TRŽNÍ SYSTÉM, NABÍDKA, POPTÁVKA,ROVNOVÁHA TRHU ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 TRŽNÍ SYSTÉM, NABÍDKA, POPTÁVKA,ROVNOVÁHA TRHU Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č. 3 Autor: JIŘÍ LYSÁK
TRŽNÍ SYSTÉM je založen na volném působení tržních sil, které za využití trhů koordinují ekonomický život společnosti: je to místo, na kterém se setkává prodávající a kupující (tržiště, obchodní dům, burzy) spojení nabídky a poptávky po určitém zboží nebo službě (trh zboží, práce nebo peněžní trh) na trhu působí tři subjekty (obyvatelstvo, firmy, stát) 1
NABÍDKA je dána určitým množstvím výrobků nebo služeb, které chce někdo prodat za určitou cenu vyšší cena výrobku nebo služby nutí více výrobců přicházet na trh s cílem jej prodat, a tak nabízené množství roste nízká cena nemotivuje výrobce tolik prodávat a nabízené množství výrobků či služeb klesá
POPTÁVKA je souhrn všech zamýšlených koupí spotřebitelů za příslušnou cenu je to vztah mezi cenou a příslušným poptávaným množstvím zboží kupující má opačný zájem než prodávající čím vyšší cena, tím méně kupujících si bude schopno takové zboží koupit
Poptávku ovlivňují další faktory : Změna substitutů a komplementů (zvýšení cen pojistek- komplement na zahraniční vozy může vést k poklesu poptávky) Změna výše důchodů- se zvýšením příjmů (reálných) roste poptávka Změna v populaci- rostoucí počet obyvatel zvyšuje poptávku Vkus, zvyky, preference- podle zemí či sociálních skupin zlevnění benzínu vysoká poptávka po automobilech, Japonci konzumují více mořských ryb, Holanďané hodně využívají kola
ROVNOVÁHA TRHU tržní systém funguje na principu ustanovování rovnováhy na trzích to znamená, že nabízené množství se rovná poptávanému množství vzniká rovnovážné množství, čili rovnováha trhu a z toho rovnovážná cena
ROVNOVÁŽNÁ CENA prodávající si vzájemně konkurují a snaží se získat kupující příznivějšími podmínkami: cena, kvalita, servis kupující si vybírá zboží či službu, která mu vyhovuje velikost nabízeného a poptávaného množství zboží se mění a mění se i ceny cena, při které dojde k vyrovnání nabídky a poptávky, se nazývá rovnovážná cena
KONKURENCE je boj subjektů, které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou ekonomickými prostředky subjekty přicházejí na trhy s rozličnými cíli, když plnění jednoho cíle daného subjektu obvykle omezuje subjekty jiné 2 3
FORMY KONKURENCE konkurence napříč trhem je boj mezi nabízenými, kteří chtějí prodat za nejvyšší cenu, a poptávajícími, kteří usilují o dosažení nejnižší ceny Konkurence na straně poptávky v okamžicích nedostatku zboží vede k růstu ceny zboží či ceny Konkurence na straně nabídky je nejsilnější formou, většina konkurentů se snaží maximalizovat zisky a zmenšit vliv ostatních či je z trhu vytlačit
Druhy konkurence podle metod konkurenčního boje: cenová k.- snaha je snížit cenu s cílem získat co největší tržní podíl a konkurenci vytlačit z trhu, po jeho ovládnutí diktovat prodejní podmínky necenová- se zaměřuje na zlepšování parametrů a kvality produktu, poskytování doprovodných služeb a výhod, reklamní kampaně 4
Konkurence podle postavení výrobců na trhu: dokonalá- na trhu je mnoho výrobců, kteří nabízejí zcela shodný výrobek a nemají sílu k ovlivnění trhu nedokonalá- dělí se podle počtu nabízejících monopolní konkurence- zákazník volí výrobek určitého producenta, ceny se příliš neliší oligopol- trh s malým počtem firem v odvětví, společně brání vstupu dalších firem do odvětví a prodávají za vyšší ceny monopol (absolutní)- je jediný výrobce v odvětví, který má plnou kontrolu nad prodejní cenou (monopolní trhy bývají kontrolovány státem)
ZISK V TRŽNÍM SYSTÉMU zisk je stimulem, díky kterému tržní ek. funguje zisk podněcuje podnikatele, aby produkovali výrobky v co nejnižších nákladech, což jim umožňuje zvýšit zisk nebo snížit cenu zisk je to, co podnikateli zůstane po uhrazení nákladů výsledný zisk= výnosy- náklady
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKOMONICE je jedním ze základních subjektů tržní ek. vytvářet stálé právní, institucionální a ekonomické prostředí pro tržní ekonomiku tam, kde trh nenalézá přijatelné řešení, mluvíme o tržním selhání, což je důvod ke státním zásahům do ekonomiky
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA fungování trhu je spojeno s nežádoucími tendencemi, jako jsou majetková diferenciace, nezaměstnanost, inflace, schodek obchodní bilance tyto věci koriguje hospodářská politika, která stanovuje cíle a k jejich dosažení používá ekonomické nástroje 5
Zdroje - literatura 1. Revenda, Z a kol. PENĚNŽNÍ EKONOMIE A BANKOVNICTVÍ. Praha : Vydavatelství Management Press, 2005. 978-807261-240-6. 2. Holman, Robert - Pospíchalová, Dana. ÚVOD DO EKONOMIE - PRO STŘEDNÍ ŠKOLY. PRAHA : Vydavatelství C.H.BECK, 2012. ISBN 978-80-7179-304-5.
Zdroje - obrázky 1. Jklamo. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 11. 05 2011. [Citace: 15. 09 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CBNod.JPG. 2. JAN. hledat obrázky. Wikimedi Commons. [Online] 20. 04 2011. [Citace: 15. 09 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:New_%C5%A0koda_logo.JPG. 3. Hillén, Rodejong Claes. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 08. 10 2008. [Citace: 15. 09 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Volvo_Logo.jpg. 4. Aljona83. hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] 15. 09 2011. [Citace: 15. 09 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:LIDL_-_pokladny.jpg. 5. Flores, Pablo D. hledat obrázky. wikimedia Commons. [Online] 23. 05 2006. [Citace: 15. 09 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Monthly_inflation_in_Argentina,_2002.png. Obrázky byly nalezeny pod licencí Creativ commons nebo Public domain