Jak psát projekty česky a srozumitelně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Výzkumný záměr Kontrolní den prosinec 2006 Vedoucí řešitel projektu: PhDr. Milada Švecová Projekt č.
PSANÍ ÚŘEDNÍHO DOPISU KROK ZA KROKEM
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
Digitální publikace a e-knihy v Ústavu pro českou literaturu AV ČR Pavel Janáček, Michal Kosák, Praha,
Systém kurikulárních dokumentů
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Bibliografická a rešeršní činnost
Citace, citování Plagiátorství
Distanční texty na CD-ROM
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST STRUKTURA PRÁCE. Práce mohou být vyhotoveny v následujících formách: teoretické řešení problému nebo úkolu, jež je zpracováno.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
STRUKTURA OSNOVY KURZU
Pořádání odborných konferencí Tomáš Sochor Katedra informatiky a počítačů Ostravská univerzita Systém dalšího vzdělávání pracovníků.
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Textový editor opakování Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Referát, abstrakt Mgr. Anna Vitásková.
Ročníková práce Závěrečná práce e-learningového kurzu ICT technologie a jejich využití v práci učitele 2. stupně a v dalším rozvoji jeho profesních kompetencí.
Struktura obchodního dopisu
Centrum pro studium vysokého školství
Procesní řízení realizace projektů (praxe)
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Administrativní styl PaedDr
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Anglické standardy při psaní projektu Osnova kurzu
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Téma: Současná spisovná čeština v pravidlech Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Absolventská práce.
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
odborný styl a jeho charakteristika
Abychom neobjevovali znovu kolo!!! „Východiskem vědeckého studia musí být pečlivé prostudování existující literatury o dané otázce, abychom nezjišťovali.
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
METODICKÝ SEMINÁŘ Psaní závěrečné práce STUDIJNÍ PROGRAM: U Č ITELSTVÍ VŠEOBECN Ě VZD Ě LÁVACÍCH P Ř EDM Ě T Ů.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
VARIANTNÍ PROSTŘEDKY PŘI ÚPRAVĚ PUBLICISTICKÝCH TEXTŮ NA MATERIÁLU MF DNES Mgr. Barbora Albrechtová Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Životopis 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ROČNÍKOVÁ PRÁCE je určena pro žáky 9. tříd Hlavním cílem je naučit se využívat získané poznatky v praxi, vhodně doplnit učivo základní školy a ověřit získané.
Zdroj: pixabay.com Jak na citace?.
Odpověď na tyto otázky nalezneš v jazykových příručkách.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do odborného stylu pro studenty s poruchami učení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
JOINME (Journal of Interactive Media)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VÝTAH Mgr. Michal Oblouk.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
Název Jazykové příručky Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Jak psát projekty česky a srozumitelně Prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc. Mgr. Kamila Sekerová

Jak psát projekty česky a srozumitelně Cíle kurzu instruovat zájemce o kodifikačních příručkách a jejich charakteru; naučit zájemce využívat těchto příruček a ověřovat si platnou kodifikaci (dovednostní výuka); seznámit zájemce s dalšími zdroji sloužícími k ověření spisovnosti; seznámit zájemce s aktuálními údaji o současné vývojové fázi češtiny; představit zájemcům škálu možností, jak tvořit účinný odborný text; nastínit klíčové požadavky kladené na současný odborný text; vymezit rámcové prvky odborného textu; ověřit v praxi schopnost samostatné tvorby odborného textu (dovednostní výuka). Jak psát projekty česky a srozumitelně

Určeno pro cílové skupiny lektoři; manažeři; vedoucí kateder; hlavní řešitelé; studenti; zaměstnanci institucí; ostatní. Jak psát projekty česky a srozumitelně

Jak psát projekty česky a srozumitelně Absolventi získají schopnost užívat spisovnou češtinu pro účely tvorby odborného textu; konstruovat český odborný text přehledně, jasně, srozumitelně a adekvátně vzhledem k jeho zaměření, účelu a adresátům. Jak psát projekty česky a srozumitelně

Jak psát projekty česky a srozumitelně Forma studia kombinovaná forma; důraz na e-learning; součástí kurzu jsou dva tutoriály (úvodní a závěrečný). Jak psát projekty česky a srozumitelně

Jak psát projekty česky a srozumitelně Hodinová dotace předpokládaná hodinová dotace činí cca 25 až 30 hodin. Jak psát projekty česky a srozumitelně

Jak psát projekty česky a srozumitelně Struktura částí Jak psát projekty česky (prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc.) Čeština jako národní jazyk Aktuální kodifikační příručky Základní rysy českého pravopisu Charakteristika Pravidel českého pravopisu Terminologie a přejatá slova Jak psát projekty srozumitelně (Mgr. Kamila Sekerová) Diferenciace odborných textů podle zaměření Požadavky kladené na srozumitelný odborný text Rámcové prvky odborného textu Kompoziční struktura odborného textu Technické parametry odborného textu Jak psát projekty česky a srozumitelně

Čeština jako národní jazyk spisovná čeština: prestižní a národně reprezentativní útvar (varieta) vnitřně diferencovaného národního jazyka; má sloužit ke kultivovanému vyjadřování; stěžejními úkoly jsou národně reprezentativní funkce a sjednocující role v národě; sledování úzu, stanovení normy a vymezení kodifikace; spisovný jazyk v kodifikované podobě. Jak psát projekty česky a srozumitelně

Aktuální kodifikace – mluvnické příručky KOL. AUTORŮ Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, 1995. HAVRÁNEK, B. – JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha : Fortuna, 2002 (26. vydání). Jak psát projekty česky a srozumitelně

Aktuální kodifikace – slovníky Příruční slovník jazyka českého (9 svazků, 250 tis. hesel, 1935–1957). Slovník spisovného jazyka českého (4 svazky, přes 192 tis. hesel, 1. vyd. 1960–1971; reedice 1989). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost (necelých 50 tis. hesel, 1. vyd. 1987, 2. vyd. 1994, 3. vyd. 2003, dotisk 2005) – také jako CD-ROM z nakladatelství LEDA Praha. Jak psát projekty česky a srozumitelně

Český pravopis – rysy a současná kodifikace pravopis (ortografie) = dohodnutý soubor zásad, jimiž se řídíme při záznamu jazykového projevu písmem; většina zásad se opírá o mluvnici; jazykovědci zpracují pravidla pravopisu  kodifikační příručka (PČP z r. 1993, Dodatek MŠMT z r. 1994).  Jak psát projekty česky a srozumitelně

Pravidla českého pravopisu vycházejí ve dvou podobách: akademické vydání obsahuje větší počet hesel; údaje jsou však minimalizované; zahrnují jen základní pravopisnou informaci; školní vydání menší počet hesel; připojuje však různé servisní údaje (místo slovníku a mluvnice). Jak psát projekty česky a srozumitelně

Terminologie a přejatá slova jsou obsahem slovníků cizích slov: Velký slovník cizích slov z nakladatelství LEDA (CD-ROM)  www.leda.cz; Akademický slovník cizích slov (Praha : Academia, 2001); Nový akademický slovník cizích slov A–Ž (Praha : Academia, 2005)  www.academia.cz. Jak psát projekty česky a srozumitelně

Jazyková poradna ÚJČ AV ČR dotazy týkající se češtiny: e-mail: poradna@ujc.cas.cz (bez příloh) telefon: 257 531 793 (pondělí – pátek od 9 do 12 hodin) adresa: Jazyková poradna Ústav pro jazyk český AV ČR Letenská 4, 118 51 Praha 1 časté otázky: http://www.ujc.cas.cz (rubrika „Jazyková poradna“) Jak psát projekty česky a srozumitelně

Odborný text v širším kontextu odborné texty podle zaměření a účelu: texty vědecké; texty naučné; texty popularizační; texty učební. Jak psát projekty česky a srozumitelně

Požadavky kladené na odborný text logické myšlenkové zpracování obsahu; srozumitelná gramatická stavba; přehledné uspořádání sdělované informace; srozumitelnost s ohledem na adresáta konkrétního sdělení; odborná přesnost a terminologická jednotnost. Jak psát projekty česky a srozumitelně

Rámcové prvky odborného textu titulek naznačující téma, formulovaný jako otázka, obsahující výsledek věd. práce, specifický (např. obsahující citace nebo výroky); abstrakt (výtah)  resumé (shrnutí); anotace. Jak psát projekty česky a srozumitelně

Kompoziční struktura odborného textu kompoziční model IMRAD:  introduction (úvod),  methods (metody),  results (výsledky),  discussion (diskuse); splňuje požadavky na jednoduchost, přehlednost a logičnost. Jak psát projekty česky a srozumitelně

Technické parametry odborného textu bibliografické citace citát  bibliografický odkaz; poznámkový aparát; průvodní aparát přílohy, rejstříky, seznam literatury apod. Jak psát projekty česky a srozumitelně

Jak psát projekty česky a srozumitelně Literatura Akademický slovník cizích slov. Praha : Academia, 2001. ČMEJRKOVÁ, S. – DANEŠ, F. – SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha : Leda, 1999. HAVRÁNEK, B. – JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha : Fortuna, 2002 (26. vydání). KOL. AUTORŮ Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, 1995. Příruční slovník jazyka českého. Praha : Česká akademie věd a umění, 1935-1957. SGALL, P. – PANEVOVÁ, J. Jak psát a jak nepsat česky. Praha : Karolinum, 2004. Slovník spisovného jazyka českého. Praha : Academia, 1989. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Voznice : Leda, 2004. ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. Jak psát projekty česky a srozumitelně