ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ V PRAXI Seminář pro obce kraje Vysočina zaměřený na řešení problémů komunálního odpadového hospodářství a systému třídění využitelných.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Advertisements

Nový koncept odpadového hospodářství moderních producentů odpadu (logistických areálů, průmyslových firem, obchodních center, apod.)
Řešení komunálního odpadu v městech a obcích
Kolektivní systém ASEKOL Pilotní projekt sběru elektrických a elektronických hraček pod záštitou Odboru ochrany prostředí Magistrátu hl. m. Prahy.
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Odpady 2014 – jak dál v Olomouckém kraji ? Konference samospráv Olomouc
SITUACE ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
Nástroje na podporu bydlení v ČR Ekonomika bydlení a technické infrastruktury.
Nebezpečné odpady.
Energetické využití odpadů v Moravskoslezském kraji
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Kdo jsme Zpracovatelé odpadu, dodavatelé surovin a energie Aktivní v celém odpadovém řetězci Roční obrat €1.2 miliardy V osmi zemích Mezi Top 5-ti hráči.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
ZPĚTNÝ ODBĚR POUŽITÝCH VÝROBKŮ
Program INOVACE Projekty na ochranu práv průmyslového vlastnictví
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
EKOLAMP PROVOZOVATEL KOLEKTIVNÍHO SYSTÉMU PRO OSVĚTLOVACÍ ZAŘÍZENÍ podle zákona č.185/2001 Sb., o odpadech.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
Třídění a způsoby nakládání s komunálním odpadem
PŽP 12 Odpady, obaly.
Jeseník – jednička ve třídění odpadů a úspory energie
Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí Konference „ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI,“
Sítě 2000 Okresní úřad Hodonín geografický informační systém.
Odpadové hospodářství
IX. ročník odborného semináře MŽP, KÚ, SFŽP, ČIŽP a CENIA k odpadovému hospodářství Liberec, října 2014 Provozovaná zařízení v rámci odpadového.
Proč se zabývat odpady?. Obec § Legislativa EU, stát Hygienické odstranění odpadu Spokojenost občana (voliče) Proč Za co Výběr poplatky od občanů Snižovat.
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
Rozpočty územních samosprávných celků
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2014.
Hodnocení plnění POH LK
Systém kontrolní činnosti SEI
IREAS, Institut pro strukturální politiku, o.p.s.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
IPRM Náchoda – problémová zóna u nemocnice Seminář k 1. výzvě Města Náchoda pro podporovanou aktivitu 5.2b Regenerace bytových domů
Správa místních poplatků
Finanční podpora v oblasti odpadového hospodářství Královéhradeckého kraje.
Liberec Ing. Ida Svobodová Aktivity projektu Intenzifikace tříděného sběru v Libereckém kraji pro rok 2008.
Odpadového hospodářství na území ORP Pacov Ivana Eva Razimová.
Odpadové hospodářství a jeho výhled v České republice
PRÁVNÍ ÚPRAVA NAKLÁDÁNÍ S ODPADY
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
LEGISLATIVNÍ RÁMEC A LIMITY (POH kraje) :   snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů (BRKO) ukládaných na skládky tak,
Právní režim nakládání s odpady
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 30. listopadu 2015.
Z Á K O N, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů nebytových prostor v domě s byty, (sněmovní tisk.
INFRASTRUKTURA PRO ODDĚLENÝ SBĚR VYUŽITELNÝCH A NEBEZPEČNÝCH SLOŽEK KOMUNÁLNÍHO ODPADU V ÚSTECKÉM KRAJI „DOPNĚNÍ SÍTĚ SBĚRNÝCH DVORŮ V ÚSTECKÉM KRAJI“
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Váš partner ve službách V Olomouci odpadyzeleňkomunikaceosvětlení.
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
KOMUNÁLNÍ ODPADY A JEJICH ENERGETICKÉ VYUŽITÍ Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí EGÚ Brno, Energetika 2015 Brno, 23. září 2015.
Možnosti třídění odpadů v obci a motivování občanů ke třídění.
Proč třídit bioodpad Prezentace pro Zastupitelstvo města Valašské Meziříčí
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
Novosedlice – návrh pilotního plánu změny hospodaření s odpadem Lokalita – ulice Bystřická a Sokolská Termín realizace: duben 2016 – prosinec 2016.
Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY _32_INOVACE_ENV_14.
Průmyslové kompostování: dostupné technologie a jejich vlastnosti
Novela zákona o místních poplatcích
Nový zákon o ochraně ovzduší
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Poplatky za „komunální odpad“
Transkript prezentace:

ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ V PRAXI Seminář pro obce kraje Vysočina zaměřený na řešení problémů komunálního odpadového hospodářství a systému třídění využitelných složek Ing. Milan Tomík pořádá: z pověření kraje Vysočina poradenská firma FI Konsult, s.r.o. a firma ODAS informace na www.tridime-vysocina.cz

Program semináře Povinnosti a práva obcí v odpadovém hospodářství Obecně závazné vyhlášky obcí o nakládání s odpady Možnosti zpoplatnění občanů za odpadové hospodářství a vymáhání poplatků Oddělený sběr využitelných složek odpadů, třídění nápojových kartonů Ekonomika odpadového hospodářství obcí Přestávka Možnosti nakládání s bioodpady v obci Zpětný odběr použitých elektrozařízení a dalších výrobků a odměňování obcí Zpětný odběr baterií a dalších vybraných komodit Stavební odpady v obci Systém EKO-KOM, zapojení a odměňování obcí

Co je komunální odpad veškerý odpad vznikající na území obce při činnosti fyzických osob , který je uveden jako komunální odpad v prováděcím právním předpisu (katalog odpadů) s výjimkou odpadů vznikajících u právnických osob nebo fyzických osob oprávněných k podnikání

Vybraná legislativa ČR v odpadovém hospodářství Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech + řada novel – poslední č. 314/2006 Sb. (je přiravena další novela) novela zákona o odpadech č. 7/2005 Sb. - autovraky, elektrozařízení, novela zákona o odpadech č. 314/2006 Sb.- biodpady, komunitní kompostování, sankce, přestupky Novela zákona o odpadech č. 34/2008 Sb. – problematika PCB + přeshraniční přeprava odpadů Vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady Vyhláška č.294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu Vyhláška č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů a další seznamy odpadů Vyhláška č. 352/2005 Sb. o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady Nařízení vlády č. 197/2003 Sb., o Plánu odpadového hospodářství ČR

Novela zákona o odpadech oficiálním důvodem novely je uvedení zákona o odpadech do souladu se směrnicemi EU o bateriích (2006/66/ES) a skládkách (1999/31/ES) novela předložena do vnějšího připomínkovacího řízení v březnu 2008 očekává se složité další projednávání, ostatní resorty a odborné asociace vznesly velké množství zásadních připomínek

Novela a obce Obec je povinna zajistit místa pro odkládání minimálně pro papír, sklo, plast, nápojové kartony a biologicky rozložitelný komunální odpad (od 1.1.2010) Poplatky za odstraňování odpadů nárůst poplatků za skládkování zavedení poplatků pro technologické materiály na skládkách zavedení poplatků za spalování odpadů jiná distribuce vybraných poplatků (obec/kraj) Zvýšení horní hranice místního poplatku - 750 Kč/občana/rok

Obec jako původce odpadů Obec je dle Zákona o odpadech původcem komunálního odpadu vznikajícího na jejím území Obec se stává původcem komunálního odpadu v okamžiku, kdy občan tento odpad odloží na místě k tomu obcí určeném (např. popelnice, kontejner na separovaný odpad, sběrný dvůr) Obec se současně stává i vlastníkem komunálního odpadu Obec má dle Zákona o odpadech všechny povinnosti původce odpadu Občan jako fyzická osoba není původcem komunálních odpadů Občan je vázán dodržováním obecně závazné vyhlášky o nakládání s odpady na území obce a obecně musí s odpady nakládat v souladu se zákonem o odpadech §12 odst.1 a §37 odst.1

Hlavní povinnosti obce vyplývající ze Zákona o odpadech Shromažďovat odpady podle druhů (povinná separace odpadů!) Odpady, které nemůže sama využít, převést do vlastnictví pouze osobě oprávněné k jejich převzetí (přebírající musí mít souhlas k provozování zařízení dle § 14 zákona) Určit pro občany místa pro odkládání komunálních odpadů Zajistit pro občany místa pro odkládání nebezpečných složek komunálních odpadů vést průběžnou evidenci odpadů a plnit ohlašovací povinnost zpracovat plán odpadového hospodářství (jen při produkci větší než 10 tun nebezpečných nebo 1000 tun ostatních odpadů ročně) ustanovit odpadového hospodáře (jen pokud je roční produkce nebezpečných odpadů větší než 100 tun)

Práva obce vyplývající ze Zákona o odpadech Stanovit obecně závaznou vyhláškou systém nakládání s komunálním odpadem včetně stavebního odpadu, kterým jsou občané povinni se řídit Stanovit pro občany způsob úhrady nákladů za systém nakládání s komunálním odpadem Možnost zařadit do systému obce na základě smlouvy i firmy a organizace působící v obci, které produkují odpady podobné komunálním Kontrolovat, zda občané se zbavují odpadu v souladu se Zákonem o odpadech Kontrolovat, zda firmy a organizace na území obce mají zajištěno využití nebo odstranění odpadu v souladu se Zákonem o odpadech Udělit pokutu do výše 300.000 Kč pokud firmy a organizace využívají systém obce bez uzavřené smlouvy Udělit pokutu za přestupek do výše 20.000 Kč, pokud se občané zbaví autovraku a elektrozařízení jinak než podle Zákona o odpadech Zřídit sběrná místa (pouze pro občany) – ohlásit ORP do 2 měsíců (Upravit vyhláškou kompostování bioodpadů v obci – sběr, shromažďování, úprava, zpracování biodpadů)

Nezákonné odkládání odpadů - podnikatelé Sankce dle § 58 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích Pokud podnikatel či firma nedodržuje pořádek a čistotu na svém nebo užívaném pozemku, tak že naruší vzhled obce – pokuta až 100 000 Kč Pokud podnikatel či firma znečistí veřejné prostranství, naruší ŽP nebo odloží věci mimo vyhrazená místa – pokuta až 200 000 Kč Uložení pokuty nezbavuje osobu, které byla pokuta uložena, povinnosti odstranit závadný stav ve lhůtě stanovené obcí Řeší se formou správního deliktu ve správním řízení

Nezákonné odkládání odpadů - občané Sankce dle § 47 písm. h) zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích občan neoprávněně založí skládku odpadu, nebo odkládá odpady či odpadky mimo vyhrazená místa – 50 000 Kč Sankce dle § 47 b písm. d) Pokud občan nedodržuje pořádek a čistotu na svém nebo užívaném pozemku, tak že naruší vzhled obce – 10 000 Kč Uložení pokuty nezbavuje osobu, které byla pokuta uložena, povinnosti odstranit závadný stav ve lhůtě stanovené obcí Řeší přestupková komise obce Sankce dle § 69 odst.2 zák.č.185/2001 Sb.,o odpadech pro občana pokud převezme odpad do svého vlastnictví pokud provádí nezákonnou přeshraniční přepravu soustřeďuje odpad nebo s ním jinak nakládá v místech která nejsou zákonem určena nebo místa k těmto účelům pronajímá jiné osobě Řeší ČIŽP v rámci zák.č. 200/1990 Sb., sankcí do 1 000 000 Kč

Legislativa na úrovni obce Obecně závazná vyhláška o systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňovaní komunálních odpadů, včetně systému nakládání se stavebním odpadem (na základě § 17 Zákona o odpadech) (Stanoviska MVČR na www.mvcr.cz/sprava/mistni ) Obecně závazná vyhláška o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňovaní komunálních odpadů (dle § 10b Zákona o místních poplatcích) Obecně závazná vyhláška o poplatku za komunální odpad (dle § 17a Zákona o odpadech)

Úhrada občanů za systém hospodaření s odpadem - možnosti MÍSTNÍ POPLATEK za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňovaní komunálních odpadů (dle § 10b Zákona o místních poplatcích) max. výše 500 Kč/rok na osobu nebo rekreační objekt platí jen občané s trvalým pobytem a vlastníci rekreačních objektů POPLATEK ZA KOMUNÁLNÍ ODPAD (dle § 17a Zákona o odpadech) max. výše dle předpokládaných oprávněných nákladů platí každý, jehož činností vzniká komunální odpad SMLOUVA NA ÚHRADU SYSTÉMU shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňovaní komunálních odpadů – tzv. známkový systém (dle § 17 Zákona o odpadech) výše stanovena smluvně platí každý, kdo uzavře smlouvu podle frekvence vývozu odpad. nádoby ZPŮSOBY ZPOPLATNĚNÍ NELZE KOMBINOVAT !!!

MÍSTNÍ POPLATEK za provoz systému shromažďování, sběru Poplatek obci platí: platí fyzické osoby s trvalým pobytem v obci (za domácnost může být odveden společným zástupcem) platí majitelé objektů určených nebo sloužící k rekreaci (není v něm nikdo hlášen k trvalému pobytu). Pokud je více vlastníků, platí poplatek společně a nerozdílně. Sazbu poplatku tvoří částka až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, a částka stanovená na základě skutečných nákladů obce předchozího roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu až 250 Kč za osobu a kalendářní rok;

Poplatek za komunální odpad podle §17a zákona o odpadech Poplatníkem je každá fyzická osoba, při jejíž činnosti na území obce vzniká komunální odpad. Plátcem poplatku je vlastník nemovitosti, kde vzniká komunální odpad (u společenství vlastníků bytů je plátcem toto společenství. Plátce poplatek rozúčtuje na jednotlivé poplatníky) Maximální výše poplatku se stanoví podle předpokládaných oprávněných nákladů obce na nakládání s komunálním odpadem rozvržených na jednotlivé poplatníky podle počtu a objemu nádob k odkládání odpadů u jednotlivých nemovitostí nebo podle počtu uživatelů bytů a s ohledem na úroveň třídění tohoto odpadu. Poplatek je příjmem obce, vyhlašuje se obecně závaznou vyhláškou

Výběr úhrady U obou druhů poplatků se při výběru postupuje dle Zákona o správě daní a poplatků v případě, že poplatník nezaplatí včas vyměří se poplatek platebním výměrem (příklad viz. CD) U smlouvy se při nezaplacení postupuje soudní cestou Sankce za opožděnou úhradu místní poplatek: včas nezaplacený poplatek či jeho část se může zvýšit až na trojnásobek poplatek za komunální odpad: 0,1% z nezaplacené částky za každý den prodlení smlouva: stanoveno smluvně

Průběžná evidence o produkci a způsobech nakládání s komunálními odpady Obce mají za povinnost: u komunálního odpadu vést evidenci v měsíčních intervalech, u ostatních odpadů se vede evidence při vzniku, předávání nebo převzetí odpadu Náležitosti evidence jsou uvedeny ve vyhlášce 383/2001 Sb. Evidence je vedená a archivovaná na obci pro případnou kontrolu. Evidence se nikam neposílá!! Faktury od svozové firmy nelze považovat za evidenci. Evidence je ale dobrá pro přehled ve vztahu ke službám svozové firmy Ohlašovací povinnost – mají obce s roční produkcí 50 kg nebezpečných a 50 t ostatních odpadů. Musí posílat roční hlášení na úřad ORP

Smlouva se svozovou firmou – příklady možných povinností firmy Povinnost umístit sběrné nádoby na určených místech, označit nádoby nápisy, udržovat stanovený počet a provozuschopný stav sběrných nádob Po dohodě se správci a majiteli objektů provádět zanášku (vynášku) sběrných nádob na směsný odpad, případně zajistit uzamykatelné nádoby Vyprazdňovat sběrné nádoby do sběrného vozidla ve dnech uvedených v příloze ke smlouvě a v době např. od 5.00 do 13.00 hodin, v případě výpadku svozu provést do 48 hodin náhradní svoz V případě, že není náhradní svoz proveden včas má obec právo na smluvní pokutu ve výši např. 10 000 Kč za každý den prodlení Zajišťovat čistotu v místě vyprazdňování sběrných nádob bezprostředně po jejich vyprázdnění, dále např. v den svozu zajistit úklid stanovišť sběrných nádob Provádět opravu, výměnu nebo doplnění sběrných nádob např. do 5 pracovních dnů po zjištění nebo oznámení poškození, odcizení Zajišťovat uložení sběrných nádob po vyprázdnění na určená stanoviště Provést jednorázový odvoz na základě písemné objednávky obce za cenu podle ceníku oprávněné osoby Vést průběžnou evidenci odpadů, případně plnit za obec ohlašovací povinnost

Způsob plateb svozové firmě za svoz komunálních odpadů 1. systém platby za jednotlivé služby jako celek Výhody: - poměrně přesně lze dopředu určit celkovou výši předpokládaných nákladů - obec si může v průběhu období měnit četnost vývozu nádob na separaci v závislosti na potřebě Nevýhody: - obec neplatí skutečné náklady v závislosti na produkci odpadu (cena za vývoz popelnice je vč. průměrného množství odpadu, za svoz neb. odpadů je dle kvalifikovaného odhadu apod.) Příklad pro cenovou nabídku pro tento systém:

Výběr firmy pro svoz komunálních odpadů

Způsob plateb svozové firmě za svoz komunálních odpadů 2. systém platby „na hlavu“ Výhody: - naprosto přesně lze dopředu určit celkovou výši předpokládaných nákladů Nevýhody: - obec neplatí skutečné náklady v závislosti na produkci odpadu – nemůže svým hospodařením následně ovlivnit náklady - rozsah služby je dopředu pevně stanoven a nemůže být v průběhu činnosti usměrňován v závislosti na změně potřeby Příklad pro cenovou nabídku pro tento systém:

Způsob plateb svozové firmě za svoz komunálních odpadů 3. systém platby dle skutečně vynaložených nákladů Výhody: - obec platí pouze skutečné náklady - efektivní hospodaření s odpady se přímo projevuje na výdajích (snížení množství uložené na skládce, možnost snížení četnosti vývozu SKO, větší příjem za vytříděný odpad,…) Nevýhody: - obec odhaduje celkové náklady na období pouze orientačně (po delší době fungování systému s velkou přesností) - v případě nezájmu obce o rozvoj systému nemá toto řešení smysl Příklad pro cenovou nabídku pro tento systém:

Sběr využitelných složek domovních odpadů Jedná se zejména o papír, plasty, sklo a kovy Donáškový systém sběru: hnízda (stání) na separovaný sběr odpadu nebo sběrné dvory – nižší výtěžnost a kvalita, nižší finanční náklady nádoby s horním výsypem nádoby se spodním výsypem (zvony) (objem 240 nebo 1100 l) objem 1,1 až 4 m3 – cena od 10 000 Kč) Odvozný (pytlový) systém sběru: separovaný sběr odpadu z jednotlivých domácností (pytle, volně ložený odpad) – vyšší výtěžnost (až 90 %) a kvalita, vyšší finanční náklady

Svoz využitelných složek domovních odpadů Svoz prováděn na zavolání nebo pravidelně (1x týdně, 1x 14 dní, 1x měsíčně) Je vhodnější zvolit pravidelný odvoz (snížení rizika přeplnění, jasný harmonogram pro svozovou firmu i obec) Nevhodná četnost svozu (přeplněné kontejnery) je negativně vnímána obyvatelstvem Každá složka musí být vyvážena samostatně !!!! Nevhodná technika sběru a svozu často znehodnocuje vytříděné odpady (např. sklo)

Náklady na OH obcí 2006 (zdroj Eko-kom) (v Kč na 1 obyvat.)  tříděný sběr sběrné dvory směsný odpad objemný odpad celkem průměr 96,9 64,9 452,3 52,2 763,6

Hmotnosti vyvážených kontejnerů Váha částečně až úplně plného kontejneru nádoba pro sběr plastů, příp. papíru objem: 1,1 m3 (1 100 l) horní výsyp nádoba pro sběr skla objem: 1,1 m3 (1 100 l) spodní výsyp nádoba pro sběr skla objem: 2,1 m3 (2 100 l) spodní výsyp PAPÍR od 62 do 150 kg PLAST od 15 do 44 kg PAPÍR od 62 do 150 kg PLAST od 15 do 44 kg SKLO od 154 do 440 kg PAPÍR od 118 do 286 kg PLAST od 28 do 84 kg SKLO od 292 do 836 kg

Třídění nápojových kartonů Zahájit až po dohodě se svozovou firmou. Tři možnosti sběru nápojových kartonů: do kontejnerů na plasty nebo papír (kontejnery označit ORANŽOVOU samolepkou – lze získat z EKO-KOMu) Do oranžových pytlů v domácnostech Do speciálních kontejnerů na nápojové kartony (s oranžovým víkem) Při zahájení sběru v obci je nutné provést informační kampaň (letáčky, články v obecním zpravodaji)

Dotřídění a úprava odděleně sebraných využitelných složek komunálních odpadů Vytříděné odpady z obcí (papír, plasty, sklo) je nutné dotřídit a upravit podle požadavků zpracovatelů na obchodovatelné druhotné suroviny Tyto požadavky mohou splnit pouze technologicky kvalitně vybavené třídící linky (pásové třídění, kontinuální lisování). Dotřiďování na ostatních zařízeních jen zvyšuje celkové náklady na úpravu odpadů papír a plasty se dotřidují na linkách ručně sklo se dotřiďuje strojově - v ČR pouze na dvou speciálních dotřiďovacích linkách (Příbram, Kyjov) Dotřiďovací linka Náklady na dotřídění a úpravu odpadů se pohybují ve stovkách až tisících Kč za tunu

Proč řešit bioodpady ? obsah bioodpadů v skládkovaném TKO musí být v ČR výrazně omezen (o 50 % do roku 2013) bioodpady jsou na skládkách zdrojem významných plynných a kapalných emisí bioodpady jsou těžké (obsah vody), při smíchání se zbytkovým odpadem prodražují skládkování zkrmování zbytků jídel je v rozporu se zákonem č.166/1999 Sb. o veterinární péči (riziko přenosu salmonelozy)

Bioodpady - možnosti řešení Propagace domácího kompostování Regionální řešení pomocí bioplynových stanic - zařízení pro anaerobní fermentaci za vzniku bioplynu (výroba tepla a elektrické energie) a organického kompostu Vhodné pro zpracování „mokrých“ bioodpadů z domácností (nutnost zavedení odděleného sběru) z jídelen a restaurací z potravinářského průmyslu Malé kompostovací plochy (do 150 t/rok odpadů) Zpracování trávy, listí a prořezů – ve zjednodušeném režimu – pouze se souhlasem ORP Nakládání s rostlinnými zbytky Na základě obecně závazné vyhlášky Vyjmuto z režimu odpadů

ZPĚTNÝ ODBĚR POUŽITÝCH VÝROBKŮ Zodpovědnost výrobců za sběr a recyklaci organizační finanční informační Použité výrobky užívané v domácnostech / spotřebiteli baterie a akumulátory pneumatiky a minerální oleje elektrozařízení z domácností

Povinnosti výrobců zajistit zpětný odběr použitých výrobků, informovat spotřebitele prostřednictvím posledních prodejců, zajistit využití nebo odstranění použitých výrobků v souladu s platnou legislativou, předávat roční zprávy o plnění povinnosti zpětného odběru za uplynulý kalendářní rok na Ministerstvo ŽP ČR.

Závazné parametry zpětného odběru nakládání s použitými výrobky, nikoliv s odpady bezúplatné plnění pro spotřebitele bez ohledu na výrobní značku princip kus/kus (pro elektrozařízení) nesmí být vázán na nákup nového zboží (ostatní výrobky) předepsaná hustota sběrné sítě (jedno místo ZPO v každé obci, kde je prodejní místo daného typu výrobků)

Specifika zpětného odběru elektrozařízení princip kus/kus rozlišování EEZ ze soukromých domácností (použité zařízení) a od podnikatelů (elektroodpad) rozlišování historického a současného elektrozařízení možnost zavedení viditelného poplatku (maximálně na dobu 8 let, pouze na historická elektrozařízení)

Spolupráce obcí s výrobci Pro obce nevyplývají z nové právní úpravy žádné povinnosti Novou právní úpravu je třeba vnímat jak příležitost pro snížení nákladů obce na nakládání s elektroodpady (např. lednice, televize atd.) Obec může nabídnout výrobcům nebo kolektivním systémům vytvoření místa zpětného odběru stabilního (sběrný dvůr, jiné) mobilního (mobilní sběr N odpadů) Obec nezahrnuje zpětně odebraná zařízení do svojí evidence odpadů

ZPO minerálních olejů důvody ZPO : nebezpečné vlastnosti, náhrada primárních surovin na trh v ČR uváděno ročně přes 100 tis.tun olejů výrobci a dovozci zajistili zpětný odběr pouze 2,4% olejů neexistuje kolektivní organizace, dovozci zajišťují zpětný odběr přes svoje obchodní a prodejní místa některé firmy specializované na odběr olejů : Baufeld – ekologické služby, Remondis, Rekla, Energoinvestment, ale i ostatní odpadářské firmy odběr olejů je prováděn zdarma , v případě větších množství se vykupují za ceny 0,40 – 2,50 Kč/kg

ZPO použitých pneumatik důvody ZPO : objemnost, energetické a materiálové úspory ročně se na trh uvádí cca 80 tis.tun pneumatik výrobci (Barum Continental) a dovozci zajistily v roce 2006 zpětný odběr 43 tis.tun původci a obce v roce 2006 museli likvidovali 50 tis.tun (viz centrální evidence o odpadech ISOH) výrobci zajišťují zpětný odběr pouze v rámci svých prodejních a obchodních sítí obce nemají dosud právní nárok na zajištění zpětného odběru možnosti likvidace za úplatu : cementárny Mokrá, Čížkovice, firma TASY Ing.Ševčík nebo další odpadářské firmy

Elektrowin a.s. kolektivní organizace oprávněná ke zpětnému odběru tzv.historických elektrozařízení - velkých domácích spotřebičů – např.chladničky (sk.1) - malých domácích spotřebičů (sk.2) - elektrické a elektronické nástroje a nářadí (sk.6) spolupráce s obcemi možnost 1 bezplatného svozu elektrozařízení před uzavřením smlouvy Příspěvek 0,15-0,30 Kč/kg (6 – 12 Kč/ledničku) Bonus dle výtěžnosti sběru (nad 4 kg/ob./rok = 1 Kč/kg) V případě mobilního svozu bezplatný odběr elektrozařízení kontakty Michelská 300/60, 150 00 Praha 4 Tereza Ulverová, Martin Černý sber@elektrowin, tel.: 241 091 843

Asekol s.r.o. kolektivní organizace oprávněná ke zpětnému odběru tzv.historických elektrozařízení - telekomunikační, výpočetní a kancelářské techniky (skupina 3) - spotřební elektroniky – TV, audio, video (skupina 4) - hraček a zařízení pro volný čas (skupina 7) spolupráce s obcemi paušál 5.000 / 10.000 Kč/rok (sběrný dvůr - občané i podnikatelé) paušál 1.700 / 3.400 Kč/rok (mobilní svoz, obce nad 2000 obyvatel) Kromě paušálu příspěvek dle sebraného množství 0,15-0,30 Kč/kg (TV 3,- Kč/kus) v roce 2007 zřízen speciální grantový fond (možnost čerpat prostředky na vybavení sběrných dvorů apod.) bonusy až do výše 30 % za sběr drobného elektrozařízení kontakty Dobrušská 1, Praha 4, 147 00 Ing. Smoter, email : obce@asekol.cz, tel.: 261 303 258

Ekolamp s.r.o. kolektivní organizace oprávněná ke zpětnému odběru - osvětlovacích zařízení včetně zářivek (skupina 5) spolupráce s obcemi Jednorázová odměna 1500 Kč/sběrné místo (pro svozovou oblast do 5000 obyvatel) trvale 2 Kč/kg odevzdaných zářivek bonus za překročení limitů sebraného množství (více než 300 kg/rok = 2.000 Kč/rok, více než 800 kg/rok = 4000 Kč/rok) bonus za zveřejnění článku o zpětném odběru zářivek : 2 x 1000 Kč/rok bonus za předání seznamu posledních prodejců v k.ú. = 1.000 Kč v případě mobilního svozu bezplatný odběr ze shromažďovacího místa (úspora nákladů na dopravu ke zpracovateli a zpracování) kontakty - Korytná 47/3, 100 00 Praha 10 Strašnice - Ing.Přikrylová, obec@ekolamp.cz, tel. 274 810 481

Zpětný odběr autobaterií ročně se uvádí v ČR na trh 25.000 tun autobaterií návratnost cca 90 % výkupní ceny ve výši 8 – 13 Kč/kg (franco zpracovatelský závod) recyklační závod Kovohutě Příbram při množství nad 1 tunu lze objednat dopravu přímo z Kovohutí Příbram

ECOBAT s.r.o. kolektivní organizace zajišťující zpětný odběr přenosných baterií (spotřebitelské baterie do 1 kg, suché články) spolupráce s obcemi bezplatný odběr baterií shromážděných v systému obce bezplatné poskytnutí sběrných boxů pro místa ZPO možnost sběru na školách + uspořádání osvětového programu Hrátky s Batem možnost uzavření smlouvy s obcí nebo pověřenou svozovou firmou spolupráce na sběru baterií s dalšími subjekty Prodejny elektro Maloobchodní prodejny potravin Organizace a podniky kontakty Soborská 1302, 160 00 Praha 6 Ing.Kvapilová, ecobat@ecobat.cz, tel.: 233 332 787

SBĚRNÝ DVŮR - vhodná lokalita soulad s územní plánem obce vlastnické vztahy k pozemku velikost pozemku (min. 750 m2) frekventovanost lokality, dostupnost pro pěší a motorizované občany připravenost lokality (zpevněné plochy, přístupové komunikace, inženýrské sítě – min. el. energie) možný konflikt s vlastníky okolních pozemků (může jim vadit nakládání s odpady v sousedství)

Vybavení sběrného dvora administrativní a sociálním zázemí podle hygienických a bezpečnostních předpisů (např. stavební buňka s možností vytápění a mytí a mobilní chemické WC) přístřešek s můstkovou váhou (s váživostí alespoň do 500 kg) 2-3 kontejnery na objemný odpad (jedná se o lehký odpad, proto volíme co největší objem kontejneru) 1-2 kontejnery na bioodpad a odpad ze zeleně o (jedná se o lehký odpad, proto volíme co největší objem kontejneru) 1-2 kontejnery na stavební suť (jedná se o těžký odpad, proto volíme kontejner o objemu max. 3,5 m3) 1 kontejner na kovový odpad 1 kontejner na pneumatiky sklad nebezpečných odpadů se speciálními kontejnery na jednotlivé druhy odpadů (lze použít tzv. kontejnerový ekosklad) kontejnery na papír, plasty, na sklo bílé a barevné přístřešek nebo kontejner na elektrošrot

Zjednodušení - zpětný odběr Administrativní zátěž spojenou se získáváním povolení pro provozování sběrného dvora lze zjednodušit v případě, kdy je v rámci sběrného dvora prováděn pouze zpětný odběr použitých výrobků např. televizí, lednic, pneumatik, baterií a akumulátorů apod. (viz § 37f až §37o a §38 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech ve znění pozdějších předpisů). K tomu musí mít obec uzavřenu smlouvu s provozovatelem systému zpětného odběru použitých výrobků. V takovém případě se na skladování a nakládání s použitými výrobky nevztahují ustanovení zákona o odpadech.

Kontakty Info k semináři: www.tridime-vysocina.cz FI Konsult s.r.o. tel. 233 931 690 email: fikonsult@fikonsult.com Přednášející: ing. Milan Tomík, mob. 603 530 300 RNDr. Petr Kratochvíl, mob. 605 229 440 Iva Zeroníková, mob. 603 238 245 Oblastní inspektorát ČIŽP Havlíčkův Brod (www.cizp.cz) tel. 569 496 111