FY_082_Zvuk_ Vlastnosti zvuku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VLASTNOSTI ZVUKU.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
PČ_142_Dřevo_Spojování dřeva plátováním, kolíkováním
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Neživá příroda - vzduch
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Akustika 4 (Hlasitost).
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
FY_083_Zvuk_ Detekce zvuku
Zvuk.
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
FY_074_Síla, Skládání sil_Skládání sil
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Rovnovážná poloha tělesa
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
FY_077_Elektrický proud v kovech_ Elektrické napětí
CH_105_ Halogenidy_Halogenidy
FY_088_ Světelné jevy_Světelné zdroje
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Libor Sovadina
CESTA ŽELEZA A DRUHY KOVŮ
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zdroje elektrického napětí
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
FY_080_ Elektrický proud v kovech_Stejnosměrný a střídavý el. proud
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
Autor: Mgr. Libor Sovadina
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Smysly člověka (všeobecně)
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ochrana před nadměrným zvukem (Učebnice strana 178) Z lidských smyslů bývá sluch často podceňován. Slyšíme zvuky, i když výchylky kmitání ušního bubínku.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Fyzika – Zvuk.
Transkript prezentace:

FY_082_Zvuk_ Vlastnosti zvuku Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. FY_082_Zvuk_ Vlastnosti zvuku Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky Je určen pro předmět Fyzika a ročník 9.

Mezi základní fyzikální vlastnosti zvuku patří : výška barva hlasitost (intenzita)

Šíření a rychlost zvuku K šíření zvuku je nutné nějaké hmotné pružné prostředí. To je takové prostředí, ve kterém jsou nějaké částice - například částice plynů ve vzduchu. Proto se zvuk nešíří ve vakuu, které neobsahuje žádné částice. Čím je prostředí hustší, tím se šíří zvuk větší rychlostí. Rychlost zvuku ve vzduchu je asi 330 m/s.

Výška zvuku Výška zvuku je dána jeho frekvencí. Čím vyšší je frekvence, tím má zvuk vyšší výšku. U jednoduchých tónů s harmonickým průběhem, určuje jejich frekvence absolutní výšku tónu. Hudební akustika určuje jako základní tón 440 Hz. V technické praxi se jako základní (referenční) tón udává 1000 Hz (jeden kilohertz).

Ladící vidlice - ladička Ladička je zařízení, které vydává tón s přesnou frekvencí. Dokáže určit frekvenci znějícího tónu. Slouží nejčastěji k ladění hudebních nástrojů. Ladící vidlice - ladička

Barva zvuku Zvuky se i při stejné výšce tónu mohou lišit odlišným zabarvením. Barva zvuku je dána počtem vyšších harmonických tónů. Sluchem podle barvy zvuku rozeznáváme hudební nástroje a hlasy lidí. Proto jsme schopni rozlišit stejné tóny vydávané například kytarou a klavírem.

Hlasitost a intenzita zvuku Hlasitost zvuku je subjektivní veličina. Je závislá na velikosti akustického tlaku , kterým zvuk působí na náš sluch. Intenzita zvuku I je definována jako zvuková energie dopadající na jednotku plochy za jednotku času. Hlasitost zvuku se udává v jednotce db (decibel)

Příklady hlasitosti zvuků v db práh slyšitelnosti 20 hluboké ticho, bezvětří, akustické studio 30 šepot, velmi tichý byt či velmi tichá ulice 40 tlumený hovor, šum v bytě, tikot budíku 50 klid, tichá pracovna, obracení stránek novin 60 běžný hovor 70 mírný hluk, hlučná ulice, běžný poslech televize 80 velmi silná reprodukovaná hudba, vysavač v blízkosti 90 silný hluk, jedoucí vlak 100 sbíječka, přádelna, maximální hluk motoru 110 velmi silný hluk, živá rocková hudba, kovárna kotlů 120 startující proudové letadlo 130 práh bolestivosti 140 akustické trauma, 10 m od startujícího proudového letadla 170 zábleskový granát

Ochrana před hlukem Pobyt v hlučném prostředí má špatný vliv na zdraví člověka a poškozuje mu sluch. Člověk není schopný se nadměrnému hluku přizpůsobit. Proto jsou na hlučných pracovištích přijímána opatření k ochraně osob před hlukem. Často se problémy s hlukem řeší pomocí izolace vhodnými pórovitými látkami (plst, koberec, vakuové vrstvy apod.)

Měření hluku Měření hluku se z důvodu ochrany lidského zdraví. V obecném smyslu je za hluk považován jakýkoli nežádoucí rušivý či obtěžující zvuk. V hudebním světě se jako hluk označuje zvuk, který není tónem. Takový zvuk vzniká většinou nepravidelným chvěním těles či vzduchových sloupců. Hluk je jedním z faktorů ovlivňujících náladu, schopnost soustředění, možnost komunikace a zdravotní stav člověka. Při dlouhodobém působení hluku může dojít k nevratnému poškození sluchu. Měřením hluku se zabývají hygienické stanice. Jsou stanovena závazné limity pro hlučnost strojů, výrobních procesů, pracovního nářadí a podobně.

Negativní vlivy hluku na zdraví člověka Negativní vliv na zdraví mají četné návštěvy diskoték a vysoká hlasitost elektronických zařízení. Rušivě působí hlučné činnosti (vrtání, opravy v bytě, vysávání apod.) v noční dobu. Velmi hlučné bývají některé druhy dopravy, například železniční doprava, letecká doprava apod. Mezi velmi hlučná místa obvykle patří velké průmyslové provozy v těžkém průmyslu (hutě, slévárny, válcovny).

Otázky k opakování Jaké základní vlastnosti zvuku znáš ? Šíří se zvuk i ve vakuu ? Jaká je rychlost šíření zvuku ve vzduchu ? Šíří se zvuk i ve vodě ? Co ovlivňuje barvu zvuku ? Jak se člověk chrání před nadměrným hlukem ? Kde je možné se setkat s nadměrným hlukem ?

Použité zdroje: www.wikipedie.org Stimmgabel.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 14.9.2005 [cit. 2013-01-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stimmgabel.jp