Analýza konkurenčního postavení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv ocenění vytvořených výkonů na měření zisku
Advertisements

Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Hodnocení konkurenčního postavení produktu. 2 Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP PT KS.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Rozhodovací matice.
Tvorba cen v maloobchodě
Analýza zdrojů a schopností organizace
TEORIE ROZHODOVÁNÍ.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,
D) Produkční a nákladová funkce
Kalkulace plných a variabilních nákladů
2.Vnitřní analýza.
Systémy pro podporu managementu 2
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Cenová strategie Eduard Andráši.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Nauka o podniku Seminář.
Výběr trhu pro export, strategický marketing
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Manažerské rozhodování
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
úvod pojetí a obsah marketingu
MARKETING.
Komplexní analýzy.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Strategické marketingové plánování. umožňuje přesnější formulování cílů, možnosti firmy zohledňuje měnící se marketingové příležitosti vede k lepší koordinaci.
Ekonomika podniku 2. část Školní rok 2005/2006 Vyučující: Ing. Simona Rosová.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Rozhodování v podmínkách neurčitosti
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
neboli: Matice Bostonské poradenské skupiny (Boston Consulting Group)
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Marketing Základy a postupy..
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Struktura podnikatelského plánu
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Model struktury strategického managementu
MARKETING Přednáška P
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Řízení pohledávek Ing. Gabriela Dlasková.
Portfolio analýza Model GE
Marketingový systém řízení
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Plánování a rozhodování v podniku
Marketing Základy a postupy..
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Analýza konkurenčního postavení 1. Poslání firmy a její ekonomické cíle. Vzájemné vztahy a priority cílů. Firemní cíle a produktové strategie. Důležité ekonomické veličiny. Poslání firmy: Uspokojování potřeb a přání zákazníků. Identifikace potřeb a jejich transformace v přání. Ekonomické cíle jsou vzájemně závislé. Důležité ekonomické veličiny: Cena produktu, objem produkce, prodej, zásoby Výnosy z prodeje Náklady: Fixní, variabilní, jednotkové Příspěvek na úhradu Zisk, ztráta Rentabilita nákladová, rentabilita investic Návratnost investic Hotovost= hospodářský výsledek+odpisy+úvěry-investice-úmor úvěru Splátka úvěru=úrok+úmor Zisk Prodej Ekonomické cíle: prodej, výnosy, náklady, zisk, rentabilita, hotovost,… Priorita cílů Firemní cíle a produktové strategie: Firemní cíle Produktové cíle Analýza konkurenčního postavení Produktové strategie

2. Úloha manažerů, manažerské funkce a manažerské rozhodování 2. Úloha manažerů, manažerské funkce a manažerské rozhodování. Manažerské znalosti a dovednosti. Informace na podporu rozhodování Úloha manažerů: Řešit manažerské problémy a efektivně dosahovat vytčených cílů Manažerské funkce: Plánování, organizování, kontrolování, řízení lidí, rozhodování Manažerské znalosti:Teoretické a metodologické znalosti z oblasti ekonomiky a managementu Manažerské dovednosti:Schopnost efektivně využívat získané znalosti a zkušenosti Rozhodovací proces: Specifikace manažerského problému Specifikace potřebných informací Shromáždění potřebných dat a informací Zpracování dat, tvorba informací, prezentace informací Analýza informací Alternativní řešení daného problému Volba nejvhodnější alternativy Plán implementace zvolené alternativy

3. Výrobní, výrobková a marketingová koncepce managementu

4. Změna úlohy marketingu. Konkurenční síla a přitažlivost trhu 1970 1980 2000

5. Základní koncepce rozvoje podnikatelských strategií 5. Základní koncepce rozvoje podnikatelských strategií. Makroekonomické trendy a jejich extrapolace Pro strategické rozhodování potřebují manažeři mít k dispozici spolehlivé předpovědi vývoje: Spotřebitelských cen produktů Velikosti a tempa růstu cílových trhu Velikosti konkurenční nabídky Nabídkových cen surovin a materiálů Cen energií Mzdových nákladů Inflačních trendů atd.

KS = S (Wi * Si) / S Wi PT = S (Wi * Si) / S Wi Konkurenční postavení 6. Analýzy konkurenční síly a přitažlivosti trhu. Konkurenční postavení produktů Konkurenční síla Proč je třeba bodové hodnocení Přitažlivost trhu Konkurenční postavení produktů Schopnost produktu vyvolat poptávku Schopnost trhu realizovat poptávku Pozor: růst přitažlivosti trhu vyvolává růst konkurence Pozor: růst konkurenční síly vyvolává růst fixních nákladů KS = S (Wi * Si) / S Wi PT = S (Wi * Si) / S Wi

E C F Hvězdy Otazníky D Peněžní krávy Psi 20,0 10,0 0,0 10,0 1,0 0,1 7. Matice obchodního portfolia bostonské poradenské firmy. Přednosti a nedostatky bostonské matice. TRT2003 = ( P2003 - P2002 ) / P2002 RPT = Prodej firmy / Prodej největšího konkurenta 20,0 Hvězdy Otazníky Tempo růstu trhu A C D B 10,0 Peněžní krávy Psi H F E G 0,0 10,0 1,0 0,1 Relativní podíl na trhu

8. Matice společnosti General Electric 8.Matice společnosti General Electric. Její význam pro určování marketingových strategií Konkurenční síla regulačních ventilů 5 zvětšit konkurenční sílu zavedením nového výrobku B 4 Přitažlivost trhu udržovat konkurenční sílu A 3 RV Přitažlivost trhu regulačních ventilů 2 zmenšit konkurenční sílu nebo stáhnout z trhu C 1 2 3 4 5 konkurenční síla

9. .Dvoukriteriální hodnocení konkurenčního postavení. výrobek I I zákazník C IV cena (body) I Koeficient determinace výnosy = náklady B III II D A body výkon (body) hodnota (např. kW, cena atd.)

C B A E D S růstem technické a marketingové způsobilosti 10. Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP Pravidlo ekonomické rovnováhy: konkurenční síla má má být stejně velká jako je přitažlivost trhu Stáhnout z trhu C B PT Ponechat A Ponechat S růstem technické a marketingové způsobilosti rostou i fixní náklady E D Ponechat Zmenšit KS KS

Postup stanovení technické způsobilosti TZ = S Wi * Si / S Wi

Ekonomická způsobilost produkce Ekonomická způsobilost produkce představuje schopnost podniku produkt efektivně vyrábět a distribuovat. EZ = S Wi * Si / S Wi

Marketingová způsobilost výrobku Marketingová způsobilost výrobku udává jak marketing ovlivňuje velikost poptávky. MZ = S Wi * Si / S Wi

Technická přitažlivost trhu Technická přitažlivost trhu vyjadřuje míru náročnosti zákazníků na technické a provozní vlastnosti výrobku. TPT = S Wi * Si / S Wi

Ekonomická přitažlivost trhu Ekonomická přitažlivost trhu představuje souhrn tržních příležitostí pro ovlivňování výše rozhodujících nákladů daného výrobku EPT = S Wi * Si / S Wi

Marketingová přitažlivost trhu Marketingová přitažlivost trhu vyjadřuje velikost tržní příležitosti MPT = S Wi * Si / S Wi

Rentabilita investic = Průměrný roční zisk / Investice Shromáždění informací Analýza informací Firemní cíle Produktové cíle Prodej Výnosy Zisk Příspěvek na úhradu Podíl na trhu Rentabilita Náklady Hotovost Prodej Výnosy Zisk Příspěvek na úhradu Podíl na trhu Rentabilita Náklady Hotovost Návrh alternativních strategií Rentabilita investic = Průměrný roční zisk / Investice Příklad: požadovaná rentabilita investic = 25% , pak tržní cena firmy = 4 * průměrný roční zisk Investice = tržní cena firmy Volba vhodné strategie

Savageovo (matice ztrát) Hodnocení podnikatelských aktivit v podmínkách neurčitosti. Základní rozhodovací matice. Kritéria rozhodování Základní rozhodovací matice Situace (poptávka) S t r a t e g i e (produkce) KRITÉRIA ROZHODOVÁNÍ: Laplaceovo MINI-MAX Hurwitzovo Savageovo (matice ztrát) S1 S2 S3 S4 S5 P1 E11 E 12 E 13 P2 E 21 E 33 P3 Eij = výnosy - náklady - ušlý zisk P4 P5 ekonomické důsledky manažerských rozhodnutí

Laplaceovo kritérium: Nejvýhodnější strategie je ta, jejíž střední hodnota ekonomických důsledků ESj rozhodnutí je největší. Předpoklad: pravděpodobnost výskytu všech potenciálních situací pi je stejná. 39

Kritérium MINI - MAX Nejlepší je ta strategie, jejíž nejméně příznivý ekonomický důsledek (MINI) manažerského rozhodnutí je nejlepší (MAX) 20

Hurwitzovo kritérium: Nejlepší je ta strategie, jejíž vážený průměr (Ej) z nejménšího (min Eij) a největšího (max Eij) ekonomického důsledku manažerského rozhodnutí je největší. Ej = a*min Eij + b*max Eij a + b = 1,00 kde: a … koeficient pesimizmu b … koeficient optimizmu

Savage-ovo kritérium: Matice ztrát Savage-ovo kritérium: Nejlepší je ta strategie, která minimalizuje (MIN) největší ztráty (MAXI) vzniklé důsledkem chybných manažerských rozhodnutí 90 90