XII. ročník konference ČAPV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt empirického výzkumu
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Organizační struktura
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Psychologie ve školní praxi - seminář
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Polytechnické vzdělávání v praxi
Práva dítěte Výchova k občanství
Institucionální akreditace
Organizační struktura
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních, středních školách CZ.1.07/1.1.07/ CZ.1.07/1.1.07/
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Metody pedagogiky.
Kompetence kariérových poradců ke kariérovému vzdělávání
Pedagog.
Transkript prezentace:

XII. ročník konference ČAPV ASSIST- ME: výzkumný projekt ověřující možné postupy formativního hodnocení při badatelsky orientované výuce přírodovědných oborů a matematiky Iva Stuchlíková, Iva Žlábková, Alena Hošpesová, Lukáš Rokos Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity ÚVOD VÝSTUPY ZÁVĚRY a nadoborových kompetencí jako jsou: argumentování modelování vytváření inovací Zkoumány budou tyto hodnotící metody průběžné interakce (poznámky, doporučení, korekce ze strany učitele „v letu“) „známkování“ (bodování, psané komentáře k procesů nebo výsledkům) sebe hodnocení a hodnocení žáků mezi sebou strukturovaný dialog ve třídě a volná tematická diskuse Ke shromažďování dat o průběhu formativního hodnocení budou užívány nástroje umo6ňující širokou triangulaci zkoumaných jevů: Sebehodnotící inventáře pro učitele Dotazníky strukturující posuzovaní učitelovy sebereflexe Pozorovací a posuzovací zprávy výzkumníků Sebehodnotící nástroje pro žáky Analýza žákovských produktů Údaje o učebním pokroku a výsledcích učení žáků V každé zemi budou pracovat 3 lokální pracovní skupiny sestávající ze 2 výzkumníků a 6-10 učitelů, které budou ve výuce ověřovat navržené hodnotící metody a jejich dílčí nástroje (jako jsou dotazníky k vyhodnocování učebních pokroků pro žáky, pracovní listy, zadání pro rozhovory, mapy učebního pokroku atd.). Vždy dva učitelé budou ověřovat tytéž metody a postupy. Celkem proběhne výzkum ve třech na sebe navazujících etapách. Následující tabulka ukazuje, kterým předmětům na kterém stupni školy se budou věnovat výzkumníci z participujících zemí: Závěrečná část projektu bude zaměřena na vyhodnocení získaných dat Badatelsky orientovaná výuka (BOV) je vnímána jako jedna z nadějných cest k proměně výuky přírodovědných předmětů a matematiky směrem k rozvoji vědeckého myšlení i zájmu žáků. Učitelská veřejnost sice hodnotí pozitivně potenciál tohoto přístupu, zároveň však poukazuje na potíže spojené s uplatňováním BOV ve výuce. Jednou z hlavních výhrad učitelů je problematičnost hodnocení pokroku žáků, zvláště tehdy, když má být žákovské učení probíhající v BOV posuzováno tradičním sumativním hodnocením orientovaným spíše na znalosti než kompetence. Cílem tohoto výzkumného projektu 7RP (10 institucí z různých evropských zemí) je: vytvořit a ověřit sadu konkrétních postupů hodnocení využít takto vzniklou výzkumnou databázi k vytvoření metodických materiálů. Ověřování bude probíhat celkem 1,5 roku. Během této doby proběhne v celém výzkumném konsorciu180 pokusů v rozsahu 8-15 vyučovacích hodin. Cílem je zapracovávat postupně zkušenosti učitelů tak, aby navržené metody a postupy byly optimalizovány vzhledem k požadavkům a omezením, v nichž učitelé v dané zemi pracují. Získaná data také umožní vyhodnotit příležitostí a limity pro zavádění formativního a sumativního hodnocení v různých hodnotících prostředích (běžné interakce ve třídě, elektronické prostředí atd.) a v podmínkách různých vzdělávacích systémů. Klíčovou myšlenkou je maximální variabilita podmínek, za nichž bude formativní hodnocení probíhat tak, aby následně mohla být cestou kvantitativních i kvalitativních analýz hledána obecněji platná pravidla pro efektivní využívání formativního hodnocení pro podporu žákovského učení v rámci BOV.. Výstupy budou odpovídat na následující otázky: Co jsou hlavní výzvy při úsilí zvýšit podíl formativního hodnocení při každodenní výuce matematiky a přírodních věd na základních školách v různých zemích v Evropě? Jaké jsou nezbytné změny ve zvyklostech sumativního hodnocení? Jak mohou být formativní a sumativní hodnocení kombinována (včetně využívání ICT) tak, aby to podpořilo procesy žákovského učení při BOV? Jak mohou být výzkumně ověřené strategie formativního/sumativního hodnocení adaptovány na podmínky různých vzdělávacích systémů v Evropě tak, aby se zajistilo jejich využívání a minimalizovaly se překážky v jejich uplatnění? Projekt ASSIST-ME (2013-2016) teprve vstupuje do výzkumné části. Výstupy týkající se zkušeností s užíváním konkrétních postupů formativního i sumativního hodnocení v badatelsky orientovaném vyučování budou nejen využity pro tvorbu metodických materiálů, ale budou také posuzovány národními expertními panely tak, aby získané zkušenosti mohly být maximálně využity vzhledem k podmínkám typickým pro danou zemi. METODY Po důkladné analýze dosavadních poznatků o formativním hodnocení v jednotlivých participujících zemích a po analýze specifik národních vzdělávacích systémů bude v říjnu 2014 zahájeno ověřování konkrétních metod hodnocení ve vztahu k rozvoji kompetencí klíčových pro BOV, kterými jsou: empirické zkoumání v přírodovědných disciplínách plánování, provádění experimentů, analýza a hodnocení získávaných dat, formulování závěrů, prezentování výsledků řešení problémů v matematice Sběr informací, formulace problému, jeho reprezentace, ověřování řešení, prezentace závěrů a výsledků vytváření konstrukčních a technologických postupů v technických předmětech ZDROJE Hartig, J., Klieme, E., & Leutner, D. (2008): Assessment of competences in educational contexts. Göttingen: Hogrefe. Rychen, D. S. & Salganik, L. H. (Eds.) (2001): Defining and Selecting Key Competencies. Hogrefe & Huber Publishers. Stuchlíková, I., (2010): Concept of Inquiry- Based Learning in teachers’ professional development. In: Janik, T., Knech, P. (Eds.): New pathways in Professional Development of Teachers, 195-201. Vienna: LIT Verlag. Stuchlíková, I., Petr, J., Papáček, M. (2013). Inquiry-based teaching and future teachers’ attitudes towards it. In M. H.Hoveid, P.Grey (Eds.) Inquiry in Science Education and Science Teacher Education. Research on teaching and learning through inquiry based approaches in science (teacher) education, pp. 167-189. Trondheim: Akademika Publishing.