Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Český jazyk Ročník: 5. Téma: Souvětí Autor: Jana Kamená
Dokonči souvětí. Podtrhni spojovací výrazy a urči, o jaký slovní druh se jedná. Michal rozsvítil ve klepě světlo, aby __________________________________. Odešli jsme z návštěvy brzy, protože _________________________________. Šel do školy, přestože __________________________________________________. V turnaji zvítězí ten, kdo _______________________________________________. Ač jsme se velmi snažili, _______________________________________________. Musíš si víc věřit, vždyť ________________________________________________. Chtěli jsme jít na výlet, ale ____________________________________________. Veverky se schovaly, i když ___________________________________________.
Vytvoř souvětí podle vzorců: V1, ale V2 _______________________________________ ________________________________________________ V1, protože V2 ___________________________________ ________________________________________________ V1 a V2, aby V3 __________________________________ ________________________________________________ V1, když V2, že V3 _______________________________ ________________________________________________
Pomocí spojovací výrazů Pomocí spojovací výrazů spoj vhodné dvojice vět jednoduchých do souvětí. spoj vhodné dvojice vět jednoduchých do souvětí. Chtěla bych být zdravá. Vidíš ho poprvé. Znáš Honzu. Nerozuměl mu. Šel se večer projít. Shodil nadbytečná kila. Přečetl si zadání domácího úkolu. Jím hodně zeleniny. Chodil pravidelně cvičit. Nemohl usnout.
Tvoř libovolná souvětí, ve kterých použiješ následující spojovací výrazy. Jak, kde, kdyby, jakmile, nebo, kteří, aby, až. _____________________________________________________________ Vytvoř vzorce daných souvětí.
Doplň chybějící část známých přísloví. Dokážeš je všechna vysvětlit? Podtrhni spojovací výrazy. Znáš nějaká další přísloví? Kdo se směje naposledy, ______________________________. Jak se do lesa volá, _________________________________. ____________________________________, sám do ní padá. Co můžeš udělat dnes, _______________________________. __________________________________, až se ucho utrhne.
Použité zdroje Literatura: 1) HORÁČKOVÁ M., HUDÁČKOVÁ P., KOŠŤÁK J., KULHAVÁ M., NEČASOVÁ R.- Český jazyk, pracovní sešit pro 5. ročník základní školy: 1. vydání Brno: Didaktis:str