PhDr. Pavel Dittrich, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Management Ing. Jan Pivoňka.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Efektivnost řídící práce
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Tisková konference Vzdělávací projekt „Zdravá nemocnice“
a jeho využití u klientů po CMP
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Psychohygiena seniora
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Manažeři ČSOB Rozvoj kompetencí a využití potenciálu
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Firemní kultura - změna motivační strategie
ZAMĚSTNÁNÍ RODINA Slučitelnost má mnoho faset Pracovní doba „flexibilní, férová, v zájmu rodiny“  Flexibilní pracovní doba pro rodiče  Částečné úvazky.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Náročné životní situace, konflikty
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
J AK ZVLÁDAT STRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Jak se stresu bránit preventivně 2) První pomoc při akutním stresu a) v místnosti b) venku 3) Seznam použitých.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologické aspekty zdraví
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Time management NOE, Vyškov 2014.
MOTIVAČNÍ PROGRAM PRACOVNÍKŮ
Andrea Brožová Doubková
Skupinová dynamika III Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Cíle projektu a projektové aktivity Aktivity na národní úrovni  Podpora Národní pracovní skupiny v práci na  Národním akčním plánu ochrany práv dětí.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Ekonomika malých a středních podniků
Náročné životní situace
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
kvalitní zákaznický servis
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

PhDr. Pavel Dittrich, CSc. PSYCHOLOGIE PhDr. Pavel Dittrich, CSc. P.Dittrich

Psychologie pro ekonomy IV. (TM, stres, WLB, spokojenost) Přednáška 11. 2. 2011 PhDr. Pavel Dittrich, CSc. P.Dittrich

Jak sladit práci a soukromí? Možnosti: sebepoznání time management a work life balance (WLB) relaxace P.Dittrich

Jak jsme na tom (r. 2007) Lidé a práce: 40% pracuje 8 - 9 hod. 41% 10 – 12 hod. 11% 12 – 14 hod. Manažeři: 58% velmi často stress 50% málo s rodinou 20% užívá „chytré drogy“ (energet.drinky, …) Jen 20% žen a 33% mužů (s dětmi) nemá problém se sladěním rodinného a pracovního života. P.Dittrich

Mladí absolventi (2009) Výsledek průzkumu KPMG v Evropě, Africe a na Blízkém Východě = nutnost VYVÁŽENÍ SOUKROMÉHO A PRACOVNÍHO ŽIVOTA! Generace Y (1980 - …) – informační technologie, internet, neohrožené vystupování a vyjadřování toho, co chtějí, loajální k těm, koho obdivují + „neohrožnost v projevu svých představ“ P.Dittrich

Kariérové poradenství Sebepoznání - získání nových náhledů na sebe Identifikace směru „postupu“ Vlastní rozvoj – rozvojové programy (Trainee, „Hipos“, školení v dovednostech i dalších vědomostech ) P.Dittrich

Co je dál ve mne? Moje „Hodnotová orientace „ Na co se hodím? (Profesní typy, Inklinace k pracovním rolím) Moje „SWOT analýza“ Moje „Kariérové kotvy“ P.Dittrich

Využití vlastního potenciálu Sebepoznání – cíle – ambice – strategie – EQ - … - koalice - … Řízení vlastní kariéry je stoprocentně vaší zodpovědností a je třeba k ní tak přistupovat. Dávejte si pozor na obecné moudrosti a povědomí. Věřte, že přestože spravedlnost nemusí v daný moment obstát, v dlouhodobém horizontu by měla vždy zvítězit. UŽÍVEJTE POZITIVNÍ MYŠLENÍ A PŘÍSTUPY. Každá úspěšná kariéra přináší výhry a prohry, špatné dny, týdny i měsíce. Každý se musí postavit překážkám a odrazujícím situacím. P.Dittrich

Emoční inteligence Významný prvek úspěchu člověka dneška! Větší vliv než inteligence rozumová (IQ) ! Znalost vlastních emocí (co se ve mně děje?) Zvládání emocí (lidé – práce - … - pohoda) Schopnost sám sebe motivovat (cíle i odklad) Vnímavost k emocím jiných lidí (empatie) Umění mezilidských vztahů P.Dittrich

TIME MANAGEMENT (TM) 1. generace = CO ? mám dělat (=„papírky“) 2. generace = CO a KDY? dělat (= „kalendáře“) 3. generace = CO, KDY a JAK? (= cíle, priority, delegování, týmová spolupráce, …) 4. generace = k prioritám přiděluji své úkoly = PROAKLIVITA a VIZE /SMĚR Realita dneška = : operativní řízení + „hasiči“ úkolů + výkon + … ale KDE je ČLOVĚK? P.Dittrich

TIMEMANAGEMENT 4. generace 4. Příjemné, ale nedůležité („moji časožrouti“) 2. Příjemné a důležité („prevence“, vztahy, seberozvoj, …) 3. Nepříjemné a nedůležité (cizí „časožrouti“) Nepříjemné, ale důležité (neodkladné, stresující úkoly) P.Dittrich

3. vers. 4.generace TM Hodiny vers. kompas Cíl vers. vize / priorita (= i vzdálený vrchol mé pyramidy) Reakce vers. proaktivita (volnost rozhodování a variantnost řešení) Hlavní rozdíl = Volno (čas) na priority vers. podle priority asertivně řešit úlohy TÝDNE. P.Dittrich

První kvadrant důležité a naléhavé úkoly, které prostě musíme řešit (neodkladné problémy, pevně stanovené termíny) vysilující a stresující situace řešit důkladně a ihned. Aneb vyčistěte svůj první kvadrant a snažte se do něj nic nepustit! P.Dittrich

Druhý kvadrant prevence přesunu činností do prvního kvadrantu, vytváření a udržování vztahů, sebezdokonalování se a dlouhodobá příprava, plánování, odpočinek. důsledně řešit problémy „před tím, než vzniknou“ mysl bez stresu a v celkové pohodě, která zlepší všechny další atributy vašeho života. P.Dittrich

Třetí kvadrant Činnosti zde jsou naléhavé, ale naštěstí nedůležité. ubírají životní energii a možnost zaměřit se na důležitější druhý kvadrant. náhlá vyrušení, některé telefonáty, některá korespondence, některé porady, naléhavé záležitosti, ale i oblíbené činnosti. Tyto činnosti omezit. Přinášejí únavu a stres! P.Dittrich

Čtvrtý kvadrant Nenaléhavé a nedůležité věci, které jsou obranou proti stresu důležitého a naléhavého. Neunaví vás, ale moc toho nepřinese. Obrana a vysvobození. Patří sem: příjemné činnosti, např. pracovní zaneprázdnění, „důležité“ telefonáty a maily, zbytečné a libé věci. P.Dittrich

TM 4.generace Všichni jsme timemanažery 50% času si pevně plánovat a zbytek nechat na „vyrušení“ Důležitost a naléhavost Prevence vers. „hašení“ (7% : 80%) Kvantita vers. kvalita Techniky: myšlenkové mapy, brainstorming, … ČLOVĚK JE VÍCE NEŽ ČAS =….. P.Dittrich

STRESS (management) Stres = stav dlouhodobé psychické zátěže EUSTRES - pozitivní stres, napomáhá k dobrým výsledkům DISTRES - negativní stres, způsobuje psychosomatická onemocnění STRESOR - podnět, který způsobuje stres; příklady stresorů: nezvratitelnost situace nepředvídatelnost subjektivně velké nároky kladené na sebe sama životní tragédie, katastrofa životní změny (změna práce, přestěhování) P.Dittrich

VYHOŘENÍ – znaky: chronická únava (čerpání, stálá unavenost, pocit, že jsem fyzicky na dně) hněv vůči těm, kdo zadávají úkoly sebekritika za to, že na sebe nechá nakládat stále více a více cynismus, negativita a podrážděnost pocit tísnění úkoly ze všech stran snadná „výbušnost“ pro zdánlivě nepodstatné věci časté bolesti hlavy, žaludeční potíže hubnutí nebo přibývání na váze ospalost a stavy sklíčenosti či deprese krátkost dechu podezíravost pocit bezmocnosti zvýšený stupeň rizikového chování P.Dittrich

Burn-out syndrom Jak ho řešit ? Jak mu předejít? P.Dittrich

1. pomoc při stresu I. První pomoc při akutním stresu V akutním stresu nikdy nic nerozhodujeme nebo se nesnažíme něco řešit. Výjimku tvoří situace kdy jde o záchranu života apod.. Počítejte v klidu do desíti. Soustřeďte se na svůj dech a pomalu zhluboka dýchejte nosem, prodlužujte výdech. P.Dittrich

V místnosti vstaňte a projděte se, zkuste jít ven, na chodbu, na WC, někam, kde budete chvilku sami je-li to možné, opláchněte si pomalu obličej studenou vodou podívejte se z okna a pozorujte oblohu, svět je krásný, zajímavý... v klidu pomalu vypijte sklenici chladné vody, soustřeďte se na pocity při polykání narovnejte páteř, přivřete oči a pomalu zhluboka dýchejte P.Dittrich

Venku rozhlédněte se a pozorujte krajinu a vaše okolí prohlédněte si oblohu, uklidňující je pozorování plynoucích mraků nebo korun stromů, letících ptáků apod. pokud máme možnost, opět se pomalu napijeme vody a soustředíme se na pocity při pomalém polykání soustředíme se na uvolňující dýchání, dýcháme zhluboka a prodlouženým výdechem P.Dittrich

WORK LIFE BALANCE (WLB) Vše, co vede ke sladění osobního a pracovního života z oblasti: Rodina, kariéra: timemanagement, stressmanagement, pracovní doba (pružná, individ., homeoffice) Životní rovnováha: Sebepoznání, priority, radost ze života, osobní koučing Dobíjení energie: Sport, hudba, hobby, relaxace, masáže, meditace, wellness, lázně (solničky), aromaterapie, … Osobní rozvoj: Četba, net, školení, zpětná vazba, koučing, konference, … P.Dittrich

Audity /průzkumy WLB /spokojenosti Řešení: Variabilní prac.úvazky - flex.doba, zkrác. či pružná prac.doba, homeoffice, sick days, … Podpora žen po MD - 5 dní otcovské dovolené, podpora MŠ v okolí, podpora návratu po MD, dětský koutek, nákupy, … Family Days Vzdělávání – koučing, mentoring, e-learning doma, školení WLB Zdraví – prohlídky, očkování, zdrav.pomůcky, vitamíny, benefity z cafeterie / FKSP P.Dittrich

SOCIÁLNÍ AUDITY / průzkumy Sondy psychosociálního klimatu: Styl vedení a řízení – zájem o zaměstnance a jeho názory Charakter práce – fyzické prostředí – sociální prostředí Pracovní (ne)spokojenost zaměstnance Motivace – demotivace P.Dittrich

Styl vedení a řízení Nejednoznačnost úkolů Demotivátory: Nejednoznačnost úkolů Konfliktní charakter práce (konflikt rolí) Nadměrná zátěž Atmosféra ve firmě, na pracovišti Chybějící komunikace Chybějící etika, „firemní kultura“, nedodržování „politik“ ….. P.Dittrich

Charakter práce (1) Fyzické prostředí: Fyzikální faktory (světla, teplo, hluk, prach,…) Klimatizace Ergodiagnostické faktory (židle, stůl, PC, pracovní nástroje, …) Prostor pro osobní soukromí P.Dittrich

Charakter práce (2) Sociální prostředí: Dobré mezilidské vztahy Manažerská sociální selhání Hodnocení a pochvaly – styl jednání, řízení procesů a vedení lidí Kooperativnost, komunikace, informace, účast na řízení Decentralizace rozhodování Firemní kultura Personální politika P.Dittrich

Charakter práce (3) Povaha práce Různorodost, zajímavost Užitečnost / zbytečnost Uspokojení přináší: složitější, méně jednotvárná, lehce inovativní, podnětná práce přinášející nové podněty a zkušenosti. P.Dittrich

Stimulační a motivační prostředky Odměny + plat Pracovní podmínky Povzbuzování (od vedoucího či navzájem v kolektivu) Důvěra Přenos informací Způsob řízení Atmosféra ve skupině / firmě Obsah práce Identifikace s prací a firmou (loajalita) P.Dittrich

Taktika realizace sondy Proč to chceme, co očekáváme ? Motivační komunikační kampaň „Oddělení manažerů od zaměstnanců“ Nezávislý „konzultant“ (HR, externí poradce) Nezávislé zpracování a interpretace výsledků Akční programy, „prevence“, posilování pozitivního P.Dittrich

TECHNIKY SBĚRU DAT Standardizované dotazníky pracovních faktorů (obvykle na světě 12 až 14 faktorů) Dotazník motivační struktury zaměstnance Nestandardizované dotazníky „spokojenosti s ...“ - konstruované dle potřeb firmy „Volné dotazníky“ – na nápady, náměty, slovní komentáře, vysvětlení, … Rozhovory P.Dittrich

Kriteria - faktory Cíle Platy Charakter práce Styl vedení a řízení Vztahy s nadřízenými Vztahy uvnitř týmu Způsob a úroveň komunikace Kvalita práce Klientská orientace …. P.Dittrich

PROČ REALIZOVAT SONDY ? Jednorázově Opakovaně Aktuální názory, postoje, náměty Před zahájením změn -aktuální stav Akční plán Komunikace co a proč jde a nejde Opakovaně Vývoj názorů, postojů Deklarování zájmu o názory a náměty Nástroj dlouhodobé komunikace Sledování trendů, výsledků práce manažerů – dopady opatření, změn, … Bencharking uvnitř firmy i s konkurencí P.Dittrich

VÝSLEDKY - ZPRÁVY Nebránit se výsledkům, ale brát je jako podněty pro přemýšlení, řešení, změnu … Komunikace výsledků respondentům Akční plán – globální (vedení), dílčí (linioví vedoucí) Zapojení zaměstnanců do hledání řešení P.Dittrich

PSYCHOHYGIENA Vůle relaxovat, životní priority, .. Přestávky, hobby, pohyb Opačná činnost než v práci Víkendy a dovolené RELAXAČNÍ CVIČENÍ – viz různá CD P.Dittrich

Aromaterapie Vytvoření rovnováhy duševní – fyzické a intelektové složky (pomoc člku jako jednotce) „Bylinná medicína“ – pokožkou a dýchacími cestami (antibakteriální účinky) Pomoc při: stresu, úzkosti, depresi (EMOCE) vers. „drogy“, špatná životospráva, málo spánku, vysoké pracovní napětí a tlak na výkon Při masážích – naučit se relaxaci a odpočinku P.Dittrich

Působení esenciální olejů Bergamot Aktivace ducha a mysli, zlepšení nálady Borovice Aktivace mysli, koncentrace, zlepšení dýchání Cedr Stabilizace, zklidnění a snížení úzkostných stavů Citron, lemongraas (grep) Koncentrace, zlepšení pohody Eukalyptus Zbystření smyslů, zlepšení dýchání Levandule Sedativum, uvolnění napění nervové soustavy, snížení bolestí hlavy Růže Harmonizace, uklidnění, protistresová, sníženi úzkosti (např. při pocitech samoty) Rozmarýn Stimulace soustředění, uvolnění svalových bolestí Skořice Snížení napětí, proti apatii Šalvěj Snižuje bolest hlavy, napětí a pocit stres Ylang Ylang Antidepresivum, afrodisiakum P.Dittrich

Reflexní body P.Dittrich

Auto/masáž Reflexní masáž / terapie nohou – rukama; míčky /ježci, chůzí naboso; obuv, lázně, pozitivní myšlení Reflexní oblouk: receptor – orgán Stimulace receptorů – viz „mapy“ rukou a nohou Literatura: Masafretová.H.: Základní kniha REFLEXNÍ TERAPIE. Fontána Olomouc, 2002. P.Dittrich

Závěrečných 7 kroků k harmonizaci Dejte sebe na 1. místo Zjistěte, kudy vám uniká energie Vytvořte si návyk pravidelného plánování Dobíjejte baterky Obklopte se sítí pozitivních a příjemných vztahů Přestaňte se bát změn Užívejte štěstí a radosti, rozvíjejte svoji duchovní energii . Stojí za to žít! P.Dittrich

Dosažení seberealizace Realismus – realistická orientace Přijímání sebe, ostatních a přírodního světa jakými jsou Zodpovědnost, obětavá oddanost určitému typu práce Spontánnost, jednoduchost, přirozenost Ocenění dobra v životě Zaměření na problémy a méně na sebe Nezávislost, potřeba soukromí (ne samota) Empatie, sociální zájmy, identifikace s lidstvem Emoční hloubka Demokratické hodnoty Intenzivní tvořivost P.Dittrich

Spokojený a motivovaný zaměstnanec = konkurenční výhoda společnosti. P.Dittrich

Psychologie v praxi firmy Sebepoznání a poznání druhých lidí Celý pracovní cyklus „života“ zaměstnance: Výběry Motivace, řízení procesů a vedení lidí Hodnocení Sociálně-psychologické průzkumy, spokojenost zaměstnanců