Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Psychologie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY.S1.808.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Porod Kód VM:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Průjem Kód VM:VY_52_INOVACE_27 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Zdraví a nemoc Kód VM:VY_52_INOVACE_01 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Pohybová aktivita a sport Kód VM:VY_52_INOVACE_14 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Zdravá strava
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Nemoci Kód VM:VY_52_INOVACE_20 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Otužování
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Základy účetnictví - rozvaha Označení.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Horečka Kód VM:VY_52_INOVACE_21 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Bronchitida Kód VM:VY_52_INOVACE_25 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Relaxace Kód VM:VY_52_INOVACE_17 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Hygiena
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Neživá příroda - vzduch
PAMĚŤ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Neživá příroda - vzduch
Rok vydání Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Autor: Mgr. Helena Koždoňová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Otřes mozku, úrazy lebky, ...
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Rýma Kód VM:VY_52_INOVACE_22 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_32_PLICNI_VACEK Anotace:Interaktivní výukový materiál v programu Power Point zaměřený na popis plicního.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví Téma: Nervová soustava Jméno autora:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Co to vlastně je ?  Způsobuje nevratné změny v mozkových buňkách a úbytek mozkové hmoty.  Varovným signálem bývá, že člověk začne trpět neobvyklou ztrátou.
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Témata kognitivní psychologie
Paměť a soustředění.
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pozornost a paměť.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Psychologie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY.S1.808 Datum vytvoření: Vzdělávací oblast: Druhy, typy a poruchy paměti Ročník: první – Sociální činnost Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Psychické procesy – paměť, její druhy, poruchy

Metodické pokyny Materiál slouží k výuce nové látky a zopakování učiva na konci hodiny. K využití materiálu je nutný počítač s programem MS PowerPoint a projektor. Materiál slouží k výuce nové látky a zopakování učiva na konci hodiny. K využití materiálu je nutný počítač s programem MS PowerPoint a projektor.

Zdroje ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 300 s. ISBN ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 300 s. ISBN ČECHOVÁ, Věra a Marie ROZSYPALOVÁ. Obecná psychologie. 5. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2001, 105 s. ISBN Paměť. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Paměť. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

Paměť

Charakteristika Psychický proces odrážející minulé chování ve vědomí člověka V širším slova smyslu mají paměť i primitivní živočichové – pamatují si místo, kde se vyskytuje potrava či nebezpečí Děti si pamatují zhruba od 3 let Obsahem paměti jsou osoby, děje a předměty Souvisí s dalšími psychickými procesy – myšlením, řečí, vnímáním, učením atd. Většina lidí si pamatuje: 10 % z toho co čtou, 20 % z toho co slyší, 30 % z toho co vidí, 50 % z toho co slyší a vidí, 70 % z toho co řeknou, 90 % z toho co dělají

Druhy paměti Krátkodobá a dlouhodobá paměť Krátkodobá trvá jen několik vteřin Data již dále nebudou potřeba Obsahuje 5 – 9 prvků (čísel, slov, znaků, not) Člověk je schopen se řadu 7 ± 2 znaků naučit po 1 poslechu nebo přečtení S věkem se zhoršuje krátkodobá paměť, dlouhodobá zůstává Opakováním se materiál dostává do paměti dlouhodobé Informaci si můžeme vybavit i po delší době Dělí se na paměť pro fakta (vzorečky, rozhovory) a pro úkony (plavání) Uchování v paměti záleží na síle paměťové stopy

Mechanická a logická paměť Mechanická – zapamatování bez pochopení souvislostí (definice, básničky, i fyzikální zákony naučené zpaměti) Logická – pochopení vzájemných souvislostí a podstaty, kvalitnější, trvalejší, odolnější vůči zapomínání

Stadia vštípení do paměti Zapamatování – spontánní (bez úmyslu, někdy i proti své vůli) – záměrné (učební látka) Ukládání (vštípení) – zahrnuje i proces zapomínání, nejvíce se zapomene v prvních hodinách po naučení nejlépe zapamatovatelná je poezie, pak próza, nakonec nesmyslné slabiky. Vybavení (aktivace dřívější zkušenosti) – spontánní (bez úmyslu, někdy i proti své vůli) – znovupoznání (učební látka, písnička)

Formy ukládání do paměti Akustická – vše, co slyšíme. Zahrnuje i hlasité opakování při učení Vizuální – do paměti vstupuje na základě zrakového vjemu Sémantická – slovní podoba, vystihnutí podstaty informace bez přesného opakování Při učení je nejlepší kombinovat všechny typy

Zapomínání Zapomínání není pouze negativní záležitost. Chrání náš mozek a nervovou soustavu před přetížením. Bez zapomínání bychom svůj organizmus zcela vyčerpali. Studium zapomínání – něměcký psycholog Hermann Ebbinghaus. Nechal skupinu lidí naučit spolu nesouvisející slabiky a po zaměstnání jinou činností je nechal znovu slabiky vyjmenovat. Podle času potřebného k naučení slabik podruhé určoval množství zapomenutého. Nejvíce se zapomíná ihned po naučení, po 30 dnech si pamatujeme asi 30% naučeného, záleží na učivu

Křivka zapomínání

Vzpomínkový optimizmus Slouží k vytěsnění špatných a smutných vzpomínek z paměti, podvědomě se bráníme pamatovat si negativní zážitky. Vzpomínkový klam, neboli vzpomínkový optimismus je sklon člověka zapomínat nepříjemné a ve vzpomínkách zlepšovat svůj sebeobraz. Na dětství či zemřelého vzpomínáme spíše hezky, i když realita byla komplikovaná.

Poruchy paměti Hypermnézie – nadměrné, nepřiměřené zapamatování si určitého selektivního materiálu může být u paranoidních psychóz (pamatuje si vjemy související s bludem), u neuróz Hypomnézie – snížení výkonnosti paměti – nejčastěji při postižení mozku jako součást demence – při únavě, vlivem léků, toxinů Amnézie – úplná ztráta paměti, zpravidla časově ohraničená, plná či částečná – časté při poruchách vědomí, po úrazu Ekmnézie – postižený nedokáže vzpomínky správně časově zařadit

Trénink paměti Pobyt na čerstvém vzduchu Udržování stálé kondice křížovkami, sudoku, cizími jazyky, karty Pohyb, spánek, psychická pohoda, zdravá strava Čerstvý vzduch a dechová cvičení, protože mozek je na kyslík velmi citlivý Vitamín B a lecitin posilují mozek a nervovou soustavu

Opakování Vysvětlete pojem mechanická a logická paměť Kdo se zabýval zapomínáním Co znamenají pojmy amnézie, hypermnézie, hypomnézie a ekmnézie Jaké jsou formy vštípení do paměti Proč má zapomínání i výhody

Řešení Mechanická p. – přesná, doslovná reprodukce Logická p. – pochopení podstaty, je kvalitnější a náročnější Německý psycholog Hermann Ebbinghaus Ztráta paměti, zvýšená paměť, snížená paměť, špatné časové zařazení vzpomínek Vizuální, akustická a sémantická forma Zajišťuje volnou kapacitu paměti, vytěsňuje nepotřebné a špatné vzpomínky