Dozor nad úvěrovým trhem z pohledu České obchodní inspekce Domácnosti na úvěrovém trhu 22.9.2010 Praha Vlastimil Turza, ČOI
Osnova I. Právní úprava a kompetence ČOI II. Výsledky kontrol III. Na co si spotřebitelé nejčastěji stěžují? IV. Různé Vlastimil Turza, ČOI
I. Právní úprava a kompetence ČOI Zákon č. 321/2001 Sb., o některých podmínkách sjednávání spotřebitelského úvěru - dozoruje ČOI (u bankovních i nebankovních poskytovatelů SÚ) Zákon č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru - účinnost od 1.1.2011 - dozor ČOI (nebankovní poskytovatelé SÚ) a ČNB (subjekty uvedené v zákoně č. 6/1993 Sb., o ČNB) Vlastimil Turza, ČOI
I. Právní úprava a kompetence ČOI 1. Náležitosti smlouvy o SÚ: - písemně, - RPSN (správně vypočtené!), - výše splátek, jejich počet a přesné časové rozvržení, způsob placení Vlastimil Turza, ČOI
I. Právní úprava a kompetence ČOI 2. Reklama SÚ: - Musí obsahovat RPSN (pokud obsahuje úrokovou sazbu nebo jiný údaj týkající se nákladů na úvěr) Vlastimil Turza, ČOI
I. Právní úprava a kompetence ČOI Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele nekalé obchodní praktiky zákaz diskriminace (kompetence také ČNB) Vlastimil Turza, ČOI
II. Výsledky kontrol Rok 2009: 174 kontrol, porušení zjištěno při 65 kontrolách 141 stížností, 6 oprávněných Rok 2010 (1.1. – 15.9.): 113 kontrol, porušení zjištěno při 55 kontrolách 87 stížností, 5 oprávněných Vlastimil Turza, ČOI
II. Výsledky kontrol Nejčastější porušení: neuvedení RPSN nebo jeho špatný výpočet (v jednom případě uvedeno RPSN 240 %, správně však mělo být 790 %) Pokuty: nejčastěji desetitisíce Kč, historicky nejvyšší v roce 2006 – 700.000 Kč (potvrzeno Městským soudem v Praze, NSS zrušil a vrátil zpět MS k novému rozhodnutí) Vlastimil Turza, ČOI
III. Na co si spotřebitelé nejčastěji stěžují? Vysoké smluvní sankce (soud – rozpor s dobrými mravy) Vysoký úrok a poplatky (ČOI může kontrolovat pouze to, zda byla správně vypočtena RPSN a spotřebitel tak dostal správnou informaci, jinak soud) Lichva (orgány činné v trestním řízení) Rozhodčí doložky (soud – několik rozhodnutí ve prospěch spotřebitele, ale i opačná) Vlastimil Turza, ČOI
III. Na co si spotřebitelé nejčastěji stěžují? - „Zprostředkování SÚ“ – pouze závazek „vyvíjet činnost“ ke získání SÚ, vstupní poplatek (několik tisíc Kč), životní pojištění, rozhodčí doložka, … Vlastimil Turza, ČOI
IV. Různé Spotřebitelé v obtížné finanční a sociální situaci smlouvy vůbec nečtou, věří poradci. Pokud čtou, nerozumí (mnoho textu, malé písmo) Vlastimil Turza, ČOI
Děkuji za pozornost! Vlastimil Turza, ČOI vturza@coi.cz Tel.: 296 366 136 Vlastimil Turza, ČOI