Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání
Příslovečné určení Český jazyk – 9. ročník Mgr. Jana Říhová
Obsah Příslovečné určení Závislost Druhy Další druhy Příčina a účel Vyjádření Může být Zdroje
Příslovečné určení PU Vyjadřuje okolnosti děje a vztahy Ptáme se nepádovými otázkami kde, kudy, jak, proč? …
závislost Na slovese šel ↖ lesem Na přídavném jméně čistý / úplně
závislost Na příslovci líp / o hodně
druhy druhotázkapříklad PU místaKde, kudy, kam, odkudPřišli zdaleka. PU časuKdy, odkdy, jak častoZítra nejdu do školy. PU způsobujak, jakým způsobemBylo mi trapně. PU míryKolik, do jaké míryHrozně se bál písemky. PU příčinyProč, z jaké příčiny, z jakého důvodu Kvůli nemoci nepřišel. PU účeluProč, za jakým účelemŠli do lesa na borůvky. PU podmínkyKdy, za jaké podmínkyŽáci mohou opustit třídu jen se souhlasem učitele. PU přípustkyI přes co, navzdory čemu, i v kterém případě Přes potíže se to podařilo.
Další druhy Zřetele Prostředku Původce děje Výsledku děje
Příčina x účel PU příčiny Vyjadřuje příčinu, která vyvolá děj Příčina vždy předchází ději Zpravidla závisí na slovese Zpravidla je vyjádřeno pod. jm. pro nemoc neodjela → nejdříve onemocněla, pak neodjela
Příčina x účel PU účelu Vyjadřuje, čeho se má dějem dosáhnout co je cílem Účel následuje po ději Zpravidla závisí na slovese Zpravidla je vyjádřeno pod. jm. odjel do hor na zotavenou → nejdříve odjel, pak se zotavil
Vyjádření Příslovcem – nejčastěji – odpovídal pomalu Pod. jm. – většinou v předložkovém pádě – přišel ze školy Zájmenem – s předložkou – prošel kolem mě Číslovkou – vrátil se po páté Infinitivem – jde nakoupit Přirovnáním – bledý jako stěna
PU může být Holé – chodil do kina Rozvité – chodil do nového kina Několikanásobné – chodil do kina a divadla
zdroj Schneiderová, E., Klíč k češtině, Praha 2005 Český jazyk, III. Díl. Alter 2000