Integrace SMA dětí NEEXISTUJÍ NEPŘEKONATELNÉ BARIÉRY, EXISTUJÍ JEN DVEŘE, KTERÉ JSME SE NEPOKUSILI OTEVŘÍT... -------------------------------------------------------------------------- © Mgr. Markéta Vlčková 2010
Vysvětlivky - zkratky IVP – individuální vzdělávací plán SPC – speciálně pedagogické centrum PPP – pedagogicko-psychologická poradna EV – elektrický vozík TU – třídní učitel BB - bezbariérový
Zvláštnosti dětí s dg. SMA Jsou postižené pouze tělesně Potřebují asistenta po celou dobu výuky Jsou společenské, komunikativní Zpravidla dosahují výborných studijních výsledků bez větší námahy Škola je pro ně spíše „společenskou záležitostí“ - touží především po kontaktu s vrstevníky - je pro ně nesmírně cenný Potřebují bezbariérové prostory pro jízdu na EV
Integrace - úkoly pro rodiče - zajistit dítěti elektrický vozík (aby s ním šlo do 1.třídy) - najít si SPC, s nímž bude rodina i škola spolupracovat - SPC vypracuje IVP, na jehož základě je dítě k integraci přijímáno /uvádí se v něm i potřeba rozsahu asistence pro dítě/ - pouze spolupracovat s SPC i se školou (nepřebírat na sebe její povinnosti!!) Vyslechnout rady odborníků (SPC, PPP, učitelů...) ALE!! Konečné rozhodnutí je vždy na rodičích!
Ředitel školy by měl zajistit Aby škola „vnitřně“ přijala integraci Seznámit se záměrem všechny zaměstnance školy Nastudovat legislativu; umět získávat finance i z grantů-ne se vymlouvat na jejich nedostatek Najít ochotnou učitelku; zajistit vhodného asistenta pedagoga Vytvořit podmínky pro integrované dítě (bezbariérové přístupy, WC, relaxační koutek...) Spolupracovat průběžně s SPC a s rodiči!
Bezbariérová škola ;-) Jediný vstup bez bariér vede do naší školy zezadu přes sklad, přesto je oficiálně označena jako „bezbariérová“ Nájezd jsme nechali vybudovat svépomocí.
Požadavky na paní učitelku Musí chtít integrovat a stanovit si podmínky, za kterých je ochotna integrovat žáka a trvat na nich Průběžně se vzdělávat, aktivně tvořit Dohodnout se na pravidelné spolupráci: TU; rodiče; SPC Přiměřeně vysvětlit situaci dětem Seznámit s integrací rodiče ostatních žáků a ostatní učitele
WC v naší škole Vybaveno lehátkem
Psací stůl do třídy Typ „Péťa“ - výrobce Repo Rousínov Pracovní deska výškově i úhlově nastavitelná Cena 6 600Kč Možná úhrada VZP!
Speciální pomůcky Odlehčené psací potřeby (perofixy, pastelky...) Magnetická sada pravítek na rýsování Protiskluzová podložka Tablet – k PC PC myš Nepřevrhnutelný kelímek (na vodovky) Kroužkové vazby, pořadače – místo velkých sešitů
Psací potřeby Zanechávají stopu bez většího přítlaku Jsou lehké; moderní design Např. www.stabilo.cz
Stabilo WOODY 3v1 3v1= pastelka, voskovka, vodovka Neláme se Píše na všech materiálech (kov, sklo, tmavé papíry...) 18 barev Cena cca 65Kč/kus
Gelové pastelky- Herlitz Lehké Extra měkké Nelámavé Sada 6ks cca 200Kč www.herlitz.cz/shop
PC doplňky Klávesnice na obrazovce – zdarma ke stažení www.slunecnice.cz
PC pomůcky Tablet – na kreslení a psaní (místo myši) Trackball – speciální myš
Vztahy integrované dítě vs. spolužáci Mateřská škola - nám se osvědčila- i přes varování MUDr., že bude dítě často nemocné-zkusili jsme to! - paní učitelky v MŠ = zvyklé se o děti starat- bez problémů provedou i úkony sebeobsluhy (WC, oblékání... ) - dítě je zpravidla ještě na mechanickém vozíku nebo kočárku
Ve školce Majda na mechanickém vozíku. Díky učitelkám se mohla aktivně zapojovat do všech činností.
Ve školce Na vycházky Majda jezdila v kočárku
1.stupeň ZŠ - důležitá je osobnost učitele – jeho komunikace s dětským kolektivem; organizační schopnosti; kreativita - relaxační koutek ve třídě (ne mimo- v kabinetě a pod.!)- koberec, molitan - speciální lavice (stolek), aby se k němu dalo zajet vozíkem
Ve třídě Speciální lavice - řešilo se její umístění (ne u dveří- aby Majda nebyla stranou) Snížený počet žáků (15) – z hygienických a prostorových důvodů
Relaxační koutek Pestrý koberec a stará žíněnka potažená froté prostěradlem stačily vytvoření relaxačního koutku přímo ve třídě
2.tupeň ZŠ = puberta – postižené dítě začne velmi intenzivně vnímat svou odlišnost - chování spolužáků není vždy ideální (vnímají přítomnost handicap. žáka jako něco, co je omezuje, co na sebe strhává pozornost...) - často způsobeno chybou v komunikaci (spolužákům chybí informace- zajímají je detaily, intimní věci...)- pokud učitel nezvládne vést dialog sám- vhodné pozvat pracovníka z SPC nebo psychologa
Katzeterapie ;-) Kočky chtějí integrovat vždy každého :-)
Asistent pedagoga - neměl by fungovat jako další učitel ve třídě - vyřazuje tím dítě z kolektivu - uvědomit si, že díky dítěti má pracovní příležitost- nedávat mu najevo, co je s ním práce - zdržet se před dítětem jakýchkoli poznámek na adresu rodičů (to by maminka neměla...) - respektovat zvláštnosti dítěte- jeho požadavky na ukládání a podávání pomůcek, tempo práce
Akce pořádané školou Výlety, exkurze, školy v přírodě … integrovaný žák (vozíčkář) by dle všech § a pedagogických zásad měl mít možnost se jich účastnit Škola by měla zajistit - vhodný objekt, asistenta + finance – naše zkušenost :-(( Naše škola v této oblasti nerespektuje IVP - s rodiči nekomunikuje- pokud se naše dítě akcí účastní, pak jen v našem doprovodu :-(
Zážitkový kurz S Majdou se nepočítalo :-( Měl se zde utužit třídní kolektiv, a tak jsme jí dopřáli alepsoň víkendový pobyt (za naší asistence samozřejmě)
Důvěrně rodičům... Integrovat SMAděti? - Rozhodně ANO :-) Nespoléhat na to, že vše, co je napsáno v § a odborných článcích, bude platit v praxi Spádová škola musí dítě integrovat Hlásit nástup dítěte do školy s dostatečným předstihem, aby vedení školy zajistilo peníze a realizovalo případné stavební úpravy Je dobré účastnit se osobně výběru asistenta- upozornit ho na potřeby vašeho dítěte- okouknout ho „jako člověka“- představit mu „živé“ dítě
Spolupracovat se školou – zejména s TU Nepřebírat na sebe povinnosti, které má zajistit škola Neváhat obrátit se s problémy na SPC (bohužel nemá žádné „vlivné páky“, jak školu donutit k plnění čehokoli- vše je na domluvě a přesvědčování) Zvážit, jaké podrobnosti o zdravotním stavu budete sdělovat široké veřejnosti (spolužákům, ostatním rodičům)
Čím nás škola zklamala :-( Ochotně přijala dítě k integraci, ale nebyla ochotná už cokoli v praxi udělat pro jeho nestandardní potřeby (nájezdy do jídelny, bezbar.vstup do školy; zařadit jej do mimoškolních akcí- vše řešíme MY RODIČE...) Neustoupila od stěhování tříd na 2.stupni – Majda tráví přestávky na plošině- putuje z patra do patra-nemá čas povídat si se spolužáky Akce školy (pobyty, výlety) jsou pro Majdu nedostupné – škola „je zvyklá“ jezdit na již dříve vybraná místa - nemá důvod to měnit :-((
Škola navýšila počet dětí ve třídě na 26 Zaměstanci školy jsou tak neinformovaní? Nevzdělaní? - někteří zcela ignorují úlevy v psaní, které jsou doporučeny v IVP Cesty po Praze /exkurze/ – Majda cestuje individuálně s asistentkou, aby „nezdržovala“ ostatní … Odpovědi na naše PROČ??: „Kvůli jednomu dítěti nebudeme .... jsme tak zvyklí... “ Dítě v tomto věku už samo chápe, že je spíš „trpěno“ než „chtěno“ :-((
INTEGRACE není LEGRACE Přesvědčujte všechny ty neosvícené svými činy, že všechno jde, jen zdraví SMAdětem vrátit nejde. Těm chytřejším dojde - a začnou pomáhat. Naše děti za tu námahu stojí Mnohdy nad svými vrstevníky znalostmi dokonce vynikají
Vaše připomínky, náměty a zkušenosti prosím pište na mail: vlckova * Vaše připomínky, náměty a zkušenosti prosím pište na mail: vlckova.marketa@gmail.com * Některé naše postřehy lze průběžně sledovat na blogu http://wlcice.blogspot.com/ INTEGRACI ZDAR a všem integrovaným SÍLU! :-)