Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: 10. 08. 2013 Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_D_II Ročník: II. Dějepis Vzdělávací oblast: Společenskovědní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

JMÉNO AUTORA: MGR. BARBORA JÁŠOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Krize francouzské monarchie a počátek revoluce
Pokus o sjednocení Itálie a Německa
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Téma: Velká francouzská
Pád monarchie II ZZ. Osnova válka proti Francii uvěznění a sesazení krále vznik republiky Marseillaisa.
Velká francouzská revoluce
Autor: Mgr. Alena Jirsáková Datum: Ročník: 8. ročník
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_02 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE Mgr. Jitka Moskvová
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_5 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka Vanišová.
Velká francouzská revoluce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Začátek velké francouzské revoluce
Francie před revolucí Francie se již delší dobu potácela na pokraji státního bankrotu od zač. 80. let 18. stol. začaly být uskutečňovány reformy pro povzbuzení.
Vyvrcholení revoluce v noci z 9. na 10. srpna 1792 se v Paříži rozezvučely zvony na poplach - vypuklo povstání do čela povstání se postavil Georges Danton.
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_445.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Základní typy monarchií
Francouzská revoluce Dějepis 2. stupeň
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Velká francouzská revoluce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_444.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Vítězství revoluce Ústavodárné národní shromáždění začalo plnit svůj program –zrušilo daňová privilegia –vyhlásilo rovnost občanů před zákonem –zrušilo.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_109 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Velká Francouzská revoluce
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_454.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Volnost – rovnost - bratrství
Jakobínský převrat II-02-07
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Povinné Zvláště důležité Nepovinné Zajímavost VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_08_Velká.
obchodní střediska - obchodní střediska : New York, Filadelfie, Boston – zavedení kolkové daně ze strany britského impéria – vítězové nad Francií.
Konec absolutismu ve Francii. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Konec.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
REPUBLIKA, DIREKTORIUM
- Národní shromáždění se mění na Národní konvent:
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
Francouzská revoluce II
DĚJEPIS – 8. ROČNÍK Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_D_II Ročník: II. Dějepis Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: Novověk (19. ‑ poč. 20. století) občanské revoluce - francouzská Téma: Velká francouzská revoluce, 1. fáze Metodický list/anotace: (prezentace, výklad s obrázky, na konci jsou otázky k opakování, pro spuštění zvukového záznamu - hypertextový odkaz - je třeba připojení k internetu)

1. fáze

 Panovník Ludvík XVI.  Manželka Marie Antoinetta (je dcerou Marie Terezie)  Rozmařilý a výstřední život, vysoké náklady u dvora  Kritika režimu je trestána – zatykače, cenzura  Privilegované stavy = duchovenstvo a šlechta jsou osvobozené od daní

Francouzský král Ludvík XVI. Obr. 1

Marie-Antoinette, dcera rakouské císařovny Marie Terezie Obr. 2

 Šíření osvícenských myšlenek  Kritika panovníka – vládne neomezeně, je přesvědčen o božském původu své moci  Třetí stav – veškeré daňové povinnosti, žádný podíl na vládě – bouře  Neúroda (hlad, bída), epidemie nemocí (tyfus a cholera)  Zhroucení finančního systému

 Ludvík XVI. svolal generální stavy – žádal o nové finanční zdroje  Třetí stav (buržoazie, měšťanstvo, řemeslníci, rolníci, chudina) – usiluje o zrušení privilegií, vyžaduje zavedení občanských svobod, podporu svobodného podnikání, omezení absolutismu, podíl na moci – červen 1789 vyhlášeno Národní shromáždění – právo rozhodovat jménem celého národa (král chystá vojenský zásah)  14. červenec 1789 dobytí Bastily

Pád Bastily 14. července 1789 Obr.3

Deklarace lidských a občanských práv a svobod  1789 – NS zrušilo feudální systém, vydána Deklarace lidských a občanských práv a svobod  Král = „zajatec revoluce“  Heslo revoluce: „Volnost, rovnost, bratrství“  Barvy revoluce – trikolora (jednota krále a lidu) Obr.4

 Zřizovány Národní gardy – ozbrojené oddíly měšťanů, v čele markýz La Fayette  Vysoká šlechta utíká za hranice Deklarace práv člověka a občanů  Srpen 1789 – Deklarace práv člověka a občanů (zrušena privilegia šlechty a duchovenstva, zrušeny povinnosti poddaných, rovnost všech občanů)

Markýz de La Fayette Obr. 5

 Ludvík XVI. se pokusil o útěk – zatčen  3. září 1791 konstituční monarchie nová ústava - konstituční monarchie rozšíření volebního práva, země decentralizována, vznik nezávislého soudnictví, občanské zrovnoprávnění Židů, církev se dostala pod státní kontrolu  Vznikají protifrancouzské koalice s cílem potlačit násilně revoluci Obr. 6

 Kluby NS: - feuillanti: zastánci konstituční monarchie - jakobíni: radikálové - girondisté: umírnění, buržoazie vyhlášena válka Rakousku – oddíly dobrovolníků, národní gardy – nová bojová píseň Marseillaisa  1792 – vyhlášena válka Rakousku – oddíly dobrovolníků, národní gardy – nová bojová píseň Marseillaisa

Georges Jacques Danton  Srpen 1792 – převrat, povstání lidu – v čele Georges Jacques Danton  Moc v rukou Komuny (obecní rada ze zástupců lidu) – svržení monarchie  Vítězství nad Pruskem v bitvě u Valmy  Zrušena ústava, do čela státu Konvent

Georges Jacques Danton Obr. 7

 Jaké byly příčiny Velké francouzské revoluce?  Jak se jmenoval panovník, francouzský král?  Odkud pocházela Marie-Antoinetta?  Co znamená termín Třetí stav?  Kdo patřil mezi privilegované stavy, jaké měly výhody?  Která událost dala impuls k revoluci?  Kdo vedl Národní gardy?  Jaký postoj zaujal k revoluci král?  Co znamená konstituční monarchie?  Vyjmenuj nejvýraznější kluby Národního shromáždění?  Proti komu vedla Francie válku?  Kdo vedl povstání lidu v roce 1792?

 Obr. 1: DUPLESSIS. Soubor:Louis xvi.jpg-wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 2: DAGOTY, Jean-Baptiste Gautier. Soubor:Gautier-Dagoty - Marie-Antoinette, 1775.jpg-wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Dagoty_-_Marie-Antoinette,_1775.jpg  Obr. 3: HOUËL, Jean-Pierre. Soubor:Prise de la Bastille.jpg- wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 4: SKOPP. Soubor:Flag of France.svg-wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 5: NEZNÁMÝ AUTOR. Soubor:Marquis de Lafayette 2.jpg- wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: g#file

 Obr. 6: LUDVÍK XVI. Soubor:Signature of Louis XVI on 20 January 1793.jpg-wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 20_January_1793.jpg  Obr. 7: CARON; DAVID. Soubor:Georges-Jacques Danton.jpg- wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Jacques_Danton.jpg  SOCHOROVÁ Marie: Dějepis v kostce II, Praha FRAGMENT 2002, ISBN