PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Náboženská společenství Matěj Keblovský C2B
zpracovaný v rámci projektu
Kultura raného středověku
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Přebohaté hodinky vévody z Berry
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Živá a neživá příroda Přírodověda 4. ročník.
Zemědělské plodiny DUM 14/1
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Stavba a vznik Země Projevy života
Jolana Fialová SOU Domažlice KOSMETIKA VY_32_INOVACE_01-11.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Zdravá strava
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
Svatí jako duchovní vůdcové modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
VY_32_INOVACE_Dj.6.01-Pravěk-prezentace
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Vznik měst a jejich význam
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
CÍRKEV VE STŘEDOVĚKU.
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Digitální učební materiál
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Pole.
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI29 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
Příjmení a jméno: Stříbná Magda, Mgr.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_571_Dědičný královský titul AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková.
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
Význam půdy Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
naslouchání Bohu.  Je naslouchání Bohu. Ježíš často také při své modlitbě mlčí naslouchá Otci. – naslouchá Otci.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.17 Anotace: Prezentace se zaměřuje na počátky a rozvoj česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí umělecké styly.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Mastičkář.
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Chráněná území v České republice
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh
zpracovaný v rámci projektu
RANÝ STŘEDOVĚK.
Zelená revoluce Název školy
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Autor: Mgr. Helena Uhříková
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Kultura.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Feudální systém.
Využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech Regionální dějepisně zeměpisný katalog Třeboňska Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Zpracováno.
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí Autor: Zdeňka Bartlová
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
RANÝ STŘEDOVĚK. Úvod do středověku rozpad ŘŘ – neexistovala žádná ochrana hranic úpadek obchodu a řemesel, vzdělanosti a umění vznik nových států.
Úvod do středověku.
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
Význam křesťanství ve středověku
Transkript prezentace:

PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D. Středověký člověk II. PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.

Obsah Co tvoří středověkého člověka Dělení středověké společnosti na tři stavy Mnich - Středověký klášter Rytíř Rolník

Středověký člověk II. Co tvoří středověkého člověka Tělo (corpus) – hmotný organismus Duše (anima) – nehmotná součást Duch (spiritus) – vdechuje život, spojuje lidské duševno s Bohem Srdce (cor) – je mezi duší a duchem, přisvojuje si city – lásku Člověk je součást společnosti

Dělení středověké společnosti na tři stavy Modlení, válčení a polní dřina jsou tři základní aspekty občanského života v křesťanském světě Duchovenstvo (oratores) - mniši - Modlitba je spojuje s Bohem Válečníci (bellatores) - Původně rytíři bojující na koni, stávají se novou šlechtou a ochraňují ostatní stavy Rolníci (laboratores) Pracují a očekávají sociální vzestup

Mnich Vzdělaný Duchovně silný Může se stát světcem Je osamělý a nezávislý, poslušný a ukázněný Snaží se o zdokonalení a spásu Žije podle pevného řádu Klášter je pro něj oázou Sv. František z Assisi

Středověký klášter opat – abatyše převor sakristán almužník kantor z latinského claustrum (uzavřené místo) Obyvatelé kláštera opat – abatyše převor sakristán almužník kantor komoří bratr a ošetřovatel děkan lektor mnich novic

Nákres kláštera v Herkenrode (Belgie)

Rytíř Pohybuje se mezi -násilím a mírem -krví a Bohem -rabováním a ochranou chudých Kristovi rytíři (miles Christi) Touha po dobrodružství a slávě -rytířské eposy Je ctnostný Vyjadřuje lásku ženám Vyobrazení středověkého rytíře Ulricha von Lichtensteina

Rolník Žije na venkově jako součást velkého společenství Bojuje s přírodou, mýtí lesy Zajišťuje potravu, je soběstačný Pěstuje různé plodiny, hlavně obilí Okrajově se zabývá pastevectvím Ženy pracují vedle zemědělství i jako pradleny a výrobci textilu

Iluminace ze 14. století zachycující práci rolníka během jednoho roku

Seznam použitých zdrojů Le Goff, Jacques: Středověký člověk a jeho svět. Nakladatelství Vyšehrad, Praha 2003. ISBN 80-7021-682-4. [online]. [cit. 2013-01-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_z_Assisi [online]. [cit. 2013-01-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A1%C5%A1ter [online]. [cit. 2013-01-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ryt%C3%AD%C5%99 [online]. [cit. 2013-01-17]. Dostupné z: http://dejepis1zemepis.blogy.rvp.cz/2011/11/13/prameny-k-vyuce- stredoveku-zivot-rolniku/