ŠKOLNÍ PREVENTIVNÍ STRATEGIE Vypracovala Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Advertisements

Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Kariérové poradenství
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Různé role zástupce ředitele školy
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
Etická výchova a Finanční gramotnost
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Školní poradenské pracoviště
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Prevence rizikového chování a situace v Moravskoslezském kraji
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Zdravá škola.
Programy dlouhodobé primární prevence Agentura pro občany Sídliště Za Stadionem 1358, Kyjov.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
FAmilies of USers in Therapy Sdružení FAUST Sídlo sdružení: Průkopnická 20, Ostrava-Zábřeh IČO: Tel.: ,
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Minimální preventivní program školy
O.s. PREVENT působí v Jihočeském kraji od roku 1999 na poli protidrogové prevence a vzdělávání. Zastřešuje několik zařízení a projektů. Mezi jinými i Kontaktní.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Naše zařízení a služby o Terapeutická komunita ADVAITA v Nové Vsi o Centrum ambulantních služeb v Liberci o Program ambulantního poradenství o Doléčovací.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ŠKOLNÍ PREVENTIVNÍ STRATEGIE Vypracovala Mgr ŠKOLNÍ PREVENTIVNÍ STRATEGIE Vypracovala Mgr. Michaela Moudrá V Kyjově dne 20. 2. 2014 ________________________ Mgr. Michaela Moudrá

Současný stav problematiky Nárůst různých projevů rizikového chování včetně zneužívání návykových látek v populaci mládeže a dětí školního věku se stává celospolečenským problémem. Děti patří k nejohroženější skupině. Proto je důležité zahájit primární prevenci právě v době základní školní docházky, poskytnout žákům co nejvíce informací (přiměřeně k věku žáků), naslouchat jejich problémům  a otevřeně s nimi hovořit i na neformální úrovni.

Zaměření školy Vztah učitel-žák – budování vzájemné důvěry mezi učitelem a žákem Skupinová práce – spolupráce žáků, týmová práce, řešení konfliktů, diskuse Projektové vyučování a celoškolní projekty – intenzivní spolupráce tříd v rámci ročníku i napříč třídami a ročníky Individualizované hodnocení, slovní hodnocení, sebehodnocení - je oceňováno úsilí žáka, podporován individuální talent a zájem Komunikace s rodiči, veřejností – pravidelná konzultační odpoledne, aktualizované webové stránky školy

Pedagogická diagnostika – učitel věnuje pozornost žákům, registruje signály o možném problému žáka, hledá příčiny a vhodné formy nápravy (spolupráce s VP, ŠMP) Řešení přestupků – dbáme na dodržování školního řádu, v případě porušení následují opatření: individuální pohovor se žákem jednání s rodiči na úrovni výchovné komise doporučení kontaktu s odborníky v případě nezájmu rodičů uvědomění OSPOD v případě závažnějšího problému oznámení Policii ČR Zveřejnění informací – informace budou zveřejňovány na nástěnce ŠMP a na webových stránkách školy

Personální zajištění prevence výchovný poradce - koordinuje společně s metodikem prevence aktivity školy v oblasti prevence, nabízí učitelům a žákům možnost poradit se o svých problémech, zaměřuje se na žáky, kteří jsou ohroženi ve svém vývoji, sebepojetí, komunikaci s druhými metodik prevence - spoluvytváří minimální preventivní program, podílí se na jeho realizaci, spolupracuje s institucemi a organizacemi v oblasti primární prevence, hodnotí realizaci minimálního preventivního programu

pedagogové - věnují se v rámci výuky rozvoji kompetencí žáků, provádějí průběžnou diagnostiku žáků a třídy, je v  kontaktu s rodiči žáků své třídy prostřednictvím třídních schůzek ředitel školy - sleduje efektivitu prevence rizikového chování, sleduje problémy v kontextu celé školy a dělá personální a organizační opatření ke zlepšení vzájemného soužití ve škole, svolává v případě potřeby výchovnou komisi za účasti rodičů, pedagogů, pracovníků orgánů péče o dítě, psychologů apod.

Potřebnost projektu nedostatečná ochrana dětí před alkoholem a pasivním kouřením v rodině a na veřejnosti vysoká společenská tolerance k legálním drogám mobilní telefony, Internet liberalizace drogové politiky absence pocitu zodpovědnosti za vlastní zdraví podceňování primární prevence prevence pouze ve škole, po skončení vyučování nemožnost postihu, nekontrolovatelnost žáků prevence jen ve školách, absence prevence v rodinách nedostatečné pravomoci školních metodiků prevence

Cíle projektu dlouhodobé střednědobé výchova ke zdravému životnímu stylu rozvoj a podpora sociálních kompetencí funkční informační systém, funkční systém vzdělávání školních metodiků, vícezdrojové a víceleté financování projektů primární prevence střednědobé proškolení školního metodika v rámci specializačního studia školních metodiků prevence podle vyhlášky č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků a kariérním růstu

Školní preventivní strategii a Minimální preventivní program zařadit do Školního vzdělávacího programu podpora projektu realizovaného městem Kyjov – Plán protidrogové problematiky, podpora systému víceletého financování pro oblast primární prevence rizikového chování krátkodobé zmapování potřeb v oblasti primární prevence

Vymezení cílové skupiny Zaměření na : žáky – všichni žáci 1. - 9. ročníku základní školy, se zvláštním přihlédnutím k dětem ze sociálně slabšího a málo podnětného rodinného prostředí, dětem s nedostatečným prospěchem a s některými typy specifických vývojových poruch chování pedagogy - další vzdělávání zaměřeno na celý tým, intenzivní vzdělávací aktivity jsou směřovány k pracovníkům, kteří zajišťují činnost školního poradenského pracoviště – výchovný poradce, metodik prevence rodiče - do systému informování jsou zapojeni všichni rodiče, zvláštní pozornost je věnována skupinám rodičů tříd, kde se vyskytly negativní jevy

Způsob realizace Základními kompetencemi prevence v rámci podpory zdraví a zdravého životního stylu jsou: zvyšování sociální kompetence, odpovědnosti za chování a uvědomění si důsledků jednání posilování komunikačních dovedností, zvyšování schopnosti řešit problémy, konflikty vytváření pozitivního sociálního klimatu, vytvoření atmosféry pohody a klidu, bez strachu a nejistoty formování postojů ke společensky akceptovaným hodnotám, pěstování právního vědomí, mravních a morálních hodnot, humanistické postoje apod.

Preventivní témata jsou nejčastěji frekventována v následujících předmětech: Rodinná výchova Občanská nauka Přírodověda, biologie Přírodověda, vlastivěda Český jazyk Prvouka Výtvarná výchova a výtvarné soutěže Tělesná výchova Chemie 

Znalostní kompetence žáků 1. – 3. ročník žáci dokáží pojmenovat zdravotní rizika spojená s kouřením, pitím alkoholu, užíváním drog, zneužíváním léků znají jednoduché způsoby odmítání návykových látek znají hodnotu zdraví a nevýhody špatného zdravotního stavu 3. – 5. ročník žáci mají povědomí o zdraví jako základní lidské hodnotě znají činnosti, které jsou vhodné z hlediska zdraví zařadit do denního režimu, osvojují si zdravý životní styl podrobně znají zdravotní a sociální rizika návykových látek a argumenty ve prospěch zdraví umí komunikovat se službami poskytujícími poradenskou pomoc

umí pojmenovat základní mezilidské vztahy umí rozpoznat projevy lidské nesnášenlivosti ví na koho se obrátit v případě, že někdo ohrožuje nebo poškozuje jeho práva mají povědomost o tom, že každé jednání, které ohrožuje práva druhých ( šikana, násilí, zastrašování aj.), je protiprávní  6. – 9. ročník žáci znají význam harmonických mezilidských vztahů pro zdravý životní styl a zdraví respektují odlišné názory či zájmy lidí a odlišné způsoby jejich chování a myšlení, jsou tolerantní k menšinám znají a uplatňují vhodné způsoby řešení neshod se spolužáky, spory řeší nenásilným způsobem znají vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích

znají významné dokumenty upravující lidská práva a sociálně právní ochranu dětí uvědomují si podstatu protiprávního jednání a právní odpovědnost za případné protiprávní činy ví, co je podstatou zdravého životního stylu a snaží se o jeho realizaci znají pozitivní vliv aktivního pohybu, relaxace, duševní hygieny ví, že zneužívání dítěte je trestné umí diskutovat o rizicích zneužívání drog, orientují se v trestně právní problematice návykových látek ví, kde hledat odbornou pomoc, v případě potřeby ji dovedou využít dokáží komunikovat se specializovanými službami ( linky důvěry, krizová centra) odmítají projevy brutality a násilí zprostředkované médii a umí o nich diskutovat  

Metody a formy, jakými budou dílčí aktivity řešeny Program je zaměřen na 1. – 5. ročník  společné stanovení a zažití pravidel soužití mezi žáky a učiteli zkoumání a uvědomování si vlastní osobnosti vnímání individuálních odlišností dětí mezi sebou a přijímání těchto jevů nácvik vzájemné úcty, sebeúcty a důvěry rozvoj schopnosti diskutovat, komunikovat, řešit problémy a konflikty ( například formou komunitního kruhu) rozvoj schopnosti klást otázky, umění vyjádřit svůj názor, umění říci „ne“ navozování příznivého psychosociálního klimatu ve třídě

základy etické a právní výchovy zaměření pozornosti na včasné odhalování specifických poruch učení nebo i jiných postižení všestranný rozvoj osobnosti žáka soustředěnost na včasné diagnostikování soc.-patologických problémů ve třídních kolektivech důraz na spolupráci s rodiči široká nabídka volnočasových aktivit ekologická výchova návštěvy filmových a divadelních představení, koncertů, besed apod. Účast v soutěžích výtvarných, sportovních, zdravotnických, dopravních atd. jako v předchozích letech

6. – 9. ročník Obsah programu: Přechod na druhý stupeň základní školy přináší řadu změn a z nich vyplývajících zátěžových situací – změna třídního učitele, střídání vyučujících v jednotlivých předmětech, odchod některých spolužáků (víceletá gymnázia, sportovní třídy apod.) a příchod nových spolužáků, zvýšené nároky na objem a strukturu učiva.  Obsah programu: vzájemné poznávání vytváření vztahu důvěry mezi žáky a učiteli a mezi žáky navzájem stanovení pravidel soužití třídní komunity formování skupiny, která je pro žáky bezpečným místem, která jim pomůže vyhnout se rizikovému společensky nežádoucímu chování – šikanování, užívání alkoholu a drog, vzniku různých typů závislostí apod.

začlenění nových žáků do komunity třídy trénink obrany před manipulací, s uměním říci „ne“ trénink odpovědnosti za vlastní rozhodnutí umění vyrovnat se s neúspěchem upevňování vztahů v komunitě vrstevníků rozvoj schopností přijímat svobodná a odpovědná rozhodnutí nácvik efektivní komunikace na základě vlastních prožitků nácvik řešení zátěžových situací zvýšení schopnosti odolávat nebezpečím, krizím, stresu, zátěžovým situacím (včetně odmítání alkoholu, drog, nikotinu, nevhodných způsobů chování) přehled životních rizik společenské vztahy ( včetně mediální hygieny, vlivu reklamy apod.,) modelové, projektové situace poskytující návody k řešení problémů  

Příklady zařazovaných témat Informace o návykových látkách a jejich účincích Cíl: Získat základní informace o návykových látkách, poznat jejich základní účinky. Zaměřit se na opomíjené vstupní drogy – alkohol, cigarety. Zdravý životní styl Cíl: Znát pojem ekologie, ochrana životního prostředí, ochrana přírody a krajiny. Podpora osobnostního rozvoje  Cíl: Rozvíjet schopnost vypořádat se s odmítnutím, zklamáním a selháním. Posilování sebejistoty, zvládání konfliktních situací, práce s emocemi, efektivní komunikace, schopnost čelit sociálnímu tlaku.  

Vyhodnocení preventivní strategie ŠMP si o programu povede průběžné záznamy, s jejichž výsledky bude pravidelně seznamovat vedení školy, ostatní pedagogické pracovníky a rodiče žáků vyhodnocení se týká věcné podstaty realizace jednotlivých akcí a aktivit, dává přehled o počtech účastníků, finančních nákladech, schopnosti realizovat jednotlivé programy apod. proces změn bude vyhodnocován průběžně a trvale pomocí prostředků poskytujících zpětnou vazbu, dotazníky pomohou objevit slepé uličky, selhání nebo nereálné nároky programu, což lze poté napravit vypracováním upravené verze pro další období