ve světle nové legislativy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti SEI z kontrol energeticky úsporných opatření v budovách
Advertisements

Výkupní ceny 2013 Budoucnost bioplynu, Hospodářská komora,
Aspekty kogenerační výroby z OZE
Zkušenosti s prokazováním původu elektřiny z druhotných a obnovitelných zdrojů elektřiny Ladislav Havel © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Podpora výroby energie v zařízeních na energetické využití odpadů
 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Aktuální stav legislativy EU a ČR Vliv nedostatku uhlí v teplárenství Ing. Jan Pokorný Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Činnost územního inspektorátu pro Zlínský kraj
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Činnost územního inspektorátu.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1 Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie Seminář AEM, , Praha Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
PDS - způsob předávání dat Operátorovi trhu Jednání s provozovateli LDS Miroslav Řehoř.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Technické prostředky k zabezpečení provozování systémů OTE Vojtěch Szaló AEM SUCS.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Energetický audit, jeho úloha přípravě projektu pro program Eko-Energie – Ostrava Energetický audit, jeho úloha přípravě projektu pro program.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík PRAHA
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Teplárenství v ČR a současná legislativa, výhled do budoucnosti.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Úspory energie a regenerace
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Zkušenosti se zákonem o podpoře výroby elektřiny z OZE z pohledu provozovatelů OZE Jan Motlík předseda Asociace pro využití obnovitelných zdrojů energie.
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
Systém kontrolní činnosti SEI
NOVÉ DANĚ V NA ENERGIE 27. listopadu 2007 Seminář AEM „Panelová diskuse ke spotřebním daním na energie“ JAN KANTA ředitel sekce Pravidla trhu.
Systém kontrolní činnosti SEI
AEM 20. Listopadu 2003 Operátor trhu s elektřinou - činnosti, přeshraniční přenosy, burza.
9. prosince 2004 Regulace cen tepelné energie od Energetický regulační úřad Stanislav Večeřa.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady z pohledu roku 2005 Martin Kašák Energetický regulační úřad 7. října 2004.
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Smluvní vztahy a registrace- držitelé licence na distribuci Jaroslav Žákovčík Praha
Zkušenosti s regulací cen OZE Stanislav Trávníček.
Systém podpory obchodování s elektřinou z KVET zajišťovaný OTE
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a osvědčení dopravce
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Webové portály LDS/MDS
Výrobny a mikrozdroje Ing. Martin Kříž
Transkript prezentace:

ve světle nové legislativy K V E T ve světle nové legislativy

Energetika EU a ČR Předpisy mající vztah ke KVET: Směrnice 2003/54 Zákon č. 458/2000 Sb. Zákon č. 406/2000 Sb.

Dopady na KVET Největší problém – aplikace směrnice 2003/54 prakticky znemožnila povinný výkup Směrnice 2004/8 v základních rysech přejata do novely zákona 458/2000 Sb. Podrobnosti doplněny vyhláškou 439/2005 nahrazující vyhlášku 252/2001 Sb.

SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2004/8/ES o podpoře kombinované výroby tepla a elektřiny založené na poptávce po užitečném teple na vnitřním trhu s energií a o změně směrnice 92/42/EHS ze dne 11. února 2004

Směrnice 2004/8 potenciál kombinované výroby tepla a elektřiny pro dosahování úspor energie je ve Společenství v současnosti využíván nedostatečně. Podpora vysokoúčinné výroby založené na poptávce po užitečném teple je ve Společenství prioritou vzhledem k možným přínosům kombinované výroby tepla a elektřiny, pokud jde o úspory primární energie, vyloučení ztrát energie v rozvodné síti a snížení emisí, zejména emisí skleníkových plynů. zlepšení hospodářské soutěže, rovněž vzhledem k novým účastníkům trhu

Směrnice 2004/8 zvýšené využívání kombinované výroby elektřiny a tepla zaměřené na dosahování úspor primární energie by se mohlo stát důležitou součástí souboru opatření nezbytných k dosažení souladu s Kjótským protokolem kombinovanou výrobou elektřiny a tepla je současná výroba tepelné energie a elektrické nebo mechanické energie v jednom procesu; užitečným teplem je teplo vyrobené v procesu kombinované výroby tepla a elektřiny k uspokojování ekonomicky odůvodněné poptávky po teple a chlazení

Směrnice 2004/8 vysokoúčinnou kombinovanou výrobou elektřiny a tepla je kombinovaná výroba elektřiny a tepla splňující kritéria přílohy směrnice referenční hodnotou účinnosti pro oddělenou výrobu je účinnost alternativních oddělených výrob tepla a elektřiny, které mají být nahrazeny procesem kombinované výroby elektřiny a tepla

Směrnice 2004/8 Pro účely směrnice musí vysokoúčinná kombinovaná výroba splňovat tato kritéria: kombinovaná výroba kogeneračních jednotek musí zajišťovat úspory primární energie ve výši alespoň 10 % ve srovnání s referenčními údaji za oddělenou výrobu tepla a elektřiny, výrobu kogeneračních jednotek malého výkonu a kogeneračních mikrojednotek , která zajišťuje úspory primární energie, je možno kvalifikovat jako vysokoúčinnou kombinovanou výrobu.

Směrnice 2004/8 Záruka původu elektřiny z KVET Členské státy zajistí, aby záruka původu elektřiny umožňovala výrobcům prokazovat, že elektřina, kterou prodávají, je vyrobena formou vysokoúčinné KVET a aby byla vydávána za tímto účelem na žádost výrobce. Režimy záruky původu samy o sobě nezahrnují právo na požívání výhod vnitrostátních mechanizmů podpory.

Směrnice 2004/8 Členské státy zveřejní nejpozději do 21. února 2006 zprávu obsahující výsledky analýz a hodnocení provedených v souladu s čl. 5 odst. 3 (záruky původu), čl. 6 odst. 1(analýza potenciálu KVET) a s čl. 9 odst. 1 a 2 (správní postupy). Členské státy zveřejní zprávu s výsledkem hodnocení dosaženého pokroku při využívání KVET nejpozději do 21. února 2007 a potom vždy po čtyřech letech na žádost Komise uplatněné alespoň šest měsíců před příslušným termínem. Členské státy předloží Komisi poprvé před koncem prosince 2004 údaje za rok 2003 a potom každoročně statistiky o vnitrostátní výrobě elektřiny a tepla formou CHP, podle metodiky uvedené v příloze směrnice.

Osvědčení o původu elektřiny Ke dni 1. 10. 2005 MPO : Obdrželo celkem žádostí o vydání osvědčení o původu elektřiny 263 Vydalo celkem osvědčení 173 Z toho KVET 168 Druhotné zdroje 5

Novela zákona č.458 se zabývá kombinovanou výrobou elektřiny a tepla pouze v úrovni vysoceúčinné kombinované výroby podle směrnice 2004/8 Potvrzuje povinnost vyplývající ze zákona č. 406/2000 Sb., přezkoumat možnost zavedení kombinované výroby elektřiny a tepla

Zachovává práva na přednostní dopravu a připojení při splnění podmínek stanovených příslušným předpisem (vyhláška č. 18/2002 Sb.) Rozšiřuje tato práva i na elektřinu vyrobeno z druhotných energetických zdrojů (definována v § 2 odst. 2 zákona č. 458/2000 Sb.) Zachovává podmínky vysoceúčinné KVET podle směrnice 2000/8

Stanoví , že příspěvky k ceně elektřiny z KVET a druhotných energetických zdrojů určuje Energetický regulační úřad a zavádí pojem osvědčení o původu elektřiny. Dále stanoví povinnost přednostního nákupu a dodávky elektřiny určenou obchodníkům s elektřinou

VYHLÁŠKA kterou se stanoví podrobnosti způsobu určení množství elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla a určení množství elektřiny z druhotných energetických zdrojů  

§ 1 Způsob určení množství elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla   (1)   Technologiemi nebo zařízeními kombinované výroby elektřiny a tepla (dále jen „kombinovaná výroba“) se pro účely této vyhlášky rozumí: a)        paroplynové zařízení s dodávkou tepla, b)        parní protitlaková turbína, c)        kondenzační odběrová turbína, d)        plynová turbína s rekuperací tepla, e)        spalovací pístový motor, f)          mikroturbína, g)        Stirlingův motor, h)        palivový článek, i)          parní stroj, j)          organický Rankinův cyklus,nebo k)        kombinace uvedených technologií a zařízení.

(2)   Za elektřinu z kombinované výroby se považuje elektřina z výroben, pro něž bylo ministerstvem vydáno osvědčení o původu elektřiny z kombinované výroby (dále jen „osvědčení“) na základě žádosti, jejíž vzor je uveden v příloze č. 1. Osvědčení prokazuje schopnost zařízení vyrábět elektřinu z kombinované výroby. Osvědčení se vydává pro soustrojí (výrobní jednotku), neumožňuje–li to technické provedení, vydává se pro výrobnu.

(3)   Množství elektřiny z kombinované výroby, na které je poskytován příspěvek k ceně elektřiny, se za uplynulý kalendářní rok nebo jeho část stanoví na základě poměru tepelné energie a elektřiny způsobem uvedeným v příloze č. 2 s podmínkami: a)        dosažení 10 % úspory primární energie, která se vypočte způsobem uvedeným v příloze č. 3, b)        dosažení minimální účinnosti výroby v rozsahu stanoveném zvláštním právním předpisem.1) 1) Vyhláška č. 150/2001 Sb., kterou se stanoví minimální účinnost užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie, ve znění pozdějších předpisů.

(4)   U zařízení uváděného do provozu se provede výpočet pro první kalendářní rok podle předpokládané výroby a způsobu provozu. (5)   Množství elektřiny a tepelné energie z kombinované výroby se při spalování směsi paliv člení v poměru energetického potenciálu vstupních paliv.  

§ 2 Způsob vyhodnocování pro určení množství elektřiny z druhotných energetických zdrojů   (1) Za elektřinu z druhotných energetických zdrojů se považuje elektřina vyrobená z energetických zdrojů využívajících zcela nebo zčásti energetický potenciál druhotných energetických zdrojů ve výrobnách elektřiny, pro něž bylo vydáno ministerstvem osvědčení na základě žádosti, jejíž vzor je uveden v příloze č. 4. Osvědčení prokazuje schopnost zařízení vyrábět elektřinu z druhotných energetických zdrojů.

(2) Výpočet množství elektřiny z druhotných energetických zdrojů se provádí na základě stanovení úspory primárního paliva za uplynulý kalendářní rok nebo jeho část. U zařízení uváděného do provozu se provede výpočet pro první kalendářní rok podle předpokládané výroby a způsobu provozu. Výpočet se provede podle přílohy č. 5 nebo postupem navrženým výrobcem.

§ 3 Vyhodnocování a zúčtování množství elektřiny z kombinované výroby a druhotných energetických zdrojů   (1) O předpokládané výrobě elektřiny v následujícím kalendářním roce ze zařízení kombinované výroby nebo vyrobené z druhotných energetických zdrojů o instalovaném elektrickém výkonu vyšším než 1 MW informuje výrobce provozovatele příslušné distribuční soustavy přímo připojené na přenosovou soustavu nebo provozovatele přenosové soustavy do 31. července v souladu se zvláštním právním předpisem.2) Vyhláška č. 438/2001 Sb., kterou se stanoví obsah ekonomických údajů a postupy pro regulaci cen v energetice, ve znění pozdějších předpisů.

(2) Výrobci ze zdrojů o instalovaném elektrickém výkonu do 1 MW včetně informují provozovatele příslušné distribuční soustavy o předpokládané výrobě elektřiny v následujícím kalendářním roce jednorázově a to pouze při obdržení osvědčení nebo při změně způsobu výroby či změně množství vyráběné elektřiny o více než 25 %.   (3) Časovým úsekem pro vyhodnocování množství elektřiny s příspěvkem k ceně elektřiny je 1 měsíc. Vyhodnocení a vyúčtování množství elektřiny z kombinované výroby nebo z druhotných energetických zdrojů provádí provozovatel místně příslušné distribuční soustavy připojené na přenosovou soustavu nebo provozovatel přenosové soustavy.

(4) Dokladem pro vyhodnocování množství elektřiny s příspěvkem k ceně elektřiny jsou měsíční výkazy, jejichž vzory jsou uvedeny v příloze č. 6 a 7. Údaje uváděné v měsíčních výkazech pro vyhodnocování množství elektřiny s příspěvkem k ceně elektřiny musejí vycházet ze skutečných provozních hodnot, z měření3) a jejich vyhodnocení. Předmětem vyhodnocování je soustrojí (výrobní jednotka) s  osvědčením, neumožňuje-li to technické provedení, posuzuje se výrobna. (5)        Množství elektřiny vyrobené z kombinované výroby nebo z druhotných energetických zdrojů se posuzuje podle velikosti úspory primárních paliv a účinnosti výroby energie, přičemž dosažené hodnoty prokazuje výrobce výpočtem z provozních hodnot. . (6) K podpoře uzavírání obchodů s elektřinou pocházející z kombinované výroby a druhotných energetických zdrojů zveřejňuje operátor trhu s elektřinou nabídky a poptávky po elektřině z kombinované výroby a druhotných energetických zdrojů způsobem umožňujícím dálkový přístup. 3) Zákon č. 505/1190 Sb., zákon o metrologii, ve znění pozdějších předpisů.

§ 4 Zrušovací ustanovení  Zrušuje se: 1. Vyhláška č. 252/2001 Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a z kombinované výroby elektřiny a tepla. 2. Vyhláška č. 539/2002 Sb., kterou se mění vyhláška č. 252/2001 Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a z kombinované výroby elektřiny a tepla.  § 5 Účinnost  Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. prosince 2005

Přílohy: výpočty množství elektřiny a vzory formulářů K příloze č. 1 - obsahuje vzor žádosti o osvědčení o původu elektřiny, které je dokladem o schopnosti výrobního zařízení vyrábět elektřinu v kombinované výrobě. K příloze č. 2 - určuje způsoby obecného výpočtu množství elektřiny z kombinované výroby. K příloze č. 3 - omezuje množství elektřiny z kombinované výroby na elektřinu s nárokem na příspěvek (stanovený Energetickým regulačním úřadem) podle zákona v souladu se směrnicí 2004/8/ES výpočtem úspory primárního paliva porovnáním s oddělenou výrobou tepla a elektřiny.

Tabulka referenčních hodnot   Tabulka referenčních hodnot   palivo technologie zařízení KVET vybudované do 1995 1996 - 2005 2006 - 2010 rE rV uhlí parní turbíny 0,33 0,78 0,35 0,79 0,40 0,80 TTO 0,36 0,84 0,86 plyn+ 0,85 0,89 0,90 zemní plyn plynová turbína paroplynový cyklus - 0,42 0,50 olej spalovací motor 0,87 0,38 0,88 biomasa++ 0,24 0,26  

K příloze č. 4 - obsahuje vzor žádosti o osvědčení původu elektřiny z druhotných energetických zdrojů.   K příloze č. 5 - uvádí zásady výpočtu množství elektřiny vyrobené z druhotných energetických zdrojů, která má možnost obdržet příspěvek stanovený Energetickým regulačním úřadem. K příloze č. 6 - obsahuje vzor měsíčního výkazu o skutečné výrobě elektřiny z kombinované výroby, podle tohoto podkladu může být kontrolována správnost vykazovaných hodnot a proplácen příspěvek.

Souhrnně -         výrobce elektřiny z kombinované výroby musí být držitelem osvědčení o původu elektřiny z kombinované výroby na základě žádosti, jejíž vzor je uveden, -         dále musí výrobce postupem daným vyhláškou stanovit obecně množství elektřiny vyrobené v procesu kombinované výroby, -         dále opět postupem stanoveným vyhláškou musí výrobce prokázat zvýšení celkové účinnosti výroby o 10 % oproti účinnosti oddělené výroby elektřiny a tepla (referenční hodnotě), -         u zařízení stanovených zvláštním právním předpisem je dále požadavek na dodržení minimální účinnosti výroby energie, -         po stanovení potřebných hodnot je výrobce vykazuje příslušnému držiteli licence na distribuci elektřiny, který kontroluje jejich správnost a následně poskytne podporu,

-         výrobce elektřiny z druhotných energetických zdrojů musí být držitelem osvědčení o původu elektřiny z druhotných energetických zdrojů , - množství elektřiny z druhotných energetických zdrojů se stanoví postupem podle vyhlášky na základě velikosti úspory nahrazovaného primárního paliva, -         u zařízení stanovených zvláštním právním předpisem je rovněž požadavek na dodržení minimální účinnosti výroby energie, -         po stanovení potřebných hodnot je výrobce vykazuje příslušnému držiteli licence na distribuci elektřiny, který kontroluje jejich správnost a následně poskytne podporu.

Děkuji za pozornost prosinec 2005 Ing. Chvátal MPO chvatal@mpo.cz