Etický kodex vysokoškolského učitele a studenta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Bakalářská práce FFMU v Brně, Ústav české literatury a knihovnictví
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Etická hlediska péče o staré občany
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ústav pedagogických věd FF MU
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Existuje odbornost v etice? Jiří Šimek. Existuje odbornost v etice? Elliott, C.: The ethics of bioethics London Review of Books, Diary 2002, 24, 23: 40.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Proč je důležité studovat Principy
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Problémy menšinových skupin II
Charakter, sexualita a zodpovědnost MUDr. Marcela Rozehnalová, CEVAP
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
6. Je dobro dáno povinností?
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Nepřizpůsobiví uživatelé knihoven. Seminář pro pracovníky služeb knihoven. Středočeská vědecká knihovna v Kladně Metodické vyjádření Ministerstva.
Code of Honor Ondřej Zindulka
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Zpracovala: Simona Hyková
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filosofie úvod do problému....
Profesní etika JUDr. Maxim Tomoszek.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Jiří Dan Etické cíle vysokoškolského vzdělávání 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. Brno
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu Jan Průcha, Roman Švaříček Filip Votava Učo:
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Profesní etické kodexy
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Etika a realita Jana Vojtíšková Ústav všeobecného lékařství 1. LF UK Praha Praktická lékařka Praha.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Ekonomika malých a středních podniků
Nová služba – nová kultura?
václav havlíček uchazeč o volbu kandidáta na rektora čvut v praze
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Základní filozofické otázky
Pedagog.
Transkript prezentace:

Etický kodex vysokoškolského učitele a studenta 7. února 2010 Březnice Marek Vácha Etický kodex vysokoškolského učitele a studenta

Současná situace skandál plzeňské právnické fakulty obrátil pozornost na akademické prostředí problémy fakult selhání jednotlivých vyučujících neschopnost organizace problém řešit (mnohem závažnější) „zakopávání pod koberec“ alibismus „dohoda dvou dospělých lidí“

Dohoda mezi dvěma dospělými lidmi

Co je to „etické jednání“? antika a středověk: jedná se o formaci životního postoje člověka, celého jeho charakteru pozdější vývoj je silně redukcionistický teorie norem lidského jednání dohodnutá konvence o tom, jak by člověk měl jednat tyto různé teorie více či méně selhávají v současnosti neexistuje celonárodní konsensus, co „etické jednání“ je a co není

Současná situace různé „etické kodexy akademických pracovníků“ nevysloveně předpokládají, že existuje celonárodní všeobecné přesvědčení, co „etické jednání“ je …kodexy pak toliko vyzývají k jeho uskutečnění vzniká dojem, že co to je „etické jednání“ je jaksi všeobecně známo a není třeba ztrácet čas jeho definováním

Současná situace …na tyto otázky neexistuje konsensus může politik/akademický pracovník lhát? jsou „dárky“ farmaceutických firem lékařům „etické“ nebo ne? může lékař přijmout od pacienta dárek před výkonem, po výkonu nebo vůbec? je poskytování občerstvení studenty před, v průběhu nebo po státnicích „etické“? …na tyto otázky neexistuje konsensus

...nýbrž o to, že to dnes již nepovažujeme za něco co se „nemá“ nejde přitom o to, že by politici lhali (to asi činili vždy v minulosti) ...nýbrž o to, že to dnes již nepovažujeme za něco co se „nemá“ pravda a lež se dostávají do eticky neutrální výzbroje politika, který je užívá jak se kdy která hodí a veřejnost není pobouřena, pokud je politik ze lži usvědčen pak se politik pod tíhou důkazů zkrátka jen omluví na různé modely polygamie politiků jsme si již v ČR zvykli a nezneklidňují nás (VIZ ale např. Clinton/Lewinská)

Etické kodexy v ČR Etický kodex výzkumu – MŠMT http://www.msmt.cz/vyzkum/eticky-ramec-vyzkumu-1 Etický kodex akademických a odborných pracovníků Masarykovy Univerzity http://www.muni.cz/general/legal_standards/ethics_code?lang=cs Evropská charta pro výzkumné pracovníky http://ec.europa.eu/eracareers/pdf/kina21620b1c_cs.pdf Etický kodex pro akademické pracovníky vysokých škol http://www.radavs.cz/clanek.php?c=771

Etický kodex pro akademické pracovníky vysokých škol Kritika zachovává ve své práci vysoký standard dodržování lidských mravních principů a etických zásad, plně respektuje zásady tohoto kodexu. co je to přesně „vysoký standard dodržování lidských mravních principů“ a co jsou to přesně „etické zásady“? neobhajuje a nekryje neetické chování a jednání jaký je rozdíl mezi „chováním“ a „jednáním“ a co je to vlastně přesně „neetické“?

Etický kodex pro akademické pracovníky vysokých škol Kritika Ve své vědecké či jiné tvůrčí práci a v pedagogické činnosti nezastává neobjektivní ideologické či iracionální přístupy ideologický přístup ovšem nikdy nemůže být „objektivní“ text vychází z nevysloveného předpokladu, že my sami máme „racionální přístup“ Vždy dbá na to, aby těmito aktivitami neohrožoval spolupracovníky, společnost, životní prostředí, materiální, kulturní a etické hodnoty. co je to „etická hodnota“ – lze si pod tím něco představit?

Etický kodex akademických pracovníků Akademický pracovník : Zachovává ve své práci vysoký standard dodržování lidských mravních principů a etických zásad a plně respektuje zásady tohoto kodexu. co jsou to „mravní principy a etické zásady“ a jak se jedny liší od druhých? šíří zásady mravnosti pedagogické a vědecké práce co jsou to „zásady mravnosti“?

Etický kodex akademických pracovníků Akademický pracovník : eticky propojuje svobodu výzkumu a odpovědnost vůči jednotlivcům i společnosti; nedopustit převážení eticky pochybných okamžitých výsledků nad dlouhodobým přínosem bádání; co si lze pod tím konkrétně představit? Jsou okamžité výsledky vždy „eticky pochybné“? A je „dlouhodobý přínos bádání“ eticky „lepší“ protože je dlouhodobý?

Etický kodex akademických a odborných pracovníků Kritika Pracovník se při svém působení na pracovišti i mimo ně řídí mravními principy a zásadami obecně uznávanými ve společnosti. ve společnosti ovšem není konsensus o tom, co to vlastně přesně jsou „mravní principy a zásady“ vnitřní poctivost při vlastní výuce a výzkumné a vývojové práci, včetně trvalého sebevzdělávání a rozvíjení vlastních schopností vysokoškolského učitele a vědce co je to „vnitřní poctivost“?

Etický kodex akademických a odborných pracovníků Kritika poskytuje osobní příklad naplňování etických zásad při výzkumné a vývojové činnosti, jíž se účastní studenti. co je to „naplňování etických zásad“?

Etický kodex akademických a odborných pracovníků Kritika Bylo-li projednáním případu shledáno, že došlo k porušení obecných morálních principů nebo pravidel tohoto kodexu, lze případ přiměřeným způsobem zveřejnit. existuje v ČR něco jako „obecné morální principy“?

Kodex akademické čestnosti …podle různých univerzit Kodex akademické čestnosti zakazuje chování, které může být obecně popsáno jako lhaní, podvádění nebo krádež. Porušení tohoto kodexu akademické čestnosti zahrnuje, avšak není vyčerpáno, následujícími aktivitami: Vymýšlení nenaměřených dat, uvádění citací neexistujících článků Neautorizované doplňování jmen podepsaných pod článkem Sabotáž práce kolegů, včetně vandalismu v knihovnách Plagiarismus: prezentování výsledků druhých jako svého vlastního Vytváření neférových výhod Usnadnění či umožnění nečestného chování jiných Falzifikování nebo upravování naměřených dat Podvádění při zkouškách: používání nepovolených psaných materiálů nebo poskytování či přijímání pomoci v jakékoli podobě během zkoušky, včetně mluvení, signálů, elektronických přístrojů etc.

Kodex akademické čestnosti …podle různých univerzit Honba za poznáním a pravdou (The Pursuit of Knowledge and Truth). Především, jsme odhodláni prosazovat honbu za poznáním a pravdou. Činíme tak několika způsoby. Pomocí výzkumu, kterým se snažíme poznat víc o světě, ve kterém žijeme, se snažíme objevit nové pravdy a zároveň odhalit a napravit všechny stávající omyly. Pomocí přednášek a diskusí v seminářích hodláme povzbudit lásku ke studiu, podpořit kritické zkoumání vědeckých ideí a předávat vědomosti. Vzhledem k tomu, že naše Univerzita považuje poznání a pravdu za své základní úkoly, celá instituce Univerzity je podminována vědomými akty podvádění, zejména v akademické oblasti. Disciplinární posouzení takových případů musí být prováděno případ od případu, ovšem obecně považujeme plagiarismus, podvádění, vytváření nenaměřených dat a padělání výsledků za velmi vážné prohřešky. I když tyto konkrétné skutky vědomého podvodu nezpůsobí žádnou materiální škodu, napadají hodnoty které jsou pro Univerzitu klíčové a podminovávají důvěru, kterou v ní veřejnost skládá.

Kodex akademické čestnosti …podle různých univerzit Akademická svoboda. Za druhé, Univerzita je oddána myšlence akademické svobody. chceme podporovat všechny aktivity, které vytvářejí příležitosti pro studenty i akademické pracovníky, aby mohli svobodně řešit své vědecké úkoly – výzkum, vyučování, vědeckou práci. Tradičně znamenal koncept akademické svobody právo fakulty komunikovat otevřeně při vyučování, provádět svobodně vědeckou práci a účastnit se veřejných debat bez jakéhokoli omezení či cenzury. Všichni členové University mají právo na to, aby mohli komunikovat své pohledy a kritiku založenou na vlastním studiu či výzkumu bez jakékoli cenzury. Akademická svoboda ale implikuje i akademickou odpovědnost: respekt k právu druhých vyjadřovat své názory, spravedlnost při posuzování věci z odlišných úhlů pohledu a všemožné povzbuzování kritického myšlení Kolegialita. Za třetí, kolegialita je integrální součástí identity Univerzity. Vzhledem k tomu, že jsme oddáni myšlence kolegiality, činíme své základní organizační rozhodnutí v rámci kolegiálních institucí, jako jsou různé oddělení, rady, Universitní senát etc. podobně jako sdružení akademických pracovníků či studentů.

Speciální postavení lékařských fakult na rozdíl od přírodovědeckých disciplín je lékařství je vázáno přísahou fyzika a chemie pracuje s částmi hmoty, biologie s organismy, lékařství s lidmi lékařství stálo vždy rozkročeno mezi vědami humanitními a přírodovědeckými nejde jen o to léčit lege artis, často dochází ke konfliktu hodnot (values) s nejasným nebo nejednoznačným řešením

Problémy toho času nemáme v ruce mechanismus, který by nám eticky čistě umožnil vyloučit studenta s násilnickými etc. rysy při zkouškách se testují výhradně znalosti úkolem zkoušky je otestovat „knowledge“ a eventuálně „skills“, ale neexistuje konsensus o tom, jaké „attitudes“ jsou ty správné! psychotesty se při přijímacích zkouškách (zpravidla) nedělají

Návrh kodexu Vztah vědec - výzkum Vztah učitel – student Vymýšlení nenaměřených dat, uvádění citací neexistujících článků Neautorizované doplňování jmen podepsaných pod článkem Sabotáž práce kolegů, včetně vandalismu v knihovnách Plagiarismus: prezentování výsledků druhých jako svého vlastního Vytváření neférových výhod Falzifikování nebo upravování naměřených dat Vztah učitel – student Podvádění při zkouškách: používání nepovolených psaných materiálů nebo poskytování či přijímání pomoci v jakékoli podobě během zkoušky, včetně mluvení, signálů, elektronických přístrojů etc. sexuálního obtěžování, fyzického či verbálního ve vztahu učitel-student poskytování jakýchkoli výhod, hmotných či duchovních za úspěšné složení zkoušky, a to jak před, tak i po zkoušce zejména v sexuální oblasti otázka „občerstvení“ při státnicích

Návrh kodexu Vztah učitel – učitel Vztah učitel – pacient ve FN znevažování, zlehčování či kritizování kolegů učitelů před studenty Vztah učitel – pacient ve FN k pacientovi přistupovat jako k trpícímu člověku, nikoli jako k předmětu studia problematika výzkumu Vztah výzkumník – pokusné zvíře zásada „3R“ zvážit, zda pokus přinese nový fundamentální poznatek, nebo zda chce jen demonstrovat nějakou známou pravdu

Návrh Občanského zákoníku § 468 Živé zvíře není věc. Ustanovení o věcech se na zvíře použijí přiměřeně jen v rozsahu, ve kterém to neodporuje jeho povaze živého tvora.

(Nash, R. F. , (1989) The Rights of Nature (Nash, R.F., (1989) The Rights of Nature. A History of Environmental Ethics. The University of Wisconsin Press, Madison, London. p. 5)

Situace zvířete Nový Zéland 1999, Španělsko 2008 The “community of equals” (with humans.)

Etika ctností Americká lékařská asociace nabádá ve svém etickém kodexu lékaře aby byli „pure in character and … diligent and conscientious in caring for the sick.“

Závěr žít podle etiky ctností či podle kategorického imperativu nám nepochybně způsobí mnoho nepříjemností a problémů… …a nepochybně to není cesta k hedonisticky chápanému štěstí je ale cílem našeho života štěstí?