Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů
PaedDr. Pavel Schneider PaedDr. Pavel Schneider Student 2. ročníku magisterského studia Managementu vzdělávání, Pedagogická fakulta UK Praha Student 2. ročníku magisterského studia Managementu vzdělávání, Pedagogická fakulta UK Praha Diplomová práce Strategické řízení školství – Komparace vzdělávacích politik hlavních politických stran a vliv těchto politik na tvorbu strategie vzdělávání Vedoucí Odboru školství, mládeže a sportu Krajského úřadu Středočeského kraje Vedoucí Odboru školství, mládeže a sportu Krajského úřadu Středočeského kraje
Problémy, u nichž lze předpokládat shodu u většiny stran Podpora zavedení kariérního řádu a zkvalitnění odměňování učitelů
Učitelé, vzdělávání a odměňování učitelů ČSSDZvyšování mezd podle ekonomických možností zavedení kariérního řádu ANOZavedení kariérního řádu KDU-ČSLUčitel jako profesní skupina, ochrana osobnosti učitele před agresivitou, zavedení kariérního řádu, atestace, kvalifikační předpoklady, dobře připravení a motivovaní učitelé, reforma fakult připravujících učitele
Učitelé, vzdělávání a odměňování učitelů KSČMZvýšení platu a prestiže učitelů TOP 09Odměňování podle kvality učitelů, podpůrný program pro zavedení kariérního řádu, podpora absolventů ODSZavedení kariérního řádu ÚSVITZvýšení platu
Učitelé, vzdělávání a odměňování učitelů Strana zelených Významně zvýšené platy v souvislosti s kariérním řádem, zavedení tvůrčího volna, zavedení kariérního řádu Česká pirátská strana Strana svobodných občanůO vzdělávání učitelů by se neměly starat byrokratické státní agentury Strana práv občanů – Zemanovci Bezodkladné navýšení platů
Koaliční dohoda ČSSD, ANO, KDU-ČSL leden 2014 Podle ekonomických možností státu se zasadíme o zvyšování mezd zaměstnanců ve školství včetně nepedagogických pracovníků. Zavedeme efektivní kariérní řád pro učitele, který bude propojen s motivačním ohodnocením učitelů. Ve spolupráci s pedagogickými fakultami se zasadíme o zlepšení přípravy učitelů na jejich profesi.
Hlavní směry vzdělávací politiky Role učitelů jako předpoklad kvalitní výuky V souladu s definovanými funkcemi školy zdůraznit roli učitele jako pomáhající profese zaměřené na podporu žáka v průběhu jeho vzdělávací cesty. Proměnit roli učitelů jednak revizí systému jejich počáteční přípravy s důrazem na kompetenční výuku, na získávání i uplatňování odborných poznatků souběžně s výukovou praxí, s důrazem na rozvoj žákovy osobnosti v demokratickém duchu, jednak zavedením systému profesního růstu. Zlepšit profesní přípravu učitelů posílením objemu praktické složky v počátečním vzdělávání učitelů, úpravou kurikula pedagogických oborů, s důrazem na kompetenční výuku a společně vypracované standardy, a vymezením jasného standardu učitelské profese. Zlepšit profesní přípravu učitelů posílením objemu praktické složky v počátečním vzdělávání učitelů, úpravou kurikula pedagogických oborů, s důrazem na kompetenční výuku a společně vypracované standardy, a vymezením jasného standardu učitelské profese.
Hlavní směry vzdělávací politiky 2013 Podpořit profesní rozvoj učitelů zaváděním a rozvojem podpůrných mechanismů usnadňujících výkon učitelského povolání, jako jsou mentoring, další vzdělávání, sdílení dobré praxe a rovněž oddělení mechanických a administrativních úkonů od učitelovy pedagogické práce. Podporovat pedagogickou přípravu a profesní rozvoj vyučujících vysokých škol. Podporovat učitelství jako elitní a atraktivní povolání stanovením jasné kariérní perspektivy učitelské profese a otevřením vzdělávacího systému pro další odborníky.
Role zřizovatele - Různé typy zřizovatelů – obce tří typů, kraje, církve, soukromé subjekty - Hodnocení školy a ředitele školy - Zodpovědnost před veřejností, místní komunitou, rodiči - Spolupráce s Českou školní inspekcí - Uvažovaná účast v komisích řešících lokální výjimky kvalifikovanosti
Role zřizovatele - kraje - Lokální problémy, málotřídní a neúplné školy - Učitelé odborných předmětů a mistři odborného výcviku - Využití vzdělaných odborníků - Přechody mezi stupni a příbuznými obory - Zrychlené kursy, uznávání předchozího vzdělávání, uznávání neformálního vzdělávání
PaedDr. Pavel Schneider