Slohové postupy a útvary

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola
Administrativní styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozbor neuměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Funkční styly, slohové postupy a útvary
POPIS teorie.
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL Psané útvary.
VYPRAVOVÁNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Struktura zápisu porady Plán porad
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Písemná práce z CJL.
Styl řečnický Marcela Jurková.
Slohové postupy.
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Literatura - Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
O útvarech, žánrech a textech
Funkční styl odborný.
Písemná práce Základní informace.
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Slohové postupy a útvary Stylistika Slohové postupy a útvary

Slohový postup Je způsob pojetí tématu jako celku i jeho jednotlivých složek. Je to druh celkového ztvárnění a tlumočení sdělovaného obsahu. Rozhodujícím faktorem pro volbu slohového postupu jsou cíl projevu (vyplývající ze záměru autora) a téma.

Slohové postupy Informační (prostě sdělovací) Popisný Vyprávěcí Výkladový Úvahový Řečnický

Slohové útvary Jsou ustálené, uzavřené a ukončené komunikační jednotky, které vznikají prostřednictvím jednoho nebo několika slohových postupů. Jsou to obecně přijímaná schémata sloužící rozmanitým potřebám praktické jazykové komunikace.

Informační postup Je považován za postup nejjednodušší, neboť spočívá v zachycení nezbytných informací sloužících adresátovi k základní orientaci. Konstatování fakt Větná stavba nebývá složitá, chybí odkazovací výrazy, časté je prosté hromadění fakt v libovolném pořadí. Uplatňuje se hlavně v publicistice a v administrativě (projevuje se zde značná automatizovanost – vede k šablonovitosti)

Útvary informačního postupu A) Zpráva: podává stručnou informaci o tom, co se kdy, kde a za jakých okolností stalo. B) Záznam: slouží k podpoře paměti nebo k heslovitému zachycení faktů. C) Oznámení: zpráva týkající se událostí budoucích. D) Žádost: stručný slohový útvar, značně ustálený.

Útvary informačního postupu E) Zápis (protokol): podává základní informace o konání nějaké akce, o jejím průběhu a úkolech z jednání vyplývajících (usnesení). Požadavkem je stručnost (realizovaná až heslovitou formulací), věcnost a objektivnost. F) Dopis (osobní, úřední): má ustálené složky (datum, místo vzniku, oslovení, vlastní obsah, závěrečný pozdrav a podpis). Osobní dopis má ráz soukromý. Úřední dopis bývá neosobní, věcný, s častými automatizovanými prostředky.

Slohový postup popisný Zachycuje a vypočítává jednotlivé složky skutečnosti (předmětu, osoby, zvířete, jevu a děje) na základě autorova smyslového vnímání. Cíl: podat dokonalou informaci umožňující adresátovi vytvořit si věrný obraz sdělovaného. Podání obrazu bývá zpravidla statické. Uplatňuje se požadavek systematičnosti (postup od celku k částem, od nápadného k méně nápadnému, od důležitého k podružnému). Uplatňuje se nejčastěji v oblasti odborné a umělecké. Převažují podstatná a přídavná jména, nejfrekventovanějším větným členem je přívlastek.

Útvary popisného postupu A) Popis prostý B) Popis odborný C) Popis umělecký D) Charakteristika (povahopis) E) Popis dějový

Slohový postup vyprávěcí (narativní) Je dynamický, podává průběh jedinečného (neopakovatelného) děje na základě osobního prožitku nebo podle svědectví. Má dějovou linii (zasazenou do prostoru a času), jednotlivé dějové prvky jsou spjaty časovou posloupností nebo příčinnou následností. Děj se vyvíjí od zápletky k vyvrcholení a rozuzlení. Uplatňuje se zejména v oblasti hovorové a umělecké. Útvar: VYPRAVOVÁNÍ

Slohový postup výkladový Slohově nejnáročnější Vysvětluje předměty, děje, jejich složky a logickou úvahou zdůvodňuje jejich vzájemné vztahy na základě předem získaných vědomostí a zkušeností. Jde v něm o objektivní vyjádření složitosti vztahů a souvislostí mezi sdělovanými skutečnostmi. Uplatňuje se v stylové oblasti odborné a publicistické.

Útvary výkladového postupu A) Výklad: zprostředkovává výsledky vědeckého poznání a popularizuje je. B) Pojednání: „nejvyšší“ útvar stylu odborného usilující o formulaci nového pohledu. Přináší nové poznatky, názory a závěry na základě důkladné analýzy. C) Úvaha: uplatňuje se zde subjektivní postoj autora. D) Esej: má povahu úvahového textu s aktuální odbornou tematikou podaného uměleckou formou.

Slohový postup řečnický Využívá zejména slohového postupu výkladového a úvahového. Oblast: oficiální veřejné mluvené projevy Využívá tzv. řečnické figury, které pomáhají zvyšovat názornost, sugestivnost a dramatičnost mluvených projevů. Tomuto postupu se věnuje specifická disciplína: rétorika. Prvky řečnického slohu se uplatňují: v přednášce, referátu, komentáři, diskusi, polemice, besedě, interview, v přípitku.

Kontrolní otázky Jaké jsou rozhodující faktory pro volbu slohového postupu? Vyjmenujte slohové postupy. Který slohový postup je slohově nejnáročnější? Který slohový postup má dějovou linii (zasazenou do prostoru a času), jednotlivé dějové prvky jsou spjaty časovou posloupností nebo příčinnou následností?

Seznam zdrojů HUBÁČEK, Jaroslav a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 2. S.l.: Vademecum, 1998, 303 s. ISBN 80-860-4130-1.