SYNDROM VYHOŘENÍ Co to je U koho se projevuje Jak se projevuje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PRAKTICKÁ A SOCIÁLNÍ ETIKA
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PSYCHICKÉ STAVY.
Rodina.
Klíčová otázka č. 4 Specifika péče o osoby bez přístřeší na akutní příjmové ambulanci z pohledu všeobecné sestry Mgr. Patrik Burda 26. – 27. listopadu.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Stáří a právo na důstojný život
Jste unaveni z hromady práce, ve stresu, nemůžete se soustředit? Zkuste na chvíli vypnout, zapomenout na práci a vyrazte do přírody. Pročistíte si mysl.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Náhradní rodinná péče aneb „Děti patří domů“ Karel a Petra HENNHOFEROVI.
VY_32_INOVACE_PSYPS15560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
(Katedra psychologie FF UK Praha)
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Sociální patologie SCPT SCPA
Skupinová dynamika III Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.
Nutriční poradenství u dětí do 2 let. Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Hodnocení.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Zpráva ze setkání hlavních sester států EU Lucembursko, Mgr. Veronika Di Cara.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Jak překonat únavu VY_32_INOVACE_16_36.  Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ 
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Příjemce podpory: TRIALOG
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDÍ.
MOTIVACE Zora Syslová.
Mgr. Sylvie Stretti Mgr. Andrea Nondková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Temperament, charakter, motivace
Náročné životní situace
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Mgr. Veronika Dembická, DiS.
Rodičovství biologické a pěstounské
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

SYNDROM VYHOŘENÍ Co to je U koho se projevuje Jak se projevuje Kdy přichází Jaká je pomoc

U KOHO SE častěji OBJEVUJE Přichází do lidských vztahů: u tzv.pomáhajících profesí v nichž se předpokládá zájem o druhého člověka lékaři, sestry, učitelé, kněží, sociální pracovníci…… u profesí ohrožených rutinou do manželství

OČ SE JEDNÁ Rutinní činnost bez zpětné odezvy a bez pochvaly Spoluprožívání neštěstí, nejistoty, útrap, nemoci, trápení vede k vyčerpání psychických sil vyhoří jednostranně z mého vztah učitel žáci lékař pacienti poradce matky…….

JAK SE PROJEVUJE: v práci První přichází pocit MARNOSTI - FRUSTRACE investoval jsem mnoho – výsledek je : „0 nebo –“ vnitřní vyhoření – rezignace na všechny předchozí plány vše „musím“ a „je třeba“ a ne „mohu a chci“ ztráta aktivity ztráta zájmu i citů vůči pacientům- klientům pochybnosti o smyslu činnosti a snažení se pochybnosti o možnosti pomoci jiným zkrácení doby kontaktu s klienty-pacienty na minimum

citová atrofie a imunita / netýká se mě to/ lhostejnost a cynismus odmítání neradostných ale i hezkých pocitů úzkost obranné postoje hyperkritičnost projevy nevraživosti,nastraženosti, nepřátelství hněv vůči jiným, nedůvěra a hledání jen špatných vlastností nezájem o spolupracovníky, zesměšňování podrývání autority spolupracovníků snaha vyhnout se rozhodování strach při chystání se k práci nezájem o další vzdělávání výrazy devalvující jiné – spolupracovníky, pacienty, klienty

JAK SE PROJEVUJE v osobním životě apatie stísněnost a nespokojenost se sebou pocity rozčarování a prázdnoty /život sliboval více než dal…/ nedbalost v péči o zevnějšek hněv, nedůvěra až paranoidní postoje hledání jen špatných vlastností u jiných únava i při jinak běžné činnosti přehnané zveličování obtíží

KDY PŘICHÁZÍ nenápadně - nebolí to někdy nečekaně ale většinou ne na začátku činnosti a práce především u lidí s velkým, dlouhodobým nasazením u těch, kteří suplují práci jiných, při špatné organizaci práce někdy skrytě – pomalu je vynakládaná nepřiměřená energie k zachování zdání normálnosti a k výkonu běžných činností při nemoci a oslabení organismu

CO MOHU UDĚLAT SÁM !!! Vnímat upozornění od okolí že….. Protože vzniká plíživým procesem, který nebolí A před tím = Prevence dostatečně dlouhá, nedělená dovolená a dostatek pravidelného odpočinku    umět říkat NE    udržovat kontakty s lidmi mimo obor a udržovat přátelství   věnovat se kultuře     častěji chodit do přírody a hýbat se, aktivně relaxovat mít se o koho opřít pracovně i lidsky    pěstovat si koníčka

a co VEDOUCÍ PRACOVNÍK Co by měl vědět a udělat vědět, že existuje sy. Vyhoření sám se chránit před sy. Vyhoření a vnímat upozornění že …. chránit personál před sy. Vyhoření A jak to má udělat mít dostatek personálu a nekumulovat služby dbát na přiměřené pracovní zatížení podřízených chválit stát za svými lidmi i když je někdy kárá zřetelně vymezit pravomoce podřízených ponechat prostor iniciativě, stanovovat stále nové cíle střídat pracovní činnosti v jednom týmu je-li to možné SUPERVIZE

Vymezit čas- nejsem k dispozici 24 hod. denně. Vypnout večer mobil Ulevit si nějak… Udělat si čas na dost dlouhou dovolenou / bez kojících knih a pokud možno bez miminek a jejich matek/ Mít laktační poradkyni - kolegyni a spolu nést obtíže dne a zoufalých matek, ukřičených dětí a okolí Povykládat si s kamarádkou, která má děti na prahu dospělosti a zcela jistě nekojí a nebude babičkou Občas jít včas spát Radovat se z každé hezké chvilky V každé situaci hledat nejprve dobré a pozitivní Pochválit sebe sama, když to neudělá okolí Mít se rád a tak mít rád ostatní

……..a také NE NEdávat své telefonní číslo „na potkání“ NEnechat se /pokud možno/ vtáhnout do rodinných a osobních problémů žadatelky o radu NEbrat problémy kojících matek a jejich stesky ssebou domů NEčíst jen o mléce, prsech, dětech a zdraví NEzlobit se na matky, které sice naslouchají, ale nečiní jak doporučeno NEzlobit se na babičky, tchýně a zdravotníky, kteří naší práci maří staletými pověrami a nesmysly. Nedělají to naschvál, jen z neznalosti. Nenechat se často urputnou nevědomostí otrávit NEvnucovat pravdu o kojení – kojení je dar srdce dítěti

Na setkání s jinými poradkyněmi zjistit, že : Všude jsou nespolupracující, svéhlavá miminka Všude jsou některé matky někdy „strašné“ Nikde nekojí všechny ženy Nikdo neví úplně všechno a tak se lze stále nové učit Všude se vyskytují tchýně, babičky a někteří zdravotníci, kteří důsledně hatí práci poradců Staleté nesmysly zvláště stran kojení mají tuhý kořínek Každý z nás je občas zahlcený pocitem úplné marnosti a NIKDY na to NEJSME úplně SAMI !!! ý