Habilitační přednáška Martin Fajman
Biomasa – obecná východiska hoření biomasy východiska regulace Kotel jako regulovaný systém Aplikace spojitých regulátorů PID regulace, limitace PID regulace, modifikace PID regulace Praktická ukázka Rozvoj oboru Pedagogická oblast Oblast VaV
Suchá biomasa lignocelulózového charakteru Výhřevnost obsah vody chemické složení a podíl základních komponent podíl těkavé hořlaviny a fixního uhlíku Fyzikální transformace biomasy manipulovatelnost homogenita ovlivňuje kinetiku hoření - regulovatelnost
Rozlišují se fáze hoření: 1. Sušení 2. Pyrolýza 3. Hoření těkavých látek 4. Dohoření fixního uhlíku Otevřená x uzavřená ohniště (rošt) Přebytek O 2 Teplota plamene Míra emisí ÚČINNOST
Uzavřené ohniště - topeniště Regulace Palivo – přísun, kontinuálně x dávkově Regulace přívodu spalovacího vzduchu a/nebo odvodu spalin Primární vzduch Sekundární (terciární) Odvod spalin Kotel jako součást systému vytápění Regulace (s/bez akumulace) Požadovaný výkon – tepelná ztráta objektu Výstupní teplota
Diskrétní (dvoustavová regulace) Spojitá regulace (pseudospojitá regulace) Palivo - rozmístění paliva na roštu x hořáky (retorta) Pohony s frekvenčními měniči Časová závislost Vzdušniny - regulace ventilátorů Škrcení Regulace otáček Frekvenční měnič PWM – pulzně šířková modulace – SSR Kalibrace dle paliva – matice (3D) Vztah nastavení jednotlivých akčních členů Dle vztahu požadavku regulace (SP) a aktuálních podmínek extrapolace v řádcích matice pro aktualizaci nastavení akčních členů
PID – proporčně integrační a derivační regulátor Doba odezvy systému Hystereze
„Predikce“ vývoje systému - derivace průběhu teploty těla spalinového výměníku
Realizace modifikovaného PID
Realizace spojité regulace s modifikací dynamické složky odstraňuje nevýhody Stavové regulace a spojité regulace standardního PID Relativně malý požadovaný výpočetní výkon Komfort obsluhy srovnatelný s plynovými kotli Dosažení vysoké účinnosti i v přechodových režimech – minimalizace emisí Software umožňuje Experimentální činnosti Praktické úlohy pro studenty
Pedagogická oblast: rozvoj komplexního myšlení systematický důraz na podstatné odborné kompetence vazba na představy klíčových zaměstnavatelů jazyková připravenost formou předmětu ve studijním plánu v cizím jazyce zavedení discipliny „Inovace v oboru“ – dle ARI – PEF
vyšší míra využití projektové podpory podpora zapojení studentů do odborné činnosti ústavu „udržení“ zájmu studentů o studium vyšší orientace studentů v oblasti metodologie potenciální zavedení povinného předmětu z oblasti metodologie a informační gramotnosti
Publikační aktivita + 57 časopisů AGRICULTURE,MULTIDISCIPLINARY dle WoS
komplexní projekty propojení odborností další ústavy AF univerzity v ČR (Brno - VUT, UNOB) zahraniční univerzity sdílení výsledků prostřednictvím vybavení spolupráce s komerční sférou důraz na inovace a spolupráci s aplikační sférou - TT