VYTÁPĚNÍ V ŘÍMSKÝCH LÁZNÍCH 2 Hypokaustus ve stěnách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hans Christian Andersen
Advertisements

Lidice.
STAVEBNICTVÍ Pozemní stavby Ztužující věnce ST14 Ing. Naděžda Bártová.
Odtud vznikl název kalkulačka.
BI52 Diagnostika stavebních konstrukcí
Střední odborná škola stavební Karlovy Vary
Beton University 2011 – Pohledový beton
VY_32_INOVACE_36_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Zahoření komína Ing Jan Mareček.
Stavitelství 9 PROSTUP TEPLA OP
Úvahy v ranní mlze….
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_08
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_16  
Egyptské pyramidy.
STAVEBNICTVÍ Vytápění Otopná tělesa – rozdělení (STA 42) Konvektory
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Návrh a konstrukce otopných ploch II
Úspora elektrické energie
JAK NEJLÉPE IZOLOVAT DŮM
STAVEBNICTVÍ Technologie
06/2003Přednáška č. 11 Dynamický model stárnutí objektu (části objektu) – základní popis Předmět: Modelování v řízení MR 11 (Počítačová podpora) Obor C,
Základní zadání POPR (2009 ZS) 1.základní informace k sestavení modelu objektu 2.pro model použijte stávající projekt z výuky nebo jiný dostupný projekt.
HAVÁRIE JADERNÝCH ELEKTRÁREN
K R B O V É V L O Ž K Y.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Kam s ním? Stromovka Když jsme přišli do Stromovky, hned na prvním rohu byl koš, což je v pořádku. Šli jsme však po vedlejší, dlouhé cestě, která odpadkovými.
Komín v běhu času Ing Jan Mareček.
Natálka, Anička a Štěpánka
Rekapitulace obsahu modelu Předmět: Počítačová podpora řízení K126 POPR Obor E ZS, 2011, K126 EKO Přednášky/cvičení : doc.Ing. P. Dlask, Ph.D. Cvičení.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
1.B Petr Štefek Petr Machej Martin Žák Adam Marcalik.
Posun : Auto nebo S láskou je to jako s máslem: občasná trocha chladu ji udržuje svěží.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Hlavní zásady kompozice – řešení části
Stropní konstrukce typu BSK
Jezera Jan Dušek.
Projekt: Ostrava Město průmyslu
Výkres skladby stropních prvků
Stavebnictví Pozemní stavby Stěnové systémy(STA16)
VY_32_INOVACE_34_11 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Kotle na tuhá paliva. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Bruslení. Třída I. E sice není sportovní třídou, ale je plná šikovných dětí, které se žádného sportu nezaleknou. S nadšením a plni očekávání jsme se již.
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Dana Matějovská ° Konference RUV ° FA ČVUT v Praze2 Architekti ctí známé tři principy architektury (Vitruvius) Krása Kvalita konstrukce Účelnost.
Barrandien v okolí Prahy 9. ročník ZŠ ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 Autor: Ing. Miroslava ROMANOVÁ.
Beton pro moderní stavby - realizace Ing. Marek Filistein TBG BETONMIX a.s. Betony pro moderní stavby a design.
Pedagogická díla J. A. Komenského - kromě Velké didaktiky a Informatoria školy mateřské 4.část.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-20 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Vytápění Kotle pro zplynování dřeva. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Rozdělení komínů podle: druhů paliva komínového průřezu půdorysné plochy technologie stavení způsobu umístění uspořádání Komíny - svislá konstrukce sloužící.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
SP3 - ARCHICAD PRVKY 3D - NL OBJEKT ing. arch. Vladimíra Jínová.
PRAMENY K POZNÁVÁNÍ MINULOSTI Zvídavý člověk si jistě položí otázku, jak mohou dějepisci znát o životě lidí v minulosti tolik informací? Odkud je získali,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotaceOdvod.
BRNO – VILA TUGENDHAT vila se nachází v městské části Brno-sever
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Zdroje surovin a jejich obnovitelnost
Nefertiti.
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
KOMÍNY vypracovala: Ing
Vytápění Spalinové klapky
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Evidence vlastnických práv v období let
Transkript prezentace:

VYTÁPĚNÍ V ŘÍMSKÝCH LÁZNÍCH 2 Hypokaustus ve stěnách Ing Jan Mareček

Schema lázní Vnitřní stěna lázní je složena z komínových tvárnic propojených mezi sebou. Zajímavé řešení, které odporuje filosofii komínů. Proti je i teorie o vysoušení stěn

Kdo byl Vitruvius? Byl to voják znalý písma, kterému vděčíme za popis zvyků a údajů o architektuře starého světa. Podle některých badatelů znal toho nejvíce o vojenském umění a pro větší slávu to zastíral vztahem k architektuře. Nebo se architekturou tehdy nazývala účelnost a krása konstrukcí všeho druhu? Tak vznikla kniha s vyobrazením mnoha konstrukcí, mezi které se mohly přimíchat obrázky vlastních návrhů, které nedošly obecnému použití. Je možné, že některé konstrukce kreslil podle ne příliš přesné interpretace ústního podání. Na některé konstrukce se můžeme dívat kriticky ale nezbývá nám než poděkovat za tak úžasné dílo.

Stěna složená ze samých komínků Princip stěny složené z komínových tvárnic je sice originální řešení ale v žádném případě nemohlo být nejúspěšnějším řešením pro odvod kouře z otevřeného ohniště. Myslel to autor vážně, když v jiném místě popisuje velmi přesně funkci vnitřního krbu. Ve stěně lázní byly komíny propojeny mezi sebou co mohlo způsobit zmenšení komínového tahu a následné zanesení všech uzavřených dutin sazemi.

Zapomenutá konstrukce Uvedená komínková stěna byla nakreslena 100 let před n.l. Škoda,že se na takové řešení nezachovala žádná památka. Nám nezbývá nic jiného, než politovat zlepšovatele, jehož myšlenka čekala 2 tisíciletí na svou realizaci v továrnách pana SCHIEDLA, který plně rozvinul myšlenku komínové tvárnice ke všeobecnému použití. Aby mohl být takový krb plně funkční, musel mít určitou velikost průduchu ve stropě, jinak by se kouř zahlcoval. Komínový otvor bylo nutno čistit, nesměla chybět kouřová  klapka pro regulaci odvodu kouře.

Komínová tvárnice Z čeho měla být tvárnice zhotovena? Jediná reálná možnost bylo vydlabání takové tvárnice ze sopečného tufu. Jak byly komínky ukončeny a svedeny mimo objekt lázní? Založení a kotvení komínků není z nákresu jasné.

Pravděpodobně se komínková stěna neujala a zvítězil obklad stěn známými deskami pro vysušování zdiva. Obklady keramickými desky s bradavkami se používaly pro vysušování zdiva a bylo by logické, kdyby stejným způsobem byl veden teplý vzduch pro ohřívání stěn.

Záběr na dvojitou stěnu lázní Příklad obkladu z Pompejí je výmluvný, jen na stáří je příliš čistý a bez poskvrny. Je zajímavé, že jeskyně po prvních křesťanech v Turecku jsou nádherně poznamenané kouřem a ve všech římských lázních jsou prostory topných kouřovodů bez zbytků sazí.

Dvojitá stěna Ještě jeden pohled do nitra zdvojené stěny.

Keramická komínová vložka Keramická tvárnice= vložka z té doby vypadala trochu jinak . Vypálený keramický střep se obezdíval drobnými kameny a pro komínkové stěny nebyl pravděpodobně použit.

Vedení komínků ve stěnách Komínové vložky se nedochovaly ale stopy zůstaly

Příklad samostatného komínku nelze srovnávat s komínkovou stěnou. V Pompejích znali pálené kanalizační trouby, takové byly zazdívány do konstrukce stěn ale nikde není k nalezení tak perfektní tvárnice pro odvod kouře v teplých lázních. Konstrukce komínové stěny složená z řady trub které by byly zazděny drobnými kameny ztrácí své opodstatnění ve vlhkém provozu lázní, kdy se bude pára na kameni srážet.