A ZÁKLADNÍ DOKUMENTY V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategie CŽU ČR a její implementace
Advertisements

Národní soustava kvalifikací Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Setkání se členy Svazu obchodu a.
Problematika ověřování a uznávání podle zákona č.179/2006 Sb.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Rekvalifikace realizované Úřadem práce ČR a projekt UNIV 3
CZ / /0314 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Zákon č. 179/2006 Sb. a právní úpravy systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Specializační vzdělávání na lékařských fakultách Pavel Dlouhý.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Terénní sociální práce
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Mgr. Josef Slovák člen Rady Zlínského kraje pro oblast školství, mládeže a sportu Celoživotní učení – Kroměříž 2010 Systémové aktivity Zlínského kraje.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
Další vzdělávání a Rekvalifikace v ČR
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání Systém ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb.
Problematika ověřování a uznávání podle zákona č. 179/2006 Sb.
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
Opatření v oblasti sladění profesního, rodinného a osobního života
Národní soustava kvalifikací a možnosti jejího využití Monika Pokorná MŠMT
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Informační systém pro akreditace Marie Kaňková, MŠMT
Dalším vzděláváním k uspokojení požadavků zaměstnavatelů a k uplatnění na trhu práce Celoživotní učení - Kroměříž, Projekt je spolufinancován.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji - Klíčové aktivity projektu a jeho úloha v rámci současného vzdělávacího systému ČR přednáší.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu - rekapitulace dosavadní činnosti aktivity.
Národní soustava kvalifikací Praktický nástroj pro zaměstnavatele Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Kongresové dny 2010 Praha Národní vzdělávací fond, o.p.s. Středisko podpory poradenských služeb Ing. Zuzana Freibergová
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje
Organizační struktura
Legislativa.
Rozvoj dalšího vzdělávání jako jedna ze strategických priorit MŠMT Celostátní seminář, Celoživotní učení 12. května 2010 Kroměříž, Dům Kultury Kroměříž.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V ÚSTECKÉM KRAJI CZ.1.07/3.2.06/ Možnosti dalšího vzdělávání Zdroj: MŠMT, NSK, CUCU ÚK o.p.s.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
2. BLOK Zákon o uznávání – nástroj propojení PV a DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 20. prosince 2010 CVLK - Liberec.
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Aktuální vývoj v oblasti vzdělávání dospělých Konference k 10. výročí evropského programu Grundtvig 9. září 2010 Praha, Hotel President.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání Školy jako autorizované osoby.
3. BLOK Aktuality v DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 20. prosince 2010 CVLK - Liberec.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Zákon č. 179/2006 Sb. Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Zákon č. 179/2006 Sb. Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Organizační struktura
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
VZDĚLÁVÁNÍ (ve službách zaměstnanosti)
Transkript prezentace:

A ZÁKLADNÍ DOKUMENTY V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s. LEGISLATIVA A ZÁKLADNÍ DOKUMENTY V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Projekt KRUH Jihlava 25. dubna 2012 1

Právo ve VD – názory Anketa na webu www.aivd.cz : „Názor na skutečnost, že MŠMT připravuje zákon o vzdělávání, jehož součástí má být i další vzdělávání“. Odpovědělo 85 respondentů: Po mnohaletých diskuzích se dočkáme zákona, který zařadí DV do vzdělávací soustavy (53%). Je potěšitelné, že kompetence v DV budou dány legislativně (33%). Je dobré, když stát převezme garance za rozvoj DV (25%). Myslím, že i stávajících zásahů státu je až dost (18%). Zákon obsahující DV jistě zvýší jeho kvalitu (15%). Cokoliv v DV uzákoňovat znamená omezit jeho rozvoj (12%). Uzákonit by se měly státní dotace, jinak je to nesmyslné (9%). Bude to jen na úkor volného podnikání (8%). Bohatě stačí zákon č. 179/06 Sb., o ověř. a uzn. výsl. DV (4%). 2

Historická východiska Zákon č. 67 ze 7.2.1919 o organizaci lidových kurzů občanské výchovy. Výnos MŠANO č. 27618/3461 ze 7.5.1920 – přednost ve státních subvencích pro organizace, které zahrnou přednášky o programech státotvorných stran Zákon č. 251 z 13.7.1922 – povinnost učitelů spolupůsobit zdarma 4 hod. týdne na lidovýchovných akcích. Prezidentův dekret 130 z 26.10.1945 o státní péči osvětové Soběslavský plán (osvětová pomoc lidu v budování socialismu, šíření vědeckého světonázoru, a vědecko-osvětové propagace). Zákon č. 53/1959 o osvětové činnosti. Vyhláška MŠ 131/1983 Sb. o výchově a vzdělávání pracovníků v socialistických organizacích. Zákon 179/2006 Sb, o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání 3

Právo na vzdělání Všeobecná deklarace lidských práv (schválená Rezolucí Valného shromáždění OSN 217 (II.) z 10. prosince 1948 stanovuje v čl. 26: Každý má právo na vzdělání. Vzdělání nechť je bezplatné, aspoň v počátečních a základních stupních. Základní vzdělání má být povinné. Technické a odborné vzdělání budiž obecně přístupné všem podle schopností. Vzdělání má směřovat k plnému rozvoji lidské osobnosti a k posílení úcty k lidským právům a základním svobodám. … Ve dne 8.-9. 12. 1989 byla ve Štrasburku schválena "Charta základních sociálních práv", která mezi základní lidská práva zahrnuje i právo na vzdělání. V ČR bylo právo na vzdělání uzákoněno čs. ústavním zákonem č. 23/1991 Sb. – Listina základních práv a svobod. Ústava z roku 1992 prohlásila Listinu za součást ústavního pořádku ČR. 4

Výchozí nepříjemnosti Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy (kompetenční zákon). V působnosti žádného z ústředních orgánů státní správy neexistuje kompetence ani odpovědnost za vzdělávání dospělých. Zákon o živnostenském podnikání č. 455/1991 Sb. v pozdějších zněních (t.č. ve znění novely z konce roku 1999 s účinností od 1.3.2000) – vzdělávání: živnost volná. Školský zákon č. 561/2004 Sb. § 7: „Vzdělávací soustavu tvoří školy a školská zařízení.“ . 5

Nezbytnosti pro zákon o DV vývojové tendence a stávající sociální politika stávající stav v oblasti dalšího vzdělávání absence politiky pro DV, neujasněné kompetence, nesystémovost, vývoj v ostatních zemích EU základní dokumenty ČR i EU legislativní nedořešenost, vágnost implementace respektovat potřeby individuální, skupinové, podnikové i celospolečenské motivaci strany nabídky i strany poptávky podpora nabídky, daňové zvýhodnění, uznávání výsledků DV, systém motivačních pobídek, informační systém, aktivní profesní poradenství nutnost všeobecné dostupnosti systémotvorné prvky neexistence některých: financování, evidence a statistika, monitoring, VaV, kvalita (instituce – program – lektor) 6

VD ve školské soustavě Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), část IX, §113 Jednotlivá zkouška, §114 Odborné kurzy.. maturitní zkouška bez předchozího vzdělání, odborné kurzy, pomaturitní specializační kurzy Zákon o vysokých školách č. 111/1998 Sb., právo studovat bez věkové diskriminace §60 celoživotní vzdělávání, vč.uznání kreditů do výše 60% 7

Kvalifikační vzdělávání Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce – Péče o odborný rozvoj zaměstnanců zahrnuje zejména a) zaškolení a zaučení, b) odbornou praxi absolventů škol, c) prohlubování kvalifikace, d) zvyšování kvalifikace. § 228 zaškolení, zaučení – povinnost zaměstnavatele, § 229 odborná praxe absolventů § 230 prohlubování kvalifikace (povinnost zaměstnance, náklady hradí zaměstnavatel – může i uložit; dohoda setrvat v zaměstnání při nákladech 75 tis.+) § 231 zvyšování kvalifikace § v souladu se zaměstnavatelem – nárokové úlevy; dohoda se závazkem setrvat v zaměstnání až 5 let 8

Rekvalifikační vzdělávání Zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb., Rekvalifikací se rozumí získání nové kvalifikace a zvýšení, rozšíření nebo prohloubení dosavadní kvalifikace, včetně jejího udržování nebo obnovování. Za rekvalifikaci se považuje i získání kvalifikace pro pracovní uplatnění fyzické osoby, která dosud žádnou kvalifikaci nezískala. Vyhláška č.176/2009 Sb., kterou se stanoví náležitosti žádosti o akreditaci vzdělávacího programu, organizace vzdělávání v rekvalifikačním zařízení a způsob jeho ukončení . Vyhláška č. 519/2004 Sb., o rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání a o rekvalifikaci zaměstnancům MPSV v dohodě s MŠMT stanoví bližší podmínky provádění rekvalifikaci. 9

Akreditace rekvalifikačních programů Novela zákona o zaměstnanosti k 1. 1. 2009 : V § 108 odstavec 2 : Rekvalifikaci může provádět pouze a) zařízení s akreditovaným vzdělávacím programem podle tohoto zákona, b) zařízení s akreditovaným vzdělávacím programem podle zvláštního právního předpisu c) škola v rámci oboru vzdělání, který má zapsaný v rejstříku škol a školských zařízení nebo vysoká škola s akreditovaným studijním programem podle zvláštního právního předpisu nebo d) zařízení se vzdělávacím programem podle zvláštního právního předpisu

Průběh akreditace Vyhláška 176/2009 Sb. upřesňuje organizaci vzdělávání podle rekvalifikačního programu (formy vzdělávání, organizování teoretické a praktické výuky), způsob ukončení vzdělávání, upřesňuje vykonání závěrečné zkoušky do 15 dnů od ukončení výuky a právo účastníka na vydání osvědčen o rekvalifikaci. formy provádění závěrečné zkoušky (písemná, ústní praktická nebo kombinace nejméně dvou uvedených forem), povinnost absolvovat nejméně 80% vzdělávacího programu, upřesňuje složení komise, provádění opravné zkoušky event. náhradní zkoušky náležitosti osvědčení o rekvalifikaci

Povinnost akreditace dalších oborů Zákon 563/2004 Sb. ve znění zákona 264/2006 Sb. o pedagogických pracovnících ukládá MŠMT povinnost akreditovat vzdělávací programy pro DVPP Pokyn MŠMT č. 18 242/2001 k akreditaci vzdělávacích programů v oblasti sportu upřesňuje akreditaci vzdělávacích programů v oblasti tělovýchovy a sportu Zákon č. 312/2002 o úřednících územních samosprávných celků akreditace vzdělávacích institucí a vzdělávacích programů v gesci MV Zákon 108/2006 Sb.ze dne 14. března 2006 o sociálních službách akreditaci institucí a programů pro sociální pracovníky uděluje MPSV Zákon č. 96/2004 Sb. ze dne 4. února 2004 o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností, souvisejících s poskytováním zdravotní péče – instituce akredituje MZ

Uznávání výsledků vzdělávání Zákon č.. 179/2006 Sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání upravuje a) systém ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, b) kvalifikace, c) kvalifikační standardy dílčí kvalifikace, d) hodnotící standardy dílčí kvalifikace, e) Národní soustavu kvalifikací, f) pravidla udělování, prodlužování platnosti a odnímání autorizace k ověřování výsledků dalšího vzdělávání, g) práva a povinnosti účastníků dalšího vzdělávání, h) působnost orgánů vykonávajících státní správu v oblasti ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání.

Novela zák. 179 v roce 2012 změna názvu „dílčí“ kvalifikace na „profesní“ kvalifikaci umožnění podnikající fyzické osobě mít autorizovaného zástupce zrušení povinnosti právnické osoby, prokazovat v rámci procesu udělení autorizace, že její předmět činnosti souvisí s danou profesní kvalifikací poplatek žádosti o udělení autorizace se určuje na 1.500,- Kč za jednu autorizaci za hrubé porušení povinnosti autorizované osoby může být udělena pokuta až 20 tis. Kč (dosud je odebrání autorizace) termín zkoušky zveřejňuje (na internetu) AO min. 5 dní před konáním zkoušky (zkoušky jsou veřejné) zkoušku „profesní“ kvalifikace mohou absolvovat i osoby mladší 18 let pro zahájení zkoušky mohou být nastaveny vstupní požadavky uznání částí kvalifikace, které již absolvent absolvoval jinde

Novelizace vyhlášky k 5.8.2009 provazuje akreditace se zákonem č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání. Pokud existuje dílčí kvalifikace (DK) v Národní soustavě kvalifikací (NSK), bude akreditace udělena, pouze ve vazbě na DK. v případě, že pro danou pracovní činnost existuje DK, je nutné, aby celá žádost byla zpracována v souladu se standardem k dané DK. ustáleny formy vzdělání: prezenční, distanční a kombinovaná. konkretizováno pojetí závěrečných zkoušek. povinnost vést dokumentaci o zahájení, průběhu a ukončení rekvalifikace. nově jsou upravena osvědčení o rekvalifikaci

S DV související legislativní opatření zákon č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání v § 22určuje kvalifikační podmínky (odbornou způsobilost) pro podnikání Odborná způsobilost specializovaných pracovníků na úseku bezpečnosti práce a technických zařízení Odborná způsobilost některých profesí, daná přísl. zákony Vládní usnesení č. 238/1991 umožňující tzv. nespecifické rekvalifikace absolventů škol zákon č. 2/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů umožňuje snížit daňový základ o některé položky z oblasti dalšího vzdělávání zákon o dani z přidané hodnoty - poslední novelizace zákona č. 235/2004 Sb., osvobozuje od daně rekvalifikace a přípravu na jazykové zkoušky

Systémotvorné dokumenty Memorandum o CU – závěrečná zpráva o konzultačním procesu v ČR – 2001 Bílá kniha 2002 nejasné kompetence neúčinná motivace neexistence systémových mechanismů (kvalita, financování, monitorování, výzkum, poradenství) Strategie rozvoje lidských zdrojů – 2003 Národní akční plán rozvoje zaměstnanosti 2004 4.Q. 2007 - 48 tis. v rekvalifikaci, 20011 - 38 tis. zájem o rekvalifikace: 13,2% nezam., v EU průměr 31,8

Systémotvorné dokumenty Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy v ČR (2007) podpora DV ve školách i mimo ně (UNIV) UNIV 1 – 84 mil. (?), UNIV 2 - 450 mil. (+320 na činnost škol) 1999 – 20%, 2002 – 17%, 2007-8 – 11%, 2009 – 4%, 2010 – 2,7% podpora systémů zajišťování kvality zvyšování profesionality vzdělavatelů Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky na léta 2008-2015 (2007) DV: 0 VŠEOBECNÁ „VÁGNOST IMPLEMENTACE“

NERV Závěrečná zpráva 2009: Oblast dalšího vzdělávání představuje klíčovou oblast pro naplnění role vzdělávání ve vztahu k posilování konkurenceschopnosti Rámec strategie konkurenceschopnosti – zpráva NERV – 2011: Celoživotní vzdělávání - opatření: Realizovat strategii CV Využívat zdroje ESF a vzdělávací kapacity škol Mezirezortně spolupracovat Zajistit dohled nad neadekvátním vzlínáním formálních požadavků na další vzdělávání 5. Vzdělávání učitelů (!) Kariérní systém učitele IPN 30 mil. NIDV

Proč „vágnost implementace“? PROGRAMOVÉ PROHLÁŠENÍ VLÁDY „….hospodářské oživení a růst jsou klíčovou podmínkou dalšího rozvoje české společnosti “ Přitom: další vzdělávání, vzdělávání dospělých – 0 celoživotní učení (pouze zdravotníci a soudcové) KOALIČNÍ SMLOUVA další vzdělávání, vzdělávání dospělých - 0 celoživotní vzdělávání pedagogických pracovníků celoživotní vzdělávání zdravotníků Učení - dopor-učení (3x), slo-učení … podporovat přirozenou lidskou zvídavost ….

Strategie celoživotního učení (2007) stimulovat jednotlivce i zaměstnavatele k rozšiřování účasti na DV (vč. rekvalifikačního vzdělávání) zajistit systém uznávání výsledků DV vytvořit podmínky pro sladění nabídky s potřebami trhu práce rozvinout nabídku DV, zajistit dostupnost zvýšit úroveň podnikového vzdělávání zajistit kvalitu DV rozvíjet systémy informační a poradenské KONCEPT

Koncept (blýskání na časy?) Analýza a navržení komplexního systémového prostředí pro další vzdělávání v následujících oblastech: Sladění vzdělávací nabídky s potřebami trhu práce Kvalita dalšího vzdělávání (lektor, rating IVD) Podpora nabídky dalšího vzdělávání (monitoring, marketing, tvorba programů) Podpora zvyšování úrovně vzdělávání zaměstnanců malých a středních podniků Informační a poradenský systém Uznávání výsledků dalšího vzdělávání Stimulace poptávky po dalším vzdělávání

ŘEŠENÍ ČEHOKOLIV JE ŘEŠENÍM TEPRVE TEHDY, KDYŽ JE NAPLNĚNO SKUTKEM Problém ŘEŠENÍ ČEHOKOLIV JE ŘEŠENÍM TEPRVE TEHDY, KDYŽ JE NAPLNĚNO SKUTKEM

Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s. Děkuji za vyslechnutí. PhDr. Zdeněk Palán, Ph.D. prezident AIVD ČR 24