Integrace SMA dětí NEEXISTUJÍ NEPŘEKONATELNÉ BARIÉRY,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace podává základní informace o škole, o jejím technickém vybavení, o výuce a o školních akcích a aktivitách Informace o škole Vybavení.
Advertisements

Spolupráce se Základní školou, Masarykova, Rychnov nad Kněžnou v rámci projektu „Nadané dítě.eu“ v lednu 2010 spolupracovala Pedagogicko-psychologická.
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Diagnostika SPU.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9 MOST MEZI ŠKOLKOU A ŠKOLOU.
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Dambořice příspěvková organizace
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Projekt Asistentky v předškolní péči Marcela Machačková Osobní výpověď o absolvování kurzu a praxi v obecních MŠ.
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Výstupy z Úvodního semináře
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Chůvička Brno Agentura na hlídání dětí v Brně a okolí
Gymnázium Děčín. StudentUčitelé Škola Rodiče ŠkolaRodiče Student.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Komunitní a otevřená škola
Centrum sociálních služeb Ostrava, o. p. s
Logopedická třída MOTÝLCI
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Každodenní chod školy S čím za kým. Struktura školy Vedení školy (ředitel, zástupci ředitele) Sekretářka (hospodářka) školy Vedoucí předmětových sekcí.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Proměny zahrady – MŠ Nad Kazankou Vypracovaly: Bc. Vladimíra Barešová Ing. arch. Ivana Svatošová.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
ZŠ Třebíč ŠKOLA OTEVŘENÝCH DVEŘÍ CHCEME ŽÍT S VÁMI ŠKOLA OTEVŘENÝCH
9. Tvorba individuálního plánu
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Práce se selhávajícím žákem
Organizační pokyny: Odjezd ve sobotu v 7:45 od školy (u bazénu)
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Transkript prezentace:

Integrace SMA dětí NEEXISTUJÍ NEPŘEKONATELNÉ BARIÉRY, EXISTUJÍ JEN DVEŘE, KTERÉ JSME SE NEPOKUSILI OTEVŘÍT... -------------------------------------------------------------------------- © Mgr. Markéta Vlčková 2010

Vysvětlivky - zkratky IVP – individuální vzdělávací plán SPC – speciálně pedagogické centrum PPP – pedagogicko-psychologická poradna EV – elektrický vozík TU – třídní učitel BB - bezbariérový

Zvláštnosti dětí s dg. SMA Jsou postižené pouze tělesně Potřebují asistenta po celou dobu výuky Jsou společenské, komunikativní Zpravidla dosahují výborných studijních výsledků bez větší námahy Škola je pro ně spíše „společenskou záležitostí“ - touží především po kontaktu s vrstevníky - je pro ně nesmírně cenný Potřebují bezbariérové prostory pro jízdu na EV

Integrace - úkoly pro rodiče - zajistit dítěti elektrický vozík (aby s ním šlo do 1.třídy) - najít si SPC, s nímž bude rodina i škola spolupracovat - SPC vypracuje IVP, na jehož základě je dítě k integraci přijímáno /uvádí se v něm i potřeba rozsahu asistence pro dítě/ - pouze spolupracovat s SPC i se školou (nepřebírat na sebe její povinnosti!!) Vyslechnout rady odborníků (SPC, PPP, učitelů...) ALE!! Konečné rozhodnutí je vždy na rodičích!

Ředitel školy by měl zajistit Aby škola „vnitřně“ přijala integraci Seznámit se záměrem všechny zaměstnance školy Nastudovat legislativu; umět získávat finance i z grantů-ne se vymlouvat na jejich nedostatek Najít ochotnou učitelku; zajistit vhodného asistenta pedagoga Vytvořit podmínky pro integrované dítě (bezbariérové přístupy, WC, relaxační koutek...) Spolupracovat průběžně s SPC a s rodiči!

Bezbariérová škola ;-) Jediný vstup bez bariér vede do naší školy zezadu přes sklad, přesto je oficiálně označena jako „bezbariérová“ Nájezd jsme nechali vybudovat svépomocí.

Požadavky na paní učitelku Musí chtít integrovat a stanovit si podmínky, za kterých je ochotna integrovat žáka a trvat na nich Průběžně se vzdělávat, aktivně tvořit Dohodnout se na pravidelné spolupráci: TU; rodiče; SPC Přiměřeně vysvětlit situaci dětem Seznámit s integrací rodiče ostatních žáků a ostatní učitele

WC v naší škole Vybaveno lehátkem

Psací stůl do třídy Typ „Péťa“ - výrobce Repo Rousínov Pracovní deska výškově i úhlově nastavitelná Cena 6 600Kč Možná úhrada VZP!

Speciální pomůcky Odlehčené psací potřeby (perofixy, pastelky...) Magnetická sada pravítek na rýsování Protiskluzová podložka Tablet – k PC PC myš Nepřevrhnutelný kelímek (na vodovky) Kroužkové vazby, pořadače – místo velkých sešitů

Psací potřeby Zanechávají stopu bez většího přítlaku Jsou lehké; moderní design Např. www.stabilo.cz

Stabilo WOODY 3v1 3v1= pastelka, voskovka, vodovka Neláme se Píše na všech materiálech (kov, sklo, tmavé papíry...) 18 barev Cena cca 65Kč/kus

Gelové pastelky- Herlitz Lehké Extra měkké Nelámavé Sada 6ks cca 200Kč www.herlitz.cz/shop

PC doplňky Klávesnice na obrazovce – zdarma ke stažení www.slunecnice.cz

PC pomůcky Tablet – na kreslení a psaní (místo myši) Trackball – speciální myš

Vztahy integrované dítě vs. spolužáci Mateřská škola - nám se osvědčila- i přes varování MUDr., že bude dítě často nemocné-zkusili jsme to! - paní učitelky v MŠ = zvyklé se o děti starat- bez problémů provedou i úkony sebeobsluhy (WC, oblékání... ) - dítě je zpravidla ještě na mechanickém vozíku nebo kočárku

Ve školce Majda na mechanickém vozíku. Díky učitelkám se mohla aktivně zapojovat do všech činností.

Ve školce Na vycházky Majda jezdila v kočárku

1.stupeň ZŠ - důležitá je osobnost učitele – jeho komunikace s dětským kolektivem; organizační schopnosti; kreativita - relaxační koutek ve třídě (ne mimo- v kabinetě a pod.!)- koberec, molitan - speciální lavice (stolek), aby se k němu dalo zajet vozíkem

Ve třídě Speciální lavice - řešilo se její umístění (ne u dveří- aby Majda nebyla stranou) Snížený počet žáků (15) – z hygienických a prostorových důvodů

Relaxační koutek Pestrý koberec a stará žíněnka potažená froté prostěradlem stačily vytvoření relaxačního koutku přímo ve třídě

2.tupeň ZŠ = puberta – postižené dítě začne velmi intenzivně vnímat svou odlišnost - chování spolužáků není vždy ideální (vnímají přítomnost handicap. žáka jako něco, co je omezuje, co na sebe strhává pozornost...) - často způsobeno chybou v komunikaci (spolužákům chybí informace- zajímají je detaily, intimní věci...)- pokud učitel nezvládne vést dialog sám- vhodné pozvat pracovníka z SPC nebo psychologa

Katzeterapie ;-) Kočky chtějí integrovat vždy každého :-)

Asistent pedagoga - neměl by fungovat jako další učitel ve třídě - vyřazuje tím dítě z kolektivu - uvědomit si, že díky dítěti má pracovní příležitost- nedávat mu najevo, co je s ním práce - zdržet se před dítětem jakýchkoli poznámek na adresu rodičů (to by maminka neměla...) - respektovat zvláštnosti dítěte- jeho požadavky na ukládání a podávání pomůcek, tempo práce

Akce pořádané školou Výlety, exkurze, školy v přírodě … integrovaný žák (vozíčkář) by dle všech § a pedagogických zásad měl mít možnost se jich účastnit Škola by měla zajistit - vhodný objekt, asistenta + finance – naše zkušenost :-(( Naše škola v této oblasti nerespektuje IVP - s rodiči nekomunikuje- pokud se naše dítě akcí účastní, pak jen v našem doprovodu :-(

Zážitkový kurz S Majdou se nepočítalo :-( Měl se zde utužit třídní kolektiv, a tak jsme jí dopřáli alepsoň víkendový pobyt (za naší asistence samozřejmě)

Důvěrně rodičům... Integrovat SMAděti? - Rozhodně ANO :-) Nespoléhat na to, že vše, co je napsáno v § a odborných článcích, bude platit v praxi Spádová škola musí dítě integrovat Hlásit nástup dítěte do školy s dostatečným předstihem, aby vedení školy zajistilo peníze a realizovalo případné stavební úpravy Je dobré účastnit se osobně výběru asistenta- upozornit ho na potřeby vašeho dítěte- okouknout ho „jako člověka“- představit mu „živé“ dítě

Spolupracovat se školou – zejména s TU Nepřebírat na sebe povinnosti, které má zajistit škola Neváhat obrátit se s problémy na SPC (bohužel nemá žádné „vlivné páky“, jak školu donutit k plnění čehokoli- vše je na domluvě a přesvědčování) Zvážit, jaké podrobnosti o zdravotním stavu budete sdělovat široké veřejnosti (spolužákům, ostatním rodičům)

Čím nás škola zklamala :-( Ochotně přijala dítě k integraci, ale nebyla ochotná už cokoli v praxi udělat pro jeho nestandardní potřeby (nájezdy do jídelny, bezbar.vstup do školy; zařadit jej do mimoškolních akcí- vše řešíme MY RODIČE...) Neustoupila od stěhování tříd na 2.stupni – Majda tráví přestávky na plošině- putuje z patra do patra-nemá čas povídat si se spolužáky Akce školy (pobyty, výlety) jsou pro Majdu nedostupné – škola „je zvyklá“ jezdit na již dříve vybraná místa - nemá důvod to měnit :-((

Škola navýšila počet dětí ve třídě na 26 Zaměstanci školy jsou tak neinformovaní? Nevzdělaní? - někteří zcela ignorují úlevy v psaní, které jsou doporučeny v IVP Cesty po Praze /exkurze/ – Majda cestuje individuálně s asistentkou, aby „nezdržovala“ ostatní … Odpovědi na naše PROČ??: „Kvůli jednomu dítěti nebudeme .... jsme tak zvyklí... “ Dítě v tomto věku už samo chápe, že je spíš „trpěno“ než „chtěno“ :-((

INTEGRACE není LEGRACE Přesvědčujte všechny ty neosvícené svými činy, že všechno jde, jen zdraví SMAdětem vrátit nejde. Těm chytřejším dojde - a začnou pomáhat. Naše děti za tu námahu stojí Mnohdy nad svými vrstevníky znalostmi dokonce vynikají

Vaše připomínky, náměty a zkušenosti prosím pište na mail: vlckova * Vaše připomínky, náměty a zkušenosti prosím pište na mail: vlckova.marketa@gmail.com * Některé naše postřehy lze průběžně sledovat na blogu http://wlcice.blogspot.com/ INTEGRACI ZDAR a všem integrovaným SÍLU! :-)