Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_3_Úvod do nauky o slovní zásobě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_3_Úvod do nauky o slovní zásobě
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
Digitální učební materiál
Několikanásobné větné členy
VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Digitální učební materiál
Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_10
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Digitální učební materiál
Jazykověda a její disciplíny
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Risk - lexikologie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zpracováno: Autor: Mgr. Petra Adamovská
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Obohacování slovní zásoby
Gramatika Tvoření slov II
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Slovo jako jednotka slovní zásoby.
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ 1 SEXTA.
Slovní zásoba Osnova pro studenty středních pedagogických škol.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Nauka o tvoření slov Autor Fulínová.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_ČESKÝ.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Národní jazyk a jeho útvary
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_04
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Jazykověda a její disciplíny
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Frazeologie a její užití
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Obohacování slovní zásoby
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_2_2_Úvod do nauky o slovní zásobě
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Transkript prezentace:

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_3_Úvod do nauky o slovní zásobě Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 3 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová 1

Anotace Materiál objasňuje pojmy pojmenování a slovo, formy pojmenování, významové vztahy mezi slovy Autor Mgr. Milena Uhrovičová Klíčová slova Lexikologie, pojmenování, slovo, sousloví, frazém, pojmenování nemotivovaná, motivovaná, slova jednoznačná, mnohoznačná, nadřazenost, podřazenost Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání - český jazyk a literatura

ÚVOD DO NAUKY O SLOVNÍ ZÁSOBĚ 8.4.2017 ÚVOD DO NAUKY O SLOVNÍ ZÁSOBĚ NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ II. LEXIKOLOGIE

Lexikologie PŘEDMĚT OBORU 8.4.2017 Lexikologie PŘEDMĚT OBORU zabývá se slovní zásobou určitého jazyka vymezuje pojmy pojmenování a slovo studuje významovou a formální stránku slova zkoumá - významové vztahy mezi slovy - ustálená spojení slov

POJMENOVÁNÍ A SLOVO SLOVO POJMENOVÁNÍ 8.4.2017 POJMENOVÁNÍ A SLOVO SLOVO POJMENOVÁNÍ základní jednotka komunikace - okolní realitu v komunikačním procesu pojmenováváme – nejčastější formou pojmenování = slovo základní pojmenovávací prostředek – znak zvolený pro označení určité mimojazykové skutečnosti základní jednotka slovní zásoby slovní zásoba = lexikum lexém, lexikální jednotka = souhrnné označení všech tvarů téhož slova

ZPŮSOBY (FORMY) POJMENOVÁNÍ 8.4.2017 ZPŮSOBY (FORMY) POJMENOVÁNÍ POJMENOVÁNÍ JEDNOSLOVNÁ škola / výška vyučovat VÍCESLOVNÁ vysoká škola vést výuku FRAZEOLOGICKÁ SPOJENÍ (FRAZÉMY) je ze staré školy mít tvrdou školu života ZKRATKA VŠ

VÍCESLOVNÉ LEXIKÁLNÍ JEDNOTKY VÍCESLOVNÁ POJMENOVÁNÍ Doporučený dopis Kancelářský nábytek USTÁLENÁ SPOJENÍ VÍCESLOVNÁ POJMENOVÁNÍ Diplomová práce FRAZÉMY Mít práce nad hlavu Doručený dopis Dřevěný nábytek VOLNÁ SPOJENÍ

VÍCESLOVNÉ LEXIKÁLNÍ JEDNOTKY VÍCESLOVNÁ POJMENOVÁNÍ - SOUSLOVÍ FRAZÉMY: NEVĚTNÉ X VĚTNÉ NEVĚTNÉ: Lev salónů, kápnout božskou, růžové brýle, hodina duchů, levou zadní, zvědavý jako opice VĚTNÉ: POŘEKADLA: kupuje zajíce v pytli PRANOSTIKY: Vánoce na blátě, Velikonoce na ledu PŘÍSLOVÍ: S poctivostí nejdál dojdeš VÝROKY VÝZNAMNÝCH OSOBNOSTÍ: Kostky jsou vrženy, CITÁTY KLIŠÉ: ustálený, automatizovaný slovní obrat; často hanl. otřelý slovní obrat: módní diktát, vrátil se k rodinnému krbu Jméno + shodný adjektivní přívlastek: osobní automobil, nové koření V odborném názvosloví obrácené pořadí: Stoj spatný, kyselina sírová Častá pojmenování se zkratkou: RM-systém, HIV-test X !při opačném pořadí bez spojovníku: test HIV Jméno + shodný substantivní přívlastek: Borovice kleč, matematik analytik Jméno+ neshodný přívlastek: Vrh koulí, poločas rozpadu

8.4.2017 Podtrhněte víceslovná pojmenování, odlište termíny(T) a frazeologická spojení (FS): Na zahradě nám roste vysoký smrk. Je to smrk pichlavý. Smrkové dřevo se používá na otop. Často slýchávám, že spím jako dřevo. Vždyť pracuji jako dřevorubec. Někdy však spím jako na vodě. Mým největším pomocníkem je oblouková ruční pila. Proto si mě také dobírají, prý chrápu jako, když řeže pilou. Nedávno se v lese objevil velký medvěd, byl to medvěd brtník. Měl chuť na sladký med, jenže v mé tašce našel jen turecký med.

8.4.2017 Podtrhněte víceslovná pojmenování, odlište termíny(T) a frazeologická spojení (FS): Na zahradě nám roste vysoký smrk. Je to smrk pichlavý. Smrkové dřevo se používá na otop. Často slýchávám, že spím jako dřevo. Vždyť pracuji jako dřevorubec. Někdy však spím jako na vodě. Mým největším pomocníkem je oblouková ruční pila. Proto si mě také dobírají, prý chrápu jako, když řeže pilou. Nedávno se v lese objevil velký medvěd, byl to medvěd brtník. Měl chuť na sladký med, jenže v mé tašce našel jen turecký med.

FRAZÉMY, SOUSLOVÍ K uvedeným slovům uveďte frazémy: 8.4.2017 FRAZÉMY, SOUSLOVÍ K uvedeným slovům uveďte frazémy: Z uvedených slov utvořte sousloví: Koruna Meč Hadr Jméno Hůl jazyk

FRAZÉMY, SOUSLOVÍ K uvedeným slovům uveďte frazémy: 8.4.2017 FRAZÉMY, SOUSLOVÍ K uvedeným slovům uveďte frazémy: Z uvedených slov utvořte sousloví: Koruna nemá ani korunu – je bez peněz, nasadit tomu korunu – ironicky – dovršit to chybně Meč má jazyk jako meč – ostrý, Damoklův meč – stálé nebezpečí, zkřížit meče – vést spor vymřít po meči – Hadr chodit v hadrech – v onošeném oblečení, lítá jako hadr na holi – rychle Jméno – křestní, rodné, rodové, podstatné, přídavné jméno, jménem zákona Hůl – slepecká, vycházková, hokejová, biskupská, maršálská hůl Jazyk – národní, český, mateřský, spisovný, hovorový

POJMENOVÁNÍ PODLE PŮVODU ZNAČKOVÁ, NEMOTIVOVANÁ 8.4.2017 POJMENOVÁNÍ PODLE PŮVODU ZNAČKOVÁ, NEMOTIVOVANÁ (původní, kořenná) voda POPISNÁ, MOTIVOVANÁ voda → vodní

Podtrhněte slova nemotivovaná 8.4.2017 Podtrhněte slova nemotivovaná Ryba, rybník, strom, stromeček, pes, psí, jak, humorně, hudebník, mech, mrazivý, pět, jepičí, jez, jezdec, rodinný

Podtrhněte slova nemotivovaná 8.4.2017 Podtrhněte slova nemotivovaná Ryba, rybník, strom, stromeček, pes, psí, jak, humorně, hudebník, mech, mrazivý, pět, jepičí, jez, jezdec, rodinný

slovní (věcný, lexikální) 8.4.2017 SLOVO VÝZNAM SLOVA slovní (věcný, lexikální) Označuje určitý jev skutečnosti Strom – dřevina s kmenem mluvnický (gramatický) Vyjadřuje různé mluvnické kategorie – na stromě – 6. pád, číslo jednotné, rod mužský 16

Vysvětlete věcný význam slov: 8.4.2017 Vysvětlete věcný význam slov: Medik – studující medicíny Historismus - slova označující skutečnosti, které již zanikly Klišé - otřelý slovní obrat Fotogenický - vhodný pro fotografování Malíř - 1. výtvarný umělec malující obrazy - 2. m. (pokojů) řemeslník zabývající se malováním

VÝZNAMOVÉ VZTAHY MEZI SLOVY 8.4.2017 VÝZNAMOVÉ VZTAHY MEZI SLOVY Pojmenování mohou být ve vzájemném vztahu podřazenosti, nadřazenosti a souřadnosti obilí Slovo nadřazené žito Slovo podřazené Slova souřadná: pšenice, ječmen, oves Uveďte nadřazené slovo slovu obilí. Plodina 18

K následujícím slovům uveďte slova nadřazená a podřazená 8.4.2017 K následujícím slovům uveďte slova nadřazená a podřazená Mrkev Stůl Pšenice Tygr Atletika

K následujícím slovům uveďte slova nadřazená a podřazená 8.4.2017 K následujícím slovům uveďte slova nadřazená a podřazená Mrkev – zelenina – mrkev karotka Stůl – nábytek – kancelářský stůl Pšenice – obilí – pšenice špalda Tygr – šelma – tygr indický Atletika – sportovní odvětví – lehká atletika

Které slovo není s ostatními souřadné 8.4.2017 Které slovo není s ostatními souřadné Smetana, Dvořák, Janáček, Myslbek, Adam Michna z Otradovic Boccaccio, Villon, Ovidius, Rembrant, Milton, Petrarca Madrid, Oslo, Lisabon, Sofie, Kodaň, Brusel, Bonn

Které slovo není s ostatními souřadné 8.4.2017 Které slovo není s ostatními souřadné Smetana, Dvořák, Janáček, Myslbek, Adam Michna z Otradovic Boccaccio, Villon, Ovidius, Rembrant, Milton, Petrarca Madrid, Oslo, Lisabon, Sofie, Kodaň, Brusel, Bonn

SLOVA JEDNOZNAČNÁ A VÍCEZNAČNÁ 8.4.2017 SLOVA JEDNOZNAČNÁ A VÍCEZNAČNÁ Pojmenování mohou svůj význam měnit. Některá slova jen jeden význam: květináč = JEDNOZNAČNÁ (JEDNOVÝZNAMOVÁ) POJMENOVÁNÍ – především  TERMÍNY (sousloví X! svíčka)  VLASTNÍ JMÉNA (Jan, Micka, Národní divadlo) MNOHOZNAČNÁ (VÍCEVÝZNAMOVÁ) POJMENOVÁNÍ – podle kontextu mají víc než jeden význam: význam základní: hlava (horní část lidského těla) význam druhotný: hlava státu, hlava motoru, hlava- kapitola, …

V kterém případě jsou jen slova mnohoznačná? 8.4.2017 V kterém případě jsou jen slova mnohoznačná? a) obsah, korunka, chronometr b) stopka, list, lopatka c) jehla, náramek, velryba d) Eva, výška, kohout

V kterém případě jsou jen slova mnohoznačná? 8.4.2017 V kterém případě jsou jen slova mnohoznačná? a) obsah, korunka, chronometr b) stopka, list, lopatka c) jehla, náramek, velryba d) Eva, výška, kohout

LEXIKOLOGIE - SHRNUTÍ Lingvistická disciplína - zabývá se lexikem - slovní zásobou určitého jazyka a jejím užíváním. Jednotkami SZ - slova a ustálená slovní spojení. Základní jednotkou lexikální roviny - SLOVO V komunikačním procesu je slovem označována nějaká mimojazyková skutečnost — slovo něco pojmenovává a zároveň se k něčemu vztahuje, stává se tak v procesu komunikace POJMENOVÁNÍM. Slovo je základní jednotkou slovní zásoby jazyka. Pojmenování je základní jednotkou komunikace.

ZPŮSOBY (FORMY POJMENOVÁNÍ): slovo (divadlo), složené pojmenování (divadelní prkna – významová soudržnost dvou nebo více slov), sousloví (Národní divadlo), víceslovné (multiverbální) slovní spojení (dramatická výchova , provádět dramatizaci X univerbizace - dramaťák), frazém (hrát divadlo – přetvařovat se) , zkratka (ND). Lexikologie a její disciplíny: SÉMANTIKA – nauka o věcných významech slov SLOVOTVORBA (DERIVOLOGIE) – nauka o tvoření slov FRAZEOLOGIE – nauka o ustálených slovních spojeních ETYMOLOGIE - nauka o původu slov ONOMASTIKA – nauka o vlastních jménech LEXIKOGRAFIE – nauka o sestavování slovníků

Zdroje: Kamiš, K.; Kuba, L.; Müllerová, E. Mluvnická, pravopisná a lexikální cvičení k Mluvnici češtiny pro střední školy. 1.vyd. Praha: Fortuna, 1993. 128 s. Kol. autorů, Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2003. 799 s. Kostečka, J. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Dotisk 1. vyd. Praha: SPN, 2005. 243 s. Mašková, D.: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Dotisk 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006. 175 s. (edice Maturita) Novotný, J. a kol. Mluvnice češtiny pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992. 181 s. Sochrová, M. Cvičení z českého jazyka v kostce pro SŠ. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008. 196 s. Sochrová, M. Český jazyk v kostce pro SŠ. 2. vyd. Praha: Fragment, 2009. 224 s.