TRŽNÍ SYSTÉM, NABÍDKA, POPTÁVKA,ROVNOVÁHA TRHU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Právní úprava podnikání
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
EKONOMIE JAKO PŘEDMĚT EKONOMIE
B) Nabídková funkce.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Božena Genrtová.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_PODSTATA.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
 Vytvořit vhodné a stabilní prostředí pro podnikání  Omezovat stínovou ekonomiku / nezákonné, nemorální, nezdaněné/  Řešit selhání trhu.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
NEDOKONALÉ TRHY Cíle: Vysvětlit co jsou nedokonalé trhy, proč existují, jakou roli má informace.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

TRŽNÍ SYSTÉM, NABÍDKA, POPTÁVKA,ROVNOVÁHA TRHU ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 TRŽNÍ SYSTÉM, NABÍDKA, POPTÁVKA,ROVNOVÁHA TRHU Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č. 3 Autor: JIŘÍ LYSÁK

TRŽNÍ SYSTÉM je založen na volném působení tržních sil, které za využití trhů koordinují ekonomický život společnosti: je to místo, na kterém se setkává prodávající a kupující (tržiště, obchodní dům, burzy) spojení nabídky a poptávky po určitém zboží nebo službě (trh zboží, práce nebo peněžní trh) na trhu působí tři subjekty (obyvatelstvo, firmy, stát) 1

NABÍDKA je dána určitým množstvím výrobků nebo služeb, které chce někdo prodat za určitou cenu vyšší cena výrobku nebo služby nutí více výrobců přicházet na trh s cílem jej prodat, a tak nabízené množství roste nízká cena nemotivuje výrobce tolik prodávat a nabízené množství výrobků či služeb klesá

POPTÁVKA je souhrn všech zamýšlených koupí spotřebitelů za příslušnou cenu je to vztah mezi cenou a příslušným poptávaným množstvím zboží kupující má opačný zájem než prodávající čím vyšší cena, tím méně kupujících si bude schopno takové zboží koupit

Poptávku ovlivňují další faktory : Změna substitutů a komplementů (zvýšení cen pojistek- komplement na zahraniční vozy může vést k poklesu poptávky) Změna výše důchodů- se zvýšením příjmů (reálných) roste poptávka Změna v populaci- rostoucí počet obyvatel zvyšuje poptávku Vkus, zvyky, preference- podle zemí či sociálních skupin zlevnění benzínu vysoká poptávka po automobilech, Japonci konzumují více mořských ryb, Holanďané hodně využívají kola

ROVNOVÁHA TRHU tržní systém funguje na principu ustanovování rovnováhy na trzích to znamená, že nabízené množství se rovná poptávanému množství vzniká rovnovážné množství, čili rovnováha trhu a z toho rovnovážná cena

ROVNOVÁŽNÁ CENA prodávající si vzájemně konkurují a snaží se získat kupující příznivějšími podmínkami: cena, kvalita, servis kupující si vybírá zboží či službu, která mu vyhovuje velikost nabízeného a poptávaného množství zboží se mění a mění se i ceny cena, při které dojde k vyrovnání nabídky a poptávky, se nazývá rovnovážná cena

KONKURENCE je boj subjektů, které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou ekonomickými prostředky subjekty přicházejí na trhy s rozličnými cíli, když plnění jednoho cíle daného subjektu obvykle omezuje subjekty jiné 2 3

FORMY KONKURENCE konkurence napříč trhem je boj mezi nabízenými, kteří chtějí prodat za nejvyšší cenu, a poptávajícími, kteří usilují o dosažení nejnižší ceny Konkurence na straně poptávky v okamžicích nedostatku zboží vede k růstu ceny zboží či ceny Konkurence na straně nabídky je nejsilnější formou, většina konkurentů se snaží maximalizovat zisky a zmenšit vliv ostatních či je z trhu vytlačit

Druhy konkurence podle metod konkurenčního boje: cenová k.- snaha je snížit cenu s cílem získat co největší tržní podíl a konkurenci vytlačit z trhu, po jeho ovládnutí diktovat prodejní podmínky necenová- se zaměřuje na zlepšování parametrů a kvality produktu, poskytování doprovodných služeb a výhod, reklamní kampaně 4

Konkurence podle postavení výrobců na trhu: dokonalá- na trhu je mnoho výrobců, kteří nabízejí zcela shodný výrobek a nemají sílu k ovlivnění trhu nedokonalá- dělí se podle počtu nabízejících monopolní konkurence- zákazník volí výrobek určitého producenta, ceny se příliš neliší oligopol- trh s malým počtem firem v odvětví, společně brání vstupu dalších firem do odvětví a prodávají za vyšší ceny monopol (absolutní)- je jediný výrobce v odvětví, který má plnou kontrolu nad prodejní cenou (monopolní trhy bývají kontrolovány státem)

ZISK V TRŽNÍM SYSTÉMU zisk je stimulem, díky kterému tržní ek. funguje zisk podněcuje podnikatele, aby produkovali výrobky v co nejnižších nákladech, což jim umožňuje zvýšit zisk nebo snížit cenu zisk je to, co podnikateli zůstane po uhrazení nákladů výsledný zisk= výnosy- náklady

ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKOMONICE je jedním ze základních subjektů tržní ek. vytvářet stálé právní, institucionální a ekonomické prostředí pro tržní ekonomiku tam, kde trh nenalézá přijatelné řešení, mluvíme o tržním selhání, což je důvod ke státním zásahům do ekonomiky

HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA fungování trhu je spojeno s nežádoucími tendencemi, jako jsou majetková diferenciace, nezaměstnanost, inflace, schodek obchodní bilance tyto věci koriguje hospodářská politika, která stanovuje cíle a k jejich dosažení používá ekonomické nástroje 5

Zdroje - literatura 1. Revenda, Z a kol. PENĚNŽNÍ EKONOMIE A BANKOVNICTVÍ. Praha : Vydavatelství Management Press, 2005. 978-807261-240-6. 2. Holman, Robert - Pospíchalová, Dana. ÚVOD DO EKONOMIE - PRO STŘEDNÍ ŠKOLY. PRAHA : Vydavatelství C.H.BECK, 2012. ISBN 978-80-7179-304-5.  

Zdroje - obrázky 1. Jklamo. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 11. 05 2011. [Citace: 15. 09 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CBNod.JPG. 2. JAN. hledat obrázky. Wikimedi Commons. [Online] 20. 04 2011. [Citace: 15. 09 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:New_%C5%A0koda_logo.JPG. 3. Hillén, Rodejong Claes. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 08. 10 2008. [Citace: 15. 09 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Volvo_Logo.jpg. 4. Aljona83. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 15. 09 2011. [Citace: 15. 09 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:LIDL_-_pokladny.jpg. 5. Flores, Pablo D. hledat obrázky. wikimedia Commons. [Online] 23. 05 2006. [Citace: 15. 09 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Monthly_inflation_in_Argentina,_2002.png. Obrázky byly nalezeny pod licencí Creativ commons nebo Public domain