ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
Rozvíjející větné členy
SKLADBA PŘEDMĚT.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
Věty vedlejší.
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
16.1 Rozvíjející větné členy
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Větné členy Opakujeme.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Rozvíjející větné členy - opakování -
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
P ř íslove č né ur č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37 Téma: ČESKÝ JAZYK – skladba VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Mgr. Michal Oblouk. rozvíjející větný člen blíže určuje různé okolnosti dějů závisí na SLOVESE, PŘÍDAVNÉM JMÉNĚ nebo PŘÍSLOVCI ptáme se na něj různými.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ příslovečné určení 1 Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Grafický rozbor vět Postup.
Autor: Martina Pijáková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-25 Ročník:
Opakujeme vedlejší věty 1
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY

DRUHY ROZVÍJEJÍCH VĚTNÝCH ČLENŮ PŘEDMĚT → PT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ → PU PŘÍVLASTEK → PK DOPLNĚK → D

PŘEDMĚT - závisí na: PŘÍSUDKU vyjadřuje: OSOBU, ZVÍŘE NEBO VĚC, kterých se slovesný děj týká ptáme se: VŠEMI PÁDOVÝMI OTÁZKAMI KROMĚ 1. a 5. PÁDU

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ závisí na: PŘÍSUDKU vyjadřuje: OKOLNOSTI A VZTAHY

DRUHY PU - PŘÍSL. URČENÍ MÍSTA → PUM ptáme se: KDE? KAM? ODKUD? KUDY? např. Vrátili se z výletu.

KDY? ODKDY? DOKDY? JAK DLOUHO? JAK ČASTO? DRUHY PU PŘÍSL. URČENÍ ČASU → PUČ ptáme se: KDY? ODKDY? DOKDY? JAK DLOUHO? JAK ČASTO? např. Brzy budu hotov.

DRUHY PU PŘÍSL. URČENÍ ZPŮSOBU → PUZ ptáme se: JAK? JAKÝM ZPŮSOBEM? např. Práce mu šla rychle.

Šel na to náramně zchytra. DRUHY PU PŘÍSL. URČENÍ MÍRY → PUMí ptáme se: JAK MOC? KOLIK? např. Šel na to náramně zchytra.

Pro nemoc nemohl přijít. DRUHY PU PŘÍSL. URČENÍ PŘÍČINY → PUPří ptáme se: PROČ? např. Pro nemoc nemohl přijít.

DRUHY PU PŘÍSL. URČENÍ ÚČELU → PUÚč ptáme se: Za jakým účelem? např. Dívky jely na nákup.

Při dobré vůli se určitě dohodneme. DRUHY PU PŘÍSL. URČENÍ PODMÍNKY → PUPo ptáme se: Za jaké podmínky? Kdy? např. Při dobré vůli se určitě dohodneme.

Přes zákaz šli sami do lesa. DRUHY PU PŘÍSL. URČENÍ PŘÍPUSTKY → PUPří ptáme se: I PŘES CO? např. Přes zákaz šli sami do lesa.

PŘÍVLASTEK závisí na: PODSTATNÉM JMÉNĚ druhy přívlastku: PŘÍVLASTEK SHODNÝ – PKS PŘÍVLASTEK NESHODNÝ – PKN např. prašná cesta (PKS) cesta pěšky (PKN)

SLOVESE (zpravidla přísudku) DOPLNĚK - závisí na: SLOVESE (zpravidla přísudku) a zároveň se vztahuje ke JMÉNU (zpravidla v podmětu nebo předmětu) vyjadřuje: vlastnost, kterou má jméno za určitého děje

ZDROJE Krausová Z., Teršová R., Český jazyk 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, 2004