi pilná. (VV přívlastková)

VV přívlastková – otázka, spoj. výrazy Ptáme se na ni otázkou jaký/á/é + řídící větou: Ukazoval mi knihu, kterou mu daroval otec. Jakou mi ukazoval knihu? Kterou mu daroval otec. Úkol svěřili Aleně, která byla velmi pilná. Jaké Aleně svěřili úkol? Která byla velmi pilná. Bývá uvozena: vztažnými zájmeny a příslovci: který, jaký, čí, jenž, kdo, co; kde, kdy, kam nebo spojkami: že, aby, …

VV přívlastková - vložená Často stává hned za řídícím podstatným jménem, proto bývá do řídící věty vložena: Muž, kterého jsme viděli, byl náš soused. ?Jaký muž byl náš soused? Kterého jsme viděli. VV přívlastkovou vloženou musíme z obou stran oddělit čárkou! Mlha, která zahalila celý kraj, pomalu stoupala. ?Jaká mlha pomalu stoupala? Která zahalila celý kraj.

VV přívlastková (VV – vět. člen) Nahraď VV přívlastkovou větným členem: Muž, kterého jsme viděli, byl náš soused. Námi viděný muž byl náš soused. Mlha, která zahalila celý kraj, pomalu stoupala. ………………………………………………………………..

VV přívlastková (VV – vět. člen) Najdi VV přívlastkovou, nahraď ji větným členem: Zpívala píseň, kterou znala už od dětství. Jakou zpívala píseň? Kterou znala od dětství. VV přívlastková Zpívala od dětství známou píseň.

VV přívlastková (VV – vět. člen) Najdi VV přívlastkovou, nahraď ji větným členem: Potřeboval koutek, kde by nebyl nikým rušen. Jaký potřeboval koutek? ……………………………………………………………… Potřeboval ……………………………………………

VV přívlastková (VV – vět. člen) – řeš. Najdi VV přívlastkovou, nahraď ji větným členem: Potřeboval koutek, kde by nebyl nikým rušen. Jaký potřeboval koutek? Kde by nebyl nikým rušen Potřeboval klidný koutek.

VV přívlastková (vět. člen – VV) Najdi přívlastek, nahraď ho VV přívlastkovou. Zeptej se na cestu k divadlu. Na jakou cestu se zeptej? Na cestu k divadlu. - Pkn Zeptej se na cestu, která vede k divadlu. ?Na jakou cestu se zeptej? Která vede k divadlu. – VV přívlastková

VV přívlastková (vět. člen – VV) Najdi přívlastek, nahraď ho VV přívlastkovou. Podíval se na krásnou květinu. ? Na jakou květinu se podíval? …………………… Pk … Podíval se na květinu, ……………………………….. …………………………………………VV přívlastková

VV přívlastková (vět. člen – VV) – řeš. Najdi přívlastek, nahraď ho VV přívlastkovou. Podíval se na krásnou květinu. ? Na jakou květinu se podíval? Na krásnou Pk sh Podíval se na květinu, která byla krásná. Která byla krásná - VV přívlastková