Možnosti KBT u dospívajících ohrožených drogovou závislostí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
Z KÁČKA DO L É ČEBNY „DLOUHÁ“ CESTA AT KONFERENCE – , SEČ Zuzana Hrdličková K-centrum Mladá Boleslav, Semiramis o.s.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Projekt: „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
ČESKÝ HELSINSKÝ VÝBOR Děti vězněných rodičů „Barevný svět dětí“ Program je finančně podpořen ze sbírkového projektu Pomozte dětem a Nadací O2.
Pomáháme dětem vkročit do života PROJEKT KÁMOŠ. Nejpřirozenější prostředí pro dítě je rodina.
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Didaktické prostředky
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sdružení Podané ruce, o.s.
PŘEDSTAVUJEME Fond ohrožených dětí je občanské sdružení na pomoc týraným, zanedbávaným, zneužívaným opuštěným nebo jinak sociálně ohroženým dětem, s působností.
Sociální práce s rodinou 3
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Rizikového chování v dospívání
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
Ambulantní léčba ___________________________________
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Teorie vzdělávání dospělých
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Andrea Brožová Doubková
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Kam kráčíš komunito ? Změny terapeutických komunit v měnícím se světě. Bratislava 2008 Dr. Martina Richterová Těmínová.
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
ZAŘÍZENÍ NZDM V ČR ČESKÁ ASOCIACE STREETWORK sdružující nízkoprahové sociální služby NZDM a terénní prace s mládež: formy možné spolupráce s drogovými.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
ORIENTAČNÍ TÝDEN PRO STUDENTY PRVNÍCH ROČNÍKŮ Informační, poradenské a sociální centrum.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
KA 05 – Poradenství pro osoby ohrožené recidivou drogové závislosti a osoby blízké Název projektu: Individuální projekt města Chebu na změnu situace sociálně.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Didaktické prostředky
Struktura poradenského procesu
Teorie vzdělávání dospělých
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Případová konference jako pracovní nástroj ve školství
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Násilná osoba aneb co s ní
Jakub Kovář, projekt Křehká šance II,
Metodika Adopčního centra Průvodce pro práci s osvojitelskou rodinou
Financováno Nadací Sirius
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Andrea Brožová Doubková
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Možnosti KBT u dospívajících ohrožených drogovou závislostí Roman Pešek

Charakteristika cílové skupiny Cílová skupina „Dospívající ohrožení drogovou závislostí“ Adolescence: 15 – 22 let ( jádro 15 – 19 let) Vývojové fáze vzniku drogové závislosti 1. experiment, 2. aktivní vyhledávání drogy, 3. zaujetí drogou, 4. drogová závislost (PUD) Nejčastější nealkoholové drogy THC, XTC, pervitin, tlumivé léky (polyvalence: + alkohol, tabák) Studie ESPAD, skunk/superskunk až 20% THC Blízké osoby Především rodiče rizikových dětí, ale i jiné blízké osoby, které přicházejí s těmito dětmi do kontaktu

Systém ambulantní poradenské péče o tuto cílovou skupinu v rámci ČR Potřeba multidisciplinární spolupráce 2007: AT konference, prac. skupina Jč. kraje, vlastní zkušenosti  Roztříštěnost, nesoučinnost, často diskutabilní odbornost (vyjma Prahy)   Fenomén „horkého bramboru“ „když neumím, nebo nechci, pošlu jinam, i když pořádně nevím kam...“   Proč nechtějí? Výrazná disproporce: velké množství specifických znalostí vs. efektivita práce (složitost, pomalé změny, běh na dlouhou trať, časté neúspěchy)

Důvody pro užívání drog mladými lidmi Obtížně objektivně poznatelné (klient x rodič x terapeut) Rodiče často chtějí vědět hlavní důvod/y  Multifaktoriální: bio-psycho-socio-spirituální model Různé modely vzniku a rozvoje drogové závislosti Z hlediska KBT není tolik podstatné (zaměření na současnost a budoucnost)   Adolescence obtížné životní období (většina dětí zvládne bez větší újmy) absence iniciačních rituálů (může částečně suplovat terapeut, resp. terapeutický proces)

Zkušenosti z terapie První kontakty s teenagerem Přijetí, zájem, empatie Seznamování, „očuchávání se“, zjišťování skutečného stavu věcí, testování míry motivace ke změně   Mohu Vám vykat a oslovovat Vás křestním jménem? (respekt) Nehodlám rodičům dělat prodlouženou ruku. (sdělení i rodičům) Ověřování si info, které předtím sdělili rodiče. Jak vidí problémy on/ona? (důležitost klienta) Co by chtěl/a na sezeních dělat, o čem by si chtěl/a povídat? Jak by naše setkávání mělo vypadat, aby ho/jí to bavilo? Jaké by měly být cíle našich setkávání?

Analýza situace, monitoring problémů a možnosti jejich ovlivňování Jak vidí stav věcí v daných oblastech dítě, nikoliv jeho rodiče Co klientovi v té či dané oblasti nejvíc chybí/vadí?   Osobní a studijní/profesní ambice do budoucnosti Možnost rozvíjení rozporů (sokratovský dialog) mezi současným stavem a plány do budoucna: Hm, to je zajímavé. A jak souvisí vaše současné chování (užívání drog) s dosahováním těchto vašich plánů? Škola Stav se někdy stabilizuje, když dítě přestoupí na jinou školu, kde se lépe seberealizuje. Bydlení Má dítě vlastní pokoj? Je dostatečné jeho soukromí? Zaklepají rodiče, když chtějí vejít do jeho pokoje? Rizikovost prostředí, ve kterém se dítě pohybuje Někdy výhodné alespoň dočasně změnit (i škola), zvýšení dohledu v rámci dohodnutých pravidel s rodiči.    Zájmy, koníčky, trávení volného času Podpora, společné hledání nových způsobů trávení volného času, inspirace pro vyzkoušení různých druhů volno-časových aktivit. Doporučit kroužky poblíž místa bydliště. Někdy je naopak třeba ubrat, protože někteří rodiče mají tendenci dítě přetěžovat. Významné téma poradenských konzultacích.

Analýza situace, monitoring problémů a možnosti jejich ovlivňování Postavení dítěte v rodině Dysfunkční rodičovské výchovné modely - extrémy: hyperprotektivita x odtažitá autoritativnost Zaměření na výkon, nedostatečný dohled… Problém s osamostatňováním od rodičů a/nebo sebevědomím do budoucnosti, téma na konzultace s rodiči   Postavení dítěte ve společenství vrstevníků Souvislost se sebevědomím dítěte, s jeho úspěšností ve vztahu k vrstevníkům stejného a opačného pohlaví. Klíčové osoby - přirozené autority (v negativním i pozitivním smyslu) Často chybí otec, nebo nefunguje – terapeut ho může do určité míry a dočasně nahrazovat (průvodce obtížným životním obdobím adolescence, důvěrník) Objevovat další kladné klíčové osoby, které se mohou stát garanty pro různé problémové oblasti života dítěte Zpochybňování domnívaných kvalit rizikových autorit (např. vůdce problémové party) Smysl užívání té či oné drogy Duální diagnózy (sociální fobie, deprese, PPP, ADHD) a s tím související sebemedikace (často THC, pervitin, tlumivé léky) Doporučení psychiatrického vyšetření (medikace), psychoterapeutické ovlivňování daných problémů (KBT) Další motivy: - Získávání si pozornosti (pocit nedocenění…) - Únik od problémů různého druhu (hádky v rodině, rozvod rodičů…)

Specifické metody terapeutické práce Edukace Informace o vývojových stádiích drogového způsobu života, rizika z akutní intoxikace a z dlouhodobého užívání jednotlivých drog Nemoralizovat, nevyčítat, jednostranně nezastrašovat (výhody/nevýhody)   Testování a posilování motivace ke změně Motivace: ambivalence (malá, velká) - nemotivovaní (nabídka poradenství pro rodiče) Metoda motivační váhy (výhody/nevýhody – důležitá kvalita nikoliv kvantita) Monitoring situací, kdy se objevují nepříjemné duševní stavy a chutě na drogy Záznamový arch (situace, myšlenka, emoce, fyziolog. reakce, chování, metoda pro zvládání…) Nutno vysvětlit (myšlenka, emoce – rozdíl…) Výběr, analýza a nácvik účinných nedrogových metod pro zvládání těchto stavů (a systém odměn) Nácvik odmítání nabídky drogy Představení možností, výběr a nácvik Přehrávání rolí, terapeut jako rizikový kamarád, který nabízí drogy a klient odmítá

Specifické metody terapeutické práce Posilování sebedůvěry Modifikovaná metodika podle www.kbtinstitut.cz a) Monitoring situací, ve kterých si klient nevěří (analýza, nácvik dovedností, plán, expozice za DC) b) Společné hledání dalších kladných vlastností a dovedností klienta Nácvik pozitivní aserce Edukace, příprava komplimentů a ty pak dávat blízkým osobám a pozorovat jejich reakce, následně rozbor na sezení.   Nácvik strukturovaného řešení problémů Nácvik standardní metodiky na konkrétních současných problémech klienta Nácvik strukturovaného řešení mezilidských konfliktů Příprava (vhodné místo, načasování) - navození příznivé atmosféry (nejdříve ocenění partnera), - brainstorming, konstruktivní návrhy - dohoda Nácvik strukturovaného plánování času Diář: vyvážený plán – povinnosti, příjemné aktivity, postupné vyvazování se z rizikových lidí, situací a míst

Poradenství pro blízké osoby Edukace Nezmatkovat, naděje, přístup ve smyslu „tvrdé lásky“ Neumožňovat (posilování negativní motivace ke změně) Chránit blízké osoby (psychosociální oblast)   Zapojení klíčových osob Tzv. případová konference Vytvoření a sepsání rodinné dohody Zapojení dítěte do utváření dohody, oblasti, pravidla, odměny a sankce (co opravdu dítěti vadí, zeptat se ho) - konkrétnost, důslednost v aplikaci sankcí, jednotný postup všech blízkých osob Řešení partnerských konfliktů Drogový problém dítěte může maskovat partnerské problémy, na které pak „není čas je řešit“ Např. nácvik strukturovaného řešení mezilidských konfliktů. Sociálně – právní poradenství V případě, že dítě nespolupracuje a jeho drogové chování se zhoršuje (např. OSPOD) Rodičovská skupina

v klientovi jeho vnitřní sebeúzdravné mechanismy. Hlavním prostředkem úspěšného uzdravování klienta nejsou terapeutické metody, ale je to především terapeutický proces, který aktivuje v klientovi jeho vnitřní sebeúzdravné mechanismy. Na tomto procesu se podílí zejména osobnost terapeuta podpořená jeho zkušenostmi a odborností.

www.drogy-info.cz pesek.roman@vlada.cz Děkuji za pozornost www.drogy-info.cz pesek.roman@vlada.cz