Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Řízení a organizace zdrojů IS/IT Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Advertisements

12. Projekt – nástroj realizace změny
Základní koncepty systémové integrace
managementu znalostí podle
Procesy Informační proces
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
¨Manažerské informační systémy Řízení a organizace zdrojů PIS
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Účetní subsystémy dle primárních uživatelských potřeb
Facility management ČSN EN
Audit IT procesů ve FNOL
SAP Ing. Jiří Šilhán.
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
2. Podnik a jeho řízení Řízení podniku Rozvoj podniku
Řídící struktury v organizaci
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Ekonomika informačních systémů
Vybrané metody analýzy
Strana 1 © Vema, a. s., 7. dubna 2015 Intranetová řešení v PIS DS -Personalis 2005.
IBM Information Technology Services © Copyright IBM Corporation 2006 Zpracování dokumentace a podpora řízení Integrovaného bezpečnostního centra v Ostravě.
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Zavádění a údržba informačních systémů
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
1. Úvod do problematiky Pojmy a definice Podnik v dynamickém prostředí
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Řízení MIS a efektivnost
Manažerské informační systémy Informační systémy Ing. Dagmar Řešetková
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Management systému řízení kvality
SOA = Architektura orientovaná na služby
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
CZ / /0020 Podpora týmu NET Genium při rozvoji progresivních informačních technologií Žadatel: NetGenium s.r.o. Partner: ČVUT Kontaktní osoba:
Moderní personalistika I. BLOK
Moderní personalistika I. BLOK
6. Koncepce řízení projektů
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
8. Zavádění procesního řízení
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Mezinárodní konference ICT Fórum PERSONALIS 2006 Procesní řízení informační bezpečnosti ve státní správě Ing. Jindřich KODL, CSc. Praha
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Systém managementu jakosti
Osobní management – modul č.4
Management a řízení hotelu
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Řízení a organizace zdrojů IS/IT Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku

Prof. Molnár2 Aktivity a odpovědnosti CIO - Chief Information Officer vytvářet vizi IS/IT a prosazovat jí poznávat podnik a zejména jeho trhy a zákazníky získávat důvěru v útvar pro IS pečovat o informační gramotnost pracovníků dbát na systémovost a vyspělost IT v podniku rozvíjet informační infrastrukturu

Prof. Molnár3 Tři role útvaru pro IS ManažerskáTechnologická Servisní Funkční oddělení 1 Funkční oddělení n Vize Strategie Tržní vlivy Sociální prostředí Technologické možnosti IT

Prof. Molnár4 Příklad organizace útvaru pro IS/IT

Prof. Molnár5 OUTSOURCINGINSOURCING DISTRIBUOVANÉCENTRALIZOVANÉ Varianty řízení zdrojůIS/IT

Prof. Molnár6 Tři základní principy organizace zdrojů IS/IT centralizace federalizace decentralizace účinnost lepší využití existujících IS lepší řízení lidských zdrojů pomalé reakce na změny návrh a vývoj IS je v izolaci efektivní sdílení zdrojů společné standardy efektivní obsluha uživatelů obtížné řízení a koordinace zdrojů vyžaduje pevné vedení při jednání o kapacitách lepší podpora uživatelů uživatelé si řídí změny sami duplicity zdrojů dražší obtížná integrace v rámci podniku

Prof. Molnár7 Způsoby řízení zdrojů dle Parsonse centrální plánování vedoucí úloha volný trh monopol omezené zdroje nezbytné zlo

Prof. Molnár8 Centrální plánování IS/IT strategie IS/IT je plně integrována s podnikovou strategií a řízena útvarem pro IS na vrcholové úrovni umožňuje lepší pochopení příležitostí a potřeb společnosti umožňuje efektivní pořizování a optimální rozdělování zdrojů vyžaduje přímou angažovanost vrcholových manažerů je málo flexibilní vzhledem k vývoji IT setkává se s odporem nižších složek řízení

Prof. Molnár9 Vedoucí role IS/IT vychází ze skutečného chápání vedoucí role IT pro konkurenceschopnost společnosti užívá nejmodernější technologie čerpá značné náklady aplikace jsou často rizikové vyžaduje podporu vrcholového managementu nehodí se pro všechny aplikace

Prof. Molnár10 Volný trh IS/IT předpokládá, že uživatelé nejlépe znají jakou IS/IT potřebují umožňuje výběrově aplikovat progresivní IS/IT vlastní útvar pro IS/IT musí čelit konkurenci externích firem a má malou podporu vrcholového managementu způsobuje plýtvání zdroji vede k nerovnoměrnému vývoji IS/IT ve společnosti brání vývoji integrovaného IS

Prof. Molnár11 Monopol v IS/IT aplikace IS/IT jsou realizovány jediným útvarem pro všechny uživatele umožňuje i omezenými zdroji uspokojit rychle všechny uživatele výdaje na IS/IT jsou dobře kontrolovatelné uživatelé nemusí být vždy spokojeni s aplikacemi ne vždy reflektuje potřeby konkurenceschopnosti brání rychlým inovacím IS/IT

Prof. Molnár12 Omezené zdroje IS/IT výdaje na IS/IT jsou předem dány o portfoliu aplikací rozhodují finanční manažeři hlavním hlediskem hodnocení aplikací je návratnost útvar pro IS/IT je veden jako nákladové středisko IS/IT není chápána jako konkurenční zbraň nereflektuje změny v požadavcích uživatelů

Prof. Molnár13 IS/IT jako nezbytné zlo IS/IT je aplikována jen tam, kde to vyžadují předpisy nebo tam, kde není žádná jiná alternativa řešení problémů aplikace musí vykazovat vysokou návratnost je podporována opatrným managementem způsobuje fluktuaci pracovníků a vede k jejich demoralizaci nutně vede ke ztrátě konkurenceschopnosti

Prof. Molnár14 Přístupy k řízení zdrojů dle Davenporta  monarchie  federace  feudalismus  anarchie

Prof. Molnár15 Monarchie při které jeden člověk, či jedno funkční místo kontroluje většinu podnikových informací. Obyčejně je to někdo z vrcholového vedení, kdo určuje jaké informační systémy a za jaké peníze se budou implementovat a zejména jak budou informace jimi poskytované komunikovány ostatním pracovníkům podniku a jak budou interpretovány resp. využívány pro řízení podniku

Prof. Molnár16 Federace která znamená slabou centrální vládu a vysoký stupeň místní autonomie, což znamená, že jenom některé podnikové informace jsou definovány a spravovány ventrálním vrcholovým vedením podniku a zbytek je ponechán ve správě nižším funkčním jednotkám.

Prof. Molnár17 Feudalismus při které řídící pracovníci jednotlivých podnikových útvarů spravují “své” informační systémy a poskytuje jenom nezbytné minimum informací ostatním řídícím pracovníkům v podniku.

Prof. Molnár18 Anarchie při které se každý stará jen o sebe a o svoje informace. Do této situace se dostane podnik tehdy, když v něm zcela chybí jakákoliv informační strategie, resp. tehdy, kdy si nikdo z vrcholového vedení podniku neuvědomuje důležitost podnikových informací pro efektivní fungování podniku

STRATEGICKÉ PODPURNÉKLÍČOVÉ POTENCIÁLNÍ Centrální plánování Vedoucí úloha (Volný trh) Uživatel IS/IT Dodavatel IS/IT Monopol Omezené zdroje (Nezbytné zlo) centralizace decentralizace Přístupy k řízení aplikací IS/IT

Prof. Molnár20 Model řízení S-P-S-R tvořený úrovněmi St rategy P rocesses S ervices R esources

Prof. Molnár21 Procesní organizace Soudobým tlakům trhu a jeho celkové turbulenci čelí moderně řízené podniky tzv. procesní organizací. Proces se obyčejně definuje jako “transformace vstupů do konečného produktu/služby prostřednictvím aktivit přidávajících tomuto produktu hodnotu“ Procesně řízený podnik je tedy orientován na výsledek všech činností, tj. na hodnotu, za kterou je zákazních ochoten zaplatit. Stanovené strategické cíle podniku se pak realizují prostřednictvím hlavních a podpůrných procesů, které v podniku probíhají

Prof. Molnár22 Model řízení Process manager IS/IT service manager 1 IS/IT service manager n Koupit? Požaduje informační službu ano ne Trh s IS/IT službami Outsourcing ASP Resource manager 1 Resource manager n Požaduje potřebné zdroje

Prof. Molnár23 Systémové souvislosti modelu S-P-S-R Definice: produktů/služeb, zákazníků, partnerů atd.. S dodavatelézákazníci Hlavní proces 1 Hlavní proces p P S Podpůrný proces IS/IT služba 1IS/IT služba 2IS/IT služba s Trh IS/IT služeb Zdroj 1Zdroj 2Zdroj z R Trh IS/IT zdrojů Trh IS/IT zdrojů

Prof. Molnár24 Manažer procesu je odpovědný za definici a optimalizaci podnikových procesů operativní řízení procesů a kapacit řízení monitorování procesů řízení provádění procesů

Prof. Molnár25 Pro každý proces je nutno definovat hodnotu, kterou přidává proces k finálnímu produktu/službě informační a hodnotně-energetické vstupy informační a hodnotně-energetické výstupy vlastníka procesu, tj. manažera procesu zodpovědného za tento proces

Prof. Molnár26 Definice informačních služeb Service Level Agreement - SLA Zahrnuje stanovení požadavků na informace co do obsahu objemu formy (uspořádání) kvality (včasnost, přesnost, bezpečnost, dostupnost, komplexnost, integrita apod.) ceny

Prof. Molnár27 Vazba IS/IT služeb na zdroje

Prof. Molnár28 Vazba procesů na IS/IT služby