Sociální sítě v regionální politice Jana Stachová, Zdenka Vajdová a kol. Lokální a regionální studia Sociologický ústav AV ČR, v.v.i Slovensko-české dny,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
SOCIÁLNÍ EKONOMIKA SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Strategie Jihovýchod – jsou kraje připraveny na budoucnost?
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Zdravotnictví po „velkém třesku“ Zdraví, zdravotnictví a evropské fondy Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Tvorba integrované strategie území MAS Ekoregion Úhlava.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Projekty generující příjmy v aplikaci eCBA Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Evropský sociální fond v ČR
Evropské seskupení pro územní spolupráci TRITIA – vývoj spolupráce čtyř regionů Mgr. Petr Ksenič Ostrava, 18. října 2011.
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Moravskoslezský kraj: Tradice, rozvoj, kvalita
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
RPS/CSF Budoucnost politiky HSS / Cohesion Policy Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj.
1 Strukturální fondy a Fond koheze VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 P1 –
Korupce, kultura a princip kognitivní disonance
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Otevřená metoda koordinace - příležitost pro samosprávy? Milena Jabůrková Svaz měst a obcí ČR.
Aplikace komunitně vedeného místního rozvoje do venkovského prostředí Venkovská konference Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. (20.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Vnější dimenze energetické politiky EU
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Evropský sociální fond
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Program semináře: 1)Úvod, obecné informace o JPD 2 a výzvách (Mgr. Jakub Benda) 2)Změny ve 4. Výzvě (Mgr. Jakub Benda) 3)Informace o Prioritě 1 (Ing. Johana.
- strategie pro harmonizaci politik otevřeného přístupu v Evropském výzkumném prostoru Mgr. Daniela Tkačíková Ústřední knihovna VŠB-Technická univerzita.
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Think Tanks in the Czech Republic Martin Bajtler.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika ČR
Regionální politika EU v období
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Subjekty a objekty veřejných politik
Regionální inovační systémy a podpora inovací v regionech ČR
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Veřejné finance Rozpočet EU
Transkript prezentace:

Sociální sítě v regionální politice Jana Stachová, Zdenka Vajdová a kol. Lokální a regionální studia Sociologický ústav AV ČR, v.v.i Slovensko-české dny, Smolenice 2007

Cíle projektu SOCCOH Cíle projektu SOCCOH Vliv Evropské unie na politiku regionálního rozvoje ČR Vliv Evropské unie na politiku regionálního rozvoje ČR Výsledky analýzy sociálních sítí aktérů regionálního rozvoje a strukturálních fondů Výsledky analýzy sociálních sítí aktérů regionálního rozvoje a strukturálních fondů

Projekt The Challenge of Socio-economic Cohesion in the Enlarged European Union (Sixth Framework programme Priority 7) Projekt The Challenge of Socio-economic Cohesion in the Enlarged European Union (Sixth Framework programme Priority 7) London School of Economics & Political Science London School of Economics & Political Science Warsaw University, Faculty of Geography and Regional Studies Warsaw University, Faculty of Geography and Regional Studies Central European University, Centre for Policy Studies, Budapest Central European University, Centre for Policy Studies, Budapest Universitat Pompeu Fabra Universitat Pompeu Fabra Centre for Liberal Strategies, Sofia Centre for Liberal Strategies, Sofia Faculty of European Studies in Cluj-Napoca, Babes-Bolyai University Faculty of European Studies in Cluj-Napoca, Babes-Bolyai University Darmstadt University of Technology, Institute of Political Science Darmstadt University of Technology, Institute of Political Science

Cíle projektu SOCCOH Identifikovat rozdíly ve struktuře občanské společnosti mezi starými a novými členskými zeměmi EU. Identifikovat rozdíly ve struktuře občanské společnosti mezi starými a novými členskými zeměmi EU. Zjistit jak rozdíly v hladině sociálního kapitálu mohou souviset s mírou účinnosti politiky regionálního rozvoje v těchto zemích. Zjistit jak rozdíly v hladině sociálního kapitálu mohou souviset s mírou účinnosti politiky regionálního rozvoje v těchto zemích. Zjistit zda a popřípadě jak evropeizace regionální politiky může ovlivňovat hladinu sociálního kapitálu a podobu občanské společnosti a tak nepřímo působit na efektivnost politiky regionálního rozvoje. Zjistit zda a popřípadě jak evropeizace regionální politiky může ovlivňovat hladinu sociálního kapitálu a podobu občanské společnosti a tak nepřímo působit na efektivnost politiky regionálního rozvoje.

Sociální kapitál Sociální kapitál – sítě, normy a sankce ulehčující jednání (individuální, kolektivní) Sociální kapitál – sítě, normy a sankce ulehčující jednání (individuální, kolektivní) Bonding, bridging, linking Bonding, bridging, linking Linking - vytváří spojení mezi institucemi zodpovědnými za realizaci politiky regionálního rozvoje a občanskou společností či dalšími ekonomickými a sociálními aktéry. Linking - vytváří spojení mezi institucemi zodpovědnými za realizaci politiky regionálního rozvoje a občanskou společností či dalšími ekonomickými a sociálními aktéry.

Vliv regionální politiky soudržnosti Evropské unie Vytvoření regionálních vlád. Vytvoření regionálních vlád. Vliv předstrukturálních fondů EU na regionální rozvoj (regionální ekonomika, konkurenceschopnost regionální ekonomiky, infrastruktura). Vliv předstrukturálních fondů EU na regionální rozvoj (regionální ekonomika, konkurenceschopnost regionální ekonomiky, infrastruktura). Předstrukturální programy – dochází k interakci mezi již existující českou administrativní a politickou kulturou a principy prosazovanými Evropskou unií Předstrukturální programy – dochází k interakci mezi již existující českou administrativní a politickou kulturou a principy prosazovanými Evropskou unií

Regiony soudržnosti NUTS 2

Ekonomická situace regionů soudržnosti NUTS 2 NUTS 2 region2005 P 2006 P 2007 E 2008 E 2009 E 2010 E 2011 E 2012 E 2013 E Prague Central Bohemia South-West North-West North-East South-East Central Moravia Moravia-Silesia Czech Republic

Analýza sociální sítě aktérů regionálního rozvoje Vybrat jeden region soudržnosti (NUTS 2) Vybrat jeden region soudržnosti (NUTS 2) Identifikovat nejdůležitější institucionální aktéry rozvoje regionu Identifikovat nejdůležitější institucionální aktéry rozvoje regionu Shromáždit data – standardizovaný, převážně formalizovaný rozhovor Shromáždit data – standardizovaný, převážně formalizovaný rozhovor Spočítat základní charakteristiky sítě – hustota a centralita – software UCINET Spočítat základní charakteristiky sítě – hustota a centralita – software UCINET Interpretovat výsledky a) pro síť podle krajů b) pro síť podle sektorů Interpretovat výsledky a) pro síť podle krajů b) pro síť podle sektorů

Jihočeský krajPlzeňský kraj Region soudržnosti Jihozápad Jihočeský kraj 0.510/ / /0.315 Plzeňský kraj 0.134/ / /0.216 Region Soudržnosti Jihozápad 0.352/ / /0.333 Hustota sítí podle krajů: regionální politika / strukturální fondy

Sítě aktérů regionálního rozvoje v regionu soudržnosti NUTS 2 Jihozápad podle krajů

Veřejný sektorSoukromý sektorNNO Veřejný sektor0.455/ / /0.202 Soukromý sektor0.196/ / /0.045 NNO0.245/ / /0.127 Hustota sítí podle sektorů: regionální politika / strukturální fondy

Sítě aktérů regionálního rozvoje v regionu soudržnosti NUTS 2 Jihozápad podle sektorů

Vliv neziskových organizací Neziskové organizace mají větší vliv na politiku regionálního rozvoje v Jihočeském kraji. Výsledkem programů EU je zvýšení tohoto vlivu. Neziskové organizace mají větší vliv na politiku regionálního rozvoje v Jihočeském kraji. Výsledkem programů EU je zvýšení tohoto vlivu. Princip partnerství je spíše naplňován v Jihočeském kraji, kde je také vyšší hladina generalizované a institucionální důvěry mezi zástupci regionálního rozvoje. Princip partnerství je spíše naplňován v Jihočeském kraji, kde je také vyšší hladina generalizované a institucionální důvěry mezi zástupci regionálního rozvoje.

Závěry Existující struktury politiky regionálního rozvoje determinují a ovlivňují struktury implementace strukturálních fondů Evropské unie. Existující struktury politiky regionálního rozvoje determinují a ovlivňují struktury implementace strukturálních fondů Evropské unie. Kraj s hustší a více horizontální sítí aktérů regionálního rozvoje a s užším propojením na orgány Regionu soudržnosti vykazuje rovněž vyšší hladinu sociálního kapitálu mezi zástupci těchto aktérů. Kraj s hustší a více horizontální sítí aktérů regionálního rozvoje a s užším propojením na orgány Regionu soudržnosti vykazuje rovněž vyšší hladinu sociálního kapitálu mezi zástupci těchto aktérů. Předpoklad: Vyšší hladina sociálního kapitálu souvisí s vyšší adaptabilitou na principy EU. Předpoklad: Vyšší hladina sociálního kapitálu souvisí s vyšší adaptabilitou na principy EU.