Dispečerské řízení pražského metra Michal Štursa, DMŽ4
Organizační uspořádání dispečinku Úsek dopravní Další jednotky Jednotka Provoz Metro autobusy, tramvaje Odbor Řízení provozu Vlakový dispečink
Jednotka Provoz Metro (JPM) Autonomní jednotka v přímé podřízenosti dopravního ředitele Optimální plnění dopravní zakázky vypracovanou Úsekem dopravním Zabezpečení dopravních a přepravních výkonů metra v rozsazích dle GVD Plnění dopravních a přepravních výkonů metra dle požadavků ÚD na rámec rozsahu stanoveného GVD
Odbor Řízení provozu Zajištění organizace vlakové dopravy v metru Realizace rozsahu vlakové dopravy dle GVD Vyhodnocení plnění projektu organizace dopravy Zabezpečení mimořádných doprav. výkonů, jež jsou nad rámec potřeb pravidel. provozu Zpracování Rozkazu o výluce a havarijních variant v provozu metra
Vlakový dispečink Řídí provoz vlakové dopravy na tratích metra Řeší běžné provozní situace Zavádí neplánované změny vlakové dopravy Zastavení při MU, řeší NAD (odb. Řízení provozu) Provádí hodnocení plnění GVD Koordinuje činnost dispečinků JDCM a JSVM při MU Koordinuje jednotky při vytváření ROV
Dispečeři Pracují v nepřetžitém provozu 24 h denně Kolektiv 20 lidí (ve službě vždy 4) Vedoucí směny vlakový dispečer linky A vlakový dispečer linky B vlakový dispečer linky C Provoz na linkách je řízen automaticky pomocí počítačů a zabezpečovacích systémů
Technické zázemí Pracoviště VDM se z hlediska ASDŘ se dělí: Grafické pracoviště zobrazení schémat trasy výstražná hlášení při MU Ovládací pracoviště informační a povelovací systém zadávání povelů do zab. zař., či do IČV nebo CIS Pracoviště vedoucího směny podnikové normy, schémata stanic, práce s GVD
ASDŘ-D Nepřetržitý přehled o stavu zabezp. zařízení dané trasy Momentální poloha všech vlaků na trati Postavení jízdních cest i návěstidel Dálkové ovládání zab. zař. a řízení liniového zabezpečovače Matra PA 135 na lince C Pracuje v otevřené smyčce – dopravu řídí VD Otevřený systém – funkční i plošné rozšíření
Kamerový systém Součást každé stanice metra Obratové koleje Jednotlivá nástupiště s kolejištěm Střední loď Eskalátory Vestibuly Chodby a výtahy Obratové koleje Depo s kolejištěm
Systémy pro sledování vlaků Vychází z grafikonu vlakové dopravy Grafické znázornění pohybu vlaků Předem stanovený plán, dle kterého budou soupravy vykonávat jednotlivé jízdy Pražské metro používá několik grafikonů: Pondělí – čtvrtek Pátek Sobota Neděle Prázdniny Štědrý den Silvestr
Grafikon linky C pro provozní dny Pondělí - čtvrtek
Systém pro sledování vlaků IČV Evidence vlakových souprav na trati metra Přiřazení ke kolejovým obvodům Vyhodnocení zpoždění, resp. předjetí u souprav s přiřazeným plánem jízdy Kontrola projetí návěsti „Stůj“ nebo projetí stanice s cestujícími Kontrola neplánovaného stání na trati, či ve stanici
Zobrazení linky C v systému IČV
Vlakograf linky A v systému IČV
DĚKUJI ZA POZORNOST Zdroje: http://www.metroweb.cz/metro/dispecink/dispecink.htm http://www.automatizace.cz/article.php?a=2525 http://technet.idnes.cz/podivejte-se-jak-se-ridi-provoz-prazskeho-metra http://www.abicko.cz/clanek/casopis-abc/1933/den-v-tunelu.html http://www.dpp.cz/dp-kontakt/